{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.656 visninger | Oprettet:

Øv for f***en :( {{forumTopicSubject}}

Her ved 19-19.30 tiden tog jeg ud for at ride min hest, for så at komme ned på folden til en hest der ikke støtter på venstre forben. På vej ind er hun stokhalt i skridt, og der var ingen sten i hoven, så der blev ringet efter Dr. Dyr, som kom ud indenfor en time.

Mit kære kræ har så fået en hovbyld, for 2. gang i denne hov indenfor de sidste 2 måneder. Den første bemærkede vi først da den var sprunget af sig selv, da hun var helt haltfri.

Så af med skoen, fat i værktøjet og grave, grave, grave. Heldigvis fandt dyrlægen den ret hurtigt, og fik lavet hul derind. Den er blevet moden i dag, da hun i morges var rengående. Så våd forbinding på de næste tre dage, og så må den tages derfra.

Bare så øv, når hesten er i genoptræning, og skulle have kontrol af ryg og bevægelse i næste uge. smiley

Kan så ånde lettet op og sige "heldigvis" det bare var en hovbyld, man når jo at forestille sig alle mulige ting, og med de utrolige spjæt hun laver på folden (og så i et voldsomt tempo) skulle det da lige passe, at det havde været en seneskade. Heldigvis det ikke var så slemt.

Lige et ærgerligt, men lettet aften-indlæg herfra. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Øv for f***en :(
  • #2   3. jun 2014 Øv hvor træls! God bedring til den lille hest...:)

  • #3   3. jun 2014 Det er bare så ærgerligt. Og de var lige kommet på døgnfold, og så kan hun få lov at stå inde, og må kun komme ud, hvis hun kan gå til folden uden at halte som en gal. smiley Heldigvis vi har mere end én hest, så vi selv kan sørge for, at hun har kammeratskab indenfor..

  • #4   3. jun 2014
    Sidst jeg pillede skoene af min efter en hovbyld, fordi jeg ville være venlig stod hun også stokhalt dagen efter - der tilkaldte jeg dog smeden istedet for dyrlægen som jeg ellers havde fat i sidste gang.

    Vi er pt. igang med at blive barfods med forskellige først wraps på ( gips med indlæg ) og derefter plastic sko. Forklaret af den nye smed så får hun hovbylder fordi hun har nada sål - naturligt nok, eftersom skoen gør alt arbejdet og ikke rigtigt hjælper til at give mere sål, især ikke hvis smeden tager noget af den.

    Hesten var lige ved at komme i kondi i april efter stilstand pga. hun ikke ville nogen steder på banen på tidligere opstaldningssted, lige ved at være klar til LD dressur. Hvad gør hesten så? Tager en løbetur på 10 km i fuld fart med et dækken hængende efter sig i fuld panik. Kunne have været blevet kørt ned eller skadet andre, men hverken hesten eller andre kom slemt til skade. Men det gav et hævet ben og at stå stille i fire uger + to til pga. behandling med KST.

    Men nu er vi igang igen ENDELIG, nu kan det altså kun gå fremmad!

    ( beklager min roman ;o) )


  • #5   3. jun 2014 Min fik sko på kort tid efter jeg købte hende, fordi hun simpelthen ikke kunne holde til at gå uden, hvis hun også skulle være ridehest. Hun stod lidt forkert på forbenene, så selvom hovene blev lange, så var de bare helt flade bagtil, og hun gik på ballerne, så hun fik sko på for at få bedre benstilling. Var ellers super glad for at have fundet en hest uden sko, men ak. smiley

    Jeg håber bare der ikke sker mere ved denne hovbyld. Min søsters pony fik en hovbyld forrige år, og endte med at stå stille i 51 uger, pga følgeskader. Det skulle vi meget gerne IKKE ud i, for så bliver hun altså lagt til at sove en sidste gang. smiley


  • #6   3. jun 2014
    Troede også min skulle gå med sko for evigt, fandt heldigvis en der havde nogle idéer og andre metoder smiley En anden i stalden har en der har gået med sko hele dens liv, den er også påbegyndt " bliv barfod " projekt.

    Men jo, de der hovbylder kan være lidt triggy ind imellem - selvom de er super lette og ordne.


  • #7   3. jun 2014 Jeg har også en drøm om, at hun kan komme til at gå uden sko igen, men lige nu er det vigtigere, at hun kan komme igang uden rygsmerter - så må barfods-"forsøget" komme i anden række. Gud ved, hvor mange penge man alligevel kan spare, hvis hesten går uden sko.

    Og ja - det kostede os 60.000 pga. scanninger, operationer og overnatninger på hestehospitalet i de 51 uger, og som 18-årig butiksmedarbejder uden børneopsparing af større værdig er det bare no-can-do. smiley


  • #8   3. jun 2014 Det er så synd og træls sådan noget, og det er desværre sjældent at en hovbyld kun kommer en gang. Hver sikker på at holde det helt rent, ellers kan der ske det samme igen.

  • #9   4. jun 2014 Åh gud! Kender det alt for godt det med at man forestille sig det værste også er det "bare det" xD

    Red selv en hest der var stok halt og som ikke engang ville gå fra folden, får jo straks tanker om sceneskade, aflivningen, genoptræning i flere måneder og alt muligt... Hesten havde faktisk bare træt sin sko lidt skæv, så den blev pillet af også var der ingenting xD

    Får det værste tanker lige med det samme!


Kommentér på:
Øv for f***en :(

Annonce