{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
878 visninger | Oprettet:

Info om HF {{forumTopicSubject}}

Da jeg de sidste 3 år i folkeskolen lukkede mig mere og mere inde i mig selv pga. mangel på kontakt til klassen, jeg passede ikke ind og de accepterede mig ikke. De gav vel nok lidt op eller var bare ligeglade med mig.

Jeg går nu på STX 1.G og trives ikke. Jeg er enormt ensom og står faktisk endnu værere med mig selv nu end i folkeskolen, jeg har ikke det vilde selvskab og har langt fra lysten til at gå i skole

Jeg har siden sommerferien gået til psykolog da intet er nemt, hverken hjemme eller i skolen (søster med diagnose) Hun forslog i dag at jeg evt. kunne tage en HF istedet for STX da jeg ikke ligefrem opføre mig som en på 16 men faktisk virker noget ældre end jeg er. Derfor mener hun en HF ville være bedre socialt. Jeg kan ikke følge med fagligt da jeg ikke er velfungerende mentalt i klassen

Men jeg ved INTET om HF. jeg ved man vist skal op i fuldt pensum og at det tager 2 år.. Det er det. Jeg mener også at det er tæller det samme som en STX, altså ingen problemer i at have en HF hvis jeg gerne vil videre på UNI efter skole. Og kan man tage en HF uden en 10 klasse? jeg kommer direkte fra 9.klasse til STX hvor jeg så ikke fungere

Men om det køre på studieretninger, valgfag, om det er lange dage, hvad der er forventet og alt sådan noget aner jeg intet om. Jeg skal til møde på skolen snart (skolen har både STX og HF) så vil høre dem til det også men baggrundsviden er altid godt


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Info om HF
  • #1   14. jan 2014 Jeg startede på HF efter sommerferien. Vi er en meget blandet klasse, den yngste er 16 og den ældste 30. Men den fungerer super godt. smiley
    Vil gerne svare så godt jeg kan, hvis du har nogle spørgsmål smiley


  • #3   14. jan 2014 Har sekv afsuttet HF for 2 år siden og har været rigtig gad for det smiley

  • #4   14. jan 2014 Jeg går på HF for 2. gang, så du er velkommen til at skrive smiley kan sammenligne det med HHX uddannelsen som jeg var på et år.

  • #5   14. jan 2014 Jeg er igang med hf (2 årigt) og syntes dagene er meget vekslene.
    Men har mest fri sent smiley senest 16.20 smiley
    Du kan vælge 2 valgfag til at starte med og andet år skal du enten vælge 2 fag på b niveau eller to c niveau og et på b niveau smiley
    Ved min klasse er vi fra 16-25 år smiley


  • #6   14. jan 2014 Du kan sagtens tage HF uden 10. klasse, hvis du har andet som er adgangsgivende nok, og det er din tid på STX smiley

    Forskellen er i store træk ikke særlig stor. Du kan ikke have ligeså mange fag på A niveau. Dine årskarakterer/standpunktskarakterer betyder ingenting. Det der kommer på eksamensbeviset er dine eksamener.

    Du kan heller ikke vælge en studieretning, kun valgfag.

    På første år har du NF, som er biologi, geografi og kemi. Du har fagene enkeltvis, men til eksamen er det slået sammen, og du skal lave en eksamensopgave, hvor alle tre fag indgår.

    På andet år er det så KS i stedet for. Det er historie, samfundsfag og religion. Det fungerer ligesom NF smiley

    På første år skal du vælge et valgfag, her kan du oftest vælge mellem drama, musik og billedkunst.
    På andet år kan du vælge alle fag valgfag.

    HF'ere skriver ikke SRP men SSO, som i store træk er det samme.

    Puha, jeg ved ikke hvad jeg ellers kan skrive.
    Du er velkommen til at spørge, hvis du er i tvivl om noget smiley


  • #7   14. jan 2014 Der er ikke studieretninger. Der er valgfag det første år (billedkunst, musik, mediefag der hvor jeg var) som er obligatoriske. Og så kan man vælge valgfag på 2. år. Altså HF er typisk lektiereduceret, hvilket betyder, at vi stort set ikke har nogen lektier for udover afleveringer, dette er perfekt hvis man skal have et liv ved siden af (hest, arbejde, børn osv.) vores normale skoledage er fra 7.45-14.55. Jeg synes der er stor forskel fra HF end HHX, hvad der forventes. På HHX var vi alle voldsomt stræber, og hvis man ikke lavede lektier i 2-3 timer kunne man slet ikke følge med. HF derimod er super afslappende - ikke fordi vi ikke laver noget - men det er noget helt andet, også fordi man ikke skal sidde og lave lektier når man kommer hjem, så har man mere lyst til skolen. Jeg kan også bedre lide HF, da det oftest er ældre personer (18+), og de er som oftest mere modne og "lukker ikke nogen ude". Håber det gav lidt svar smiley

  • #8   14. jan 2014 Camilla: risikere jeg så at stå uden de adgangskrav jeg skal have for at komme på medicin studiet. Det er jo bla matematik A.

    Jeg ved godt jeg altid kan læse op når jeg er færdig men kunne jeg tage det i skolen ville det jo være fint, jeg har lige nu en studieretning så jeg bare kan komme lige ind (hvis snittet vel og mærket er højt nok)


  • #9   14. jan 2014 Start da på HF. Evt på vuc, de er enormt fleksible. Mange fag kan du tage på halvårskurser eller sommer kurser, hvis du skal hæve niveauet :-).

  • #10   14. jan 2014 mariA: er det det hele du vil mene er bedre på VUC fordi de er mere fleksible eller bare de fag jeg skal hæve under alle omstændigheder?

  • #12   14. jan 2014 Du har matC som basis fag, og du kan vælge matB som valgfag. Tror ikke du kan læse matA på HF, medmindre man både læser matB og matA på samme og sidste år - det tror jeg bare ikke man kan. Men som du selv siger, så kan man jo altid læse det op efter skolen.

  • #13   14. jan 2014 Jeg kan på skolen taget et halvt år efter 2.HF hvor man kan have 2-3 A-fag for at læse op. Der burde jeg kunne tage matematik og nogen af de naturvidenskablige fag op på det jeg skal have dem til

  • #14   14. jan 2014 Ja mon ikke du kan det smiley

  • #15   14. jan 2014 Er selv gået ud af en gym klasse da jeg simpelthen ikke kunne klare presset og følte mig enormt ensom.. Jeg er netop startet på HF enkeltfag med henblik på at starte den 2-årig HF op efter sommer, og indtil videre er jeg helt overdrevet glad for det..

    Du er der kun fordi du har lyst, og det er dine klassekammerater også.. Jeg er den yngste i min klasse og jeg er snart 18, så du går sammen med folk der er seriøse omkring uddannelsen og har frivilligt valgt den til. Der er heller ikke fnider og sådan da man er på et helt andet niveau psykisk smiley


  • #16   15. jan 2014 Santa Muzz: når du har enkelt fag, hvor mange timer er det så om ugen? og hvilket niveau?

  • #17   15. jan 2014 Du skal i hvert fald huske at tjekke - grundigt - hvilke fag du kan få. Jeg opdagede fx først nu, at det eneste A-fag jeg kan få er engelsk, hvilket jo ikke er optimalt... Og jeg kan ikke skifte HF, da jeg bor på Bornholm. Der er kun et :3

  • #18   15. jan 2014 Hippie: jeg skal til møde med min studievejleder samt forældre i næsten uge så vil tjekke med hende

    Skifter jeg til HF skal jeg have dansk på A og jeg har mulighed for at samle matematik op på B ved valgfag. Der ud over regner jeg med at tage et halvt år ekstra for at læse 2-3 A fag op som skolen også tilbyder. Men jeg vil da lige at snakke med hende omkring fagene


  • #19   15. jan 2014 Emma -
    Hvis du vil tage HF ville jeg tage den på VUC. Jeg har en veninde, faktisk to, som har taget den der, og de elskede det. Synes du skal tage en snak med din studievejleder. Hun/han er nok den der kan hjælpe dig mest.


Kommentér på:
Info om HF

Annonce