{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
758 visninger | Oprettet:

wø kontra wrap til sarchoide hest {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Vil lige høre jeres mening til omkring hvad jeg bedst kan fodre min sarchoide hest med.
Jeg bruger pt alm hø, men der er snak om at der hvor min hest står at det skal udelukkende være wrap fremover.

Men så er mit spørgsmål hvad er bedst at hø eller wrap når det er tale om en sarchoide hest.
Jeg har kæmpet i 3 år med at få hans sarchoide ned på et min niveau, og om ikke andet så lille en str at jeg har kunnet få sadel på min hest da han har haft nogle giga store som lige har sat i gjordlejet så vil jo helst ikke de pludselig vokser hvis han får noget forkert.

Hvad er jeres erfaring omkring det ? Håber på hjælp og på forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  wø kontra wrap til sarchoide hest
  • #3   24. jul 2013 en sarchoid/sarkoid er en vorte heste nogengange får.

    Det skulle meget gerne ikke ha' noget med foderet at gøre, om de får dem eller om de vokser af den grund.


  • #4   24. jul 2013 Mollie, tjoh, jeg har nu hørt at det kan komme af stress, hvilket for sukker/stivelsesholdigt foder godt kan.

    TS, jeg tror det vigtigste er at få undersøgt hvor sukkerholdigt dit hø er. Man kan nemlig lave både hø og wrap med lavt sukkerindhold - og omvendt. Så der skal nok punges op til en analyse, før man reelt kan sige noget...


  • #5   25. jul 2013 ~ SilverFlake ~

    Når fedt, så blev jeg det klogere. Troede slet ikke det havde noget med foderet at gøre.


  • #6   25. jul 2013 Min fjordhest havde 2 sarchoider. Det kommer ikke af foder, min har altid fået wrap.
    Jeg fik dem opereret væk fordi de blev så store, og den ene kom lidt igen, der fik jeg salve til at smøre på som ætser det væk. Og hun har aldrig haft nogen siden.

    Dyrlægen siger det er en virus som hesten altid vil have, så den kan risikere at få flere andre steder på kroppen men det kan også være der ikke kommer flere.

    Det er typisk køer der har virussen og de kan tåle den så de får ikke sådanne vorter.


  • #7   26. jul 2013 Sarcoide er ikke noget der kommer af foder men er en kvægvirus som Helle A skriver.
    Men når det såre sagt så er d et meget vigtig at fodre korrekt når man har en Sarcoide hest. Man skal undgå sukker og stivelse da sarchoiderne trives ved de 2 ting og dermed også vokser når hesten går sukker og stivelseholdigt foder.
    I kan evt kigge i mine album, der er en mappe med min hest sarchoider.
    Det er lidt svært med analysen da vi får høet/wrappen fra forskellige steder så dt kan jo gå hen og blive en ret så dyr omgang smiley
    Men jeg har hørt at hvis man laver wrappen meget tør, så den minder mere om hø end wrap så skulle sukkerindholdet være mindre, er der nogle der ved det ?


  • #8   26. jul 2013 Marianne - Hvis du "gøder" wrappen eller høet meget, er det stærkere. Hvis du gøder det på min. bliver det som næsten slet ikke noget.

    Men jeg har aldrig tænkt over foderet på min hest. Han har bare fået hvad vi har købt, og han havde kun vorterne i sine unge alder, (NEJ, det var ikke unghestevorter. Vi har på papir det er sarcoidevorter) Så det har aldrig været foderet hos os der har bestemt hvordan vorterne udviklede sig.


  • #9   27. jul 2013 Min gamle hest havde dem, også i armhulen, gav dem det der ætsende crem og ja det gav så et kæmpe sår efterfølgende gav jeg det kopatte salve og nulrede den løbene, den. Forsvandt til sidst nærmest helt af sig selv. Og uden ændring i foderet. Min hest fik masser wrap.
    V.h tina


Kommentér på:
wø kontra wrap til sarchoide hest

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce