{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
610 visninger | Oprettet:

Muhldorfter Low Glycaemic prebiotic, erfaring med dette? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer.
Jeg passer pt min venindes dejlige hest, men han er helt enormt kræsen.
Er der nogen af jer, der har erfaring med dette foder?
Han er fjordhest, 20 år gammel, lider desværre af Cushings og vejer 100 kg. for lidt. Hun har lige fået ham få dage før hun tog til USA, men han skulle ikke længere være der hvor han var, så jeg har lovet at passe ham for hende. Problemet er nu, han ikke vil spise sit foder og derfor kigger jeg på dette foder.
Pga. sygdommen må han på ingen måder for sukker og korn! Han var ved at skifte fra en rigtig dum foderblanding med både sukker og korn til bare at få lucerne og vitaminer (vi står i løsdrift med tilgang til grovfoder og græs hele tiden). Dette spiste han den første uges tid og i går skete så det jeg frygtede allermest. Han stoppede med at spise.
Han er selvfølgelig i livslang behandling for sin sygsom.

Jeg søger nogen med erfaring for kræsne heste som har haft succes med dette foder.

Håber at høre noget fra nogen smiley

Kh Anna


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Muhldorfter Low Glycaemic prebiotic, erfaring med dette?
  • #1   29. jul 2013 Går ud fra at det er ok, men jeg spørger lige alligevel - der er tjekket tænder på hesten ikk? De har jo ofte behov for, at få ordnet bisser oftere.

    Jeg kender godt det der med, at seniorerne bliver kræsne med alderen. Det der virkede for min, var da jeg gav han opblødte roe- og grønpiller oven i det andet foder. Han gad godt det våde mad.

    Kender desværre ikke det foder du spørger om......


  • #2   29. jul 2013 Ingen erfaringer m Muhldorfter..

    Men du kan også prøve med fiberpiller og lidt olie i foderet(begge "fedende" uden sukker/stivelse), det gør det måske mere spændende? Ellers har jeg også hørt folk haft effekt med at tilføre pebermynte til foder, som hesten er "gået fra".

    Derudover. Så er vit/min blanding + lucerne ganske fint foder, hvis man vil fodre sukker + stivelsesfrit, men det giver intet for at han skal tage på. Just so you know it smiley Og, hvis man virkelig vil ned på sukker, så kan græs være en farlig fælde og ligeså kan hø være, hvis det ikke er tjekket i analyse - også selvom det er lavet på græsblandinger som udadtil angives som "lavfruktan" eller lign smiley


  • #3   29. jul 2013 Dorthe: Det er helt ok du spørger. Ja hans tænder er tjekket og en er hevet ud smiley Han spiser sit gamle foder, men der er fyldt med sukker og korn.

    Silverflake: Olie spiser han ikke. Der ud over skal heste ikke tage på pga. foder men pga. deres stråfoder og græs. Der er forskel på det sukker er tilsat foder som fx. melasse og det sukker der i græs. Og for den sags skyld i æbler, gulerødder mm.

    Han har lige haft dyrlæge i dag, fordi jeg blev rigtig bekymret for ham fordi han ikke ville røre sit foder, kun den banan hvor hans pille var i.
    Han er ikke på vej til forfangenhed. Heldigvis!
    Lige nu skal han bare ha' det foder og det græs og hø han kan komme til - han skal bare tage på nu. For hvis ikke han får noget i maven, er der endnu flere følgesygdomme (ex. mavesår)...så nu er det bare i gang med at finde på noget til den dejlige hest smiley


  • #4   31. jul 2013 Hvordan er det gået?

    En hest der ikke vil spise skal altid sætte alle alarmklokker igang.


  • #5   4. aug 2013 Jeg tror der er noget som du har misforstået. Sukker i græs og hø kan være ligeså farligt som en håndfuld melasse! Tænk over hvor meget sukker din hest kan kværne ved at indtage 10 kg hø m 17% sukker i....! 1,7 kg sukker er MEGET! Og græs kan kværnes endnu nemmere, jeg mener det er grundet lavt indhold af tørstof...
    Jeg ved godt at fibrene er med til at stabilisere og sådan.. Men man skal virkelig ikke undervurdere indholdet af sukker i hø og græs!

    Det bedste er at få så mange letfordøjelige fibre i hyppen som muligt og evt olie, men fair nok hvis hesten ikke vil spise det, så må man jo prøve andre ting - evt har du prøvet med forskellige typer? Nogen kan ikke fordrage smagen af det ene eller andet... Men forskellige fibre er vigtigt og her kan fx fiberpiller være gode. Muhldorfters produkt er sikkert også ganske godt, jeg har i hvert fald sjældent hørt dårligt om producenten


  • #6   5. aug 2013 Han spiser lystigt græs og sin musli nu. Og æbler og gulerødder...så det er ret heldigt. Han spiser dog ikke kombinationen af sit eget rest fra æbler og gulerødder blandet med foder. Selv en teske olie spiser han ikke i foderet. Så prøvede jeg at se om han ville spise lidt bukkehornsfrø (ca. en teske) blandet med 1 kg. foder, han rørte det ikke. Så gav jeg ham ½ kg. musli uden andet, så åd han. Han er ret speciel.
    Nu kommer hans ejer heldigvis hjem torsdag, så kan vi begynde at kigge på foder igen.

    han har både fået en lækker olie før i tiden, tilsat urter og den var rigtig fin. 10 dage, så gad han ikke æde det. Alm. solsikkeolie, han rører det ikke.

    Nu spurgte jeg lige i går min venindes kæreste om han kunne huske hvornår han fik ordnet tænder og det var i februar, men jeg tror han trænger igen. Dog er han stadig kræsen, for han spiser sin musli, men ikke alt muligt andet smiley Men han sviner rigtig meget...hmmm! Og så afventer vi jo svar fra ormeprøver, både gødning og blodprøve smiley


  • #7   5. aug 2013 Det lyder som en god plan med et tjek af tænderne, specielt nu hvor han sviner meget smiley Men træls med sådan en kræsenpind - godt min dame er "vokset fra det" smiley

  • #8   5. aug 2013 Haha, ja det er ret svært med sådan en kræsenpind smiley Men måske det bliver bedre hvis tænderne bliver ordnet også smiley

  • #9   9. aug 2013 Har du prøvet med de fibrepiller silverflake forslår?
    Jeg synes Horselux fibrepiller er rigtig gode, sammen med evt. salvemingrøn vitaminer.
    Der er lige så lav sukker og stivelse, som i det produkt du nævner.
    Men med salvemingrøn vitaminer, er han dækket meget bedre ind med vitaminerne : )
    Fe er næsten de samme , en anelse flere fe i fibrepillerne fra nag.



  • #10   9. aug 2013 Jeg har ikke prøvet noget endnu da det jo ikke er min hest, men min venindes. Jeg har bare passet ham i 3 uger og ville finde ud af lidt i mens hun var væk smiley

    Salvimin grøn rører han ikke! Det har han fået. Han spiser virkelig ikke hvad som helst.
    han kan heller ikke lide hvis der er andet i hans musli, som fx en teske olie, et drys bukkehornsfrø eller bare sine egne rester fra æbler eller gulerødder. Jeg har aldrig oplevet sådan en hest smiley


Kommentér på:
Muhldorfter Low Glycaemic prebiotic, erfaring med dette?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce