{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køre med anden persons hest
  • #1   9. nov 2013 du må bare ikke få betaling for det smiley

  • #2   9. nov 2013 Det kommer an på hvad ejern siger smiley

  • #3   9. nov 2013 Emily, hahaha, ejeren siger selvfølgelig god for det smiley

    Ok Nadia, så så længe jeg ikke får betaling, så er det ok?


  • #4   9. nov 2013 det må du gerne

    Der hvor det bliver et problem er hvis man køre hesten til noget som forøger dens værdi, som for eks. kåring... Der må man ikke køre med andres hest, uden sådan et transport bevis


  • #5   9. nov 2013 Folk kan ikke se på traileren hvems hest der står i! smiley Så jeg ville sige at man skal tage chancen smiley
    Det bliver først et problem hvis man bliver stoppet og de vil se ejercertifikat -.-


  • #6   9. nov 2013 ha ha ja tag du bare chancen og kør ulovligt smiley bøden er vidst temmelig grim hvis man køre ulovligt..

    MEN de fleste hobby ryttere til/fra stævne træning osv osv osv, de kører lovligt (hvis bil og trailer ellers matcher jo)


  • #7   9. nov 2013 Ja aaarhh, tror nu alligevel ikke jeg har lyst til at køre ulovligt, også derfor jeg spørger, da jeg gerne vil undgå en kæmpe bøde smiley

    Jeg læste nemlig også at alt der forøger hestens værdi, må man ikke køre til. Og så er det jo lige om der er nogen der tror, at en eller anden LC klasse på klubplan forøger hestens værdi smiley ?


  • #8   9. nov 2013 hvad så hvis ejer ikke har trailerkørekort
    hvordan for man så hesten rundt ?
    ja nu bliv jeg nysgerrig :0)


  • #9   9. nov 2013 Nej, et almindeligt klubstævne forøger ikke hestens værdi. Måske de høje klasser til et distritsstævne kan tælle med der.

    Men det har heller ikke betydning for dit spørgsmål.
    Uden kompetencebevis må du nemlig kun køre med din egen hest, eller hvis ejeren til hesten er med i bilen.
    Og kører du for andre m du ikke tage betaling for det.

    Jeg har selv problemet når min part vil til stævne. Så SKAL det passes sammen med at jeg selv kan køre for dem, for de må ikke selv.


  • #10   9. nov 2013 jeg har altid kørt med mine parter, men det har været til ting hvor de ikke er steget i værdi, man skal bare have passet med, samt en rutevejledning så man kan 'bevise' hvor man skal hen.

    har ejeren ikke trailerkort er det vist noget med, at man kan få en erklæring om at det er i orden at det er en anden der kører med den til eks. kåring.


  • #11   9. nov 2013 lotte N - hvad er et kompetencebevis smiley ???

  • #12   9. nov 2013 Og et helt andet spørgsmål - hvordan ved politiet hvem hesten tilhører, der står jo ikke ejernavn i passet?

  • #13   9. nov 2013 lotte N - ifl det her link skal der ikke bruges kompetencebevis hvis man bare kører til stævne:

    (link fjernet)


  • #14   9. nov 2013 Og det gælder stævner helt op til FEI niveau, dvs. man må godt starte landsstævner også

  • #15   9. nov 2013 Nej du må ikke køre med andres heste uanset om hesteejer er i bilen eller ej, uden kompetancebevis.
    Hvis du fragter andres hest, med eller uden betaling, er det erhvervskørsel og derfor SKAL du have taget et kompetancebevis.
    Og er bil/trailervægt samtidig over total på 3.500 kg, skal der være thygograf i bilen.


  • #16   9. nov 2013 Når du fragter en hest skal b.la. hestens papir altid medbringes, og derfor ved myndighederne altid hvem der er ejer, politiet tjekker det hvis du bliver stoppet.

  • #17   9. nov 2013 Jane H, det giver da ingen mening, hvad så hvis ejeren ikke selv kan køre sin hest? Og det passer heller ikke, i forhold til det jeg har linket til.

    Du må meget gerne komme med et link der bakker op om det du siger.


  • #18   9. nov 2013 Jeg kan ikke finde hvor det står, men jeg mener netop godt man må køre med andres hest såfremt ejeren er med i bilen og der ikke kræves betaling for kørslen.

    Kompetencebevis er det kursus der kræves for at du må køre med andres heste.

    Når du kører med hesten skal du have både pas og ejercertifikat med. På den måde kan de se hvem den tilhører.

    Jeg ved bare at det min kan komme til at deltage i, ikke kræver kompetencebevis. Så har ikke gået så meget op i hvor grænsen går.


  • #19   9. nov 2013 Synes det er meget forvirrende det her smiley

  • #20   9. nov 2013 Det ER også forvirrende

  • #21   9. nov 2013 Tænker også, hvad hvis der køres med 2 heste? Hvis de er eget af to forskellige personer, og ejeren til den ene hest er den der kører, burde det så stadig være "ulovligt" fordi han ikke også ejer den anden? Det ville jo ikke give meget mening...

  • #22   9. nov 2013 hvornår kræver det så kompetancebevis?
    min far har altid kørt med mine parter, hvis jeg har skullet til stævne. Men det jeg har startet er jagter og klubstævner, og der mener jeg da ikke at det kræves, eller hvad?


  • #23   9. nov 2013 du må gerne køre med den så længe du ikke får betaling for det og det bare er de små stævner smiley så kør du roligt afsted

  • #24   9. nov 2013 Nadia, tak tak smiley men de gør det altså ikke nemt for os, med alle de regler! smiley

  • #25   9. nov 2013 haha nej de er næsten umulige at finde rundt i smiley
    men heldigvis er det yderst sjældent man bliver stoppet med hestetrailer (så længe man overholder færdselsreglerne) og hvis det endelig skulle ske, så har politiet lige så lidt styr på det som vi


  • #26   9. nov 2013 LOOL Nadia - det er da suuuper betryggende at vide smiley

  • #27   10. nov 2013 Vi har 9 heste, deriblandt 1 hingst.
    Min mand er vognmand. Han bruger alt hans køretid på hans arbejde.
    Han må ikke sidde bag rettet med vores heste efter, da vi som ejer af 9 heste kører erhverv, fordi han ikke har mere køretid at bruge i henhold til kørehviletids regelerne.
    Og når vi kører erhverv skal der være thygograf i bilen og vi skal overholde kørehviletiderne.
    Hvis nu der er 2 veninder der gerne vi til et stævne/kåring eller bare tage en ridetur ved vesterhavet, og de kører sammen, er det erhvervskørsel, og der skal derfor forefindes kompetancebevis, og hvis vogntoget samlet overstiger 3.500 kg total også en thygograf i det trækkende køretøj, og traileren skal være godkendt til dyretransport + diverse dokumenter.
    Vælger de derimod at køre i hver deres vogntog, kører de privat, da de kun køre med deres egen hest, og der skal ikke være nogle beviser eller tilladelser.
    Hvis man bliver stoppet med andres hest uanset ærinde bliver det registreret som erhvervskørsel, og for hver forseelse der måtte mangle koster det 8.000 kr. så det kan blive en temlig dyr "tjeneste".
    En lille hovedregel, hvis du kører med andres hest uanset ærinde er det erhvervskørsel, hvis du kun kører med din egen hoppe eller vallak er det privat kørsel, har du derimod en hingst er det også erhvervskørsel, fordi regelerne for erhvervskørsel skiller med 1 hingst og/eller 4 følhopper.
    Og ja det er helt syge regeler og det er næsten umuligt i dag bare at have en hest og komme rundt med. Efter min overbevisning har det ikke en skid med dyrevelfærd at gøre, kun chikane for den enkelte ejer.
    Skal vi for eksembel til kåring på fyn, kan det knibe med at overholde kørehviletiderne på grund af tiden, bare for at komme frem så vi ikke skal planlægge aflæsningsstationer og alt muligt andet pladder på turen. Jo det er dælme noget bøvl.


  • #29   10. nov 2013 Hvid du fragter andre heste end din/e egnen så er det som udgangspunkt erhvervskørsel. smiley


  • #30   10. nov 2013 Tak Krikken, jeg kopiere lige fra den tråd:

    Hej,

    Du har sendt nogle spørgsmål til Fødevarestyrelsens EksportKontrolCenter omhandlende heste, som jeg gerne vil give dig nogle svar på. Økonomisk aktivitet: omfattet af transportforordningen Når man skal finde ud af, om en transport af en hest er omfattet af transportforordningen, skal man, som du også skriver, ind og se på, om der er tale om "økonomisk aktivitet".(”Økonomisk virksomhed” er en fejloversættelse, den korrekte oversættelse er ”økonomisk aktivitet”, som er et udtryk, der giver bedre mening, eftersom SKAT anvender udtrykket ”økonomisk virksomhed” om en virksomhed, der er rentabel.) En virksomhed med CVR-nummer er altid omfattet, så hvis enten hesten er ejet af en virksomhed eller føreren/ledsageren er ansat i en virksomhed, der træner hesten, eller er selvstændig berider/beriderelev, så er transporten omfattet. Hvis der anvendes et køretøj, der kun må benyttes erhvervsmæssigt, så er transporten som udgangspunkt omfattet. Dog kan en lastbil, der er registreret til firmakørsel, lånes vederlagsfrit af en ansat i firmaet til visse godgørende formål (frivilligt arbejde), f.eks. transport af sportsrekvisitter, jf. justitsministeriets cirkulæreskrivelse af 31. maj 1974. Vi anser i den forbindelse heste som en sportsrekvisit. Aktiviteten er i dette tilfælde stævnets størrelse, hvor det som udgangspunkt kun er internationale stævner eller stævner med høje pengepræmier, der er omfattet. Transporten er også omfattet, hvis man tager penge for ydelsen, det er dog tilladt at deles om de reelle udgifter til transporten.

    Hobbybetonet transport: ikke omfattet af transportforordningen: Hvis der er tale om hobbybetonet transport af dyr, falder man uden for transportforordningen. Når man ikke er omfattet af transportforordningen, må man som udgangspunkt køre med egne og andres heste, som man har lyst, med et par enkelte forbehold. Føreren/ledsageren, hesten, køretøjerne eller aktivitet må ikke være omfattet af ”økonomisk aktivitet”, ligesom ydelsen skal være omkostningsfri. Der er altså flere forhold, der gør sig gældende, i bedømmelsen af om transporten er omfattet. Men de fleste fritidsryttere er ikke omfattet af transportforordningen, og kan derfor køre trygt rundt uden kompetencebevis, også med andres heste. Ejeren behøver ikke være med i køretøjet. Du må således gerne køre med din venindes hest, hvis du ikke får penge for det og det ikke på anden vis er omfattet af økonomisk aktivitet. Transport af heste, der ikke er omfattet af transportforordningen, skal kun efterfølge ganske få regler: hestepasset skal altid medbringes i køretøjet og hesten skal transporteres på en måde, der lever op til dyreværnslovens § 1, f.eks. heste i individuelle båse, ingen løse genstande ved hesten, ingen glat vognbund. Strafansvaret i disse sager påhviler den ”der har hesten i hånden”. Du spørger om, hvor det står i transportforordningen, at man ikke må køre med fx sin kones hest. Og der kan jeg kun give dig det svar, at det ikke står i forordningen, da de eksempler du har skrevet om (med selskabsdyr og hobbybetonet transport af dyr) falder uden for forordningen. Derfor er de ikke behandlet i forordningen. Det er således kun ved selskabsdyr, at der er et krav om, at ejeren ledsager på transporten. Og da heste ikke er omfattet af betegnelsen selskabsdyr, er der ikke noget krav om, at ejeren skal ledsage hesten under transporten.

    Jeg håber dette er svar på dine spørgsmål, ellers må du gerne kontakte mig. Med venlig hilsen Mette Buhl Fuldmægtig, cand. jur. Veterinærafdeling Syd Tlf + 45 7227 6900 E-mail: fvst@fvst.dk ____________________________________________ Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Fødevarestyrelsen Stationsparken 31-33, 2600 Glostrup Tlf. 72 27 69 00, e-mail fvst@fvst.dk;


Kommentér på:
Køre med anden persons hest

Annonce