{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
665 visninger | Oprettet:

Nyt bid :D {{forumTopicSubject}}

Jeg har længe tænkt på et nyt bid til den ældre herre jeg rider for min mor.

Ligenu går han med et 2-delt HS Tornado bid med bidskiver på.

Han har gået med dette bid i 2 år nu og jeg ønsker et andet.

det fungere bare 100 gange bedre når bidskiver er på så tror jeg vil søge efter et bid med støtte.

Jeg har hørt rigtig godt om baucher bidet men tvivler da jeg ikke ved en dyt om bidet.. nogen som kan forklare lidt?

Jeg vil rigtig gerne hører jeres bud smiley Helst ikke for dyre bid, han er ikke min hest og ønsker ikke bruge dyre domme på ham da jeg har en selv som trænger til nyt bid smiley

God aften forresten! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nyt bid :D
  • #1   1. maj 2015 Måske spørger jeg dumt, men hvis fungere - hvorfor så købe et nyt? smiley
    Ellers så prøv at søg efter indlæg omkring biddet herinde.


  • #2   1. maj 2015 den første grund er jeg synes virkelig ikke bidet er pænt længere. mange bidmærker osv.

    Har engang hørt om at det er en god ting at skifte bid årligt (noget med bakterier). Ja det er bare noget jeg har hørt så aner ikke om det overhovedet er rigtigt smiley

    Og så den sidste ting som jeg også valgte at slette fra emnet fordi jeg tænke hvis spørgsmålet kom.. som kom det..
    Han er en herre som skal håndteres med en blid hånd og selvom jeg rider med en utrolig blid hånd så føler jeg han putter sig pga bidet. Jeg tror det muligvis kan være for skarpt for ham, men aner det ikke. så jeg vil prøve et nyt. evt et 3-delt? eller udelt? smiley

    Derfor spørger jeg til råds smiley



  • #3   1. maj 2015 et muffebid måske?

  • #4   2. maj 2015 Ellers kan du prøve et udelt smiley Ved dog ikke om man kan få det med støtte.
    Stübben har også lavet et med støtte. Mener det hedder golden wing snaffle? I hvertfald noget med golden wing smiley


  • #5   2. maj 2015 Der findes som sådan egentlig ikke skarve bid, det er rytterens hånd der bestemmer.

    Hvis jeg var dig ville jeg gøre overvejelser om hvad der fungere med dit nuværende bid og hvad der ikke fungere?
    2-delt, 3-delt eller u-delt, har ingen betydning for skarbhed eller hårdhed overhovedet.
    Forelskelsens på dem er er de ligger trykket i munden forskelligt. Et 2-delt kommer til at danne et V i munden, dog ikke så spidst, hvis bidet ellers passer i længden.

    Et 3-delt runder sig mere og lægger et mere jævnt pres. Ulempen ved dette er bare at mange heste ikke kan li 3-delte bid fordi de er for bevægelige, og så bliver hesten meget urolig i munden og smasker konstant og "leger" med bidet (som nogle ville kalde det) men det er ikke fordi den kan li det, den syns det er rigtig irriterende. Men kan hesten li at ha det i munden og er afslappet og rolig i munden, så er det et rigtig godt bid smiley

    Et u-delt, er for heste der slet ikke bryder sig om at bidet bevæger sig og heller ikke kan gå med et 2-delt. Eller for dem som ønsker tungefrihed.

    Et Baucher bid er med ophæng. Dette gør at bidet bliver trukket mere op i mundvigerne og lægger mindre pres på tunge. Det syns mange heste er meget mere behageligt, og derfor kan man kalde det et blidere bid, men man skal self ikke tage hårdere fat af den grund. smiley man må aldrig tage ophæng + tungefrihed! Da ophænget gør bidet rotere og derfor vil stykket med tungefrihed blive trykket op i ganen, og så får du modsat effekt, nemlig noget der gør langt mere ondt på hesten. smiley

    Støtte kommer eget hvilke bidringe der er på, så hvis du vil ha meget støtte skal du ha store bidringe, eller D ringe eller parastænger.
    Ellers et Rocking Snaffel Bid, det er designet af Christina fra hestemund. Dk og er et bid der ligger stabilt og giver meget støtter, der er to store bidringe, og så er der en D ring som går ud fra bidet som tøjlen sidder i.. Prøv at søg på det det svært at forklare. smiley men det er et ret dyrt bid..

    Når du skal købe et bid så sørg for at få det i den rigtige størrelse med hensyn til tykkelse og længe. Længden skal passe præcist, og bidet må ikke være for tykt, hesten skal ha plads til det i munden, mærk evt hvor meget plads den har i ganen. Er der meget blødt når du trykker op i ganen, så kan du have er rykker bid, det hårdt skal du ha et tyndt.

    Er der bide mærker på dit bid er det lidt et dårligt tegn, så skal du tjekke om det ligger rigtigt, og ikke er sat for højt i munden.

    Det med bakterier.. Ja der kommer jo en del bakterier på et bid, men man behøver ik købe et nyt vært år. Men det kan være en god ide at skolde det med kogende vand en gang i mellem. bare læg det ned i kogende vand lidt (self ik med gummibid smiley ) og så skal alle bakterierne non dø smiley

    Håber du kan bruge det smiley du kan bare spørge hvis der et et bid du vil vide noget om, jeg ved temmelig meget om de forskellige smiley


  • #6   2. maj 2015 Christina - Jeg siger tusind tusind tak for din besked! smiley

    vil lige informere at de bid han går med er et brugt bid.
    derfor synes jeg ikke det er pænt at se på mere.

    Hmm da jeg begyndte at ride ham startede jeg med et let-vægtig tyk 2-delt som vi fik med fra dem vi købte ham af. det syntes jeg ikke fungere så jeg skiftede over til en 3 delt muffebid hvilket jeg synes han gik med men som du skriver så lagde det for uroligt.

    Måske skulle jeg prøve udelt??
    Min egen går med udelt hvilket har gjort ham 100-gange mere arbejdsvillig. han kunne nemlig ikke have alt det uro i munden. har faktisk rigtig længe kigget på dette bid til dem begge: http://www.hooks.dk/produktsida/d-ringsbid-horsepowerr/45981/45982

    Så kommer jo problematikken. nej jeg rider ikke med hård hånd. men han bruges til dressur, så der er tøjlekontakt men stadig med blidhed og give efter. da han er en herre på 22½ år så aner jeg ikke hvad han er blevet brugt i fortiden. men jeg ved han har været dressur hest da han kan øvelser i M-klasser. jeg ved ikke hvad måde han er blevet redet i fortiden og derfor gør det også svært for mig at læse hesten smiley


  • #7   3. maj 2015 Du kunne sagtens prøve et udelt smiley det er jo lidt at prøve sig frem og finde ud af hvad hesten går bedst med.

    Det bid du linker til, er faktisk et ret smart bid, da det virker som et udelt når du har kontakt og tager i begge tøjler, men bevæger du den ene tøjle bliver det bevægeligt som et 2delt, men hvor det stadig ligger roligt i munden.
    Så det er helt klart et bid der er vær at prøve smiley

    Det er jo svært når man ikke kender hesten, men så bliver du bare nød til at gøre dine egene erfaringer med den smiley


  • #8   4. maj 2015 Christina. Tog faktisk ud i butikken da jeg ville købe det bid jeg havde linket men de havde ikke flere i butikken smiley

  • #9   4. maj 2015 Det var da træls smiley det kan være du kan finde det et andet sted, måske på nettet smiley

  • #10   4. maj 2015 den er på nettet. problematikken er jeg er MEGA nærrig og vil ikke betale en så dyr porto når jeg bare kan hente det selv smiley

    Har fundet en anden løsning indtil da. jeg vil stadig bruge det bid jeg har nu men vil afveksle ved at ride i sidepull. prøvede for 1 gang her i søndag hvilket fungerede super godt! smiley


Kommentér på:
Nyt bid :D

Annonce