{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
597 visninger | Oprettet:

Sophie Amalie
Sophie Amalie
Tilmeldt:
28. nov 2014
Følger: 1 Emner: 18 Svar: 97

Biologirapport? {{forumTopicSubject}}

Jeg stoler ikke rigtig på, at det jeg laver er rigtigt og godt, så er der en der lige vil læse de første par afsnit?

Formål
Formålet med denne opgave er at finde ud af, hvor mange kJ/dag jeg bruger, og hvordan min sammensatte sandwich inddækker mit daglige energibehov, og hvordan fordelingen af kulhydrater, proteiner og fedt er i de to pågældende sandwicher.
Baggrundsviden
Kroppen har en energibalance, som der helst skal være ligevægt i, for at man kan fastholde sin ideelle vægt. Er der ubalance i energibalancen, vil kroppen reagere med, enten at tage på eller tabe sig. Dvs., at hvis du har et højere indtag af kJ, end du forbrænder, så vil du tage på. Har du derimod et lavere indtag af kJ end du forbrænder, vil du tabe dig. Dette kalder man for over- eller undervægt.
For at finde ud af, hvorvidt du er over-, under- eller normalvægtig, skal du bruge body mass index-formlen, som lyder således:
vægt/(højde*højde).
Hvis jeg indsætter min legemshøjde og vægt i formlen, kan jeg se hvilken BMI jeg har.
63/(1,7*1,7) = 21,8
I skemaet i siden, kan grænserne ses for kvinder.[2]
Hovedreglen siger, at man som kvinde på 60 kg, har brug for omkring 9000 kJ/dag, og en mand på 70 kg behøver omkring 11.500 kJ/dag. Dette behov for kJ falder, når kroppen ældes, da kroppen senere i livet ikke behøver samme mængde kJ/dag, fordi den bruger færre kræfter.
Fedt
Fedt er livsnødvendigt, da det bruges til mange ting i kroppen, såsom at transportere vitaminer rundt, at beskytte de indre organer og holde på varmen. Der findes flere forskellige typer af fedt, fx mættet og umættet fedt. Mættet fedt stammer hovedsagelig fra dyr, det kalder man også animalsk fedt.
Umættet fedt stammer hovedsageligt fra planter og havdyr. Det kalder man vegetabilsk fedt.
Måden hvorpå man afgør, hvorvidt der er tale om mættet, monoumættet eller polyumættet fedt, er, ved at se på om fedtsyren er mættet af hydrogener, eller om der er en eller flere dobbeltbindinger.
Protein
Proteiner er opbygget af forskellige aminosyrer. Den enkelte sammensætning af aminosyrer afgør hvilket protein der er tale om. Protein kan findes i bl.a. æg, kød og nødder. Proteiner er med til at opbygge muskler, og er derfor en vigtig del af kroppen. Derfor skal især vegetarer være opmærksomme på, hvad de indtager.
Kulhydrater
Der findes 3 typer kulhydrater, mono-, di- og polysakkarider. Monosakkarider er kulhydrater, som kun har én kulstofring, ligesom druesukker og fruktose.
Disakkarider består af 2 kulstofringe. Almindeligt sukker og laktose er disakkarider.
Polysakkarider består af flere kulstofringe, som i bl.a. stivelse.
Kulhydrater er det stof, som leverer mest energi til kroppen.
Fremgangsmåde
Jeg har startet med at indregistrere, hvad jeg har lavet på en almindelig hverdag.[1] Derefter har jeg udregnet hvilken faktor min aktivitet udgjorde, altså hvor hård aktiviteten var. Derefter har jeg udregnet energiforbruget på den enkelte aktivitet, som jeg gjorde ved, at gange minutter og faktor med mit hvilestofskifte.
Unge mennesker har et hvilestofskifte på 4 kJ for hvert kg kropsvægt per time, dvs., at man skal gange sin kropsvægt med 4 og dividere med 60. Det har jeg gjort, og resultatet er 4,2 kJ i minuttet.
Derefter udregnede jeg alle mine aktiviteter, og fandt en sum for det hele, som jeg dividerede med 4,2.
Resultatet blev 2795,5


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Biologirapport?
  • #1   12. sep 2015 Der er også proteiner i visse grove mørkegrønne grøntsager, bønner og linser. Det er relevant i forhold til hvis man er vegetar/veganer. Ellers kan jeg ikke lige komme på noget.

  • #2   12. sep 2015 tænker umiddelbart at det er fint men hvad niveau er du på?? det er meget overfladisk men fint beskrevet der er lige nogen formuleringer som "som der helst skal være ligevægt i", jeg vil sige at kroppen er i ligevægt og vil derfor skrive "som der helst skal være i ligevægt smiley derudover synes jeg omkring fedt du lige kunne skrive kort om det er mættet eller umættet fedt mennesker helst skal have (mener det er mættet) ellers rigtig fint skrevet smiley

  • #3   12. sep 2015 Det er 1.g, vi er lige startet, og vores første rapport. Hvordan kommer jeg mere i dybden, og synes i ikke det er lidt uoverskueligt? Det føler jeg nemlig selv.. smiley

  • #4   12. sep 2015 så tænker jeg at det er helt fint smiley det sidste er en smule uoverskueligt herinde men ved ikke hvordan det ser ud i dit dokument for selve teksten er rigtig fin smiley jeg vil sætte dit regnestykke op i en formel smiley derudover ville jeg hvis det var mig kommentere på det resultat du har fået, det er også med til at du kommer mere i dybden med det. også måske et skema med de aktiviteter du har lavet (medmindre du ikke har det i forvejen) smiley din tekst er rigtig fin og godt beskrevet har du med hvad dine to sandwich indeholder smiley

  • #5   13. sep 2015 Rigtig fint, men en smule mere i dybden. Måske også en lidt mere flydende overgang mellem kulhydrater, protein og fedt. Måske du kan flette de. sammen så man får en flydende overgang til et nyt afsnit.

  • #6   13. sep 2015 Ja også ind med nogle formler

  • #7   13. sep 2015 Det ser fint nok ud, men jeg ville ændre ved fedt afsnittet " livsnødvendigt" til "nødvendigt". Det virker overdrevet at sige det andet.
    Omskriv dit afsnit med kulhydrat, start med polysakkarider, så di og til sidst mono. (Også den måde de bliver spaltet i).
    Husk at skrive måleenhed efter dit resultat. Skal du ikke lave nogen konklusion?
    Evt indsæt billede af mættet og umættet fedt, billede af et protein, billede af de forskellige sakkarider.
    Hvad kan man bruge dit resultat til? Hvad fortæller det dig ud fra den baggrundsviden du har? Har du svaret på formålet?
    Stil disse spørgsmål til dig selv = en konklusion smiley


  • #8   13. sep 2015 Tak for hjælpen, det var virkelig dejligt smiley
    Jeg er slet ikke færdig, så der skal nok komme en konklusion også smiley


Kommentér på:
Biologirapport?

Annonce