{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.704 visninger | Oprettet:

Hov og kronekrands spalte {{forumTopicSubject}}

Som overskriften antyder handler dette emne om hov-spalte ikke blot en lille rille men en spalte.

Denne hest er tilset og behandlet af dyrlæge og smed.
hesten er ikke halt eller øm.

~Spalten antages at starte hvor væksten af hornet dannes.
~Der er en fordybning i kroneranden, hvor spalten gror ud.
~Spalten er ca 2-4 mm dyb (øverste væg, ikke gennemgående)
~Smeden vudere hoven til at være god og stærk og ikke purøs.
i varmt vejr er spalten 2 mm bred i vådt 0,5-1 mm bred helt oppe fra kroneranden.

Hesten er importeret fra udlandet, pga. flere led er det ikke muligt at finde frem til alle tidligere ejere og forhøre om det er skadebetinget eller foder betinget eller medfødt.
Opdrætter har ingen kendskab heller.

~Han er på biotin kur den med bedst sammensætning, så Biotinen kan give sin effekt.
~Dyrlægen har sprøjtet 2 gange med B-Complex
~Smeden skærer fri, så vægten ikke belaster spalten.
~Han går med sko.
~Han har fra oktober 2012 fået foder med mindst mulig stivelse! og får ikke godbidder med stivelse. tidligere ejer har fodret med korn(som mange andre).
~Vandbad når der ikke er vand på marken.
~Magnet terapi, healing .......
~smøres med smedens hoof balsam

Når han kommer på stald vil han få Aloe Vera drik for at fugte indefra samtidig med biotinen.

Effekt der efter 2 mdr kan ses(1xB-complex hver mdr, i 2 mdr+ daglig biotin):
Følhår (lys/afbleget) vokser ud, taber vinterpels i juli.

Effekt der nu efter 4 mdr kan ses(daglig Biotin+ sko):
Stadig lys og afbleget hår, få vinter hår endnu ikke tabt. !cm ny hov er groet ud men spalten er stadig lige så bred og dyb stadig med fordybning i kroneranden.
Dyrlæge og smed er på bar bund.

Jeg vil med dette gerne høre om i der ude har haft en hest med samme grad spalte og hvad der er gjordt samt hvordan det er gået. Vil gerne se billeder af hoven.
Er der noget jeg måske over ser her??

Der er nu gået ca.4mdr. Hmm er jeg bare dårlig til at se tiden an ?

Billedet her er af hoven da den for første gang blev bred.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hov og kronekrands spalte
  • #1   3. okt 2013 3 mdr siden

    profilbillede
  • #2   3. okt 2013 først i sept.

    profilbillede
  • #3   3. okt 2013 få dage siden
    Her kan ses den nye hov er vokset pænt ud- men spalten er uændret!


    profilbillede
  • #5   3. okt 2013 Har du et billede, hvor man kan se, hvordan den er skoet? Umiddelbart ser den ud til at være skoet lidt snævert.... Har smeden nævnt noget om at nitte sprækken?

  • #6   3. okt 2013 Jeg har haft en vallak med samme slags spalte bare foran på hoven.. Den kan som du selv siger være en strukturfejl i hoven som forårsaget af skade eller medfødt.. Den som min vallak havde var kommet pga. en hovbyld som sad langt oppe og var svær at grave ud.. Belastningen som følge af det "hul" bylden lavede fik hoven til at spalte..
    Hans groede meget ud, men gik efter et års tid lidt i stå og derefter gik det MEGET langsomt.. Min egen smed mente at det med tiden ville gro helt ud hvis man undlod at lave træning der belastede benene meget (som fx. spring) og lod hesten gå med sko for ikke at belaste unødigt i dressuren, mens hans nye ejers smed mente at man bare måtte leve med den spalte/revne.. Da jeg købte hesten som 2 års var spalten helt oppe ved hårgrænsen og da jeg solgte ham 1,5 år efter var den groet halvvejs ned.. Desværre blev hesten som 5 års aflivet så jeg kan ikke fortælle dig hvad det endte med..

    Du skriver ikke hvad hesten bliver brugt til, eller hvor længe du har givet revnen til at vokse ud..


  • #7   3. okt 2013 Her er et billede efter 2-3 måneder.. Den groede halvvejs ned inden han blev solgt, men det har jeg ingen billeder af..
    http://hest.webgallerier.dk/album/526/628/471/2628000-lidt-forskelligt-og-anatomisk-traening


  • #8   3. okt 2013 Jeg har intet at begrunde det i.. Men har dig og dyrlægen prøvet at tage røntgenbillede af hoven? Du gør jo virkelig fantastisk meget for ham, men hvis der er noget anatomisk som begrænser ham, så kan du jo prøve herfra og til månen uden held smiley

  • #9   4. okt 2013 Han er kun 3 og kun lige ryttervandt men træning er sat i bero pga hoven.
    Han har haft spalten siden han kom til os. I oktober 2012 men der var spalten kun en tynd revne som vi dengang formodede var foder betinget.
    Men spalten er her i sommers blevet slem.
    Smeden har tjekket op på Hovbyld, men finder ingen tegn. Samt dyrlægen mener ikke der er problemer i enge med byld. Røntgen og scanning vil ikke vise noget fik vi afvide. der kan ses fremmedlegeme og knogler.
    Så mit sidste bud selv er en skade men dyrlægen mener ikke vi kan se det på billederne.

    Skoene her på billederne skal lægges om i næste uge, så der er de lidt snævre. Smeden lægge spalten fri hver gang.


  • #10   4. okt 2013 Sprækken kan ikke nittes da det er væksten der fejler. Det vil kun samle symptomet men ikke hele.

  • #11   4. okt 2013 Det er sgu godt nok en rådden situation. Det lyder som om I har været hele vejen rundt og der ikke rigtig er mere at gøre smiley

    Jeg tror umiddelbart heller ikke, at man vil kunne se noget på røntgen. Revnen kommer nok af en skade i det område, hvor hoven bliver dannet, lidt ligesom hvis man skær sig dybt i neglebåndet og neglen så bliver mærkelig ud for det sted....



  • #12   4. okt 2013 Ahh, der kan godt ses andet end fremmedlegemer og knogler - man kan fx se afføring inde i bugen (self ikke på røntgen af benene..). Man kan godt se ændringer i strukturen, men ikke alt, det er rigtig nok.

    Håber I finder ud af det med ham, selvom det lyder til I har prøvet mange ting uden held smiley


Kommentér på:
Hov og kronekrands spalte

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce