{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.492 visninger | Oprettet:

Hingst input søges {{forumTopicSubject}}

Hej!

Grundet så mange ting, får jeg ikke redet min hoppe i øjeblikket så meget som jeg gerne vil.
Så er begyndt, at overveje om jeg mon skal ligge et føl i hende tidligere end planlagt, havde først ellers planlagt det om 1 eller 2 år.

Så søger lige et input eller to til hvilke hingste jeg lige skal kigge på her de kommende dag, så jeg kan tage en beslutning om hun skal af sted eller ej i år.

Jeg er åben overfor både en 4 gænger og 5 gænger hingst, men med krav til begge dele.

Hvis det skal være en 4 gænger, er det er must, at den kommer ud af en meget 4 gænger afstamning.
Hvis det skal være en 5 gænger, er det et must, at den ikke har en for dominerende pas i forhold til tølt og traven.

Generelt:
Bygning
Så skal hingste havde en god hals og god skuldrefrihed, da det er en af de større mangler ved min hoppe, nemlig hendes skuldre og deres frihed.
Den må også rigtig gerne have gode proportioner og nogle gode ben.
Den må gerne have noget man og avle det videre, så omkring 8,5 for man ville være dejligt. Da hun ikke har særlig meget.

Gangarter:
Den må gerne have en stræk trav og tølt helst ikke under 8,5 for begge dele, skulle det være en 5 gænger så en pas mellem 8-8,5 ville også være fin. Galop og skridt må også rigtig gerne være gode.
Ser gerne den er kåret med minimum 8 for både langsom tølt og galop og rigtig gerne mere.
Min hoppes stærkes gangarter er nok hendes tølt og skridt.

Den må gerne have noget vilje bag sig, men skal heller ikke være uridelig.
Dens sind skal også gerne være fornuftig, da min hoppe er meget sensitiv anlagt.
Farven er ligegyldig, men vil helst gerne undgå skimler og hvide hingste. Ikke alt afgørende med aftegn ville ikke skade.
Ikke et must men Ófeigur fra Flugumýriblod blod vil da ikke skade.

Den skal stå i Jylland, gerne midt/østjylland.
Pris 15.000 kr. når alt er betalt, for rette hingst er jeg villig til at ligge lidt mere.
Målet ville være at avle en god stævnehest, som kan tage over efter sin moder på et tidspunkt.
Skulle det blive en hoppe, ville målet nok være at få den kåret også.

Min hoppe:
Min hoppe har nogle år inden jeg købt hende været i kåringstræning ved Rasmus, kort efter sin tilridning. Hvor hun blev bedømt af ham til at ligge omkring 8 for tølt, 7/7,5 for trav, 7,5 for pas, galop og skridt. (hvis jeg husker rigtig) og omkring 7,70- 7,80 for bygning.

Ejer valgte af udsætte det alligevel, hvorfor ved jeg ikke.

Hendes mor er kåret af en hobbyrytter med 6,5 for tølt, 8 for trav, 5 for pas, 7,5 for galop og 7,5 for skridt, 7,5 for både langsom tølt og galop. Kåret med en bygning på 7,89

Hendes far er kåret med 8 for tølt, 8,5 for trav og 9 for pas, 8,5 for galop og 8 for skridt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hingst input søges
  • #1   14. jun 2013 Jeg vil bruge en af rasmus's hingste enten Arnþór eller Fjarki
    Fjarki er 4 gænger og Arnþór er 5 gænger to super gode heste, og med helt fantastisk sind og flotte flotte kåringer!
    Jeg vil ønske jeg selv kunne få et føl efter disse to.
    Se dem her: http://www.islandshesteinfo.dk/hingste.html


  • #3   15. jun 2013 Tænker halfdan fra engholm med 9,5 for tölt og 8,5 for trav. Fantastisk hingst. Har selv prøvet ham og mit smil blev større og større.

  • #4   15. jun 2013 Dugur! Har virkelig overvejet ham når min engang skal i foles. han har et super sind og rigtig gode gangarter smiley ellers er der jo også Tónn super lækker hingst http://www.kirstineholmstutteri.dk/side5.html smiley eller Flögri frá Hábæ han er også en rigtig lækker hingst http://www.helledige.dk/site/index.php?option=com_content&view=article&id=57&Itemid=63 smiley

  • #5   15. jun 2013 Sokki fra Omø går jeg lige p.t. og lurer lidt på. http://www.123hjemmeside.dk/grydegaard/99819498 Han skulle have et fantastisk afslappet sind (hvilket hans afstamning og skridt-karakter også vidner om) Han er godt bygget, altså ingen svage sider, god hals, proportioner og fine ben, og så har han de rideegenskaber du efterspørger. Dog er traven på 8,0 men kommentaren er taktren smiley Du finder Ófeigur på hans morside, og ellers er det generelt nogle fine, gamle og gennemprøvede linjer.

    Nu ved jeg ikke om du er villig til at køre til Sjælland, men ellers er der jo netop Halfdan fra Engholm som Sabine nævner, eller Randver frá Nyjabæ. Randver laver vanvittigt smukke afkom, god tölt og så har de et fantastisk sind. Jeg kender et par stykker efterhånden, og de er altså bare nogle fantastiske rideheste!
    På Sjælland har de også Tívar fra Moselundgård. Magen til lækker, flot og alsidig 4-gænger skal man da lede længe efter! Fantastisk 4-års kåring med dejligt mange 9-taller, og så er han tilmed billig! Han skulle have et fantastisk sind, hvilket hans mor Drottning også har. Hun er en smuk, lækker 4-gænger med legende let til tölt og ud af en rigtig fin 4-gænger afstamning. Hendes afkom ser også ud til at blive 4-gængere selvom hun bliver bedækket af hingste med meget (og god!) pas. Tívars far har så 10 for pas, men det ville jeg ikke være bekymret for. For avler han pas videre, er det også en GOD pas, der ikke vil influere på de andre gangarter.

    Af de hingste der er foreslået ville jeg nok ikke vælge hverken Krummi eller Tónn. Krummi har bare aldrig imponeret mig - og jeg har altså set ham live smiley Hans afkom har tendens til en lidt dyb og bred hals, og det ville umiddelbart ikke gå så godt i spænd med det ønske du har om mere skulderfrihed.
    Tónn har jeg også set live et par gange, og ikke altid lige positivt indtryk. I en finale til et stævne har jeg set ham tage et par runder "ekstra" galop, med Trine R. i sadlen. Ufrivilligt fra hendes side. Så hvis din hoppe har lidt tendens til nervøst sind, vil det nok ikke være en fordel at kombinere den med så meget vilje som Tónn har.


  • #6   15. jun 2013 du kunne også prøve at kigge på Fagur fra Limfjorden smiley han er både herinde og på deres hjemmeside smiley Han fik en rigtig god kåring sidste år som 4-gænger og gik fløj med bla 9,5 for tølt smiley der er vist ikke ret meget han har fået under 8-8,5 i smiley

    Han avler meget sig selv videre, har selv en plag efter ham fra sidste år (Faxnir fra Østervang) og der kommer endnu en om et par uger smiley

    Det jeg har oplevet med hans afkom er at de er godt bygget, stærke i gangarterne og har et helt utrolig godt samarbejdsvilligt sind smiley Jeg har i hvert fald ikke noget at klage over smiley


  • #7   15. jun 2013 Mange tak for alle jeres input, jeg vil lige se det igennem her over weekenden og overveje om hun skal af sted allerede i år, eller om vi venter 1 år mere.

  • #8   15. jun 2013 Jeg ville også anbefale Fjarki fra Breidholti, han har en rigtig flot 4 gænger kåring, gode sportsresultater, virkelig godt sind og så er han jo en fantastisk smuk hest! smiley

  • #9   15. jun 2013 Jeg vil helt klart sige Tjörvi fra sunnuhvoli, hvis jeg havde en hoppe havde jeg sat den i fol med ham for længst!! Han blev både dansk og nordiskmester i T.1 i sommers, han har virkelig det bedste sind man kunne ønske sig, han har verdens 3. Højeste blus for proportioner, hvilket han har 9,5 for i sin kåring. Han har 9 for tølt, L. Tølt, vilje og sind og 9,5 for form U. Rytter, dog har han ikke så meget for trav som du gerne ville have, men hans første kårede afkom fik 8,5 for trav. Han har utrolig smidige bevægelser og høj aktion, der var også afkom efter ham med på landsmót i sommers.
    Du kan læse om ham her under avlshingste www.vivildgaard.dk de har også to andre hingste som helt klart er et kig værd!!


  • #10   15. jun 2013 Jeg er også helt vild med Dugur og Fjarki, de er bare så flotte og elegante! Ellers så er Kramsi frá Blesastöðum 1a også en helt fantastisk hingt, han er kåret med 9 for tølt samt 8 for trav og pas og er efter den kendte Töfri som bl.a. også er far til Tjörvi. Kramsi er pga en gammel skade ikke redet og han har derfor aldrig kunne vise sig på konkurrencerne, men hvis han kunne er jeg ikke et sekund i tvivl om at han ville være med i toppen :-DUdover han har nogle fantastiske gangarter har han det aller mest fantastiske sind, det er helt vild han er bare så sød i alt omgang!


Kommentér på:
Hingst input søges

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce