{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
935 visninger | Oprettet:

Lidt spørgsmål {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Jeg er helt ny i det her med de små heste, så i må lige bære over med mine mange spørgsmål smiley

Hvornår falder nødderne ned på sådan en lille hingstefyr?
Jeg mærkede lige på Peanut i går og syns kun jeg kan mærke én nød! Problemet er at jeg ikke ved hvor gammel han er, så jeg ved ikke om den anden bare ikke er faldet ned endnu, eller om han er klaphingst... I februar da jeg fik ham, kunne man mærke to meget SMÅ (hassel)nødder deroppe, men nu er der kun én og den er på størrelse med et æg.
Dyrlægen gætter på han bliver to i år, han har ikke skiftet nogen tænder endnu.

En anden ting... Når nu han ikke er så gammel... Hvornår kan jeg tillade mig at begynde at lave noget med ham? Tænker noget longe (for motionen), bomme, trækture og i den dur. Der sker jo ikke rigtig noget for ham når han bare går på fold...
Min "bekymring" over at lave for meget med ham er egentlig mest fordi han har monster skæve bagben... Sådan virkelig kalveknæet (haserne rammer hinanden). Det generer ham overhovedet ikke og han kan dælme flytte fusserne. Men jeg vil jo ikke risikere at gøre ham ondt.

Alt det med motionen er et håb om at man måske kan gøre lidt ved hans vom... Han var meget underernæret da jeg fik ham, så vi har brugt tiden på at få ham pæn. Nu er han så blevet rigtig fin, men med ret stor vom. Hvordan slipper jeg ellers af med den?
Han er fuldt behandlet for alle typer orm! Udover det så får han 100 g müsli og 30 g vitaminer om dagen sammen med ca 2 kg lækkert hø. Han går på fold så mange timer vejret tillader, men der er sparsomt med græs.

Puha det blev langt. Håber nogen vil svare alligevel smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lidt spørgsmål
  • #1   23. jun 2013 Nødderne kommer som ved store heste for det meste. Der er dog nogen som siger at minierne er langsommere end andre. Men hvis du har mærket begge så giv det noget tid:)
    Jeg har en 2 års hingst som heller ikke har begge endnu, dog har jeg startet ham på hormon behandling men KUN fordi han gerne skulle kåres som alvshingst:)
    Jeg er gået igang med træning af min. Arbejder med ham ca. hver anden dag. Det er alt fra at lære at blive longeret, gode gå ture, opstilling til show, og vil til at lege med lange liner os...
    Min nyder at være i gang, og tager ham kun hver anden dag så bliver han i hvert fald ikke overanstrengt:)

    Håber det hjalp dig lidt !?!

    God fornøjelse


  • #2   24. jun 2013 De mini hingste jeg har, har været lidt tid om at få begge sten ned. Har så læst at det er ret normalt for minier!

    Pt. har jeg en der bliver 3 her om 1½ mdr. Han har kun en sten lige nu, han havde dog begge da han var føl. Så han stilles først til kåring næste år.

    Du kan sagtens gå nogle turer med ham allerede, det vil han sikkert nyde smiley

    Mht. vommen... Så er den lidt svær. Har du evt. billed af din dreng?
    Nogle typer af miniature hestene har vom, fordi de er så tæt beslægtede med shetlændere.


  • #3   24. jun 2013 Åh det lyder godt mht. hans nødder. Så er jeg mere rolig. Mon ikke den anden så også beslutter sig for at kigge frem på et tidspunkt smiley Jeg ved jo ikke rigtig hvor gammel han er... Det er kun et gæt.

    Jeg har også overvejet at gå ture med ham. Men vi skal lige have lidt styr på opdragelsen smiley Men det går bedre!
    Hvordan lærer i dem at være bundet og blive striglet? Dét goder han dælme ikke... Han vil gerne gnubbes det gode sted, men det er også det. Så skaber han sig, smider sig eller går... Bølle smiley

    Det skal lige siges at han gik i løsdrift med et par andre ponyer da jeg fik ham... Han havde ikke den vilde menneske kontakt, men er ellers meget glad for selskab. Både af mig og de andre heste.

    Iøvrigt... Han har frygteligt skæve bagben... Er det noget han kan vokse fra eller er det bare sådan han er skabt? Det er på ingen måde noget der generer ham! Det ser bare ikke godt ud...

    Skal jeg fodre ham med noget specielt til heste i vækst? Jeg ved jo ikke om han vokser mere... Og har aldrig haft hverken så lille eller så ung en hest før...

    Futter lige ud og tager et billede af ham så i kan se ham smiley Nu har han jo smidt vintertøjet smiley


  • #4   24. jun 2013 Her er han smiley Min lille Peanut smiley



    profilbillede
  • #5   24. jun 2013 Og forfra...



    profilbillede
  • #6   24. jun 2013 Jeg synes han ser fin ud huld mæssigt, så fodr du bare som du gør nu smiley
    Han er jo ikke typen miniature HEST, som sådan, men mere en lille shetlændertype.

    Mht. de skæve ben... Vi har også en med skæve ben, de har dog rettet sig meget fra føl-nu. Men nogen har jo bare skæv benstilling, så det er svært at vide om de retter sig eller ej.

    Træning og opdragelse er et tids- og tålmodighedsspørgsmål.

    Han kan ikke stilles til kåring hvis han ikke har 3 led på sin stamtavle.


  • #7   24. jun 2013 Han har slet ingen stamtavle så han kan under alle omstændigheder ikke kåres smiley Men det er nu heller ikke planen. Mest pga de skæve ben som vi jo ikke ved hvorfor han har eller om de retter sig, og så fordi han nok bliver snippet på et tidspunkt...

    Billederne syns jeg snyder lidt... Han ligner bestemt ikke en shetlænder, men du har ret i at han heller ikke ligner en rigtig miniature. Men han er meget fin i det og slet ikke shetlænder agtig. Men det er også ligemeget. Han er en dejlig lille fyr alligevel smiley

    Mht huld, så er han ved at være rigtig fin nu. Det er bare hans vom/hænge mave jeg ikke forstår... Men måske en underernæret/fejlernæret ung lille fyr bare ser sådan ud. Hans pels og hove bærer desværre også præg af at have passet forkert... Men det begynder at hjælpe på det smiley Så mon ikke han bliver en rigtig flot lille fyr næste år smiley


  • #8   24. jun 2013 Hej smiley kan se du bor i området, Sydsjælland og øer og jeg bor på Møn. Du er velkommen til at kontakte mig, måske vi kunne få glæde af at køre sammen engang imellem. Han ser sød ud din lille Peanut og gode svar fra Trine ... hun har styr på det smiley

  • #9   24. jun 2013 Tak Helle smiley

    Vommen kan sagtens være pga. fejlnæring.
    Derudover kan det være den måde hesten bare er bygget. Og så kan det self. være orm.
    Du kan evt. prøve at give en kur med Sand out eller andet loppefrøskaller smiley


  • #10   24. jun 2013 Han har fået kur mod alm orm (som jeg ikke lige kan huske navnet på), spolorm og blodorm... Efter at ormeprøve viste han havde det hele smiley Men han er behandlet,og prøve nr. 2 viste at han var sluppet af med det hele. Nu skal han bare have en slags "opfølgningskur" om små 2 måneder for at være sikker, sagde dyrlægen.
    Han er klart blevet pænere efter kuren. Han er også så fin om morgenen, så noget af det må også være luft smiley



Kommentér på:
Lidt spørgsmål

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce