{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.592 visninger | Oprettet:

Vegetar - blodprøve {{forumTopicSubject}}

Hej skønne hg'er smiley

Jeg har været vegetar siden april i år, og egentlig ikke mærket nogen særlig forskel i mit helbred. Sagen er bare den, at min mor kender én hvis datter blev alvorligt syg på en vegetarkost, og endte med at besvime før hun blev undersøgt.
Derfor har min mor bestilt tid til lægen her d.22, så jeg kan få taget en blodprøve "just in case".
Det har jeg det som sådan fint nok med, men begynder at blive nervøs over om der bliver fundet noget alvorligt galt.. Selvom det jo kun er godt at opdage noget i god tid, før det eskalere smiley

Er der nogle herinde der har fået taget en blodprøve i forbindelse med en "særlig" kost? Hvor langt tid efter prøven, for man svar? smiley

Glædelig 2. advent forresten ! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vegetar - blodprøve
  • #1   7. dec 2014 Jeg har hørt om flere, der har forsøgt sig ud i vegetarismen, men har fået problemer, fordi de ikke har fået dækket deres behov for de essentielle aminosyrer. Det tror jeg ikke kun gælder vegetarer, men alle "særlige kostformer"; hvis man ikke sætter sig ordentlig ind i kroppens behov og får dem dækket tilstrækkeligt, vil man opleve nogle problemer. Mange starter på det, fordi det er "smart" eller en "dille", man lige skal prøve af, og derfor ved man faktisk ikke ret meget om, hvad det egentlig indebærer smiley

  • #2   7. dec 2014 Ja den har min mor forsøgt sig med smiley Jeg har bare et rigtig stort dyrhjerte og vil gerne gå på kompromis med mit helbred, når det betyder at dyrs liv bliver skånet..;-)

  • #3   7. dec 2014 Og det var ikke ment som "det ene er mere rigtigt end det andet"! Folk, der ikke er vegetarer og spiser "lidt af hvert", kan ligeså vel være i mangel af diverse vitaminer, mineraler og essentielle fedt- og aminosyrer smiley
    Det er bare specielt kendt blandt vegetarer, at de ikke får dækket deres behov for aminosyrer, fordi det normalvis er noget, der bliver dækket ved at spise kød.


  • #4   7. dec 2014 Melisa:
    Du kan også sagtens få dækket behovene på andre måder, end ved at spise kød smiley Så længe du er tilstrækkeligt opmærksom på det


  • #5   7. dec 2014 Ja ville bare lige pointere at jeg ikke er vegetar fordi det er "smart" eller noget smiley
    Og ja det er jo sandt, at man som vegetar er mere udsat for forskellige mangler, hvilket er grundet til at jeg skal have taget en blodprøve smiley


  • #6   7. dec 2014 Har nok lidt det samme dilemma.

    Har været "kødfri" ca. 2 måneder og jeg elsker det virkelig.
    Resten af min familie er store kødelskere, men jeg har aldrig rigtig brudt mig om kød, og har bare spist, fordi det gør man bare. Har i rigtig lang tid prøvet det af i forskellige perioder og metoder, og jeg har fundet den livsstil jeg bedst kan lide at leve i. Og min familie acceptérer det fint. Min mor har foreslået at jeg skulle spise nogle piller ved siden af, men det vil jeg ikke fordi, der er jo animalske produkter i dem. Og så giver det altså ingen mening. Men her på det sidste, er jeg blevet meget svimmel, og lidt svag. Jeg får hurtigere ondt end før, altså min smertetærskel er blevet lavere, og jeg burde jo spise kød, men kan simpelthen ikke få mig selv til at gøre det...

    Og så står man bare på bar bund, og ikke aner hvad man skal gøre...


  • #7   7. dec 2014 Lady:
    Jeg ville nok også få det tjekket hvis jeg var dig smiley Og er ret sikker på at man kan få piller uden animalske produkter? smiley


  • #8   7. dec 2014 Tror også jeg vil gøre. Det er bare lidt besværgerligt, for i min familie tager man ikke bare til lægen for lidt "svimmelhed", man skal nærmest have brækket nakken, for at komme til læge. I forvejen er jeg meget til læge med min sukkersyge så...

    Kender du et bestemt mærke på nogle piller uden animalske produkter? smiley


  • #9   7. dec 2014
    Sørger i for at dække jer ind på protein når i nu ikke spiser kød? :o) Altså husker og tænke over hvad der spises, så man bliver dækket ind på det man ellers mangler fra animalske produkter.


  • #10   7. dec 2014 Lady: Fandt denne efter en hurtig søgning:
    http://vitaminpille.dk/2012/02/vitaminer-til-vegetarer-og-veganere/

    Krikken: Altså jeg spiser stadig æg (kun friland) og drikker mælk og derudover spiser jeg en gang i mellem quorn, skyr og tofu som alle er meget proteinrige smiley Men er meget i tvivl om jeg er dækket godt nok ind


  • #11   7. dec 2014 Jeg har været vegetar i snart 8 år, og jeg fejler absolut intet, og har aldrig gjort det. Jeg har faktisk fået det langt bedre, end dengang jeg spiste kød smiley Jeg får jævnligt taget blodprøver for noget andet, og der bliver min vitamin-alt-muligt-balance også tjekket, og der har aldrig været noget smiley
    Jeg plejer at få svar inden for 7 arbejdsdage.


  • #12   7. dec 2014 Louise: Dejligt at det fungere så godt for dig smiley 7 dage er ikke så slemt. Kan det passe at man selv skal bestemme/beslutte hvad de undersøger i blodet? smiley

  • #13   7. dec 2014 Det har jeg aldrig gjort. Jeg har bare fået et rutine tjek, hvor de har tjekket for alle vitaminer og mineraler smiley

  • #14   7. dec 2014 Okay, skulle bare lige være sikker smiley Men ellers spørger de vel

  • #15   7. dec 2014 Det er noget forsimplet vrøvl at vegetare ikke får dækket deres behov for vitaminer, mineraler og proteiner. Eller at man for den sags skyld er mere eksponeret.

    Det vigtigste er, at du ikke bare udelade kødet og spiser "tilbehør". Lav noget rigtig mad, og du vil helt naturligt få flere mineraler og vitaminer ind via kosten, fordi du spiser mere grønt. Hvis ikke du kender siden, vil jeg anbefale vegetarkontakt.dk -der er både en udemærket opskriftbase, og et forum hvor folk er meget behjælpelige.

    Held og lykke med det smiley



  • #16   8. dec 2014 Jo tak Kirstine, den side vil jeg lige undersøge nærmere smiley

  • #17   8. dec 2014 Jeg har været vegetar i ca 7 år, har ingen problemer , mine blodprøver er fine. Et nemt/billigt vegetar produkt er soy4you, kan købes i Rema for 25kr. Det blandes med vand og kan tilsættes i mange retter, det får lidt fars konsistens.

  • lene j
    lene j Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 2 Følgere: 3 Svar: 14
    #18   8. dec 2014 jeg har været vegetar i 29 år og det er det bedste valg jeg har taget i mit liv både for mig selv og for de dyrs liv jeg har forskånet....

    det er ikke rigtigt at man får mangelsygdomme pga det at være vegetar og det er ikke svært at undgå mangelsygdomme så du skal ikke være nervøs


  • #19   8. dec 2014 Jeg har spist vegansk i 2,5 år og har aldrig haft det bedre smiley Mine blodprøver er fine.
    Husk at tage B12 vitamin tilskud når i ikke spiser kød. Og evt. også D vitamin.


  • #21   8. dec 2014 Er jeg den eneste, der tænker jernmangel, når svimmelhed bliver bragt på banen? smiley Det kan selvfølgelig også afdækkes med en blodprøve, men ja..
    Jeg ved heller ikke hvordan jernindtaget i vegetarmad er - jeg er ikke selv vegetar og har derfor ikke undersøgt det. smiley Det va rblot en tanke.


  • #22   8. dec 2014 Jeg var vegetar i .. 1 måned, så besvimede jeg på hesteryg og begyndte at spise kød igen. Man redder ikke dyr ved at lade være med at spise kød - man redder dyr ved at købe kød fra en lokal landmand, der behandler sine dyr med respekt og ikke masseproducerer for pengenes skyld.

    Mia R, du har fat i den lange ende, når du siger jernmangel. smiley Jeg tror ikke på, at alle mennesker kan blive vegetarer - nogle kan, da de optager vitaminer bedre, og andre har brug for kødets protein.


  • #23   8. dec 2014 Mia R: Det kan skyldes flere ting men ja bl.a. jernmangel, B12-mangel osv. smiley

    Vil også generelt sige at jeg føler mig friskere end da jeg spiste kød, men"gener" som træthed, svimmelhed (har jeg do sjældent) osv. kan jo både være symptom på en form for mangel, og være en hel normal reaktion på f.eks. dårlig søvn eller stress. Derfor er det meget rart at få tjekket:-)


  • #24   8. dec 2014 Det kan også være årstiden. smiley

Kommentér på:
Vegetar - blodprøve

Annonce