{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.812 visninger | Oprettet:

Min lille hest, blev til himmelhest :-( {{forumTopicSubject}}

Hej alle, ville bare lige fortælle min historie fra i sidste uge.
Sidste tirsdag blev jeg ringet op på arbejdet, at min Islandske hest havde ondt i maven, og at det nok ville være en god ide at tilkalde dyrlæge, da den lå mere ned end den plejede.
Da jeg kom ud til hende, stod hun op på marken, men gik hvileløst rundt og kunne ikke finde ro til at spise. Jeg tilkaldte dyrlæge, der stillede diagnosen "vind kolik", hun fik noget smertestillende og afslappende medicin til tarmen, så skulle jeg ellers bare gå lidt med hende, og holde hende fra foder til dagen efter. Jeg trak en lang tur med hende i skoven, og satte hende på boks natten over, så hun ikke ville have adgang til foder, hun virkede frisk nok, og rimelig fornærmet over at hun ikke skulle have noget mad.
Onsdag morgen blev hun lukket ud, hun var ikke helt på toppen, men hun kunne da godt lige sætte de andre heste på plads, inden hun igen lagde sig ned.
Hun begyndte at rulle sig mere, og hun ville helst ligge på ryggen, med alle benene i vejret, så dyrlægen blev tilkaldt igen. Hun fik mere smertestillende, og 5 liter olie for at skabe gennemgang.. Timerne gik, og hen på eftermiddagen var der kommet noget olie igennem, men hun ville stadig rulle sig, så dr. dyr kom på besøg igen..
Denne gang fik hun igen smertestillende og også noget calciumvand for at kickstarte tarmen igen...
Hele tiden har hun haft tarmlyde, og hun har ikke svedt en dråbe!!!
Jeg trak med hende i 4 timer til der kom en ordentlig klat igennem, og hun virkede en smule mere lettet.
Torsdag morgen var tilstanden forværret, hun sitrede i musklerne af træthed og ville hverken drikke eller spise.. Jeg havde fået noget Fenadine,så jeg selv kunne smertedække hende, hvis det blev nødvendigt, men det syntes ikke at virke ordentligt, så efter 3 timer gav jeg hende en lille dosis mere. Da den heller ikke virkede ordentligt, blev vagtdyrlægen tilkaldt(kr. himmelfartsdag) Han mærkede efter om der var tarmslyng, og luft i blindtarm, men kunne ikke finde noget.
Da han godt kunne se at hun havde smerter, gav han hende en ekstra dosis morfin + noget mere olie.
Jeg spurgte ham, om jeg skulle være nervøs for at den ville dø af det, men det mente han ikke. Han sagde at hesten godt måtte rulle sig, hvis den bare ikke kastede sig rundt!
I starten synes jeg stadig ikke at det virkede optimalt, da hun stadig ville rulle, men efter et par timer slappede hun endelig af. Jeg tog hjem, men hun var stadig under opsyn. Om aftenen blev jeg ringet op, at hun rullede igen, og lå mest på ryggen, men dyrlægen havde sagt at hun ikke måtte få mere smertestillende den dag, og at jeg skulle tilkalde min egen dyrlæge dagen efter, hvis hun stadig var skidt.
Fredag morgen blev jeg ringet op, at jeg ikke havde nogen hest mere! Den lå død på marken.

Dyrlægen mener nu at, den kan have haft en tarmslyngning på et sted de ikke kunne nå bagfra, og fordi det var en koldblodshest (Islænder) viste den ikke hvor meget den i virkeligheden havde ondt. Jeg ved ikke om dødsårsagen er kolik, tarmslyng eller om hele systemet bare har sat ud, pga overbelastning.

Jeg havde lige brug for at dele min historie, håber ikke det var alt for forvirrende at læse..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min lille hest, blev til himmelhest :-(
  • #1   14. maj 2013 Hvor er det bare trist smiley

    Trøst dig med at du gjorde alt du kunne for din dejlige himmelhest, og at den har det godt hvor den er nu


  • #2   14. maj 2013 Jamen åh dog... sikke en frygtelig omgang! Jeg føler godt nok med dig og din himmelhest... smiley

  • #3   14. maj 2013 føler med dig..

  • #4   14. maj 2013 Det gør mig virkelig ondt på dine vegne... stakkels lille hest og stakkels dig. smiley

  • #5   14. maj 2013 gør meget ondt høre
    både synd for dem fandt hende
    men nok mest for dig
    meget hånd og smster fuld måde miste sin ven

    jeg miste min hoppe i sensommer..
    vi fandt hende på mark
    hun stå sammen med min 2 dreng
    man de stå lang væk fra hoppe..
    så nok føle med ikke ville ende godt
    og rigtig hun kunne ikke reddes
    og dyrlæge mener vis kom 1-1½ time senere så være død på mark..


  • #6   14. maj 2013 Tak, allesammen...

  • #7   15. maj 2013 Det er da forfærdeligt at høre smiley Føler med dig ...

  • #9   15. maj 2013 Jeg kan fuldstændig sætte mig i dit sted! jeg mistede i stor sorg min elskede unghest sidste vinter(2012).
    Han stod nemlig også lige pludselig om morgene og ville ikke spise sit foder og hang med hovedet... Rystede over hele kroppen og svedte! Jeg vidste ikke hvad jeg skulle gøre og dyrelægen sagde der ikke var noget at gøre. Han sagde at vi kunne tage chancen og køre ned til Silkeborg, til hestehospitalet dernede, fordi det kunne være de kunne hjælpe... Men på vej derned i lastbilen døde han desværre smiley
    Det var det værste jeg nogen sinde har oplevet! At ens bedste ven sover ind for øjnene af en smiley Jeg krammede ham farvel og han blev fragtet ind på hospitalet og vi kørte hjem.
    SÅ kan fuldt ud forstå dig! Det er forfærdeligt


  • #10   17. maj 2013 Jeg mistede min hoppe, så jeg kan sagtens sætte mig ind i dit savn og dit behov for at komme af med det.

    Jeg opdagede min hoppe mandag morgen d. 2/1-2012 kl. 7.00. Hun havde spist halvdelen af sit hø, men ikke sin aftensmad (hun var meget madglad) og havde ikke lavet klatter om natten - jeg ringede straks til dyrlægen, der bad mig om at gå med hende indtil han kom (1 time og 20 min efter) Hun rullede sig ikke og hendes boks bar heller ikke præg af at det havde været en voldsom nat. Han gav hende lidt smertestillende samt olie/paraffin op og ned af mavesækken i 1 1/2 time inden han konkluderede at hun var for syg og vi måtte kører på hestehospitalet. Han sagde "Jeg tror hun har flere smerter end hun lige giver udtryk for" Det tog 15 minutter til hospitalet og der gik yderligere 40 minutter, inden at de blev nød til at fortælle mig at hun havde fået blodforgiftning (tarmindholdet havde trængt ud i blodbanen) og hun måtte aflives - de sagde at afliver vi ikke hesten nu, dør den af sig selv inden for 2 timer... Det var frygteligt - Det skal squ tages alvorligt. Det var på KVL, så de lavede automatisk en obduktion af hende, men fandt mod forventning IKKE et hul i tarmen, så hvordan tarmvæsken er trængt ud i blodbanerne er stadig en mysterium.

    Jeg føler med dig, men din smukke hest, vil blive taget godt imod i himlen og ved at du gjorde alt for den i dens sidste tid.



  • #12   19. maj 2013 Gør mig virkelig ondt at høre. det gør mig så sur at dyrelæger ikke tager dette alvorligt og gør noget med det samme!
    jeg håber af hele mit herte at din lille hypper har det bedre nu.
    jeg føler med jer! smiley


Kommentér på:
Min lille hest, blev til himmelhest :-(

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce