{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
895 visninger | Oprettet:

Spiserørsforstoppelse - roepiller? {{forumTopicSubject}}

Min hest har nu 2 gange indenfor en måned, haft en mindre spiserørsforstoppelse. Det er ikke noget voldsomt når det sker, men behageligt er det jo heller ikke uanset graden.

Hun står selvfølgelig og spiser, og når det sker trækker hun væk fra maden og begynder i første omgang at stå og ''smile'' (løfte mulen) gentagne gange mens hun strækker hovedet højt op. Hendes vejrtrækning stiger en smule, og hun begynder at ville ligge sig i boksen - første gang det skete troede jeg faktisk hun havde fået kolik, fordi at hun ville smide sig.

Jeg har begge gange masseret hendes hals, og det er gået over i løbet af 10 min, hvorefter hun er gået tilbage og har spist resten af hendes foder uden problemer. Det har endnu ikke været så voldsomt, at hun har hostet eller hostet noget op. Hun står bare og ''smiler'', og jeg kan høre lidt lyde fra hendes hals.

Jeg har jo selvfølgelig tænkt over hvad der gør, at det sker 2 gange indenfor så kort tid, men jeg er på bar bund. Hun er tjekket med hendes tænder, hun spiser ikke hurtigt og det eneste der er ændret i hendes foder det sidste år, er at hun er begyndt at få roepiller. Mit spørgsmål går så lidt på, kan det være dem? Det giver ikke meget mening for mig, at det skulle være dem, men man ved jo aldrig. Roepillerne er blødt meget op, og der er meget vand ved da jeg ellers godt ved, at det kan føre til spiserørsforstoppelse. Men jeg er 100% sikker på, at de ikke er for tørre når hun får dem.

Men kan det alligevel være dem der gør det? Hun har aldrig døjet med spiserørsforstoppelse eller andet før i tiden. Hun havde en episode for nok 6-7 år siden også med spiserørsforstoppelse hvor jeg fandt ud af, at hun ikke kan tåle at få hvidt/blødt brød, men det har hun heller aldrig fået siden, så jeg er meget på bar bund.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spiserørsforstoppelse - roepiller?
  • #1   2. dec 2015 vi giver roepiller dagligt smiley
    vi sætter dem i blød og så får de lov til at stå ca 20 timer, og så hælder vi kogende vand i og rører rundt.
    vi har aldrig haft et tilfælde af spiserørsforstoppelse smiley
    så jeg tror ikke det er dem smiley


  • #2   2. dec 2015 Vores får det også dagligt, og hun er den eneste der har problemet. Vores bliver sat i blød aftenen før ..

    Jeg ved heller ikke om det er dem, det er bare det eneste der er ændret i hendes foder og derfor er det den eneste ting jeg lige kan komme i tanke om.


  • #3   2. dec 2015 åha det lyder da ikke så godt smiley
    jeg må desværre melde pas her smiley
    god bedring med hende smiley


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #4   2. dec 2015 Det burde ikke være roepillerne men som du selv er inde på er det det eneste nye, så lad være med at give det og se om det kommer igen der er jo kun udelukkelsesmetoden at gå med her smiley

    Vores helt alm. Roepiller er opblødt helt efter 1 time koldt vand og 15 min i varmt, lader aldrig noget stå i så mange timer før de får det.


  • #5   2. dec 2015 der er øget risiko for spierørsforstoppelse hvis hesten direkte kommer udefra og ind i boksen og får sit foder.
    Der bør gå 30 min fra hesten er kommet ind til den får krybbefoder. Så den kan nå at spise lidt hø og drikke noget vand.
    min dyrlæge har skrevet et indlæg https://www.facebook.com/horsedoc.dk/?fref=ts det er en video fra 5. oktober i år


  • #6   2. dec 2015 Tak for jeres svar.

    Har set videoen fra horsedoc (den hjalp mig til at forholde mig lidt roligere første gang)

    Jeg har skrevet til de andre der fodre, at de gerne må trække den lidt med fodringen, men jeg vil ikke forvente af dem, at de står og venter. Jeg har bedt dem give roepillerne først i håb om at det "smøre/fugter" halsen lidt, som han også snakker om i videoen. Hvis hun så stadig får spiserøreforstoppelse kun af roepillerne, så ryger de helt væk smiley


  • #7   2. dec 2015 Horsedoc.dk på facebook snakker om spiserørsforstoppelse i en video og hvad man kan gøre smiley

  • #8   2. dec 2015 Tindur fik spiserør forstoppelse sidste sommer 2014(den første sommer hvor han ikke fik græs ad libitum) da han begyndte at overspise og sluge græsset da han fandt ud af at han måtte holde sig til... smiley han var MEGET syg og dyrlægen kom akut. Nu kommer han ind og har hø ad libitum samt foder i krybben. Men han spiser først en masse hø før han overhovedet gider krybbe foderet... Forsøg med småmasket hønet for så kan den ikke tage for store mundfulde af høet og få en forstoppelse smiley ellers kun udelukkelsesmetoden smiley

    Mvh TT


  • #9   2. dec 2015 Hun får ikke spiserørsforstoppelse af hendes wrap, det er når hun spiser hendes foder at det sker smiley

  • #10   2. dec 2015 Jeg har ikke erfaring med hverken roepiller eller spiserørsforstoppelse. Måske mit indlæg i virkeligheden er helt ubrugeligt...
    Hvis det er fordi hun spiser sin mad for hurtigt, kunne det måske hjælpe, hvis du i hvert fald det næste stykke tid gav hende en eller flere store sten ned i krybben? Du kan også prøve med noget andet end en sten, men jeg kan ikke lige komme i tanke om hvad. smiley


  • #11   2. dec 2015 det har min også prøvet flere gange men nu får han 1 halv kop olie i hans foder og jeg røre det rundt med fingerne inden han får lov til at spise det og han har ikke haft det siden

  • #12   3. dec 2015 Spiser hun sin mad meget hurtigt? En veninde har lige fået ny hest som desværre døjer meget med det - simpelthen fordi hun spiser alt for hurtigt.

    Du kan prøve at ligge nogle sten ned i foderet (så store at hun ikke kan spise dem, så små at hun kan flytte dem med mulen) og se om det gør en forskel.

    Det lyder jo underligt når hun ikke har gjort det før - jeg tænker om der er ændringer i forholdene, som gør at hun måske er mere sulten og dermed "sluger" sin mad hurtigere?

    Det lyder til at være en rigtig træls situation - måske du er heldig og hun bare lige har været uheldig de to gange. Man har jo lov og håbe, det er noget ubehageligt noget...

    God bedring - håber du finder en løsning smiley


  • #13   3. dec 2015 Som skrevet så spiser hun ikke hurtigt, hun er ikke typen der springer på sin krybbe når der er mad, det har hun aldrig gjort smiley

  • #14   3. dec 2015 grunden til at de får forstoppelse er ikke hvor hurtig de spiser men at foderet klumper sammen i munden på dem pga spyt og de så sluger det men en hest kan jo ikke kaste op og olie gør at det ikke klumper og at det vil glide nemmere ned for dem

Kommentér på:
Spiserørsforstoppelse - roepiller?

Annonce