{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.444 visninger | Oprettet:

Hvad kan det være...? {{forumTopicSubject}}

Hej...

Jeg har brug for lidt input... Jeg giver snart op, er løbet totalt tør for ideer!

Sagen er den, at jeg har en dejlig Quarter dreng på 9 år, der hoster. Ikke bare lidt, det lyder nærmest som en lungebetændelse!
Jeg "tror" det er startet da jeg flyttede ham hjem sidst i maj, efter at have haft ham opstaldet ude i ca. 2,5 år. Stedet han stod var ikke verdens bedste, men heller ikke SÅ dårligt. "Tror" er fordi jeg ikke kan få at vide om han har hostet der hvor jeg havde ham... smiley

Han hoster som en gal når han spiser. Men KUN når han spiser! Ligegyldigt om det er foder, hø, frøgræs eller græs... Det er det eneste han får.
Han får pillefoder som han har fået de sidste snart to år, lækkert hø fra i år som hverken er for fint eller for groft, lækkert grønt frøgræs som hverken lugter eller støver og så frisk græs hvor der ikke har været dyr før.
Udover det så har jeg fået lavet allergitest, som ikke viste noget... Han kan endda tåle husstøvmider!
For en uges tid siden fik vi foretaget en endoskopi. Den viste super flotte luftveje, ingen slim, rødme eller noget!
Han er også tjekket og behandlet for orm og har fået tjekket tænder. Grundigt!
Stalden han bor i nu er nybygget, han står på træpiller der ikke støver (skiftet fra halm), fejer kun når de er ude, der er god luft og lys og kun 5 heste på 200 kvm.
Han snotter ikke, og er på ingen måde påvirket ved ridning eller støv.
Han har siden vi havde dyrlæge til det første gang, haft lyd i forreste del af lungerne... Samt trækker vejret en anelse tilbage i bugen, men er ikke påvirket af det.

Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor han hoster!
Jeg kan holde hosten nede og NÆSTEN helt væk hvis han får Equipulmin... Men det er jo ikke holdbart! Han har fået det i tre måneder nu smiley
Senest har han fået Pectyl Brystdråber i stedet for, det virkede egentlig okay, men nu er det som om virkningen er aftaget, så vi er tilbage på Equipulmin...
Han har også været på Sputolysin sammen med Equipulmin'en.

Dyrlægen har foreløbig "konstateret" at det ikke er tænderne, støv, allergi, bronkitis, astma, lungebetændelse, mavesår eller foderet/stråfoderet...
Hvad er det så?! Nogen forslag?

Beklager det blev lidt langt og indviklet... Og jeg har sikkert glemt noget...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad kan det være...?
  • #1   8. sep 2013 har du lagt mærke til hvordan han spiser?

  • #2   8. sep 2013 Har du prøvet at hælde vand over hans foder? Altså det du propper i krybben, ikke hø osv. Det kan måske hjælpe der smiley

  • #3   8. sep 2013 Ved du hvad, hvis jeg var dig, ville jeg kontakte en der kan telepatere med dyr og spørge hesten ad. Det kan i hvert fald ikke skade og det koster mindre end at få en dyrlæge ud.
    Det hjalp mig, da min hest var syg og dyrlægerne ikke kunne finde en årsag. De kom med 2 vidt forskellige diagnoser og ingen af dem var rigtige. Men de var enige om at den skulle aflives. I dag har jeg en rask hest og jeg fortryder ikke at jeg kontaktede en, selvom jeg ikke troede på det. Men jeg var så magtesløs, at jeg tænkte at det skulle bare prøves, inden jeg gav op. Og hvor er jeg glad for at jeg gav det en chance!

    Men du har jo næsten prøvet alt, kan jeg læse, så det kan jo ikke skade at kontakte en der kan kommunikere med dyr.

    God bedring til din hest, håber virkelig at han bliver rask igen! smiley


  • #4   8. sep 2013 Bum bum. Kan godt forstå, at du er fortvivlet.! Måske en kinesiolog eller lign kan hjælpe.?
    Eller ændre foder højden og vande foderet og høet, ændre boks bunde...... Det er det eneste jeg lige kan komme på.


  • #5   8. sep 2013 Altså min gamle part hostede meget til det sidste. Både på fold og det hele, men hun havde dårligt hjerte og vand i lungerne, fandt de udaf til sidst :3

  • #6   8. sep 2013 Han spiser umiddelbart helt normalt. Spiser ikke hurtigt og tygger meget fint. Både foder og hø.
    Højden på krybben tror jeg er standard... Hø og lignende får han på gulvet og i en kasse på folden. Sådan har han været fodret alt den tid jeg har haft ham.

    Jeg har pgsåbjaft tænkt vand i lungerne, men der ville være nogle andre symptomer så, fx besvær ved belastning, og det har han ikke...

    Hvad gør en kinesiolog?

    Den med en der kan tale med dyr har keg faktisk haft prøvet med ham før... Dg ikke i sygdoms sammenhæng. Det var en spændende og rammene oplevelse, men jeg tvivler på det vil hjælpe her. Den gang nævnte hun, og heller ikke ham selv, noget om den muskelsygdom han er født med... Så jeg ved ikke helt.

    Jeg har haft vandet hans hø... Det hjælper nogen gange, men ikke så meget at det "er besværet værd". Dvs der kommer måske et host eller to mindre mens hans spiser, men han hoster stadig meget.
    Det kan hjælpe ham lidt hvis han får varm mash... Men det kan han jo ikke få hele tiden! smiley
    Halmen blev skiftet til træpillerne, da jeg troede det måske kunne være støv eller svampe fra halmen. Men det gør ingen forskel hvad han eller de andre står på.
    Udover det så sørger jeg for at holde bunden helt støvfri!



  • #7   8. sep 2013 Forresten... Han får ikke ret meget mad pr måltid... Ca. 200 g plus lidt tilskud også i pilleform... Han er bestemt ikke et madøre, så han spiser pænt.

  • #8   8. sep 2013 Det lyder da virkelig besværligt og træls :S

    Men jeg tænker.. hvis der har været lidt lyd på lungerne, er der så også blevet ordineret noget noget antibiotika? Hvis ikke, så ville jeg bede dyrlægen prøve. I har prøvet så mange ting til og fra uden held, at jeg ville give et skud godt antibiotika chancen, også selvom det ikke 100% lyder så udpræget på lungerne...


  • #9   8. sep 2013 Jeg har også tænkt antibiotika... Men tænker også lidt at hvis der er en infektion af en art, ville han så ikke få det værre og værre?
    "Tilstanden" har været rimeligt uændret siden vi havde dyrlæge første gang. Dvs det er hverken blevet bedre eller værre...
    Skal have fat i dyrlægen i morgen og høre hvad næste skridt er... Han nævnte godt nok antibiotika sidst, så mon ikke det er det vi skal prøve...
    Jeg er bare nødt til at være en smule forsigtig med hvad han får af medicin pga den anden sygdom... Det er ikke helt nemt.

    Det skal ikke forstås som at han er en hest der er syg altid og har det forfærdeligt... Han har et par kroniske sygdomme, men de er helt under kontrol, og han har det fantastisk. Og bliver brugt helt som andre heste. Når han altså ikke hoster...


  • #10   9. sep 2013 Har talt med dyrlægen i dag... Han er også på bar bund med en diagnose smiley Ved ikke hvordan og for hvad vi ellers skal undersøge... smiley

    Foreløbig har vi aftalt at jeg skal prøve at sætte ham ned til mindre dosis Equipulmin og så om han så stadig hoster... Dvs 1 pump morgen og aften (normal dosis er 8 pump om dagen, jeg har kørt med 4 i noget tid). Hvis han gør det vil han prøve at finde et andet produkt der ikke er så "skrapt" som han så kan få permanent.

    Det er frusterende at have en hest der "hoster uden grund"... Eller der er jo nok en grund, vi kan bare ikke finde den!
    Alternative forslag og løsninger modtages gerne.


  • #11   9. sep 2013 Ja det kommer self an på hvad han har af kroniske sygdomme..
    Men generelt så påvirker antibiotika jo ikke kroppen som sådan (er det binyrebarkhormoner du tænker på der?), da det er ret specifikt overfor bakterier... så jeg kan ikke umiddelbart se hvorfor det skulle skabe problemer at give?

    ... eller jo, det kan give lidt "alm mavetarmproblemer", men lidt tynd mave kan han vel godt klare i en kortere periode, hvis det kan fjerne bakterierne fra lungerne..?

    Det er bare min holdning, jeg ville synes det var forfærdelig træls at være hest og hoste

    ............ HMM! Min veninde havde faktisk nedsat immunforsvar (kronisk defekt på det), og hun hostede hele tiden. De prøvede med astma medicin og diverse andre medikamenter(utrolig dumt med noget af det, da det lukkede bronchierne hos hende = hun mistede muligheden for at trække vejret i 5-10 sek eller lign en dag, det var sgu forfærdeligt at opleve :S ) ind til de fandt ud af der var en defekt på immunforsvaret. Det gav sig til udtryk ved at min veninde ikke kunne slippe af med "småting" og kronisk hostede i et års tid inden de fandt den reelle årsag..


  • #12   9. sep 2013 Han har bl.a. PSSM... En muskelsygdom. Så han er ULTRA sensitiv overfor ALT der kan påvirke musklerne... Lidt svært at forklare, men dyrlægen sagde jeg skulle være lidt forsigtig med hvad han fik af medicin. Han reagerer også kraftigt på bedøvelse!

    Den med nedsat immunforsvar lyder egentlig meget logisk... Jeg har haft rigtig svært ved at slippe af med hans muk, som han fik i juni! Kom endelig af med det efter en koncentreret kobber kur (der var også andre symptomer på lige kobber).
    Han er normalt ikke typen der nemt bliver syg, men han kan godt blive sådan lidt små øv her når vejret skifter og det bliver koldt (eller varmt).
    Måske han skal have en kur eller noget for immunforsvaret? Lige nu får han hvidløg, men havde tænkt mig at skifte det ud med hyben fra 1. oktober. Det har jeg brugt før...


  • #13   9. sep 2013 Hvis du vil booste immunforsvaret så kan jeg varmt anbefale microvital smiley

  • #14   10. sep 2013 Er det en tør hoste? Eller er den slimet og gurglende? Eller snottet? Hvordan lyder den?

  • #15   10. sep 2013 Det er en meget tør hoste. Der er ingen slim eller snot. Heller ikke da vi kiggede derned... Men det er nogle lange og kraftige hosteanfald han får hvis han ikke får medicinen.

  • #16   10. sep 2013 Hvad er det for et pillefoder du fodre med? Og har du fået taget en blodprøve? En blodprøve kan give svar på om hesten har et svækket immunforsvar og desuden også om hesten har en bakterieinfektion der skal behandles med antibiotika.

    Mit bedste bud ville være at fjerne alt tørt hø og frøgræs, fjern pillefoder og gi' den noget wrap af ordenlig kvalitet, opløste roepiller, olie og vitamin/mineral/protein pille (evt. raket) i en periode.


  • #17   10. sep 2013 Jeg fodrer med Eggersmann ReVital Cubes. Det er jeg nødt til pga. anden sygdom.
    Jeg fik taget blodprøve inden jeg flyttede ham, i anden forbindelse, men alt var tip top. Ingen udsving eller noget.

    Jeg kan ikke bare fodre med wrap... Han må ikke få så meget sukker som der ofte er i. Og syns ikke lige det er verdens nemmeste at finde lav-sukker wrap i vores område. Det ér prøvet.
    Udover det, så får han ikke ret meget mad i krybben. Så tvivler på det egentligt gør nogen forskel på hosten smiley


  • #18   10. sep 2013 Det er jo ikke mængden af hvad den får men derimod kvaliteten af det den får i krybben der spiller en rolle. Og visse typer pillefodre har tendens til at smuldre - kender dog ikke dette produkt. Ville under alle omstændigheder fjerne frøgræshalmen. Heste har en meget dårlig udnyttelse af frøgræs idet det er lav på fordøjelige fibre og høj på lignin. Derudover anbefales der IKKE at bruge frøgræshalm til heste med luftvejsproblemer da det har et højt indhold af svampespore.

  • #19   10. sep 2013 Den er lidt svær... Han er nødt til at få frøgræs for at have nok ståfoder, men også for ikke at blive tyk. Svært at forklare. Udover det så kan han ikke tåle den mængde sukker der er i hø/wrap når han skal have så meget om dagen. Det kompenserer jeg lidt for med frøgræs... Men han har nu fået frøgræs i over et år, så det burde ikke være derfor. Det samme gælder foderet, det har han fået i knap to år. Altså ingen ændringer der. Kvaliteten af begge dele er super.

    Han har ikke som sådan luftvejsproblemer... De ser nemlig rigtig fine ud. Intet at komme efter der.

    Talte med dyrlægen igen i dag... Han mener det kan svælget der er problemet. Det var også da vi kørte fordi der med kameraet, at hosten begyndte. Derfor er det egentlig også lidt "logisk" at Equipulmin'en virker. Det er nemlig noget der bl.a. får musklerne i halsen/svælget til at slappe tilpas meget af, så der er accept af det der kommer forbi. Så i bund og grund tror jeg måske det kan have en lille relation til hans sygdom... Men det kan dyrlægen hverken be- eller afkræfte. Forståeligt nok!

    Men nu må vi se hvad der sker når han bliver sat ned i medicin...


  • #20   10. sep 2013 Øhm, skud i tågen, har han nogensinde været opstaldet i nærheden af æsler? Hjerte-lunge orm bliver hostet op (larvestadie er i hjerte/lunge, mens de andre stadier er i mavetarm + i miljøet), men jeg ved ikke om luftvejene ellers ser normale ud. Det slog mig bare lige, da du skrev "accept af det der kommer forbi".

    Grunden til jeg nævner æsler er, at heste normalt ikke bliver inficeret med H/L-orm, men æsler vist nok godt kunne - og derefter kunne smitte videre til heste.... Lidt en omvej, but..


  • #21   11. sep 2013 Han har ikke været i nærheden af æsler... Men en anden hest på gården, som gik på fold rimeligt tæt på ham og stod tæt på i stalden, var under mistanke for lungeorm... Men den havde også væsentlig tydeligere tegn på det og var MEGA angrebet af alle andre slags orm også. Det var faktisk derfor jeg fik lavet udvidet prøver på mine og fik behandlet med bred kur. Der blev efter behandling lavet kontrol prøver, de var helt fine.

    Men jeg ved faktisk ikke forfærdeligt meget om lungeorm... Kan du fortælle lidt?
    Han har ikke umiddelbart nogen tegn på orm, men derfor kan der jo godt være noget alligevel.


  • #22   11. sep 2013 Du startede med at skrive at det også var når han spiste græs - dvs. når han står på folden og spiser græs...? Eller står han ikke på folde med græs pga. PSSM'en?

    Hvis det skulle være svælget, ville han så ikke have været rødlig omkring der da i video-kiggede ham?

    Jeg ville prøve at vande hans stråfoder og hælde vand i hans lille krybbefoderportion over en længere periode og så ville jeg kraftigt overveje at spørge hesten selv - nogen gange kommer der bare muligheder, som man aldrig selv havde tænkt.

    Min venindens hest er tjekket i hoved og r... af flere gange, men også af forskellige anerkendte dyrlæger og dyrehospitaler for at se om han fejler noget siden at han krybebidder. Det gør han ikke og man kunne derfor bare lade ham gøre det, men problemet er at han får vindkolik, hvis han står og sluger for meget luft, så han bliver nød til at få rem på. Han har ødelagt drikkekopper, krybber, låger mm. - Han VIL ikke lade være. Der var så en clairvoyant der havde haft kontakt til ham gennem et foto og hun skriver så at der er noget med ørene og det måske også er derfor han har svært ved galopskift og volter pga. det med ørene også påvirker hans balance.... Hmmmm.... Måske er det fordi han trykudligner når han krybbebidder? Lige som når vi holder os for næsen og puster luft ud i øregangen for at fjerne den klap der er klappet i og som påvirker vores hørelse... Det er værd at tænke over. Hun har LIGE fået det at vide, så der er ikke blevet gjort noget ved det endnu og ærlig talt så nægter jeg at tro på clairvoyance, men man bliver squ alligevel forundret...


  • #23   11. sep 2013 Det er generelt når han spiser. Så også når han går ude og spiser græs. Han går ikke på meget græs pga PSSM'en, men lidt kan han godt tåle.

    Der var ingenting at se da vi kiggede ned, udover at da vi kørte forbi svælget så hostede han som en gal. Faktisk så meget at han fik voldsomt næseblod smiley
    Da vi kørte tilbage igen og kom forbi svælget, så holdt hosten op...

    Hmm... Må prøve at vande hans hø. Er bare ikke vild med det... Har i mange år haft hest der skulle have vandet hø, det giver lidt problemer om vinteren! Men det må der jo så findes en løsning på.


  • #24   11. sep 2013 Jeg skrev for nyligt om dem et andet sted, så har lige lavet copy/paste, håber det går smiley Der tages lige lidt anatomi, for at jeg er sikker på "alle kan følge med" smiley

    Hjertet består af to "dele", højre og venstre. Højre leder blodet op til iltning i lungerne, derefter vender det tilbage til hjertet i venstre side. Her fra vil det sendes ud til resten af kroppen og dens organer (muskler, tarm, nyre, hjerne, lever osv osv).

    Nogle orme udnytter dette kredsløb til at komme omkring i kroppen. De forbliver altså ikke i tarmen, som man ellers tænker med orm. De bliver self indtaget gennem føden og kommer ned i mavesækken, men når de er kommet videre i tarmen, så vil de trænge herigennem og ud i blodkredsløbet. Derefter vil de tages med til hjertet (i højre side) og lungerne. Her vil de voksne hunner lægge æg. Når disse æg klækkes vil de små larver "vandre" lidt op af luftrøret, hvor de vil "trikke" en hosterefleks i dyret, så de "bæres med hosten" resten af vejen. Når de kommer op i munden synkes de, kommer retur til maven/tarmen, hvor de så kan udskilles med afføringen igen. Her vil de optages af snegle, som efterfølgende vil spises af dyret igen

    Dvs deres cyklus er: mundhule -> mave -> tarm -> blodkar -> hjerte(højre side) -> lunge -> hostes op -> sluges -> tarm -> afføring -> snegl -> mundhule -> forfra

    Det er gavnligt, da de har gode vækstbetingelser for æggene i lungerne, mens de skal tilbage til maven/tarmen/afføringen, for at kunne spredes til flere dyr samt udvikle sig videre (fra lunge til fæces er de kun larvestadie 1 ud af flere).

    Beskrivelsen er for hunde, da det er den "der gøres mest ud af". Jeg har også beskrivelse af det for får og svin i mine (dyrlægestudie)papire, der er svagt anderledes, men der angives IKKE en for hest eller æsel. Jeg er bare MEGET sikker på det blev sagt til en forelæsning (men kan ikke lige finde noter med det skrevet ned..).
    Ahem, MEN, bare fordi det ikke står i vores kompendie, så er det ikke ensbetydende med det ikke er der. I foråret mente en forelæser(der forelæste om bændelorms ormekure) at det kun var hunde som kunne inficeres med bændelorm -_-

    Fra arbejde på en dyreklinik er jeg 99% sikker på at der tages 3 gødningsprøver af hundene med mistanke om H/L orm. Jeg kender ikke årsagen udover jeg formoder det er fordi de er svære at finde i gødningen... H/L orm tjekkes anderledes end andre orm (en alm udvidet er da vist "kun" blodorm, spolorm, bændelorm og sådan..?), så jeg ved ikke om en "udvidet gødningsprøve" er nok? Udvidet er jo et ret vidt begreb... Men du kan jo prøve at høre.
    Symptomer ved jeg ikke hvad der er udover hosten ved hunde. Det er (blevet en) forholdsvis alm infektion hos hunde, så min dyreklinik beder "ofte" om gødning fra ejerne - og der er ofte "gevinst"


  • #25   11. sep 2013 Hold da op! Tak for forklaringen smiley

    Umiddelbart vil jeg ikke tro det er hjerte/lungeorm...? Går ikke ud fra Equipulmin'en vil virke hvis det er det? Det er jo bronkitis medicin. Ville man ikke også kunne se det når man kigger ned?
    Men skal da ikke afvise det 100 %. Snakker lige med dyrlægen om det igen på mandag, når jeg skal give besked om virkningen af den nye dosis... Det er jo alvorligt hvis det viser sig at være den slags orm!


  • #26   11. sep 2013 Det var så lidt smiley

    Jeg ved desværre ikke hvordan Equipulmin'en virker ej heller om der er noget som kan mindske symptomerne, der påvirker luftvejene, hvis det er H/L orm

    ... hvis og hvis smiley

    Hvis dr dyr mener det burde kunne ses på endoskopi, så skriv gerne, det står nemlig ikke skrevet nogen steder i mine papire (og det ér da en vigtig ting smiley )

    Men vend gerne tilbage med opdateringer på jeres detektivarbejde (for det er det da tydeligvis!!). Som dyrlægestuderende er det jo spændende at høre på!
    Og som alm hesteejer ønsker jeg virkelig i snart kommer til bunds - det fortjener i begge!!


  • #27   12. sep 2013 Equipulmin'en skulle virke lidt "muskelafslappende" og åbne bronkierne. Dvs. nok til at han accepterer det mad der kommer forbi, men ikke så meget som "rigtigt" muskelafslappende. Ved ikke lige hvordan jeg skal forklare det...
    Han sagde at Pectyl Brystdråber fungerer lidt på samme måde, dvs. der er opium i som også skulle virke afslappende. Det virker så desværre bare ikke "kraftigt nok", så der skal for stor mængde til for at få ham hostefri.

    Det er mig der gætter på man ville kunne se det via endoskopien. Tænker bare at hvis de kommer op når hesten hoster, så burde man vel kunne se det når han hoster med kameraet i halsen? Bare et gæt... Men nævner det for dyrlægen næste gang!

    Jeg er i gang med at trappe ham ned i dosis... Er spændt på om det gør nogen forskel. Håber han kan fungere på mindste dosis, så vi ikke skal ud i flere forsøg og mere gætteri... Selvom det selvfølgelig ikke fortæller hvad der er galt... smiley


  • #28   12. sep 2013 Ang. den praktiske foranstaltning med vanding af hø, så har vi en i stalden som lægger dagsrationen af hø op i en mega blå tønde og så hælder 2,5 L kogene vand over om aften og om morgen udfodres det så. Om morgenen er det stadig ca. 10-15 grader, selvom det har været frostvejr. Men ja, det er træls af at have en besværlig hest.

    Kan det ikke være at han har en form for forsnævring i svælget/ spiserøret? Måske ikke tydelig når man presser et kamera igennem, men som ikke rigtig vil åbne sig. Men hvis han hoster er det jo for at få noget af det han indtager ud af luftrøret. Måske lukker hans "klap" ved luftrøret ikke ordentlig når han spiser - det er jo lidt som at få en krumme i halsen - så kan man også komme til at hoste som en gal.... Måske mangler "klappen" eller der er hul i den... Jeg tænker bare højt. Men han fik jo ikke noget i galhals da i kørte kameraet ind... eller kørte I det ind i luftvejene - så gjorde han jo. Hvordan går det når han drikker?


  • #29   12. sep 2013 Hvis høet skal vandes fremover, så må jeg jo finde en løsning. Jeg bryder mig ikke om at det ligger i blød i flere timer. Alt næring ender i baljen og ikke i høet... Det skal jo ikke vandes, fx pga for højt sukkerindhold, kun for at "blødgøre" og binde partikler o.lign.

    Umiddelbart var der intet at se i halsen. Må indrømme at jeg ikke lige er sikker på om det er luftveje eller spiserør vi kiggede i. Men alt så super fint ud. Ingen forsnævringer, hævelser, slm, rødme, intet der ikke så fint ud. Han hostede da vi nåede til svælget, så fik set de der klapper (som jeg ikke lige kan huske navnet på) bevæge sig. De bevæger sig som de skal. Både de to store der sidder lidt oppe, men også den store der nærmest ligner en tunge. Så intet der indikerer at 5 cm længere henne vil han hoste som en gal. Det kom meget bag på dyrlægen, især fordi han blev ved til kameraet var tilbage igen... Det gav så også monster næseblod fordi han stod så uroligt. Han kan sagtens hoste voldsomt selvom han er bedøvet...

    Der er ingenting når han drikker. Det er han faktisk rigtig flink til at gøre når han har hostet. Men han drikker virkelig meget i løbet af dagen... Bare de der 8 timer eller hvor meget det nu er han er ude, der drikker han omkring 20-30 liter. Og så er der alt det han drikker inde... Han har en 90 L balje på folden... Nu hvor det er køligere, fylder jeg den ca. hver 3. dag. Og det er ikke fordi han vælter den.
    Men han har altid drukket rigtig meget.


  • #30   12. sep 2013 En sund hest af normal størrelse bør drikke ca. 40 L pr. dag. Rigtig mange hesten (min egen inkl. ) drikker for lidt uden at man kan se at det på virker dem.
    Hvis du vil tjekke hvor meget han drikker inden for, kan du tjekke hvor henne vandmåleren sidder og om der er andet end stalden der løber på den. Hvis du er heldig er der en vandmåler lige inden hans boks, men så skal du være heldig. Alternativt kan man montere en vandmåler.

    Det er altså super mærkeligt. Jeg tror jeg ville kontakte et par hestesygehuse for at få nogle friske og nye øjne på.


  • #31   12. sep 2013 40 L? Okay? Jeg har altid fået at vide det er omkring 25-30 L... Men alligevel. Han drikker virkelig meget i forhold til de andre... Men positivt at han drikker når han har hostet.

    Alle vandkopperne går på samme sted, så jeg kan ikke måle præcist hvor meget han drikker. Men det går også nok. Han drikker ikke hele tiden, han drikker bare meget ad gangen.

    Jeg har haft flere dyrlæger på ham allerede... Godt nok fra samme klinik, men det er jo stadig forskellige øjne der ser og forskellige meninger.


Kommentér på:
Hvad kan det være...?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce