{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.436 visninger | Oprettet:

Var jeg dum? {{forumTopicSubject}}

Hej hestegalleri!

Jeg har idag fået en kæmpe skideballe - og jeg vil lige høre, om I synes, det var berettiget.. For jeg er lidt i tvivl smiley

Det var sådan, at jeg i morges var ude og gå, fordi jeg skulle over til min part - så jeg havde mit rideudstyr med. Pludselig ser jeg en løs hest, som er på vej til at løbe ud på vejen.. Jeg vidste, at hesten tilhørte nogle mennesker på en gård ca. 0,5 km væk og jeg regnede hurtigt ud, at den måtte være sluppet ud af folden. På en eller anden måde havde den sprunget over et led og forvildet sig ud på en vej, hvor den stod og græssede.. Vejen er ikke vildt befærdet om morgenen, men der kører altså mindst 10 biler i timen...

Jeg ville så hjælpe denne her hest hjem, og prøvede at trække den - men jeg kunne slet ikke. Den var fuldstændig umulig at gå med, for den ville have sit græs.. Til sidst så jeg ikke andre muligheder end at ride hesten hjem (jeg satte mig træktov fast i grimen, så det svarede til rebgrime). Det skal lige tilføjes, at jeg vidste at hesten var tilredet og havde været brugt som rideskolehest for små børn, så den er meget nem at ride..
Jeg kunne selvfølgelig godt se, at det var tricky "bare" at hoppe op på en andens hest, men hvis jeg ikke havde gjort det, måtte jeg have ladet den stå på vejen i fare for at blive kørt ned..

Det skal også lige siges at jeg, før jeg selv var begyndt at trække med den, havde ringet til både min mor, min far og bestyreren på det nærmeste ridecenter for at få hjælp, men jeg kunne ikke få fat i nogen af dem..

Så jeg red den hjem til ejerne. De blev rigtig, rigtig, rigtig sure og kaldte mig en "forpulet snotunge" og "møgforkælede bæst", fordi jeg havde redet deres hest hjem.. de sagde, at man ALDRIG må sidde på en andens hest, uden at spørge om lov, og at jeg hellere skulle have ladet den stå på kørebanen. Så kunne de jo selv have efterlyst den, når de opdagede den var væk..

Hvad er jeres mening om situationen? Og hvad ville I have gjort?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Var jeg dum?
  • #1   25. jan 2014 Jah det var RIGTIG dumt..
    Man sætter sig aldrig op på en anden persons hest uden og få lov.. Det bare ikke ok selvom det er ment i en god tro.. Jeg var blevet ved hesten og blev ved med og prøve og trække den.. Og ellers havde ejg ladet den være og løbet ned til ejeren og forklare hvor hesten er.. Man sætter sig ALDRIG op på en anden hest og rider den..
    Hvad vis hesten havde ondt i ryggen eller andet ?

    Måske ikke en pæn måde og snakke til dig på.. Men må indrømme jeg også var blevet mega gal i skralden


  • #2   25. jan 2014 Nej synes ikke det var dumt. Tror jeg havde gjordt det samme. Så synes ikke ejerne havde ret til at give dig dette møg fald.

  • #5   25. jan 2014 Jeg havde aldrig valgt at ride en andens hest og jeg kan godt forstå de blev overrasket, hvilket sikkert også udløste deres vrede. Jeg synes de gik over stregen, men jeg synes heller ikke du handlede korrekt.

    Var der absolut ingen måde hvorpå nogen kunne have kontaktet ejerne? Fx dine forældre være kørt hjem til dem og banket på? Eller dem på rideskolen kunne have kommet og hjulpet? Hvis en hest kan rides væk, så kan hesten også trækkes væk i mine øjne. Jeg forstår så heller ikke hvordan du nemmere kunne ride hesten end trække ...


  • #6   25. jan 2014 Ja det var dumt!
    Men hvis du refererer historien rigtigt, overreagerer ejer også.

    Jeg var også blevet vred, men glad for at du kom hjem med den.


  • #8   25. jan 2014 altså den er jo lidt svær men jeg tror hvis det var min hest der var stukket af og f.eks. du var kommet ridende hjem til mig med den igen ville jeg nok først blive sådan lidt chorkeret og måske haft hævet stemmen men når jeg så vidste hvordan det var gået til ville jeg nok bare takke og dig og være glad for at hesten havde det godt og den var kommet sikret hjem igen smiley

    ja det er rigtig man aldrig må ride en andens hest uden tilladelse men hvis jeg skulle vælge mellem en anden havde redet den hjem efter den var stukket af eller ladet den stå ved en vej med chance for at blive kørt ned ville jeg da have valgt det første
    smiley


  • #11   25. jan 2014 Jeg kan sagtens se, at du selvfølgelig synes det var okay siden du egentlig "kendte" hesten lidt og vidste, at du godt kunne ride den, siden der ikke var andre muligheder. Men jeg havde ALDRIG nogensinde gjort det. På ryggen af en andens hest - i grime og træktov - på en vej med biler - og som du i realiteten egentlig ikke aner, hvordan dens reaktion på trafik og at du pludselig hopper op på den er.
    Jeg kan sagtens se, at du havde gode intentioner, men jeg tror simpelthen at ejerne bare er blevet så forskrækkede/sure over, at en fremmed hopper op på hesten, at de ikke kunne se det, du måske så. De var altså i deres gode ret til at give dig en ordentlig skideballe, for tænk hvis der var sket noget med både dig og hesten? Jeg havde ikke tolereret at en anden hoppede op på min hest hvis den var rendt væk - det er enormt sødt at folk prøver at hjælpe, men så må man altså også bare opgive, hvis det er helt umuligt.


  • #12   25. jan 2014 Jeg synes heller ikke at det er i orden at de langer så groft ud efter dig, men det er vel en naturlig reaktion at komme til at sige nogle ret grimme ting, når man bliver så forskrækket eller sur, som jeg regner med at de har været

  • #14   25. jan 2014 Jeg var godt nok også blevet sur hvis det var min hest.

    Så ja, meget dumt gjort af dig!


  • #15   25. jan 2014 Ja jeg forstår så ikke hvordan du kunne ride den men ikke trække den (og jo måske)... Var jeg 10 år igen havde jeg nok gjort det samme som dig men det er bare ikke ok... Jeg havde heller forsøgt ringe til nogle eller stoppet bilerne e.l. for at få hjælp og bede de om at de skulle køre til gården og give besked... Jeg havde også godt nok blevet tosset hvis nogle pludselig kom ridende på min hest.. Men bagefter ville jeg jo inderst inde være glad for at du forhindret en måske forestående ulykke... Så næste gang vil jeg råde dig til at forsøge at trække hesten eller bede trafikanterne om hjælp hvis du ikke kunne få fat på dine forældre.
    Mvh TT


  • #16   25. jan 2014 Forstå slet ikke dem som siger de ville gøre det samme.. Altså er i tabt bag en vogn?? man sætter sig da ikke om på en andrens persons hest og rider den NO MATTER WHAT.. for det første hvad vis hesten har smerter eller ondt i ryggen i kan blive kylet af eller ødelægge hesten for aldrig og få rytter på igen.. Hesten kan kyle jer af hvis den bliver forskrækket.. Og derud over så gør man det bare ikke..

    og kan man ride en hest kan man også trække den så må indrømme at det virker for mig som om det bare fandt det lettere og ride hesten og ergo var det IKKE nødvendigt.


  • #17   25. jan 2014 Du må ikke sætte dig op på en andens hest. jeg står med Camilla. den ku have skader! Men dog.. behøves du ikke at få den der kæmpe skideballe! du skal ikke blive kaldt for møgunge, men sammetid, du må ikke sætte dig op på en andens hest.

  • #19   25. jan 2014 Camilla - Hvad vil du helst have. At din hest aldrig får rytter på igen, eller at den bliver kørt ned?

    Men ja, det var dumt, men alligevel ikke. smiley


  • #21   25. jan 2014 Jeg synes bestemt ikke det er okay det du har gjort!
    Min pony har en skade i ryggen og hvis det var hende der var en fremmed der red hjem, så var jeg også blevet sur.
    Jeg tror enten jeg havde prøvet at opsøge ejeren (hvis jeg vidste hvem det var) og hvis ikke, så havde jeg ringet til politiet og forklaret at der står en hest, men du kan hverken få den den ene vej eller den anden vej.
    Hvis jeg husker rigtigt, så skal alle heste være chippet nu og så må man jo kunne spore ejeren den vej smiley (ret mig gerne hvis jeg tager fejl)


  • #23   25. jan 2014 Nu det ikke fordi det tager alverdens tid at løbe 0,5 km og fortælle ejer, at deres hest står på vejen. Og ellers kunne du have prøvet at få stoppet en bil, og spørge om de ikke vil kører hen til gården, hvor hesten står og fortælle at du står på vejen med deres hest.

  • #24   25. jan 2014 Sikke en sød hest smiley

  • #25   25. jan 2014 Jeg var blevet tosset ja. Ingen absolut INGEN skal sætte sig på min hest, om den så var ved at falde ned at et bjerg. Jeg havde nok ikke brugt de ord men du havde nok været døv efter at høre på en omgang fra mig.

  • #27   25. jan 2014 Maj, det var dumt! Du kender IKKE hesten på den måde, det er muligt den før har været reddet, men hvad hvis den stod med skade i ryggen og smed dig af helvedes til?

  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933
    #28   25. jan 2014 Jeg synes, det er fuldt berettiget, men når det så er sagt, så er du kun 15 år - og jeg tænkte ærlig talt heller ikke altid lige meget over konsekvenserne af mine handlinger, da jeg var på din alder.

  • #30   25. jan 2014 Nogen heste kan altså bedre rides end trækkes. Sådan en har jeg selv, at hun så heller ikke burde rides er så en anden sag smiley

    Men jeg synes det var dumt gjort. Du burde enten have været mere stædig og trukket den eller ladet den være og have hentet ejerne. Når det er sagt så overreagerer ejerne altså også efter min mening. Du gjorde det jo ikke for en ekstra tur, du gjorde det fordi deres hest var sprunget over hegnet og du hjalp den hjem


  • #32   11. feb 2014 Ja, jeg var altså nok også blevet noget hidsig... - jeg havde ikke kaldt dig skældsord og var da blevet glad, men var du kommet ridende på min hest, uanset hvor flink han så er, så var jeg dælme blevet gal!
    - men forstår heller ikke hvorfor du ikke bare trak den den tid det tog, eller ventede til der kom nogen.



  • #33   11. feb 2014 Jeg var virkelig også blevet rigtig sur...
    Men jeg kan altså heller ikke forstå, hvordan du kan ride, når du ikke kunne trække den?
    Altså, min pony kan godt finde på at snuppe noget græs, når jeg sidder på hende. Og så kan jeg sådan set hive og trække og presse så meget på hende, jeg vil. Hun reagerer ikke.... Men hvis jeg så hopper ned, så løfter hun hovedet med det samme! smiley


  • #36   12. feb 2014 Hvor er I stride, nogle af jer smiley TS gjorde det jo for at hjælpe. Muligt at det ikke var en forsvarlig beslutning, men hun fik trods alt hesten hjem i god behold! Synes bestemt ikke, at hun skulle have et møgfald for det. De kunne have takket hende for hjælpen, og så kunne de have fortalt hende, hvordan hun måske skulle handle en anden gang.

    Hestepigen: "Hvor svag er du, at du ikke kan holde den væk fra græsset?" Det var da noget underligt noget at sige.. Øh, enhver hest kunne vist vinde over ethvert menneske i sådan en "tovtrækning", hvis der var et eller andet, den bare ville have smiley


  • #37   13. feb 2014 shit hvor er mange bare sippet omkring deres heste - det er bare en hest! der skete ikke noget med hesten og heller ikke med ts. Så katastrofen er er stoppet. jeg ville ikke selv sætte mig op på en fremmede hest da jeg for det første ikke kan komme op og er mega ræd for at falde af. men hvis der kom en i bedste lucky luke stil med min hest så ville jeg i hvert fald ikke blive sur, det er helt sikkert. Jeg ville blive mega glad for at hesten var blevet fundet uden nogle var kommet til skade.

  • #39   16. feb 2014 tror jeg var løbet efter ejerne

    men kan godt se det er forkert at ride en andens hest men vis jeg virkelig ikke kunne havde je måske gjort det sammme du kendte jo hesten


Kommentér på:
Var jeg dum?

Annonce