{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
809 visninger | Oprettet:

Fysik/kemi {{forumTopicSubject}}

Hej alle søde mennesker!
Jeg er helt sikker på at der er nogle af jer kloge hoveder, som er bedre til fysik/kemi end jeg er.. Skal til prøven på onsdag, og jeg har stadig ikke fundet helt ud af nogle ting endnu, så jeg tænke at i måske kunne hjælpe mig? Emnerne kommer herunder, og gerne en ikke alt for svær forklaring. smiley

Salte, syrer og baser
- Molekylemodeller
- Miljøproblematikker omkring vores brug af syrer og baser

Stråling
- Halveringstid
- Polér
- Isotoper
- Miljøproblematikker

Magnetisme/El-magnetisme
- Magneter og modeller for magneter
- El-magnets styrke
- Anvendelighed
- Atomets opbygning

Induktion/transformation
- El-fremstilling
- Miljøproblematikker omkring vores el-produktion
- Måling af el
- Et -og trefaset vekselstrøm
- Transformersætningen

Det ville være en kæmpe hjælp hvis i kunne forklare nogle af dem! Tak på forhånd. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fysik/kemi
  • #1   23. jun 2014 Altså, vil du gerne have forklaringer til alle begreberne? smiley

  • #2   23. jun 2014 Ja, det ville være dejligt. smiley

  • #3   23. jun 2014 Salte, syrer og baser
    - Molekylemodeller
    Well, her skal du vel se på bindingstyper. Salte, syrer og baser er opbygget af de såkaldte ionforbindelser. Molekylemodeller er ellers der, hvor man kan se på opbygningen af molekylet - således som vinkler og sådan smiley
    https://www.google.dk/search?q=molekylemodeller&es_sm=91&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=eESoU7WYAYf8ywPKz4KIDQ&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1551&bih=760&dpr=0.9

    - Miljøproblematikker omkring vores brug af syrer og baser
    Altså et miljøproblem hvor det bliver dannet syre, er blandt andet, når vi brænder kul af. Så bliver der i luften danne svovlsyre H2SO4. Dette er blandt andet skyld i sur regn, og dette kan gøre søer dårlige for liv, og ødelægge skove. Jeg mener, at det er i sverige man "hælder" kalk i søerne, for at undgå, at de bliver sure. (kalk neutraliserer syre)

    Stråling
    - Halveringstid
    Halveringstiden er den tid det tager, for et bestemt radioaktivt stof at få halvdelen af enhederne til at henfalde til et andet grundstof. (altså, det er når halvdelen af stofferne har "omdannet" sig til et andet grundstof)

    - Isotoper
    Der findes forskellige slags udgaver af et grundstof. Antallet af protoner bestemmer hvilket grundstof der er tale om, imens antallet af neutroner kan variere. Det, at der kan være et forskelligt antal af neutroner gør, at der findes forskellige udgaver af grundstoffet smiley Dette kan ses på et nuklidkort.

    - Miljøproblematikker
    Atomkraft er de man vil kalde "CO2 frit", da der principielt ikke brændes noget af, men det er der uranstængerne der opvarmer vandet, og skaber damp. Dog kan en ulykke som den i Tjernobyl skade mennesker og dyr ved stråleskader.

    Magnetisme/El-magnetisme
    - Magneter og modeller for magneter
    Her er jeg ikke helt sikker på hvad der menes?

    - El-magnets styrke
    En elektromagnets styrke afhænger af antal vindinger, strømstyrke(?) og magnetens hastighed.

    - Atomets opbygning
    Atomet er opbygget af protoner, neutroner og elektroner. Protonerne er positivt ladede, neutronerne er uden ladning, og elektronerne er negativt ladede. Neutronerne sørger for, at kernen (neutronerne og protonerne) holder sammen på sig selv.


    Har svaret på noget af det. smiley


Kommentér på:
Fysik/kemi

Annonce