{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.830 visninger | Oprettet:

Import af pura raza española(P.R.E.) ? {{forumTopicSubject}}

Hej alle her på hg

Jeg har længe gået med drømmen om at købe mig en P.R.E. Hingst.
Og da jeg snart har mulighed for det tænker jeg at jeg allerede nu vil begynde at lede efter en, så der er god tid osv.
Dog har jeg nogen spørgsmål omkring det at importere ? Da prisen på P.R.E hestene her fra Danmark er sky høje efter min mening, tænker jeg at jeg vil til et andet land og finde en.
Men kender ikke helt til om hesten skal være i karentæne eller noget inden den må komme til Danmark eller hvordan ?

Så har du importeret heste ind i landet kunne det være rart hvis du ville finde tid til at svare på følgende smiley

- skal den i karentæne?
- hvis ja, hvor længe?
- hvad koster det?
- hvordan fungere karantænen ?

- hvor vil du foreslå at importere fra, når det er P.R.E. Hingst jeg søger?
- kender du en eller flere sider hvor man eventuelt kan kigge på nogen?
-er der andet jeg bør være opmærksom på ved import?

På forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Import af pura raza española(P.R.E.) ?
  • #1   28. aug 2014 jeg ville kontakte vore avls forening de hjælper rigtig gerne med at formidle kontakten til sælger i udlandet og kan svare på dine spørgsmål
    www.pre-horse.dk
    jeg fik selv pre heste hjem for 5 år siden og det var nemt for mig da sælger ordnede det hele fra Spanien.
    husk at kvalitet koster uanset hvor du køber hest også i Spanien
    dette er min hingst på billedet


    profilbillede
  • #2   28. aug 2014 Mange tak smiley

    Ja kvalitet koster. Men det er som om at i Danmark koster alle heste af en race der er få af i Danmark skyhøjt smiley


  • #3   28. aug 2014 jeg syns nu ikke de er dyre i DK

    selvfølgelig kan man altid finde en "billig" hest i et land hvor der er flere at samme race og det er også fin hvis man bare vil have en af den race for at sige man har sådan en.

    men vil man noget inden for sport eller avl så ville jeg også købe en ordentlig PRE og de koster

    selv gav jeg 150.000kr for min han var 5år og havde kun haft rytter på 14dage da jeg så ham så meget rå. og det var i starten af Finans krisen


  • #4   28. aug 2014 Jeg synes også priserne er høje i DK - og især da jeg selv har været på jagt i Spanien.
    Jeg følger lige med - karantæne og import kender jeg ikke så meget til, men jeg kender nogle rigtig gode avlere! smiley


  • #5   28. aug 2014 Det er ikke fordi jeg vil noget inde for avlen, hesten vil nok blive brugt til tricks og dressur, ja og så til at gå med min anden hest (Y)
    Og så søger jeg jo heller ikke en "voksen" men et føl, da jeg har erfaret man for den bedste hest ved at have dem fra føl, ja og så elsker jeg at arbejde med dem smiley


  • #6   28. aug 2014 plus transporten koster omkring 7000-10000kr oven i prisen
    det skal man jo ikke glemme
    for de penge ekstra kan man få en god hest i
    dk


  • #7   28. aug 2014 Amanda, vil du dele avlerne med mig ? Altså fortælle hvem de er smiley

  • #8   28. aug 2014 Det er jeg klar over men det er heller ikke meget hvis jeg skal give 19.000 for hesten 10.000 for transport, et kort kig på den danske marked og det eneste jeg næsten finder er heste til 35.000+ smiley

  • #9   28. aug 2014 man får hvad man betaler for kan jeg kun sige
    håber du finder noget du kan bruge


  • #10   28. aug 2014 Santos - naturligvis! smiley Jeg leder nemlig efter det samme som dig - en smart og lærenem hest, ikke nødvendigvis noget inden for avl.
    I DK vægter vi nemlig meget på avl og det betaler man også for. Jeg vil helst ikke betale 60.000 for en hoppe, fordi de er en HOPPE med gode linjer. Men hvis man søger det, så kan man lige så godt blive i DK.

    Santos, jeg sender dig en pb smiley


  • #13   28. aug 2014 Ikke 50.000 kan jeg fortælle, et føl kan komme til skade mange gange. Derudover som amanda påpeger så vægter dansker meget på avl, og da der ikke er så mange af racen i Danmark endnu i forhold til så mange andre racer, ja så ligger priserne for høje hvis du spørger mig, personligt vil jeg aldrig give mere end max 20.000 for et føl der har muligheder i ALT(avl, diverse sports grene)
    Dette gør det svære at finde en hest/føl ja, og især af PRE men jeg er villig til at lede smiley


  • #14   28. aug 2014 Først ville jeg overveje om det er en du vil avle med for hvis ikke det er så får du meget mere vallak for pengene smiley
    Men er helt enig i at priserne herhjemme er høje,men syntes også de er faldet en smule.
    Jeg købte selv i Spanien og der var ingen karantæne som sådan der var bare de EU krav mht transport og hvor de må kører et vis antal timer og så skal de ind i en af de "stalde" undervejs ,det tog 3 dage at få min hjem.
    Jeg kan helt klart anbefale ham jeg købte min af da han kan hjælpe med at finde en som passer til dine behov.
    Jeg har så desværre ikke gode erfaringer med PRE.dk .


  • #16   28. aug 2014 Stine- hvem købte du af? Har du link til hans hjemme side eller noget ? smiley

    Grunden til jeg søger hingst er fordi jeg har kedelige oplevelser med vallaker smiley og vil 10 gange hellere have hingst en hopper og vallaker, så fremt hesten kan være hingst uden at lide last af nogen art, og kan leve et normalt hesteliv smiley


  • #17   28. aug 2014 Jeg havde så ikke lige læst det med prisen for så vil jeg give Pigen og Pintosvesken ret så kan det slet ikke betale sig at tage til udlandet og kigge smiley

  • #18   28. aug 2014 Jeg skal faktisk ned til ham på onsdag smiley

  • #19   28. aug 2014 min hingst vejer vel trænet over de 700kg og har en højde på 170 stg
    så han passer godt til mig


  • #20   28. aug 2014 Pigen med pintosvisken- tak, det er netop sådan nogen oplysninger jeg søger smiley selv har jeg ikke sat et billede omkring det at købe heste fra udlandet da jeg intet aner, prisen jeg kom med var enlig også for en hest i dk smiley
    Men i de 32 er der også meget mere med end de 50 du giver i Danmark hvilket et eller andet sted kun er hesten du for smiley


  • #21   28. aug 2014 Stine, jeg vil meget gerne have din hjælp smiley

    Man kan jo også købe fra Sverige eller andre steder, det behøver ikke nødvendigvis være fra Spanien, tænker jeg? smiley


  • #23   28. aug 2014 Nej der er også en som hedder Sandra Imhoff som bor i Tyskland hun har også nogle rigtig fine tilsalg. Hendes hjemme side hedder www.special-horses.de

  • #25   28. aug 2014 min hingst er STOR
    PRE heste er normal ikke så store og muskler vejer altså en del og han har røven fuld af muskler ha ha

    jeg kan ikke nå rundt om hans hals mere


    profilbillede
  • #27   28. aug 2014 Så tager jeg gerne med smiley

  • #28   28. aug 2014 ja folk stopper gerne op og kigger når han kommer forbi

  • #31   28. aug 2014 Jeg synes godt nok at priserne herhjemme er vildt billige!
    Før i tiden kunne du snilt skulle slippe med 50.000 for et føl, med ok tavle.
    Nu kan du få føl med rigtig god tavle til 25-35.000, endda også plage og voksene heste til samme pris.

    Og priserne med transport osv, fra Spanien, løber altså op i noget nær det samme, så jeg ville ikke mene at der kan svare sig, at importere fra Spanien, når der kun er tale om et føl, som du ikke vil avle på.
    Skulle du avle på hingsten og måske gik efter en bestemt linje eller farve, så er det en helt anden snak, men så er man højest sandsynligt også oppe i en helt anden prisklasse.

    Desuden har vi så mange forskellige typer hingste og hopper herhjemme, så det skulle bestemt være muligt at finde en, i den type du ønsker dig. smiley


  • #32   28. aug 2014 Jeg er klar over hvad type jeg leder efter, men dem jeg finder af den slags type har en pris jeg mener er helt hen i vejret! det er ikke sikkert andre mener det samme, men det gør jeg, og jeg er villig til at lede længe efter det jeg søger til en pris jeg kan gå med til smiley

    Nu i mener det er så dyrt at få dem importeret så vis gerne steder de ikke koster det vide ud af øjne smiley
    Jeg er åben for muligheder men hvad jeg selv har fundet frem til er det ikke en hest fra Danmark jeg skal have da fordi de ikke er til at komme til uden man er millionær smiley

    Kom gerne med "stutterier" / folk der avler dem smiley


  • #33   28. aug 2014 Malene Hansen - Da du ikke har din hest oprettet, bliver jeg simpelthen nødt til lige at låne emnet til at sige en enkelt ting...

    For filan da, hvor har du bare en rålækker hest! Virkelig, virkelig smuk hingst.. En rigtig drømmehest smiley


  • #34   28. aug 2014 Jeg købte min dreng i Tyskland. Så er der da lidt mindre risiko ved transporten. Jeg kan ikke anbefale Sandra Imhoff. Har kigget på hest hos hende og vi var fuldstændig i chok over, hvordan hestene blev behandlet. Jeg fandt min spanske dreng på ehorses.de. Der er PRE, der står i Tyskland. Jeg hentede min syd for Bremen. 550 km er trods alt mindre end 2500 km..

  • #35   28. aug 2014 Det er rart at vide Trine,jeg har trodsalt ikke været og se hendes heste,jeg har bare set på hendes hjemmeside og syntes det så indbydende ud smiley så det beklager jeg at jeg skrev hendes hjemmeside på her,og det er altid rart at høre andres erfaringer smiley Jeg er selv ved at kigge efter en ny hest og havde faktisk overvejet at tage ned til hende,men det vil jeg ikke gøre smiley da ham jeg købte min gamle hest af ikke lige pt havde nogle stående.

  • #36   28. aug 2014 Trine N, tusind tak - jeg synes, ligesom Stine O, at siden så rigtig indbydende ud og hestene var rigtig flotte, så jeg var lige ved at hoppe på vognen smiley

  • #37   29. aug 2014 Jeg blev også fanget af hendes fine side og hun har mange heste, men vi valgte ikke at se en rigtig fin hest anden gang, for vi ønsker ikke at støtte hendes forretning. Måske har jeg været uheldig, men jeg tvivler nok lidt desværre...

    Jeg har set på heste her:
    Janin Krull. Super fint sted lige syd for grænsen. Hun har + 20 PRE: http://www.spanische-pferde-deutschland.de. Havde købt en hest her først, men den gik desværre ikke igennem røntgen.

    Jeg har købt min dreng hos Simone Klene: http://www.andalusier-elrobledal.de. Hun er rigtig sød og hestene er super velredne smiley Hun får heste fra to stutterier, så hun har "kun" 4-5 af gangen, da hun ikke lever af det, men hun får ofte nye.

    Kan kun anbefale en lille tur derned til de to steder. Vi holdte sommerferie og kombineret hestesøgning, men man ville kunne se mange på en weekend.


  • #38   29. aug 2014 Jeg vil nu ikke mene at de er dyre her i Danmark. Jeg rider på et stutteri kaldet Birtholm hvor de avler PRE. Det er nu en fin pris for hestene, selv med de rigtig gode stamtavler er de ret billige smiley

  • #39   29. aug 2014 Hvilken type søger du?
    Det ville gøre det ret nemmere at linke til evt stutterier. smiley


  • #40   29. aug 2014 til jer der syntes det ikke er dyrt i dk...
    Har fundet et hav af lækre PRE hingste til 37.000 hingste som i dk ville koste langt over 74.000 udelukkende for udsende smiley så jo danskerne er dyre i forhold til visse andre, self kan man finde nogen der er billigere end andre, men groft set så er danske PRE hingste dyre smiley


    Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal forklare typen da vi alle måske ikke har samme ide om det, men har fundet et billede af en som har de ting jeg sådan søger smiley

    Men som på billedet, en hest med masser af man og pandelok,
    En bred hals (hvis føl så en der har gener til at få muskuløs hals)
    genetisk skal det være en hest der får/har stor muskulatur.


    profilbillede
  • #41   29. aug 2014 Santos: Jeg synes, at udvalget af PRE i DK er ganske begrænset, men prisen er rimelig ok - dog er det billigere i Spanien...
    Det koster hurtigt 10.000 kr at tage til Spanien for at se på hestene og så koster det 10-15.000 i transport. Det skal lige lægges til prisen...
    Jeg har opdaget den kæmpe værdi af en god handelsundersøgelse samt røntgenbilleder. Den hest, jeg først havde købt havde en kategori 4 røntgenfejl. Det er f.eks. meget atypisk at tage ryg og nakkebilleder udenfor DK...

    Der vil altid være en risiko for, at der sker noget i transporten og du får en skadet hest hjem. Det vil der selvfølgelig altid være, selvom man kun kører 5 km, men jeg valgte, at der var andre, der skulle tage den største risiko... Jeg så en hest i Tyskland, der var gået i panik i en tunnel og havde indtil videre haft kiropraktor 10 gange og langt fra ok, men det handler jo hvor forsigtig, man er som menneske.
    Jeg har lige mistet en hest, så jeg var mindre risikovillig.


  • #42   29. aug 2014 Og det er ikke en hoppe du søger? De kan fås med samme barokke udseende som hingstene bare ikke med ligeså stor hals. smiley

  • #44   29. aug 2014 Emilie. nej det skal være hingst, da jeg i forvejen har en hingst som det er meningen han skal gå med smiley
    Og da jeg har erfaret at vallaker er langt mere dovne end hingste er det heller ikke det jeg søger smiley


  • #45   29. aug 2014 Tine n, det koster 3500 ca at komme tur retur til Spanien smiley
    Transport kan man vel selv stå for? hvis ikke man tror det gør det bedre smiley
    som du selv siger, så kan hesten finde på at gå helt amork selvom turen kun er sølle 5km, og til det vil jeg godt påpege at der faktisk er rregler for hvor langt de må køre af gangen og også at de skal stoppe undervejs og lade hesten overnatte/opholde sig i en stald der er til dyr på gennemrejse. nej det er bestemt ikke alle der overholder sådan nogen ting, men så er det jo man skal lede og finde nogen der rent faktisk overholder disse regler. smiley

    Det er lidt det samme att sige man ikke vil lukke sin hest ud på folden, på baggrund af at den kan komme til skade ved at falde/glide eller på anden måde gøre stor skade på sig selv. men vælger vi det? smiley
    Det var mere for at sætte perspektiv på det at importer heste smiley


  • #46   29. aug 2014 Højde? De fåes jo fra 150 og op efter, og nogle er mere til de tårn høje med varmblods gang, hvor andre er mere til de helt lave og rigtig kraftige med den trippende gang. smiley

  • #48   29. aug 2014 Line z, alle har forskellige erfaringer at falde tilbage på smiley
    Jeg kasterer bestemt ikke min bare fordi det er svært at finde opstaldning til ham, ja det er nemmere at holde vallak, men der er heler ingen der har sagt det skulle være nemt smiley
    jeg har ikke min egen hjemme men opstaldet ved en privat hygge opdrætter, hvilket var det eneste sted jeg kunne finde, men igen, det er det med tager med når man vælger at have hingst smiley
    at byde dem at gå alene og de ikke kan klare det psykisk så er det jo direkte synd for hesten.
    den nye skal jeg heller ikke have før jeg kan få hesten(e) hjem at stå, og da mig og kæresten står og muligvis snart flytter ud så vi har muligheden for det, ja det er jo bare super fedt smiley
    Men jeg nægter at lade mig bøje for andres ønsker, når mine egne ønsker omkring min hest ikke er det samme smiley

    Fx, et sted jeg havde ham, blev stald ejer ved med at spørge om han ikke snart skulle kasteres, da hun havde gået sådan 1 måned og spurt hver gang hum så mig, så flyttede jeg ham, udelukkende fordi hun ønskede at han skulle kasteres.
    Da jeg blev ved med at afvise blev hun fornærmet, men vil man ikke have hingste i sin stald skal man lade være med at sige ja fra start smiley

    Held og lykke med din basse, han ser super sød ud smiley


  • #49   29. aug 2014 Det er ikke blot flyet, der koster. Du skal vel også leje en bil, spise og have et sted at sove. Anyways det løber op. Held og lykke med din søgen smiley

  • Susling
    Susling Tilmeldt:
    jul 2009

    Emner: 3 Svar: 37
    #50   30. aug 2014 Undskyld at jeg stjæler emnet, men jeg har spekuleret på noget. Jeg er også faldet lidt for looket og udstrålingen hos PRE, og til at starte med ville jeg skulle bruge den til turridning og dressur. Men efterhånden kunne jeg godt tænke mig at prøve kræfter med ridebanespringning og måske military, men er det helt hen i vejret på en PRE? Jeg ved godt, at alle heste kan springe i et eller andet omfang, og jeg skal jo heller ikke op og ride mere end LA eller sådan noget.. Men kan de bruges som allround?

  • Susling
    Susling Tilmeldt:
    jul 2009

    Emner: 3 Svar: 37
    #52   31. aug 2014 Line Z, jeg veeed godt hvad LA er smiley Og jeg ved også godt, at alle heste principielt kan springe LA, men nogle racer egner sig jo bare mere til det end andre, og jeg tænkte bare at hvis PRE var helt uden for deres komforzone på springbanen, så kunne det godt være jeg skulle finde en anden hyps til allround smiley

  • #53   31. aug 2014 Susling: P.R.E er faktisk nogle geniale allround heste, som er blevet stemplet som 'kun dressur hest'. smiley

    Det er en utrolig udholdende hest og jeg ved der er mange P.R.E'er der også bliver brugt til spring, dog ikke så seriøst.
    Maj-Britt's Ebano, bliver f.eks sprunget af hendes datter, og mener det er noget LA/MB de er oppe i. smiley
    Hingsten Urbano bliver også sprunget.
    Mange af dem har faktisk en rigtig fornuftig teknik, en barok hest taget i betragtning og er helt vilde med at springe. smiley
    Min egen elskede at springe, selv om hun ikke havde verdens bedste teknik, men hun kom i en alder af 15-16 år (hun er så vidst jeg ved, ikke blevet udsat for et spring inden jeg fik hende) op og springe 70 cm i enkelt spring, og hun var 135. smiley
    P.R.E pony'er (P.R.E'er der er gået under mål) bliver også flittigt brugt som spring ponyer, ved da at der er 2-3 stykker herhjemme. smiley

    Selv har jeg en drøm om, at når jeg får P.R.E igen, skal vi ud og starte noget distance, og min veninde der rider jagt, får lov til at starte nogle jagter på den, bare fordi jeg kan. smiley smiley


    profilbillede
  • #54   31. aug 2014 jeg har inget forstand på det.. men jeg rier en for dette stutteri som også har nogle tilsalg.. smiley http://www.nobleza.dk/salg

  • #55   1. sep 2014 Nu skal vi så bare lige huske at PRE i dag er blevet forældet.

    Den er slet ikke avlet i sin tid til at ligge på omkring de 170 smiley Men mere omkring de 150. Ligeledes skal den helst ha en kort men stærk ryg, samt de ekstra store halse nogle af hingstene har er en gen fejl. og den kan vende med at vælte, der er et bestemt ord for dette.

    Hvis jeg skal ha hest fra udlandet næste gang, tag jeg til marocco eller malaga, da det er der Bent Branderup henter hans spanske fra.

    I min verden er PRE desværre ikke længere hvad den har været.

    Held og lykke med din jagt. Kan anbefale at kigge i Sverige og jeg ved at Hanna engstrøm muligvis har et pre hingste føl tilsalg. er ikke helt sikker.

    Men i Sverige er der Millhorse AB og gustavsborg PRE


  • #56   1. sep 2014 Majken M. Har du et link eller noget så jeg muligvis kan kigge om hun har et hingste føl, og om det var noget for mig hvis det er smiley

    Hvad mener du med de ikke er hvad de har været?
    for mig betyder det ikke det ville om udseende kommer af genfejl, da det ikke gør den grimmere, altid. smiley

    Albinoer er jo også født med genfejl smiley


  • #57   1. sep 2014 Det bliver en fejl, når halsen vokser sig så stor at den ikke længere kan stå oprejst, men vælter, dette trækker hesten skæv i hele halsen.

    Yep og mennesker med blå og grønne øjne er os genfejl smiley I know

    Hanna ligger ikke billedere ovs ud. Det bestemte du selv kan gøre er at tag kontakt.

    Pre er avlet som en arbejds hest, i dag avler man store heste. Der fandtes omkring 2000 ren stammede pre for 20 år siden nu er man oppe på over 20.000.... Førhen var det kun skimmeler og nu er de næsten i alle farver.......


  • #58   1. sep 2014 Self skal man huske at tænke på hestens helbred først, men ofte syntes jeg heste med de så kaldte gen fejl af forskellige slags skiller sig ud og ofte er mega lækre heste smiley

  • #59   1. sep 2014 Kan kun være enig med dig Majken, synes det er SÅ synd hvad man er ved, at gøre ved racen... smiley
    Jeg forestrækker klart de gamle kraftige hingste linjer som Maluso-Agente linjen, eller Cartujano linjerne, men dem har man jo også snart fået "ødelagt"... smiley

    Og lige en lille "rettelse" til det med farverne, oprindeligt var flertallet faktisk brune, men i renæssancen blev det populært med hvide heste foran kareterne, så derfor blev der stortset kun avlet skimler. smiley smiley
    Personligt synes jeg det er fedt, at man avler farverne frem igen, men det er så bare synd at man ikke beholder "formen", istedet for at avle væk fra den rigtige spanske hest. smiley


  • #62   1. sep 2014 Line Z: Det er jo også fint at man avler højere, så længe man ikke går væk fra det som racen er kendt for, hvilket man er ved med P.R.E'en... smiley
    Idag avler man efter en sportshest, som kan gå på ligefod med varmblods hestene, så man avler den kraftige bygning ud af dem, de høje knæløft og rolige rygsving væk, og avler mod en gummibolds-gang som varmblods hestene har, så de kan være med på dressur banerne - og det er dét jeg synes er forkert.
    Havde man bare holdt sig til at avle dem højere, så kunne jeg være med til det, for som du skriver, folk idag er altså højere end de var for 2-300 år siden, men man er desideret igang med at avle en barok hest, om til en sportshest.
    Og så kunne man lige så godt anskaffe sig en Spansk Sportshest (Spaniens svar på sæt-dit-lands-navn-foran-varmblod), Hispano Araber eller en Cruzado (f.eks P.R.E/Fuldblod). Alle med P.R.E's udstråling og wow-factor, men i en lettere model (dog kommer det så an på hvad Cruzado'en er ud af). smiley


  • #64   1. sep 2014 Det er simpelthen så synd... smiley
    Jeg skal også klart have og avle den gamle type, dog i den mere oprindelige størrelse, men nu er jeg selv heller ikke andet end 2 lorte høj, aka 1,50. xD


  • #65   1. sep 2014 Jeg skal igang med Isabell som er af barok type. Hun er meget mere mig end de helt sporty, smiley

  • #66   2. sep 2014 Vil give jer alle ret, det me at de avler det barokke udseende ud og det er skide synd netop som i er enige om, ser super flot ud. Selv vil jeg også finde mig en med barok bygning og med de her flotte høje benløft osv. Alt det som de var før i tiden smiley det tager bare tid at finde sådan en hingst smiley

  • #67   2. sep 2014 Sidste sommer var jeg i Spanien og kigge efter PRE og prøve dem for at se om racen virkelig var mig - og de er billigere, hvis man kigger de rigtige steder.
    Mange steder tager de røven på en så snart de ser at man ikke er Spanioler smiley

    Jeg skulle give 20.000 kr. for en lækker 3 års hingst der var af den lækre brede barok type, som var fuld igang med sin uddannelse. Det synes jeg er billigt for en hest der har hele pakken.
    Og så skulle jeg give omkring 10.000 kr. i transport.


Kommentér på:
Import af pura raza española(P.R.E.) ?

Annonce