{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.645 visninger | Oprettet:

Forfærdeligt forår! (Sygdom) {{forumTopicSubject}}

Nu er det desværre blevet min tur til at berette om sygdom hos hesten smiley
Den er måske lidt lang og indviklet, men har lige brug for at få delt det lidt med nogen, så håber at I gider bruge 5 minutter på mig smiley

For at få hele helheden med skal vi faktisk helt tilbage til sidste efterår, hvor jeg valgte at tage skoene af min pony ved en barfodstrimmer. Han er kronisk forfangen og har EMS, så det var efter mange overvejelser og søgen på nettet, spurgte til råds hist og her.
Besluttede mig for at give det en chance, og det gik! Han var hverken ømtået eller noget, og så kørte det hele jo bare på skinner.

Så kom foråret og han blev ømtået. Jeg troede det var fordi at han ingen sko havde på, så det fik vi fikset hos en beslagsmed.
En uge efter (onsdag) smeden havde været på besøg var han stokhalt på astfalt ogfliser, bedre på jorden. Satte ham i boksen og ringede efter dyrlægen.
Dyrlægen kom ud og tilså ham. Da jeg trak ham ud af boksen havde haltheden fortaget sig. Var naturligvis urolig for om det var forfangenheden der var i udbrud, men det mente han ikke det var. I det hele taget mente han ikke ret meget andet end at jeg var en pylrerøv. Men jeg fik dog noget smertestillende til ham.
Spurgte også til om det kunne være en hovbyld, og det afviste han ligeledes.

Dagene gik, og det blev lørdag. Det smertestillende havde ingen effekt og jeg måtte ringe til Dr. Dyr igen. Denne gang kom der en ny ud, og jeg spurgte ligeledes om det kunne være en hovbyld. Han tjekkede ham kort med visitertangen og sagde at han var forfangen.
ØV!
jeg fik noget andet smertestillende, og fik købt spåner ind til boksen og så var det boksro til ham.

Desværre er han rigtig glad for min unghest - faktisk så glad at han gik fuldstændig bananas hvis ikke hun var i nærheden. Så hende blev jeg desværre nødt til at sætte ned til ham på en mindre fold, for at han kunne stå afslappet.

Han fik det bedre på smertestillende og jeg var glad - det skulle nok gå det her!

Men det var løgn

Min unghest mistede mere og mere appetitten og tabte sig. Jeg fik besøg af en foderkonsulent, og vi lagde lidt om i hendes foderplan, for at hun kunne få lidt mere mad. Det virkede i en uges tid - hun spiste det hele. Men da ugen var gået gik hun fra alt hvad der hed mad. Det var både hø, musli, mash, gulerødder - og græsset!
Observerede at hun samtidig havde fået meget tynd diarre.
Tilkaldte dyrlægen som kom og gav hende noget smertestillende samt antibiotika lørdag aften. Det virkede og hun spiste hø et par timer senere.
Aftalte med dyrlægen at han skulle komme igen mandag/tirsdag og tage en blodprøve af hende.

Et par dage efter gik hun fra foderet igen, og jeg måtte tilkalde dyrlægen endnu engang. Samme rulle, antibiotika og smertestillende.

Svaret på blodprøven kom indenfor nogle dage, og kunne ikke fortælle hvad der var galt med hende - hendes infektionstal var højt, men ellers var der ikke noget at spotte på hende.

Sådan kørte det faktisk i 2 måneder med hende, hvor hun tabte sig enormt. Havde 3 dyrlæger på hende, og krikken nægtede pure at æde noget som helst af det der blev serveret Dyrlægerne kom med et par dages mellemrum, og kom endda med noget af deres hø for at se om hun hellere ville æde det. Hun blev behandlet med antibiotika, fik ormekure og Gastrogard. Hun fik taget en ny blodprøve, hvor hun også blev testet for borelia.
Det eneste der lod til at have virket var faktisk antibiotikaen, for blodprøven viste at infektionstallet var faldet.

Imens jeg sloges med min unghest og hendes manglende ædelyst, begyndte frygten at melde sig hos ponyen igen. Det smertestillende var brugt op, og han stod krampagtigt med smerter. Hans hove var ikke længere varme og ingen puls.
Det så ud som om smerterne kom fra bagparten, og jeg bestilte fysioterapi til ham. Men hun havde først til lang tid efter (1,5 uge), så jeg fik i mellemtiden massage på ham. Det holdt ham faktisk rimelig smertefri indtil fysioterapeuten kom.

Hun fortalte at han faktisk stadig havde puls, så egentlig var han jo stadig forfangen. På det her tidspunkt havde det stået på i 2 måneder, og jeg blev dybt ulykkelig, og forberedte mig på at jeg muligvis skulle af med min elskede pony.

Vi aftalte dog at jeg kunne give ham en chance hos smeden, med evt specialsko med indlæg fx. og se om det kunne gavne ham.

Jeg fik fat i en ny smed, som kom og skulle sko ham om.
Vi snakkede frem og tilbage, og hun fortalte mig at der ikke var skyggen af forfangenhed at spotte i ham (altså ud over det han allerede havde i form af den kroniske)
Derudover fortalte hun mig at han sagtens kunne få skoene af fordi hans hove var så fine. Hun viste mig med visitertangen at han slet ikke var øm.
Imens vi stod og snakkede og hun ordnede hans hove, fandt hun en hovbyld under strålen.

Alle de bekymringer og 2 måneders boksro kunne måske have været undgået hvis bare de dyrlæger havde gidet og kigge ordentligt efter på min pony!

Nu er der fremsendt genoptræningsplan fra fysioterapeuten, og smeden har sagt god for at han går uden sko.

Min unghest har fået appetitten igen, nu skal hun bare tage rigtig mange kg på hen over sommeren smiley

Tusind tak fordi I gad læse min laaaange historie smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forfærdeligt forår! (Sygdom)
  • #1   14. jun 2014 Puha.. Det er forfærdeligt sådan noget!
    Håber du får fundet dig en dyrlæge der gider at tage sig tid til at kigge på hesten. Hvor i landet er du fra?

    Men ikke mindst er det godt at der er bedring, og at det viste sig kun at være det. Puha, et helvede du må have været gået i gennem, og ikke mindst dyre dyrlægeregninger, til trods for at de ikke fandt ud af hvad der var galt.

    Held og lykke med jer smiley


  • #2   14. jun 2014 L&B er fra Fyn, og ja. Jeg blev også ret skuffet over at pågældende dyrlæge ikke gad bruge tid på min pony.

    Skal lige siges at det ikke er samme dyrlæge jeg brugte på min unghest. De har bare været til UG dem der har været ude til hende smiley


  • #3   14. jun 2014 Kan du skrive i PB hvem du havde som dyrlæge? Bor selv på Fyn smiley

  • #4   14. jun 2014 Stakkels jer men dejligt i er på fode igen alle sammen smiley

  • #5   14. jun 2014 Hmmm, minder meget om min opstalders hest historie, dyrlæge og stokhalt ca. hver 3. md. Dyrlæger gav penicilin hvilket slog hovbylden ned, men blev ved med at komme igen .

  • #6   27. jul 2014 jah det er ikke sjovt når hestene bliver skadet eller syge kender det selv godt. jeg tror jeg kørte forbi dine heste på vej ind mod biltema i odense kan det passe det er dine. så godt din frisser hoppe var noget tynd men tænkt det måtte være en grund til dette håber hun er godt på vej igen. har selv haft en meget tynd plag som jeg købte af en som sagde der var noget galt med ham men viste sig på ham var det bare forkert fodring:) fandt du nogen sinde ud af hvad der var med din hoppe ?? undskyld min lange besked


  • #7   27. jul 2014 Hej Maja,

    Ja det var min lille dame du så smiley
    Jeg ved det ikke er forkert fodring, fordi jeg har haft hende i snart 2 år og hun har aldrig set sådan ud smiley Samt har en veninde der arbejder som foderkonsulent, så det er der styr på.

    Og man kan ikke forvente andet end at man bliver tynd når man går fra alt mad i næsten 2 måneder smiley
    Dyrlægen mente at det var en tarminfektion kombineret med noget depression. Hun er på rette vej i forhold til vægten, men det går desværre ikke hurtigt sådan noget, det kan godt tage nogle måneder.
    Over den sidste måned har jeg målt hende til at have taget 4-5 cm på rundt om maven. Så hun har desværre været mindre end du så hende i dag.
    Dog er der stadig dyrlæge på hende som hjælper med at holde øje, og har godkendt den måde hun bliver fodret på, og de behandler hende pt for en byld hun har fået på halen, så vi er ikke færdige med sygdomsræset smiley


  • #8   3. aug 2014 Åhh det lyder ikke godt nej det gør ikke håber alt godt for dig og dine heste frem over smiley

Kommentér på:
Forfærdeligt forår! (Sygdom)

Annonce