{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.231 visninger | Oprettet:

Når man ikke længere gider.. {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Har lidt svært ved at skrive det her, men har brug for at komme ud med det.
Vil derfor frabede trælse kommentarer:)

I ca. 2-3 måneder har jeg haft meget svært ved at være 'glad' og har ikke haft lyst til at gå i skole.
Jeg "opdagede" det egenligt først en dag da vi havde idræt.
Nogle dage før havde jeg været meget træt, og var som jeg husker det gået i seng klokken 19 dagen før.
Men vi havde som sagt idræt, og vi spillede basketball, hvor vi var delt ind i 6 hold på 3 baner.
Det startede med at en af de yngre kom til at tage fat i min arm, og jeg flipper fuldstændig ud og skråler at det forhelved ikke er en kontaktsport og om han ikke kan fatte noget som helst.
Han var ret ligeglad, så vi spillede videre. Men 2 minutter efter spænder en af mine modstandere ben for mig, så jeg ryger lige op i luften og lander lige på siden. Normalt ville jeg have rejst mig igen, men blev liggende og hyldede, for det var nogle tårer som havde presset på hele dagen.

Så vil jeg tro at det var dagen efter (eller 3 dage efter) hvor vi igen skulle have idræt.
Vi har nogle 30-minutters staffetter, hvor vi skulle lave nogle forskellige ting. Vores hold skulle løbe hen til 6 hulahop-ringe, og dreje rundt, med en basketball i hånden. Jeg er langsom, fordi jeg meget nemt for kvalme, men det ved mine holdkammerater ikke, så de råber mit navn om og om igen.
Da jeg endeligt kom i mål måtte jeg igen sætte mig ned og holde tudepause. Faktisk kunne jeg ikke tage mig sammen 3 gange i den time fordi der var så mange ting, hvor jeg ikke troede på mig selv, og syntes det var umuligt.

Indtil idag, har der været lidt småting, hvor jeg sagde det til min mor. Først tog hun det alvorligt, men hvis jeg siger det til hende, siger hun at jeg skal tage mig sammen og passe min skole, og selfølgelig siger hun også det er noget pjat.

Har grædt mig selv i søvn en 4 gange, og idag tog jeg også lige turen, og bukkede under for 'skrigehalsen'.

Egenligt troede jeg det var stress/depression men det kan vel ikke passe at jeg kun er 13, og allerede har fået mit liv spoleret så meget, at jeg ikke kan passe en skide skole, og holde mig i ro, istedet for at stryge op i det røde felt hver evig eneste dag?

Derfor vil jeg gerne spørge jer til råds.

Hvad kan være skyld i al den har tuden og at jeg ligepludseligt kan stå og flippe ud over de mindste ting?

Det skal også lige siges, at jeg faktisk har været så langt ude, til at tænke at jeg ikke længere ønsker at være her længere.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når man ikke længere gider..
  • #1   3. maj 2015 At du er på vej i puberteten smiley

  • #2   3. maj 2015 Det kan være en personlig krise og ikke en depression smiley
    Jeg er 21 år nu og er total fejl medicineret med alverdens medicin og kunne helt have undgået det ved at gå en til psykolog i stedet for psykiater smiley plus at jeg har været 1,5 år for lang tid på antidepressiv medicin smiley


  • #3   3. maj 2015 Jeg sys du skal tage en ordentlig snak med din mor og så til lægen, for det kan sagtens være en depression.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #4   3. maj 2015 Jeg tænker at det er en typisk periode for en hver teenager pige.

    tror næsten en hver kan skrive under på at de i starten af teenager årene har haft en rigtig skoleperiode med enormt mange nedture


  • #5   3. maj 2015 Måske du bare har en dårlig periode. Det har vi alle engang imellem. Jeg har da i hvert fald haft perioder - især, hvis jeg er presset - hvor jeg har en meget kort lunte og jeg bliver vred og ked over ingenting, og hvor jeg ikke finder noget som helst sjovt og slet ikke gider at snakke med andre mennesker. Hvor nerverne nærmest sidder uden på tøjet og man bare føler, at alle ting blot sker for at modarbejde én. Det, du beskriver mht. skolen lyder sådan set fuldkommen normalt for mig, en periode hvor man føler at alt er uoverkommeligt.

    Men det er lidt noget andet hvis vi snakker at du går rundt med selvmordstanker. Det er alvorligt og hvis ikke du allerede har snakket med din mor om det, så synes jeg du skal søge hjælp med det samme.


  • #6   3. maj 2015 Det skal lige siges, at i starten af skoleåret 2014 blev jeg hevet til side af min lærer, fordi hun syntes jeg ikke var 'den gamle glade Naja' som jeg plejede at være.

  • #8   3. maj 2015 det kan sagtens ske der er nogen ting der har presset sig på hos dig, som der ikke er blevet talt ud om, og måske har du haft mange ting og tænke på?
    jeg fik selv konstateret stress og dep. da jeg var 11, så det kan godt være det er noget af det du fejler, bare husk og få talt med dine forældre så de kan få hjulpet dig igennem det, jeg kom heldigvis godt igennem det og den dag idag er det med til at hjælpe mig som 23 årig at jeg kan hurtigt se faresignalerne så jeg ved hvornår og hvordan jeg skal begynde og slappe lidt af og få talt med venner og familie om tingene.. smiley


  • Mimre
    Mimre Online Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.866
    #10   3. maj 2015 Bare rolig - du er ret normal smiley
    Du er på vej i puberteten, sådan for alvor, og det er ikke altid særlig sjovt, for dine hormoner går helt agurk ind imellem, og det er dét, der giver tudeture og dårligt humør. Tag en snak med din mor og spørg hende, hvordan det var for hende, dengang hun kom i puberteten, måske kan du hente nogle fif - men lad være med at forvente at hun ynker dig, for det er altså noget vi allesammen har været/skal igennem, og det går over igen.
    Du kan med andre ord ikke gøre noget ved det - men du kan langt hen ad vejen selv vælge, hvordan du vil tackle det.


  • #13   3. maj 2015 Jeg synes allerførst at du bør sætte dig ned og snakke med din mor igen. Herinde er det selvfølgelig super svært at afgøre hvilken situation du står i, men jeg har det altså ærlig talt sådan lidt.. hvis vi alle skulle rende til lægen hver gang vi havde perioder med stress, hvor man synes at ALT er uoverskueligt, så havde lægerne jo næsten ikke andet at foretage sig smiley Det TS beskriver har jeg da i hvert fald oplevet i perioder af flere gange, hvor man næsten ikke engang kan overskue at gå i bad fordi alt bare modarbejder én og man har lyst til at sætte sig ned og tude hele tiden. Men det er perioder, og det oplever vi vel alle smiley
    Men det er selvfølgelig kun TS, der kan mærke hvordan hun virkelig har det.


  • #15   3. maj 2015 Det lyder for mig meget som "normale" teenage hormoner. Der ændres rigtig meget i den alder, også indeni en selv. Jeg har i en alder af 20 stadig uprovokerede tudeture hvor jeg hyler over ingenting. Senest var jeg egentligt bare træt efter en lang og god dag..

    ALLE mennesker har depressive perioder i løbet af livet. Ofte går de her perioder så over igen efter en 3-4 måneder med flere nedture end normalt, og det er altså helt normalt.

    Jeg synes du skal tage en snak med din mor om hvordan du har det og mærke efter i dig selv. Måske behøver du en alene-fridag engang imellem for lige at fungere, eller en ekstra tur ud til hesten.
    Personligt bliver jeg meget nemmere ked af det og sur, hvis jeg ikke har nok "mig tid". For mit vedkommende har det været en ting altid, men nogle oplever det først rigtigt i teenagealderen. Jeg bliver faktisk syg med feber og det hele hvis jeg ikke husker en "mig dag" engang i mellem.


  • #16   3. maj 2015 Havde det også sådan i en periode, jeg er 15 nu men da jeg var på din alder blev jeg også meget nemt sur og irreteret over de mindste ting. Men jeg fandt hvor jeg lukkede ALT ude, og det var ude ved min pony eller en løbe/ gå tur rundt i byen. Har også et fantastisk forhold til min mor det gør jeg siger alt til hende, og det har også hjulpet mig meget igennem.
    Men tag en god lang snak med din mor, og kort ikke noget af, har selv været igennem den periode og den gik over ved hjælp fra min famillie. smiley
    Håber du får det bedre smiley


  • #17   3. maj 2015 Som de fleste har nævnt, så spiller din alder nok en stor rolle. Alle mister til tider troen på dem selv (som du oplever til idræt), men det sker altså bare betydeligt hyppigere i de år.

    Om du har depression eller stress, kan jeg dybest set ikke udtale mig om, men i så fald, så er det nok ikke nogen slem en af slagsen. Ja det kan sagtens lade sig gøre at have en depression i så tidlig en alder - det er trods alt en folkesygdom - men det skyldes ikke at du har 'ødelagt dit liv', som du selv kalder det. Mange depressioner varer kun nogle få måneder, så det er ikke ligefrem fordi man har smadret alt håb for fremtiden.

    Uanset om det er pre-puberteten eller depression/stress, så skal det nok gå over - også selvom det ikke føles sådan lige nu. Prøv at accepter det faktum, for så går det hele meget hurtigere. Tag fat i din mor og fortæl hende alt, for så vil hun lytte. Bed om at få en og snakke med gerne en børnepsykolog eller din læge.

    Held og lykke med det hele


  • #18   4. maj 2015 Jeg havde selv sådan en periode for lidt siden (der var jeg 14). Jeg var stresset på og und af alt for mange aktiviteter og deraf manglende fridage, alt for mange lektier og generelt for meget pres. Det ramlede så sammen med at jeg inden for én uge mistede min part, mit kat og min mus - og havde stor fare for at kaninen også forsvandt. Der blev bare for meget for mig og jeg røg helt ned i kuldkælderen.

    Mit bedste råd er at du skal finde nogen gode venner eller veninder, om det er fra skolen, fritidsklubben, en fritidsaktivitet eller noget helt fjerde er ligegyldigt. Lav nogen du har lyst til sammen med dem, husk at fortælle at du har det virkelig dårligt for tiden, så de kan tage hensyn. For mig hjalp det også at få snakket ud sammen med mine venner, og få skrevet en liste med alle de gode ting om de kæledyr jeg havde mistet. Jeg stortuede imens, men bagefter var de rart smiley

    Så se om du ikke kan finde en eller anden form for årsag. Er der for mange lektier, dårligt miljø i klassen, pres fra familien eller...? Bagefter efter så sæt dig ned, få talt og tænkt ud om det og så kan du rykke visere fremad smiley


  • #19   4. maj 2015 jeg er 14 år
    jeg havde/har det i perioder, pænt træls, men jeg tror bare det kommer når man er teenager, vil dog lige sige at det var MEGET slemt i starten men det bliver bedre:) Nu mærker jeg det næsten ikke;) Man skal bare fokusere lidt på noget positivt, hesten, veninderne , hvad ved jeg, det hjalp mig meget;)


  • #20   4. maj 2015 Hej alle:)
    Mange tal for jeres gode svar:)
    Jeg har tænkt mig at snakke med min mor om det, men det bedste jeg gør lige nu, er at jeg sætter mig 10 minutter efter skole og slapper af og giver fuldstændig slip fra alle tanker og igen før jeg skal sove:)
    Så mange tak for alle de gode råd:)


  • #21   4. maj 2015 god bedring;)

Kommentér på:
Når man ikke længere gider..

Annonce