{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.159 visninger | Oprettet:

Ejere vil ikke have hest på fold?! {{forumTopicSubject}}

Kære alle heste-sagkyndige!
Jeg har virkelig brug for jeres hjælp!

For nyligt har vi fået opstaldet en ny hest herhjemme.
Mega søde ejere, der forkæler hesten rigtig meget.. smiley Det er jo fint.
Problemet er, at de ikke vil have hende på fold! De er simpelthen så bange for at hun får skader el. lign.
Og jeg kan virkelig ikke holde ud at se på det...
I en periode kom hun lidt på fold med en af vores heste, men nu har de altså besluttet at hun skal blive inde permanent. (De rider den dog hver dag inde i en ridehal.)

Jeg kan virkelig ikke sætte mig ind i den tankegang.. Hvordan kan det på nogen måde være bedre for hende at blive inde..?
Hvad er chancen for at den får skader på fold.. jeg mener den risiko ville jeg til hver en tid tage, for at min hest ikke skulle gå rundt i den samme firkant hele dagen...
Øv hvor jeg synes det er trist.. smiley

Men mit spørgsmåler: Er der en lovgivning i forhold til at heste skal på fold et hvis antal timer?
Hvis der ikke er.. Hvad ville I gøre?? For jeg kan jo ikke tillade mig at blande mig i hvordan de holder hest.. kan jeg??

På forhånd 1000 tak!!!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ejere vil ikke have hest på fold?!
  • #1   14. aug 2014 Din stald? Du bestemmer.....

    Lovgivningen siger 2 timers bevægelse, mindst 5 dage om ugen... Om det så er ridning, fold eller trækketur er ligegyldigt... Desværre....


  • #2   14. aug 2014 Jeg synes jeg har læst, at der er en lovgivning om det, ligesom der er lovgivning med bokse. Men det kan godt være noget, jeg bare bilder mig ind. Kan du søge om lovgivning vedrørende hestehold på google? smiley

  • #3   14. aug 2014 Nå, nu kom Jeanette lige med det rigtige svar smiley øv, det er ærgerligt at der ikke findes sådan en lov..

  • #5   14. aug 2014 Det er fuldstændig uhørt. Jeg havde bedt dem flytte hesten, hvis ikke den måtte komme på fold, for det jeg jeg simpelthen ikke se på! Måske fortæl dem, at det ville være ligesom, at spærre dem inde i et værelse med en seng som eneste anden genstand, hele dagen, hver dag!. Man ville jo blive skør!
    Desværre siger lovgivningen kun som Funke siger. De SKAL ikke på fold : /


  • #7   14. aug 2014 Ja du har ret Jeanette.. De snakker nu om at få en anden hest herud, som kan stå inde sammen med den, men det har jeg snakket med mine forældre om, at det gider vi bare ikke!
    Det er så mærkeligt at de ikke selv kan se at det er så synd for deres hest..

    Bare pokkers lovgivning kun siger to timer... Det er da også helt hul i hovedet..


  • #8   14. aug 2014 Jeg havde sagt at så måtte de finde et andet sted.



  • #9   14. aug 2014 Der er mange der lader deres heste stå inde, grundet bekymring for skader - specielt hvis det er værdifulde heste.... på mit arbejde har vi lige fået overtale en til at lukke hendes hest til 150.000 på fold, så længe den har gamacher/klokker på, og det er mig der trækker den frem og tilbage. Den har aldrig haft det bedre, siger hun!

    Forstår ikke nogles tankegang..... Det er så synd for hesten at de ikke får mere en en ridetur, og så tilbage i boksen.. Jeg stræber mig altid efter at min hest har mindst 4 timer i bevægelse, foruden ridning smiley


  • #10   14. aug 2014 Forklar dem på en ordenlig måde at det altså kan have konsekvenser for hestens led, da heste skal bevæge sig for at danne ledvæske, og jeg havde lavet en regel der hed, på fold eller den skal ikke stå her..

  • #11   14. aug 2014 Jeg ville sætte mig ned med dem og få en snak om, hvorvidt de er klar over, hvad det gør ved hesten at den kun står inde i boksen og ellers kun trasker rundt i ridehuset når der skal rides. Det lyder i hvert fald ikke til, at de er klar over det. Jeg ville også forklare dem, at den ved at stå stille i boksen ophober energi, som typisk skal ud når den så endelig slippes fri, og derfor kan der egentlig være lige så stor risiko for at den får skader når de holder den inde, som hvis den kom på fold. Hvis ikke de lytter til dette, ville jeg snakke med dem igen og give dem en advarsel. Derefter ville jeg smide dem ud, hvis ikke de lyttede. Men det er simpelthen også fordi jeg slet ikke kan tage at man behandler sin hest sådan. Og det er sikkert også svært, hvis de er en indtægtskilde, som du er afhængig af smiley

  • #12   14. aug 2014 Bed dem flytte deres hest, hvis de ikke har tænkt sig at lade den komme på fold. Din stald, dine regler smiley

  • #13   14. aug 2014 Heste er sådan skruet sammen, at de har et vis mængde energi - og hvis de kommer på fold 1 time om dagen - så må de have fyret den energi af i den ene time - går de på fold 10 timer - så fordeler de energiudladningen over længere tid.

    Derfor vil en heste være voldsommere på fold jo færre timer den går på fold - og det er ofte under disse energi udladninger - bukkespring, fræseture, slås kampe med kammeraterne at hesten kommer til skade.

    En hest, der ikke kommer fold, vil ofte gå amok af glæde, når den så endelig kommer ud - og så står de her forsigtige mennesker, der er bange for at kræet kommer til skade og peger og siger; "Se - den kan jo komme til skade" - og de har ret. De får lidt deres egen profeti til at blive til virkelighed, ved at undertrykke hestens behov for bevægelse.

    Men kom den nu regelmæssigt på fold - 4 - 10 timer dagligt - så ville den tage det roligt og risikoen for at den kommer til skade minimeres.

    Det er min bedste overbevisning.

    Nightfall


  • #14   14. aug 2014 Ja jeg ville nemlig også kalde det dyremishandling! Men det er de bare ikke klar over at det er.. de er nemlig rigtig flinke..



  • #15   14. aug 2014 Nightfall sagde det super godt. Det er simpelthen utroligt, at der findes nogle mennesker, som ikke kan se det. Det er ligesom de mennesker, der tror det er tilstrækkeligt at lufte en hund en gang om dagen og ellers lade den løbe rundt i en lille have og skide smiley

  • #16   14. aug 2014 Ja det er din stald, du kan lave din egen staldregl om at de skal på fold medmindre dyrlægen siger andet. Men jeg forstår godt hende tankegang, da em af mine tideligere ponyer blev dræbt på folden, så er selv meget bange når min pony skal på fold med nye. Men han er på fold ca 10-15 timer om dagen så intet problem der smiley

  • #17   14. aug 2014 Problemet er at jeg er ret sikker på at moren vil holde fast i sin overbevisning..
    Men I har ret, så må de finde et andet sted hvis de ikke kan acceptere den regel.

    Tusind tak for jeres svar. Jeg finder ud af det.. Den hest SKAL ud..


  • #18   14. aug 2014 Jeg håber virkelig i får vendt hendes syn på tingene! Hvis ikke i er meget afhængige af den indkomst, de giver, ville jeg smide dem ud, hvis ikke de vil rokke sig smiley

  • #19   14. aug 2014 Det håber jeg også! - Det er vi heldigvis ikke smiley

  • #20   14. aug 2014 Som Nightfall siger, og det sagde hun godt.

    Selv har jeg en hest som før i tiden ikke kom ud. Og hos mig måtte han ligeledes stå inde 8 måneder grundet en skade vi fandt ud af han havde.

    Da han kom ud igen var jeg ved at DØ over hvor vild han var.
    I dag går han stille og roligt rundt og hygger sig smiley


  • #21   14. aug 2014 Har hun oplevet noget voldsomt med en foldoplevelse smiley

  • #22   14. aug 2014 Du kan måske prøve at sige til hende, at de risikerer at hesten begynder at blive "fræk" - rides den kun under rytterens fulde kontrol forhold - så kommer den ikke af med den nødvendige energi.

    De risikerer derfor at den begynder at udlade den energi under ridning - den har jo ikke andre muligheder og den kan faktisk udvikle sig til at blive farlig at ride - og det er bare ikke fair mod en ellers sød og reel hest.


  • #23   14. aug 2014 Faktisk var der en lidt træls oplevelse da den kom på fold herude første gang.
    Den blev nemlig jagtet lidt rundt af to andre hopper (sådan som de jo fra naturens side gør), og løb igennem hegnet grundet at hun følte sig presset.
    Men siden har de haft den på fold sammen med en anden hoppe, hvor det gik super fint.. Og det kunne de jo sagtens blive ved med..


  • #24   14. aug 2014 Det ville jo være helt fint hvis den komme gå på fold med den hoppe igen smiley

  • #25   14. aug 2014 Ja det kan hun også sagtens, men det vil de bare ikke have.. smiley

  • #26   14. aug 2014 Det er trist. Da min pony blev dræbt på folden var det fordi hun ikke kunne sammen med nogle. Min nuværende pony går sammen med alle hans venner, så der er jeg ikke nervøs for det smiley
    Det er jo det vigtigeste på folden; at de kan sammen. Men hans ene ven hader mig og har givet 4 spark på benet, så den vil jeg af egne grunde gerne have fjernet fra folden. Det er desværre ikke muligt hvor jeg står... smiley


  • #27   14. aug 2014 Det var da også tragisk.. Synes det er sjældent man ser at de slet ikke kan sammen.. smiley

  • #28   14. aug 2014 Der sker altså også det, at en hest som IKKE kommer på fold med andre heste - ikke lærer at begå sig socialt i gruppen.

    Men det er ejerens ansvar at hesten har noget socialt med andre heste og lærer at begå sig. Så må de gå ved siden af hinanden et par dage først.



  • #30   14. aug 2014 Det er også sjældent med hun havde også lært at gå alene, og virkede derfor ikke så imødekommende over for de andre og det slå de af på. 10 minutter senere, så hun halvt død i hjørnet, og så kom dyrlægen og slukket smerterne helt smiley

    I kan evt give hende den historie. Hun havde jo lært ikke at gå med andre, og så kan det komme skader tilsidst. Var hun ikke kommet på fold der var hun blevet sindsyg i boksen eller under ridning, så dyrlægen sagde at det var det rigtige valg. Hvis hun føler sig trykkere ved at den kender alle før de går sammen, kan i lukke den sammen med flokkens leder, så hun bliver venner med den til at starte med. Hvis de andre ikke kan sammen med den, vil lederen automatisk passe på den smiley


  • #31   14. aug 2014 Jeg havde sagt at enten så kommer hesten ud eller også finder de et andet sted at opstalde deres hest. Som nogle ovenover nævner, så siger lovning at en hest skal ud mindst 2 timer og så vidt jeg ved skal dyrlægen havde erklæret og skrevet under på, hvis den skal stå inde. Du kan også forklare dem, at det kan gøre mere skade end gavn, at hesten står inde og kukkelurer hele dagen lang. Den skal ud og bevæge sig så den kan holde kroppen kørende, det andet holder ikke i længden.

  • #33   14. aug 2014 Lav nogle regler for jeres stald. Fx at alle heste skal være på fold mindst 4 timer dagligt, med mindre de af gode grunde ikke kan (skader, meget dårligt vejr etc.)

  • #35   14. aug 2014 Det gamle sted jeg stod, tog ejeren dem ud i 2 timer. Medmindre det regnede, snede eller blæste, for så ville hun ikke udenfor, så de måtte stå inde. Udover det var deres foldplads ikke lovlig - det er en af mange grunde til at vi flyttede smiley

  • #37   14. aug 2014 Ejeren skreg altid af os hvis vi gjorde noget galt. Bare hvis hesten stoppede på et spring skreg hun op om at vi var så talentløse... smiley smiley

  • #38   15. aug 2014 Du er i din fulde ret til at kræve at den kommer ud

  • #39   15. aug 2014 Enten skal hesten på fold, eller også må de bede dem om at flytte.
    Du kan jo ikke bare kræve noget uden at give dem en anden mulighed, ellers må alternativet vel være en lille alene fold? Det er slet ikke optimalt nej, men så kommer hesten i det mindste ud.


  • #40   15. aug 2014 Gud hvor er jeg glad for hvor jeg rider. Der kommer de altid på fold. den een står pt med skade på benet, men hun kommer stadig ud, trods hun er konkurrence hest og det vil tage længere at hele.

    Synes du skal sætte dig ned og snakke med dem. Din stald dine regler smiley


  • #41   15. aug 2014 Kan godt være de er flinke, men de er også i den grad uvidende om hestens røgt og pleje. De skulle aldrig have haft en hest med den holdning. Heste hører ikke til inde i en box 24-7. smiley smiley

  • #43   15. aug 2014 Hej allesammen smiley Tusind tak for jeres svar!
    Jeg kan nu informere jer om at vi har snakket med ejerne om at vi synes det er utrolig synd for deres hest, og at den skal ud medmindre de vil flytte. Desværre har de så valgt at flytte... Så kan vi ikke rigtig gøre mere. smiley


  • #44   15. aug 2014 Eftersom det er din stald, så kan du godt tillade dig at blande dig i, hvordan andre holder hest.

    Jeg havde, for hestens skyld, taget en god snak med hende. Ville hun stadig ikke have sin hest på fold, så må hun flytte den.

    Heste skal på fold dagligt, helst så meget så muligt. Jeg vil hellere aflive en hest pga. en foldskade og så vide at hesten har haft et godt hesteliv, på en fold, med andre heste. Fremfor at indespærre hesten i en boks.


  • #47   15. aug 2014 Den kunne sagtens gå selv, men det vil de ikke. De vil ikke have den ud overhovedet. Ved ikke helt hvad logikken i det er... Har også haft tilbudt dem at den kunne stå i ridehallen, hvor en stor låge kan åbnes, så den kan kigge ud, og samtidig ikke stå helt stille. Men det vil de altså ikke have.. smiley


  • #48   15. aug 2014 Line Z: Ja før i tiden var det helt normalt at heste ikke kom på fold om vinteren, men de fleste hesteejere er da heldigvis blevet klogere smiley

  • #49   15. aug 2014 Line: sort men at heste tidligere ofte stod inde hele vinteren gør det ikke ok.. Ja skader, ulykker og uheld kan ske, det kan det også for os selv, derfor tilbringer vi ikke livet i en sofa..
    Hvis man ofte har skadede heste på folden så må man se på foldene og antallet af heste, har man store nok folde, noget for hestene at lave og heste der fungere sammen og nok foldtid så har man sjældent skader..
    Heste er steppede og flok dyr, det er ikke i orden at holde dem inde eller lade dem gå alene ..


  • #50   19. jan 2015 Jeg havde også bedt dem om at finde et andet sted at opstalde deres hest. Jeg ved selv, at min ville være blevet bims i hovedet af at skulle stå inde hele dagen lang, alle ugens 7 dage. At de gør det i den bedste mening, er det vel ingen tvivl om, men for at beskytte den imod en risiko, afskærer de den også for en masse andre ting, som f.eks. socialt samvær, der burde være risikoen værd. For at mindske risikoen, kan de jo altid smide et par gamacher og klokker på den, bare den får lov at komme ud.

  • #51   19. jan 2015 HAr vært i en spring stald med dyre spring hest, de kom ALDRIG på fold pga ejer ikke ville have skade, sagde jobbet op , det kunne jeg bare ikke arbejde med.. Det ikke hestens natur at stå i en boks 24/7.

  • #52   20. jan 2015 Ja ejer skulle selv prøver at være indespærret 24/7 så kom de sikkert på andre tanker, det er simpel dyrplageri, og jeg ville ikke tøve med at melde dem. smiley

Kommentér på:
Ejere vil ikke have hest på fold?!

Annonce