{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.451 visninger | Oprettet:

Spanske heste + ridning {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen !!! smiley

Da min klasse skal på studietur og jeg ikke har råd til at tage med skal jeg skrive en opgave om spanske heste fordi de skal til Spanien ! smiley

Jeg skal forklare om dem hvad de bruges til og hvorfor det er spændende! smiley

Men jeg er slet ikke så meget inde i det smiley

Så hvilke forskellige spanske racer er der ?
Noget specielt ved de forskellige racer ?
og hvorfor er det interessant at lære om ?

Kom gerne med mere laver selv reseach men ville rart at høre jeres erfaringer og ting jeg evt kan søge på ! smiley

på forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spanske heste + ridning
  • #1   6. jan 2015 Du kan i hvert fald lægge ud med PRE. (pure rasa espaniola) ved ikke om jeg har staves helt korrekt. smiley

  • #2   6. jan 2015 Takker ja kender

    P.R.E
    Andalusier
    Lipizzaner

    ved ikke om Lusitianer (staves) hører med under spanske heste smiley


  • #3   6. jan 2015 jeg var i Spanien for at købe min hingst som jeg nu har haft i 5½år og bruger ham til dressur han er en pura raca espaniol over sat ren racet spansk.
    han har et rigtig godt gemyt, et rigtig arbejds dyr og utrolig lærernem og jeg er ikke i tvivl om at jeg igen tager turen til Spanien for at finde hest når min skal på pension.

    ved de bruges til alt dressur, spring, kørsel, klassisk, jordarbejde, show, agiliti.
    skriv evt og spørg vores avls forening pre-horses.dk om de har noget liggende de kan sende eller tjek hjemmesiden ud


    profilbillede
  • #4   6. jan 2015 Lusitano og nej de er portugesiske smiley

  • #5   6. jan 2015 Super var ikke sikker på racerne smiley
    Malene: tusind tak !!! smiley Jeg vil klart sende dem en besked smiley


  • #6   6. jan 2015 Husk også at få cruzado med smiley jeg bor hernede i Andalusien så du kan bare skrive hvis du har nogle mere direkte spørgsmål. Du kan ihvertfald nævne at de er mere opdraget hestene her end i Danmark smiley

  • #7   6. jan 2015 Og pre rigtig navn er Pura raza español

  • #8   6. jan 2015 Skriver lige en besked senere smiley

  • #9   6. jan 2015 Ellers er der en masse Info på nettet, har selv været inde og læse om dem, da jeg har part på en PRE smiley

  • #10   6. jan 2015 Så lidt ^^'
    Synes på mange måder at Lusitanoen minder om PRE'en.


  • #11   6. jan 2015 Ej hvor spændende! Det vil da være endnu bedre hvis i måtte tage ud og se nogle ride på disse heste :)?
    Jeg ville i hvertfald skrive hvad disse heste kan og bruges til..som til tyrefægtnings shows, klassisk/akademisk dressur og andet du sikkert kan finde på google smiley
    Ved at der rides noget med en lang pind, hvor hest og rytter skal holde og ride rundt om denne, men er ikke sikker på hvad det kaldes smiley


  • #12   6. jan 2015 Har lige læst mig til, at Lusitanoen faktisk, på en måde, stammer fra Spanien. Det gamle Spanien lå der hvor Portugal ligger nu nemlig ^^'

  • #13   6. jan 2015 Fantastisk ! smiley tak alle sammen ! smiley

    Og ja som sagt søger selv nettet tomt for information men ville høre om der var noget specielt at lede efter smiley

    Simone og Golden: jeg skal ikke med til spanien det svære smiley så opgaven er så jeg ikke får skole fravær men snyder lidt og laver den før de andre tager af sted så jeg kan holde lidt ferie selv smiley

    Jeg er dog selv ved at spare op til et ridekursus på spanske heste i spanien og det er den eneste opsparring jeg har så derfor ville jeg ikke give dem til studietur for at skulle starte en ny opsparring smiley



  • #14   6. jan 2015 Lippizaner er ikke spansk.

    Prøv at finde info om PRE'en på foreningens hjemmeside http://www.pre-horse.dk/ samt nogle af de avlere m.m. der har hjemmesider.


  • #15   6. jan 2015 Tak ! smiley

  • #16   6. jan 2015 Jeg ville helt klart skrive om historien bag hestene - hvorfor/hvor/hvordan blev de avlet(altså hvad var det for nogle egenskaber spanskerne ledte efter, og hvad ville de i datiden bruge hestene til og hvordan passer det på hestens bygning/personlighed. Hvad var kravene til hesten ? Højde, udseende(hvorfor?) og har det ændret sig idag? hvordan passer hesten ind i samtiden idag og hvis, hvilke egenskaber er så videreført fra datiden til nutiden?

  • #17   6. jan 2015 Nu kommer jeg nok til at lyde dum men er P.R.E og Andalusier det samme ? smiley

  • #18   6. jan 2015 nej pre og andalusier er ikke det samme


  • #19   6. jan 2015 Okay tak ! smiley

  • #20   6. jan 2015 pre er en ren race og der må der ikke krydses noget som helst ind i
    alle de andre racer som er blevet nævnt er blandings racer hvor det er tilladt at krydse racerne imellem


  • #21   6. jan 2015 Andalusieren er bare en hest der kommer fra Andalusian. Er den ikke født der, så er det ikke en andalusier smiley

  • #22   6. jan 2015 Du kan prøve at skrive til Mette fra Stald Rohan, hun avler PRE og ved en masse om dem. Hun her en profil her inde, Stald R.

  • #23   6. jan 2015 Oprindeligt var P.R.E og Andalusier det samme, jo.
    Det er ikke 30 år siden, at navnet blev ændret fra Andalusier til Pura Raza Española (P.R.E), helt præcist da stambogen gik fra at være styret af militæret, til at blive styret af staten. smiley
    De fik deres oprindelige navn (altså Andalusier), da de første i sin tid blev opdaget i Andalusien - deraf, Andalusier.

    Alene deres historie er utrolig spændende!

    Det er en af verdens ældste stambogsførte heste racer.
    Og indtil Spanien blev invaderet af et af de Arabiske lande (kan ikke lige huske hvilken), hvor de blev tilføjet Arabisk blod, også en af de reneste racer (som de dog stadig er), udover en enkelt linje, Cartujano, som ifølge historien, var en gruppe heste Karteuser munkene gemte ved deres kloster, for at undgå at Araberne fik fat i dem. Disse heste (som bliver brændt med linje mærke og ikke stutteri mærke, som man ellers gør) siges at være de reneste af de reneste spanske heste.

    Mange moderne varmblods racer er avlet ud af den spanske hest, bla Oldenborg og Holstener eller Hannoveraner (kan ikke lige huske hvilken), samt Frieseren, Lippizzaneren, Frederiksborgen, Knapstrupperen og mange andre.

    Den spanske hest, har gennem årene været brugt til næsten alt, brugshest (altså den har været brugt i bla landbruget), krigshest (hvor den også blev brugt som både våben og skjold), kørehest, underholdning (tyrefægtning) osv osv osv.

    Den ridning vi kender og ser idag, har sit udspring fra krigs ridekunsten, som bla blev udviklet på Den Kongelige Hofrideskole i Spanien.

    Men ikke bare deres historie, gør dem specielle, hesten i sig selv er helt igennem VIDUNDERLIG!!
    Du kan slet ikke sammenligne andre racer og de spanske! Deres berømte tænd og sluk knap, gør dem så fantastiske at arbejde med! Du kan få dem SÅ meget op at køre, men stadig er de total lydige, arbejdsomme og nemme at have i hænderne, og de kan "slukkes" igen i løbet af 0,5. Finder man først den knap, så giver de et helt andet gear, som er så fantastisk og sjovt at arbejde med!
    Ikke én dag er ens, når man arbejder med sådan en, og så er der massere af udfordring, men på den gode måde. smiley
    Lige sådan måde de bevæger sig på, jeg har aldrig redet en hest med så behagelige bevægelser, som min gamle dulle! Det skal opleves! smiley

    Jeg har selv haft spansk hest i 9 år, og det har været de 9 bedste år, ud af de snart 22 år med heste! Jeg har bestemt ikke haft min sidste spanske mulle, dét er helt sikkert! smiley smiley


  • #24   30. mar 2015 Helt generelt for alle de spanske racer er, at de har et naturligt talent for de samlede øvelser..


  • #25   30. mar 2015 Hvor har du det fra Sanne? Det er ikke et helt naturligt talent - det er oftest bare at Spanierne er bedre til at træne deres hest end andre....

  • #26   30. mar 2015 Camilla: Blandt andet fra et interview, med en rytter fra et stutteri med spanske heste.. Og div. racebeskrivelser..


  • #27   30. mar 2015 Deres naturlige talent for samlede øvelser kommer af deres anatomi, hvor krydset som regel er lavere stillet end manken.

    Er berber-hesten ikke også noget spansk halløjsa?

    Som Mamma Pimp siger, er de spanske helt, helt unikke. Deres on-off knap gør nemlig, at det oftest er de spanske, man bruger inden for filmindustrien. Deres intelligens og deres temperament er helt perfekt til stuntridning og generelt bare on location, hvor der som regel er en hulens masse at glo på. Fantastiske kvikke heste!


  • #28   30. mar 2015 Munk og Jasmin: De spanske har en bygning som gør, at de har lettere ved at sætte og samle sig, det har ikke noget at gøre med, at spanierne er bedre til at træne dem i det. smiley
    Du kan også tydeligt se forskel på de samlede øvelser, på en spansk hest af den gamle type, og den nye type som er mere varmblods præget. Den gamle type, som er mindre, kraftigere og mere kvadratisk, har betydeligt lettere ved de samlede øvelser, end den moderne type. smiley


    Hollaender: Jeg mener at Berber'en er af arabisk oprindelse. smiley


  • #29   30. mar 2015 Mamma Pimp: Jeps, jeg læste faktisk lige, den er Nordafrikansk med spansk og arabisk indblanding. smiley

  • #30   31. mar 2015 Jeg ved udmærket godt hvordan det er med de spanske heste i og med jeg er opvokset her i Spanien og bor her smiley

  • #31   31. mar 2015 Hollaender: Yay, jeg var ikke helt ved siden af! smiley

Kommentér på:
Spanske heste + ridning

Annonce