{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.956 visninger | Oprettet:

Hvilket foder vil DU anbefale til en krybbebider? {{forumTopicSubject}}

Det står sådan at jeg overvejer at flytte min hest da jeg ikke synes vores nuværende sted er godt til han krybbebidning.

Jeg er derfor ved at tænke på hvad han måske skal have fremover for at kunne regne en ca pris ud smiley

Pt. får han 500g Marstall musli 3 gange om dagen
1 spandfuld gulerøder ind i boksen for at beskæftige sig selv
4 kg hø/wrap 2x dagligt (Morgen og aften)
1 kg lucerner til eftermiddags maden
3 kg spise halm til eftermiddag
1 liter havens sober mash hver 3 dage

Jeg ved dette ikke er optimalt for en krybbebider derfor smutter vi. Den marstal musli han får er der ca 20-25% stivelse i, hvis ikke mere smiley Hvilket jeg er meget ked af! Men må ikke selv komme med fodre, hvilket også er grunden til han kun får lucerne i en gang om dagen da jeg selv giver det der.

Hvad kan i anbefale?
Jeg synes personligt selv han skal have mere hø/wrap.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilket foder vil DU anbefale til en krybbebider?
  • #1   4. mar 2013 Hø ad libitum, hvis han kan tåle det huldmæssigt. Roepiller, lucerne og et vitamin/mineraltilskud. Drop ALT, der er det mindste korn i (også mash). Hvis du vil give ham et varmt måltid, så kog hørfrø og put i varme roepiller med lidt lucerne...

    Jeg ville ikke give wrap, da surhedsgraden kan være for meget for en krybbebider. Lucerne er fantastisk til krybbebidere, der er et eller andet i, som hjælper med at læge irriteret maveslimhinde.

    Hvis ikke hesten er undersøgt for mavesår, ville jeg få gjort det.... Kan du undgå, at han spiser halm, vil det være bedst. Nogle krybbebidere reagerer også på halm....

    Også skal han så mange timer som muligt på fold med adgang til hø.....


  • #2   4. mar 2013 Mere hø, foder med mindre stivelse, foder uden korn. min er selv krybbebider og han får ca 15-17kg hø om dagen. han får fiberpiller som er opblødt, olieret hø og fase 3 fra brogården. (der er dog lidt korn i , men det er det som de anbefaler fra brogården, men vist ikke ret meget stivelse. ) min har svært ved at holde huld, så han kan godt tåle meget hø uden at blive fed. men ellers alt det stråfoder den kan spise og ikke så meget krybbefoder

  • #3   4. mar 2013 Jeg har egenligt kun brugt Mashen da den skulle hjælpe på tarmene, og rense ud smiley

  • #4   4. mar 2013 undgå alt det foder der er mere end 5% stivelse i, det er en god hovedregel ihvertfald.
    Ved at der har været en her på hg, der solgte noget foder der hedder fiber O som er virkelig godt til krybberbider


  • #5   4. mar 2013 Hvilket vitamin tilskud vil i anbefale?

  • #6   4. mar 2013 Det jeg brugte til min der var krybberbider, er noget der hedder Fiberlux - enten basic, eller champen - det var jeg fuldt ud tilfreds med, ogs bare masser af hø smiley ikke wrap - men hø

  • #7   4. mar 2013 Slowfeeders, godt hø og wrap i store mængder og så frit for sukker og stivelse..

  • #8   4. mar 2013 Har ingen heste selv med dette problem - krybbebidning..

    Men har haft en opstaldet og det hjalp hende med wrap/hø alibitum- det svarede til ca 20kg pr dag, samt lucerne i fodret.. (dengang fodred jeg med græspiller, hvedeklid (piller), lidt majs/soja og vit/mineraltilskud)

    FANDT dette link til intresseret; (link fjernet)


  • #9   4. mar 2013 Hippolyt NaturMineral og AlpenGrün Mash, den er uden sukker og stivelse, og så en lucerne uden sukker og selvfølgelig al det hø den kan trække... Ikke gulerødder, og slet ikke en hel spandfuld! Ingen halm til at spise, men hø hø og atter hø....

    Overvej at få ham undersøgt for mavesår, så du ved om han skal have et tilskud til dette....


  • #10   4. mar 2013 Alt det stråfoder du overhovedet kan komme i ham smiley

    Min får pt:
    Halm ad libitum på folden
    Står på halm i boksen og derved har han altid noget at tygge på
    Alt det Wrap han kan spise (han får Wrap 3 gangs dagligt)
    Fiber Lux fra equisana (håndfuld morgen og aften)
    Grass Oil fra equisana (det han gider spise morgen og aften)
    -og så for at få ham til at spise alt det stråfoder, blander jeg en håndfuld af min hoppes musli (brogaarden fase 4) i hans krybbefoder smiley


  • #11   4. mar 2013 Min (krybbebider) får 10 kg wrap, hø ad lib og fase balancer. Du ka bruge enhver stivelsesfattig muesli, men led efter en du skal give små mængder af, for så giver du jo færre gram stivelse, selvom procenten måske er højere.
    Så vil jeg til at give opblødte fiberpiller om morgenen.

    Og slutteligt har jeg taget krybben ned og stillet den på gulvet og så får han en balje vand i stedet for vandkop. Så han kan ikke krybbebide, men virker meget tilpas med det. Men hvis man gør det, skal man også sikre sig, at hesten har nok grovfoder, så den ikke står og bliver frustreret.
    Min gør det uanset hvad den bliver fodret med og uanset hvilken stald den står i. Den har altid gjort det, og vil altid gøre det, hvis han får chancen. Men han spiser ikke nok grovfoder, hvis han krybbebider - derfor dette eksperiment smiley


  • #12   5. mar 2013 Min får st hippolyt natur musli 3 gange om dagen af 400g da han bliver 3 nu her og stadig vokser.
    derudover får han light lucerne til alle måltider
    og så får han ca 1-2 kg gulerødder om dagen
    han får wrap og hø ad libitum
    og så får han vikings mash hver aften
    han står på træpiller da det er den bedste løsning til ham

    han har så mange foldtimer som overhovedet muligt og som vejret tillader det.

    han bider i krybbe, boksdør, vandkop men ikke i træmmerne eller i hans vindue.

    skal ikke kunne sige om det virker da han har være krybbebider helt fra føl af:/


  • #13   9. mar 2013 Strå, strå, strå.

    Alt det hø eller wrap den kan fortære, gerne et par kg halm oveni (træstof). Put det evt i et hønet/høhæk andet der forlænger tyggetiden lidt, hvis den spiser over 15 kg i døgnet, eller bare bliver meget tyk indenfor de første par måneder. Den skal altid have stråfoder til rådighed 24/7, hvis den er krybbebider.

    Og så ville jeg give den en daglig dosis vitamin-mineral produkt (for eksempel; salvimin grøn, salvana, travo-e), det fylder under en deciliter dagligt dækker hesten ind med alt og giver plads til alt det strå, der skal forhindre mavesår, krybbebidning og det der ligner.

    Intet andet - med mindre den ikke vil spise vitaminerne, så hæld et par spiseskefulde olie i eller brug en lille håndfuld lucerne og et par gulerødder.

    (Nu spurgte du kun til fodringen, men hvis den er krybbebider, ville jeg også ringe forbi dyrlægen og få en kur - altså noget medicin - mod mavesår, så du er sikker på den ikke går rundt med et kronisk mavesår... Og selvfølgelig er foldtid heller ikke at undervurdere, så længe der er strå på folden selvfølgelig)


  • #14   11. mar 2013 Det da lige meget hvad du giver den at spise du kan da bare give den sådan en om halsen der strammer når den krybbebider så stopper den efter første gang

  • #15   11. mar 2013 Nej!

  • #16   11. mar 2013 Nicklas: Går stærkt ud fra det var en joke, nu krybbebiderrem anses som værende dyrplageri at anvende!

Kommentér på:
Hvilket foder vil DU anbefale til en krybbebider?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce