{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.623 visninger | Oprettet:

Bukke jagten.. {{forumTopicSubject}}

Hej med jer.
Nu er jo bukke jagten i fuld gang og vi må kun ride i skoven fra kl 08-18...
Og selvfølgelig skal det være på den årstid hvor der er længst lyst og man rigtig gerne kunne tænke sig en tidlig morgentur, en aftentur eller at leve til den vilde side og ride en nat tur smiley

Hvor mange af jer er berørt af jagten?
Synes ikke I også at de kunne have flyttet den jagt til lidt senere på sommeren sådan at vi også kunne få nyde de sene aftener?

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bukke jagten..
  • #2   1. jun 2015 Min far, og storebror har jagttegn og ja, de går på bukkejagt. Har selv tænkt mig at tage det her til vinter, altså jagttegn. Mange heromkring går på bukkejagt. Alle skal vel have lov til at være i skoven, også jægerne, selvom de "tager vores tid" smiley Og oftes er det jo også de jæger der ejer skoven (hvis man vil ride en tur i en skov) Men føler mig ikke berørt af bukkejagten, nej.

  • #3   1. jun 2015 Altså for det første har de enten betalt penge for at være i skoven eller ejer skoven, ergo skal vi bar være glade for vi overhovedet må ride i skoven..

    herhjemme er min far og bror jæger, og det er sådan at når han er hjemme fra torsdag til mandag morgen ja så må jeg overhovedet ikke ride i skoven, fra mandag morgen til onsdag aften må jeg gerne ride der, og det har jeg accepteret og sådan er det bar, for han har betalt for at måtte være der, og det har noget med at gøre hvornår dyrene ikke er hverken brunstige eller noget andet så derfor ligger det som det gør..


  • #4   1. jun 2015 Der var engang en jæger der skød en buk der løb ved siden af vores heste da vi var ude og ride i skoven. Det var en grim oplevelse.

  • #5   1. jun 2015 Jeg synes ærlig talt, at du brokker dig lidt meget.. Det er naturligvis ikke muligt at flytte bukkejagten (men kun forkorte), da den ligger som den gør, for at man tager mest mulig hensyn til deres parringsæson.
    Du kan jo stadig ride - endda gratis som nogle nævner - resten af året.
    Desuden kan du vel bare tage ud i en skov, hvor jagt ikke er lovlig, hvis den morgen/aftentur er særligt vigtig en dag.
    Vi må jo kunne deles lidt om det hele smiley


  • #6   1. jun 2015 Sidst der var jagtsæson, så skød de LIGE op af vores hestefold. Det er fandme ubetænksomt. Hestene løb ud, vi kunne ikke nå at få dem ind, før jægerene stod ret op og ned af folden.

  • #7   1. jun 2015 Jeg er ikke berørt af bukkejagten. Og var jeg det og ønskede at ride uden for tidsrummet måtte turen gå en anden vej end i skoven

  • #8   1. jun 2015 Synes ærlig talt det er at brokke sig lidt for meget. smiley
    Der er jo en grund til at bukkesæsonen ligger som den gør. Som andre skriver skal man være glad for at man må ride i skoven gratis. Desuden skal du være glad for at du må ride i skoven fra 8-18. Der er ikke mange jægere der vil have aktivitet på deres jagt-stykke når sæsonen er igang. Man skal også lige tænke på hvor meget de giver for at leje jagten hvis det er det man gør. Så synes det er helt fair hvis man ikke må ride i skoven i de par måneder det står på.
    Kender nemlig alt til det, da både min far og mor går på jagt. smiley


  • #9   1. jun 2015 Jeg betaler skam for at ride i skoven! Og kommer selv fra en familie hvor jagten er en vigtig del af deres liv. Hvis jeg brugte skoven gratis så havde det været en ting. Men her er intet gratis..

    Mvh TT


  • #10   1. jun 2015 Gårdejeren er jæger - så han er på bukkejagt. Min hest er på ingen måde berørt af skud, da hun er trænet i bueskydning, og derfor er vant til, at der kan komme pludselige, slyngende lyde. De andre heste er dog rædselslagne, når der lyder et skud ud over dalen - men så får de da lidt motion på folden smiley

    Tidsrummet er vel netop til for, at I kan nyde en ridetur uden at blive forstyrret af skud og uden at frygte et uheld. Jeg ville være taknemmelig, hvis vi havde et sådan tidsrum smiley Men her må jægere og ryttere respektere hinanden - enten må man lade være med at ride i naturen, mens bukkejagten står på, ellers må man være en smule påpasselig, når man begiver sig derud - altså, gøre sig synlig og holde godt øje.


  • #11   1. jun 2015 Hvordan man vender, og drejer det har alle ret til at færdes i skoven, som sagt. Om det så er en cykelist, rytter, eller en jæger. Nogle betaler noget, for at færdes, andre har det gratis. Men man må nu engang acceptere de regler der er det pågældende sted. Bukkejagten er en hvis tid, i det tidsrum det står på, burde man kunne finde andre muligheder, eller acceptere det tidsrum der er tilladt man kan ride i. Alle jægere er ikke lige venlige om man må ride i skoven, da det kan skræmme rådyrene væk. Så må man finde andre muligheder, hvis det er. smiley
    Jægeren har sin skov, rytteren sin ridebane (hvis man stiller det MEGET firkantet op, okay.. håber i ved hvad jeg mener) Regler er regler.


  • #12   1. jun 2015 Jeg er da helt med på at der skal være plads til alle.. Men at forbyde ryttere i det tidsrum synes jeg er unfair. Man kunne vel sige at udenfor det tidsrum så er der meget aktivitet fra jægere så det er på eget ansvar og at færdes of track er forbudt..

    Mvh TT


  • #13   1. jun 2015 Skal vi stille det firkantet op så har hesten første prioritet på skoven da den var der før os smiley

    Mvh TT der bestemt ikke vil finde sig i at blive tvunget på en ridebane! smiley


  • #14   1. jun 2015 Grunden til det forbydes er for det første fordi det vil være enormt farligt for hest og rytter at være der når der er jagt, for det andet fordi at der skal være så meget ro som overhovedet muligt for ellers skyder jægerne aldrig noget, og med en hest og rytter ligegyldigt hvor stille man er ja så kan dyrene altså lugte os og smutter..

    så helt ærligt er det ret så fair at der ikke er jægere i skoven i et tidsrum der ikke er ryttere i skoven et andet tidsrum


  • #15   1. jun 2015 Nu er jeg ikke heeeeelt inde i bukkejagt, som sådan. Men.. Dyrene er mest aktive(fremme for at få mad?) tidligt om morgenen, og om aftenen. Derfor går jægere tit på jagt fra solen står op til 8.30 cirka, og igen fra kl 18 til solen går ned. Man skal være enormt stille for ikke at skræmme rådyrene væk, og så hjælper det jo ikke der kommer en rytter med sin hest galopperende midt i det hele, bom bom, så er vildtet væk, og kommer nok ikke så nemt tilbage til jægerens hochsitz.
    Men.. jeg kan godt se det fra begges synspunkter. Så jeg kan sagtens følge dig. smiley Meeeen mon ikke man kan indrette sig i den tid der står på. Altså så må du jo bare ride i det tidsrum du har fået lov til smiley I selvom du gerne ville det andet.
    Og TT, det var heller ikke det jeg mente... men stillede det bare liiiiiiiiidt firkantet op :.D


  • #16   1. jun 2015 Men cyklister må gerne cykle der smiley
    For de kan man jo hverken høre eller se smiley

    Mvh TT


  • #17   1. jun 2015 Nej jeg har aldrig følt mig berørt af jagten. Det er jo kun i en kort periode og ofte på tidspunkter hvor jeg alligevel ikke er i skoven. Gider ganske enkelt ikke ride så tidligt om morgen eller mega sent om aften smiley

  • #18   1. jun 2015 Det er nok også noget sværere at forbyde cyklister, da man kan risikere, at det er cyklistens eneste nemme vej mellem bosted og f.eks. en togstation - sådan er det i hvert fald her hvor jeg bor.
    At ride er altid en hobby, men at cykle kan være en nødvendighed.


  • #19   1. jun 2015 Man burde kunne finde en løsning i de par måneder det står på. Man kunne evt. ride tur et andet sted end lige i skoven. smiley

  • #20   1. jun 2015 Jeg forstå det ikke helt man kan da godt ride selvom de skyder. Det er da kun "sundt" for hestene, at prøve noget nyt smiley

  • #21   1. jun 2015 Jeg er både jæger og rytter - og synes, at det lyder som en fornuftig løsning. smiley

  • #22   1. jun 2015 Du har fra klokken 8 om morgen - 18 om aftenen, altså hele 10 timer at gøre godt med i denne periode jagten står på. Jeg er selv jæger, og jeg ville da finde det rigtig foruroligende og en anelse irriterende, hvis der i tide og utide kom heste og ryttere ridende, imens jeg sad på post. Det er jo også af sikkerhedsmæssige årsager, og når du skriver at man bare kunne gøre det på eget ansvar at ride i skoven, så tænk lige på hvor meget påstyr der ville blive hvis der ved et uheld skulle ske det, at en hest eller rytter blev ramt. Sådan en kugle fra en riffel kan altså flyve meget langt! Jeg synes det er helt fair, at man lukker skoven imens jagten står på. Også må dine vilde natte eventyr, vente til sæsonen er forbi. smiley

  • #23   1. jun 2015 Nu er det sådan TT at rådyr er mest aktive om morgenen og om aftenen, hvilket resulterer i at det er der man har størst chance for at enten pürche (snige) sig ind på dyret, eller sidde i hochsitz. Du skal jo også tænke på at mange jægere også har et arbejde ved siden af jagten og kun har tid i de tidlige- og sene timer. Et andet problem kan være at ryttere gør rådyrene bange og skræmmer lige præcis den buk man har fulgt i 2 sæsoner og endelig skal have med hjem.
    Mvh Kasper, og ja jeg er jæger

    P.s. Må jeg spørge om hvor meget du betaler for at ride i den skov?


  • #24   1. jun 2015 Jeg ved slet ikke, hvad bukkejagt er... Hvad er det?
    I hvert fald ved jeg intet om, om det er i de skove, jeg rider i, MEN jeg har intet hørt om det indtil videre, så så vidt jeg ved, er det ikke noget, jeg lider under! smiley


  • #25   1. jun 2015 Bidløse Madsen

    Bukke jagt er den periode hvor jægere må skude rådyr


  • #26   1. jun 2015 Nååh for dælen..... hm, hvorfor er det, man ikke må færdes i nogle skove med hest på bestemte tidspunkter så? Er det pga. risiko for at få skudt hesten eller fordi man skræmmer rådyrene væk?

  • #27   1. jun 2015
    Fordi det ikke er så smart at rytter eller hest bliver skudt ;o).
    Ligesom jeg skal hilse og sige, at det ikke er rart og ride ind i en skov, hvor der bliver skudt.


  • #28   1. jun 2015 Kender en som havde en hest der blev skudt i knæet af jæger, men hesten stod på folden. De gik nemlig på jagt op af folden. De havde så ikke lige tænkt på man ikke kan skyde et dyr der render forbi en fold med dyr, også ramme ved siden af.

  • #29   1. jun 2015 Okay, så det handler altså om, at man risikerer at blive ramt?

  • #30   2. jun 2015 Jeg håber de kom til at betale for evt. Dyrlæge osv. Samt en ordentlig røvfuld smiley
    Det er folk jeg ingen respekt har for smiley


  • #32   2. jun 2015 Kasper de fandt aldrig ud af hvem der havde gjort det, men der var set og blevet hørt jægere på marken ved siden af. De måtte selv betale dyrlæge. Heldigvis blev hesten god igen, og kunne fortsat rides smiley

  • #33   2. jun 2015 Bidløse
    Nu er det kun nogen skove jo smiley
    men det er begge dele, både pga man skræmmer dyrene væk og risikoen for at blive ramt


  • #34   2. jun 2015 Ja ja, selvfølgelig. smiley Det er el også derfor, jeg ikke vidste noget om det smiley
    Hvor finder man ud af, om man må ride i skoven eller ej?


  • #35   2. jun 2015 Bidløse: Det handler om at nogen (privatejet) skove laver regler for hvornår man må færdes i skoven til hest. Og i bukkejagten er der mange skove der vælger at lukke skoven af om aften hvor jagten foregår. Og efter som det er ejeren af skoven som bestemmer dette, behøver der ikke være nogen større begrundelse.
    Jeg har selv redet mens der har været jagt i den skov jeg rider i, der har ingen problemer der. Hesten var ligeglad med skudene og jeg valgte bevidst ikke at ride ind i den del af skoven hvor jægerne var, samtidig med jeg havde refleks vest på - så de nu ikke skulle forveksle mig med en kronhjort, hvilket jeg ikke tror nogen sinde ville ske ved højlys dag smiley

    Men når man har lov til at ride i de private skove, så skal man ikke brokke sig, for skoven kan ende med at blive lukket helt af for ryttere. Og samtidig skal man huske at en jæger faktisk betaler en del penge for at kunne drive jagt i skoven, så forstår godt de ikke vil have alt for mange forstyrrelser i de timer hvor de må skyde.


  • #36   2. jun 2015 Den der med at jægere nok skal på arbejde er plat.. Så ryttere arbejder ikke? smiley jeg ved da godt at dyrene er fremme tidlig morgen og sen aften. Men om man kommer ridende på vejen igennem skoven (rider altid med vest pt da min hest ikke er helt trafik vænnet) så kan jeg ikke se problemet i det da man jo også gerne må gå morgentur med hunden Osv.
    Er I interesseret i prisen så gå ind på www.riderutesydfyn.dk

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #37   2. jun 2015 Undskyld, men det der er altså at pive for meget over for lidt smiley

  • #38   2. jun 2015 TT: Det er fordi en skov ikke må blive lukket af for gående og cykelister, måtte man det tror jeg også dette blev gjort.
    Og alt andet end lige syntes jeg ikke man kan tillade sig at brokke sig, det er halvanden måned hvor der er jagt og der skal være plads til alle.
    Det er ligeledes også for egen sikkerhed at reglerne er sådan.


  • #39   2. jun 2015 Ja men det er jo ikke plads til alle når vi får restriktioner som andre ikke får smiley
    Og ja jeg oprettede ikke emnet for at klage over jægerne som sådan.. De må meget gerne være der for mig. smiley jeg var bare interesseret i at høre hvor mange af jer der også havde restriktioner smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #40   2. jun 2015 Team tindur: men det eneste du hør er jo at brokke dig..

    Du kan vel sagtens klare den korte periode hvor i skal ride inden for bestemt tidsrum..


  • #41   2. jun 2015 Det der er så irriterende med den periode er jo at det er på det tidspunkt hvor der er længst lyst jo.. smiley elsker skoven og savner at kunne ride der klokken 22-23 da stemningen er noget særlig smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #42   2. jun 2015 Men så må man ride på andre tidspunkter..

    Kan slet ikke følge dig i hvor "hårdt" og irriterende det er smiley


  • #43   2. jun 2015 Jeg kan slet ikke følge dit problem.. Og du da yderst heldig at du faktisk kan ride i skoven velvidene om at der ikke bliver skudt i det tidsrum..

    DU har rigig mange timer og ride og hygge i så jeg kan slet ikke forstå dig og din klagen.. sys du har det yderst godt..


  • #44   2. jun 2015 Jeg kan godt forstå, det er irriterende at man ikke må ride i skoven om aftenen om sommeren. Det er altså om aftenen der er mest aktivitet, og færrest insekter, men men men....... Skovejeren i din skov, har jo bestemmelsesretten. Han kan gøre hvad han vil.
    Jeg synes, det virker som om, han forsøger at være fair og give bedst mulige betingelser for alle, så rytteren ikke risikere at blive ramt eller at hesten bliver forskrækket af skud, og han undgår at jægeren får skræmt sit vildt væk af ryttere.



  • #45   2. jun 2015 Min kæreste er jæger, og har aftalt med ham, at jeg fuldstændig holder mig fra skoven mens der er bukkejagt, så dyrene ikke bliver forstyrret.
    Det er både af hensyn til hans jagt og de andre jægere, som betaler for at gå på jagt.

    Synes det er fair nok. Der skal være plads til alle.

    Jeg kan gratis ride i skoven året rundt. Der er bukkejagt i et par måneder, og nogle jægere betaler i dyre domme, for at leje jagten. Jeg har så mange andre steder, jeg kan ride i den tid der er bukkejagt; små veje, ridebanen og vores egne græsmarker. Skoven er der heldigvis stadig, når bukkejagten er slut. Det går nok! smiley


  • #46   2. jun 2015 AMT - har ingen steder skrevet at det er hårdt smiley

  • #47   2. jun 2015 Når det er en privatejet skov kan ejeren altså sætte reglerne som det passer ham. Og syntes de regler der er sat er yderst rimelige og tilgode ser alle parter. Nogen skove forbyder fuldstændig ridning hele året rundt, vær glad for du i det mindste kan få lov til at ride i skoven.

  • #48   2. jun 2015 Hm.. jeg kan ikke se at det er så slemt lige med bukkejagten; at du må ride fra kl. 8 til 18.

    Under regler for ridningen på rideruten § 5 "Ridning er tilladt fra kl. 6 til solnedgang" - så uanset om der er bukkejagt eller ej, så må du ikke ride der efter mørkets frembrud, så ingen natteture til dig uanset.

    Der er også bukkejagt i "min" skov, det gør mig nu ikke noget, men derimod var jeg liiidt ærgerlig da vejen ud i skoven var spærret af pga. reparation af broen - selvfølgelig skal den laves, men altså smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #49   2. jun 2015 Team tindur: bemærk "" foran og bag hårdt smiley

  • #50   2. jun 2015 Det var ikke skrevet som om jeg skulle på nat tur smiley men måske andre havde lyst. Jeg savner bare de sene aftener i skoven.. Og det må jeg da have lov til smiley Jeg er ALT for fokuseret på min søvn til at ville stå op midt på natten for at ride.. smiley sidst jeg gjorde var jeg i Catalonien.. smiley

    Mvh TT


  • #52   2. jun 2015 Ja, jeg forstår dig da så godt - jeg savner også at bo på helt egen gård, så jeg kan gå ud midt om natten iført nattøj og sige hej til hypperne - det dur bare ikke helt når jeg bor til leje på en hestepension smiley

    Men måden du har skrevet på får én til at tro du virkelig mener at det er alt, alt for dårligt at der er bukkejagt og det hele bare går udover dig - også selvom du har smidt smileys ind.


  • #53   2. jun 2015 Nå det må I undskylde.. smiley jeg lurede bare i bund og grund på hvor mange andre der havde "restriktioner " og ikke kunne udfolde sig smiley

    Mvh TT


  • #54   2. jun 2015 Der er ingen grund til at undskylde - det er bare ærgeligt at det du egentlig mener går tabt i det vi andre læser i det du skriver smiley

    Men med hensyn til restriktioner... iiih, jeg ville gerne kunne ride på stubmarker året rundt og ikke skulle tage hensyn til hvilken dato det er, når jeg gerne vil på stranden med hesten smiley


  • #55   2. jun 2015 Ja det kunne jeg jo også godt tænke mig smiley smiley dog bliver vi nok ikke særlig populære smiley

  • #56   2. jun 2015 Der hvor jeg rider, der ved vi der er bukkejagt, når bilen/bilerne holder ved et aftalt sted/indgang til skoven. Skoven er privatejet, og vi må gerne ride i den på alle andre tidspunkter, bare vi tager hensyn til de jægere som betaler dyrt for jagten.

    Der ud over kører jeg til andre privatejede skove i området og rider - og her sætter de skilte op, når der er jagt. Og så er AL adgang til skoven forbudt incl gennemkørsel.

    Jeg er så heldig at have nogle gode grusveje og kørerspor i markerne, som jeg må ride på - og her er også skønt at ride med de gule duftende rapsmarker og det svajende korn.

    Så ja der er restriktioner, men dem er jeg også vant til fra stranden, hvis der er mountainbikeløb o.l. Det generer mig ikke.

    Mvh Charlotte


  • #57   2. jun 2015 Dejligt du har nogle gode veje at træne på smiley

    Mvh TT


  • #58   3. jun 2015 Jeg rider når et passer mig smiley Sørger bare for at have en gul vest på hvis jeg færdes i skoven.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #59   3. jun 2015 Julie: så du overholder ikke de restriktioner der er, eller evt. Regler?

  • #60   5. jun 2015 Der står ingen steder hvornår vi må færdes i skoven, og derfor gør vi det når det passer os. Der er både løbere, vandrere, ryttere og mountainbikere i skoven og de er at finde i skoven på næsten alle tider af døgnet. smiley
    http://naturstyrelsen.dk/media/nst/67343/10%20Stensbæk%20Plantage%20A4.pdf


  • #61   5. jun 2015 Er det ikke bedre at du VED at du er forholdsvis "sikker" i tidsrummet 08-18, i stedet for at måtte ride alle døgnets timer men skulle være påpasselig med kun at ride i yderkanten af skoven og hele tiden være opmærksom på pludselig skud og jægere, fordi de måtte skyde hele tiden?
    Ja, det kan da være træls at man ikke kan tage en dejlig tur i skoven efter aftensmad, men jeg ved godt, hvilken løsning jeg var tryggest ved smiley


  • #64   7. jun 2015 Welsh - jeg forstår ikke helt hvad du mener med dine billeder.. Og mine kommuner er slettes ikke skrevet i den.. smiley

    Mvh TT


  • #66   7. jun 2015 Min region er der men under regionerne står der jo kommuner Osv. Og både den kommune jeg bor i og den jeg rider i er ikke der eller under noget af det der står..

    Mvh TT


Kommentér på:
Bukke jagten..

Annonce