{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.578 visninger | Oprettet:

Foldtid for Jeres og valg af foldtid.. {{forumTopicSubject}}

Hej igen Hg.
Ja i går kom jeg i stalden omkring kl 15 og alle heste stod inde.. Der så ud til at de havde været ude men igen.. Tindur stod fuldstændig uden hø i sine net... Dog havde vi en aftale om at hvis der var dage hestene ikke kom ud skulle jeg have besked så jeg kunne lukke ham ud selv. Jeg gav ham lidt hø og smed ham ud i mens jeg ordnede boks og foder osv. Det tog en times tid ca. Jeg striglet og flettet ham osv. Smed ham på boks og tog hjem. Da jeg kom til morgen havde de glemt at fodre ham.. Og så fik jeg høre at de ikke havde været ude i går smiley
Jeg fik så at vide at de ikke kommer ud i morgen og nok ej heller på onsdag fordi det er så koldt... smiley
Tindur SKAL dog ud og bevæge lidt på sig da han ikke skal stå inde 24/7 så jeg må køre derop og lukke ud og ind..
Men hvor længe ville I lade jeres heste stå ude alene? Han er jo meget afhængig af de andre og står og kalder på de...
Jeg havde tænkt at lukke ham ud ved 7.30-8 tiden og tage ham ind før jeg henter børn i skole kl 14.. Så ca 13.30. Men synes det ikke er meget fold tid, men igen.. Lang tid for ham at gå alene.. smiley
Hvad ville I gøre?

Et lille billede af den smukke dreng der er taget i dagens solopgang smiley

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foldtid for Jeres og valg af foldtid..
  • #1   4. jan 2016 Åhhh den er godt nok svær.

    Først er det rigtig rigtig træls, at de ikke lukker dem på fold - om så ikke bare i nogle timer, hvis de synes det er for koldt.
    Og hvis de så vælger ikke at lukke dem ud, så skal hestene da som de mindste have stråfoder at gumle på, og du som ejer skal selvfølgelig have besked.

    At lukke ham ud alene i længere tid er måske noget "hård kost" , når han ikke er vant til det - kunne du ikke hører om der er nogle andre i stalden, som gerne vil have deres hest med ud, hvis du lukker ud/ind ?

    Mvh Charlotte


  • #2   4. jan 2016 Vores vil meget meget gerne ind i de her dage - så et par timer så er de klar til at komme ind ;0)

  • #3   4. jan 2016 Charlotte - er eneste opstalder så ingen andre.. Han er vant til at komme ud og stå nogle timer selv indtil de andre kommer ud..Men han står så og kalder på de.. Han har også stået ude i fem seks timer selv (da de andre ikke blev lukket ud og jeg ikke vidste at de skulle stå inde) men da fik jeg at høre at han havde stresset frem og tilbage.. Om det passer ved jeg ikke.. For han stod ude i fire timer selv i mellem jul og nytår og når jeg da kom stod han stille og spiste..

    Mvh TT

    Mvh


  • #4   4. jan 2016 Vores får bestemt hurtigt fået nok. Jeg "tvinger" den til at være ude i ca 3 timer men de står bare på samme plet fra de kommer ud til de kommer ind.
    Her har de stået siden de kom ud smiley


    profilbillede
  • #5   4. jan 2016 I dag da jeg kom op til ham ved middagstid for at give ham lidt vand, stod alle hestene ret langt oppe på folden. De mente at tage de ind og stod og kaldte på de, men ingen kom så de fik lov at være ude i det dejlige solskin smiley det var jeg glad for smiley

    Mvh TT


  • #6   4. jan 2016 Vores er ikke meget ude i det her vejr - de gider simpelthen ikke, men ud det kommer de, så de kan få strukket benene og se lidt andet end stald fire vægge..


  • #7   4. jan 2016 Nå ja så er det svært at få en anden hest med ud, hvis der ingen er smiley

    Er jeres folde meget åbne for vinden ? Og er der vand og stråfoder der ude ?

    Mine har vand og rigelig med hø ude i hver deres skur, og de står bare i skurene og kigger, de går ikke ud i vinden. Og de vil meget gerne ind, når jeg kommer. Så jeg har her søndag haft dem ud af to omgange, først 3 timer, og så ind i et par timer, og så ud igen i 3 timer. Men det har du nok ikke mulighed for, hvis du ikke bor på stedet.

    Jeg ville nok nøjes med 2-3 timer på fold, hvis de ikke har stråfoder i hvert fald.

    Mvh Charlotte


  • #8   4. jan 2016 Jeg er lidt træt af der hvor min nye prinsessehest står - nogle dage kommer de ind allerede kl 12, altså får de 3 timer på fold.. smiley

    profilbillede
  • #9   4. jan 2016 Bare få ham ud de timer du kan få til at passe ind. Hvis han har nok at æde så burde det gå...:) og synes måske det er noget sært at de andre ik skal ud. Men hver sin smag??

  • #10   4. jan 2016 Jeg kan ikke forstå de ikke kommer ud, specielt ikke hvis hestene måske har tildens til boksben, så er det bare ud med dem. Dog ser folden meget knoklet ud, så kan det være fordi at jorden at frossen at ejerne af hestene på stedet er bekymrede for foldskader? smiley Du kunne jo spørge hvorfor de ikke kommer ud?

  • #11   4. jan 2016 øv hvor jeg hader folk der synes "det er for koldt" til hestene kommer ud. Det er heste ikke porcelænsfigure (smily der bider tænderne sammen)

    Min hest går ude fra 7 (9 nu her hvor det har været så vådt at morgen-høet blev smadret) til 16-17 alt efter hvem der lukker ind og de står ikke ved ledet før tidligst at det begynder at blive mørkt. Vi har så også lidt græs og træer de kan gnave i.

    Det er kun når folden er oversvømmet eller snestorm de kommer ud i begrænset omfang.

    I dit tilfælde ville jeg nok lukke ud og så tage den fra dag til dag. Virker han meget stresset efter en-to dage så skal foldtiden måske kortes.

    Men jeg håber da virkelig for dig (og de andre heste) at forstvejret snart forsvinder så porcelænshestene også må komme ud


  • #12   4. jan 2016 Der bliver ikke givet vand da det fryser og kun halm...jeg tager dog normalt der op midt i foldtiden og giver ham lidt af mit eget hø. Og nu også selvfølgelig vand. Men det er også begrænset hvor meget jeg kan køre frem og tilbage smiley

    Mvh TT


  • #13   4. jan 2016 Jeg havde selv lukket ham ud og smidt noget grovfoder ud til ham..
    Når der ikke vælter træer på grund af orkan, der ikke svømmer fisk hen over folden på grund af meeeeega regn eller man slet ikke kan åbne stalden på grund af sne, så kommer mine altså ud. Jeg vil ikke lade dem stå inde.
    Mine bliver lukket ud omkring 8-9 stykker hvis jeg ikke husker meget fejl, og ind igen fra alt mellem klokken 16 og 23. Af hvad jeg ved, så står de ikke ved ledet fx og vil ind, og de bevæger sig rundt. Men de har så også grovfoder o.l. på folden, og hinanden.


  • #16   4. jan 2016 Jeg vægter foldtid meget, og derfor ville jeg ikke være tilfreds med, at min hest stod inde i en lille boks i 24 timer - uanset temperaturen udenfor... Især når vejret er så fint som det er, mht. nedbør.

    Heste er ikke skabt til at stå inde i en boks, de skal ud og røre sig for at holde gang i systemet. Jeg ville helt klart smide ham ud i den rum tid du har behov for, også evt. lade ham rende lidt rundt i ridehuset om aftenen, for at han kan komme ud og røre sig igen inden en hel nat i boks.
    Der er jeg glad for, at min hest står i løsdrift, så er der ingen fare for, at han bliver lukket inde i en boks en hel dag.


  • #18   4. jan 2016 Hos os er de ude 10-13 timer i det her vejr. Selv da jeg kom og de havde været ude i 7,5 time var der ingen af dem der hang ved leddet.

  • #19   4. jan 2016 I mine øre er det lidt en spøjs måde at have hest på, de har da super godt af at komme ud og bevæge kroppen så de ikke står og bliver kolde i en boks..
    Min part står ude fra ca 9/10 morgen til 14/16 aften nu her. De kan dog komme ind før hvis vejret virkelig er ringe, eller andre tager deres ind (ofte tømmes de enkelte folde så ingen står ude selv)

    Hvis han har en foldmakker kan du jo forhøre dig om du må sætte de to ud sammen så han har en at gå med.


  • #20   4. jan 2016 de 3 vi har i stalden (min og så de 2 som er ejet af stalden) kom ud kl 10, og jeg og min hyps part hentede dem ind 15:30, og de ville rigtig gerne ind, både idag og igår når der er så koldt. Normalt står de ude i alle de lyse timer, men det vil de ikke smiley

  • #21   4. jan 2016 Mine står normalt ude fra omkring kl 9-18. Men de kan ikke gå rundt på folden. Den er total klumpet.

    Hvis det er i boksen din hest står og bliver kold er der da noget galt smiley


  • #23   4. jan 2016 Forstår simpelthen ikke det med at lade hestene stå inde bare fordi det er koldt smiley Mine kommer ud i alt vejr - med mindre der er tale om farligt vejr smiley Men kan godt at den er svær for dig, hvad med at aftale med opstalder at de tager ham ind hvis han er alt for stresset? Ved selv at min den ene ikke kunne stå alene, han ville springe over hegnet og løbe ind til de andre.

  • #24   4. jan 2016 Min hest er heller ikke særlig lang tid ude pt. imorgen kommer han først ud kl. 8.30 og ind igen 14.30 . Deres vinterfold er så knoldet at de ikke kan gå derude, så ham og hans to fold makkere, skal ned på en af sommergræs foldene, men vi skal selv lukke dem derned og hente dem ind igen, så det bliver ikke til mange timers fold, desværre.

    Jeg ville give godt med hø ud og lade den komme ud i de timer du har mulighed for det smiley


  • #25   4. jan 2016 Jeg vil ikke byde min særlig meget tid på de hårde knoldede folde uden noget at gumle på... hos os har de desværre ikke høhæk... i de her dage lukker jeg ud i 2-3 timer med deres morgenhø (cs 4-6 kg wrap) og så kommer de ind igen. De står bare i et hjørne og hænger, og er bange for at de træder forkert i de mange huller og knolde.... smiley

  • #26   4. jan 2016 Nu har jeg ikke lige læst alle kommentarer, så undskyld hvis jeg gentager dem smiley

    - Men du har ikke mulighed for at spørge en anden i stalden, om de vil have deres hest ud med ham, så han kan komme ud med selskab?

    Jeg ville slet ikke stå i en stald, hvor der ikke er mulighed for at mine kunne komme på fold med andre HVER dag, uanset vejret.
    Nu er jeg så heldig at jeg har to, så jeg ville ikke stå i det dilemma pt, da jeg altid ville kunne lukke dem sammen, men havde jeg ikke den mulighed.

    Puha jeg ville blive frustreret, og også finde et andet sted. Foldmulighed er virkelig alfa og omega hos mig smiley


  • #27   4. jan 2016
    Hvis han bare står og kalder og kalder, evt. stresser op og ikke har hø eller wrap så vil jeg mene han lige så godt kan blive inde - så får hesten intet ud af og være ude.

    Jeg har intet problem med at min står inde, men jeg har også en hest der mener den omkommer i koldt vejr samt regn og blæst - så at de har inde dage i stalden, det genere mig ikke. Jeg har tidligere ment at heste bare SKAL ud - men Fleur har fået mig til at ændre mening.

    Det kommer an på en del, om jeg ville lukke en hest ud eller ej; der er jo foreskel på en kæmpe fold der er jævn kun med knolder ved leddet. Eller en fold på størrelse med en ridebane, med knolder over alt.
    Eller om hesten er alene ude og fint med det, eller den går og stresser op.


  • #28   4. jan 2016 Det er sq trist at læse.... Du må prøve dig frem med hvor længe han gider stå ude alene, masser af dit hø med og så se smiley

    Her kommer de ud 5.30 og ind ved 17-18 tiden... Også i disse dage med frost og blæst.. De har hø og græs, vandet fryser ja, men staldejere er så gode til at få banket det fri løbende og de vil gerne være ude... De trækker nogle dage mod leddet når det bliver mørkt, men det er kun fordi de ved der venter lækkert krybbefoder derinde smiley
    Ville aldrig byde mine heste knoldede jordfolde, ingen grovfoder og så få timer på fold... Aldrig!

    Billede af min Lotus fra første frostdag smiley


    profilbillede
  • #29   4. jan 2016 Nu er det bare ikke alle der har mulighed for store græsfolde uden mudder smiley

  • #30   4. jan 2016 Er eneste opstalder så ingen at hive med ud smiley ja han får hver dag hvor jeg har mulighed for det en tot hø efter middagstid. Hvis ikke så hurtigt som muligt som jeg kommer. Forsøger alt for at han ikke skal gå fire timer uden hø.

    Mvh TT


  • #31   4. jan 2016 Hvor min står kommer de ud kl 9 og ind igen omkring 15/15.30. Deres indluk ændres i takt med at det bliver lysere, men pt vil de helst bare stå inde. smiley

  • #32   4. jan 2016 Jeanette nu er det bare ikke en mulighed for alle. Vi bor i mose område så her er bare meget vådt.
    Derfor har vi fået lavet det beton så de trods alt kan gå og stå på det hvis de ikke kan gå igennem knoldende. Også får de wrap med der ud.
    Vil heller byde mine heste at stå i en dejlig tør boks med masser wrap og vand og højt til loftet i 20 timer om dagen end de skal stå helt op af leddet i knoldet og pis fryse i 8-10 timer.
    Når der ikke er frosten så går de ude hele dagen.


  • #34   4. jan 2016 Der er nogle heste der bare ikke kan tåle at stå ude i flere timer, når det er sådan en kulde + blæst der blot gør det hele koldere.
    Vi har en ældre hoppe, som her i søndags, hvor vejret rigtigt havde skiftet, nåede at være på fold i 1 time, og da hun skulle ind igen kunne hun knapt gå - kulden går lige i krydset på hende, på trods af at hun går med dækken. Så hun er en af dem som altså ikke kan tåle det, hun har ellers alle dage gået uden dækken, da hun bare er foldbums og derfor virker det lidt overkill at hun skal have dækken på, blot for at have det, men da hun blev ældre blev hun mere kuldeskær, og nu skal hun have dækken på, så snart temperaturen hedder under 15 grader og med regn.
    Folden de går på er i øvrigt fint med græs, samt er den helt plan, da det var sommerfolden de fik lov til at gå lidt på, så alle forholdsregler var der, til at den ikke skulle tage skade, men hun er bare blevet sart på sine gamle dage..


  • #35   4. jan 2016 Man har altid muligheden for at flytte efter forholdene, hvis man vil... Og jeg ville aldrig slå mig til tåls med mudder-frostknold folde... Så simpelt er det... Har aldrig og kommer aldrig til at stille mine heste på jord-mudder folde om vinteren smiley
    Vil jeg simpelthen ikke betale for eller byde mine heste smiley


  • #36   4. jan 2016 Jeanette H

    Ej det er nu langt fra alle der lige har muligheden for at flytte, for at hesten kan få store græsfolde.

    Nu bor jeg i Storkøbenhavn, her er det ikke noget der hedder store græsfolde året rundt, medmindre man kan betale 5-6000kr om måneden, men så hedder det os max 4 timers fold.

    Jeg kan ikke bare lige flytte min hest, hvis jeg vil, han kan ikke tåle wrap eller halm, hvilket begrænser mulighederne en hel del, han stresser enormt hurtigt, kan ikke stå større steder, reagere meget voldsomt på flytninger osv. Sådan en hest flytter man ikke bare lige smiley


  • #37   4. jan 2016 Ikke enig smiley Handler om hvad man vil betale, hvor langt man vil køre og hvor lang tid man vil bruge på transport... Jeg er meget sort-hvid når det kommer til de forhold man byder ens hest... Selv kører jeg 40 minutter i bil hver vej ud til min, netop fordi der er de forhold der er... Og jeg havde samme holdning da jeg boede på Sjælland og havde hest smiley

  • #38   4. jan 2016 Det da dejligt du har de muligheder, men det er langt fra alle der har det og det er de færreste der bare lige kan flytte eller sætte 2 timer af til transport frem og tilbage.

    Min hest har et godt liv, han får alt det hø han kan spise, det mad han har brug for, store græsfolde om sommeren med døgn fold, en stabil flok, et lille sted uden udskiftninger, jeg kan være der i løbet af 10 min hvis han skulle blive syg, han har en stor boks og lang foldtid om vinteren, men vinter foldene er knap så store og med alt det vand der er kommet så er de meget mudrede. Nogle gange må man gå på kompromis med nogle ting og jeg vil hellere have han går i lidt mudder i nogle månederaf året, end at udsætte ham for en masse stress ved en flytning, medicinere ham og have 2 timer hver vej, hvilket ville betyde at hvis han blev syg ville jeg ikke kunne komme derud hurtigt, for at han ville kunne komme på græs om vinteren også.



  • #39   4. jan 2016 Man kan jo nå fra Jylland til Sjælland på 2 timer smiley
    Nå, pointen er, vi vægter alle forskelligt og jeg vægter god fold året rundt, MEGET højt... Også selvom det betyder jeg må arbejde lidt ekstra for at tjene til transporten eller lign... Igen, har ikke den holdning fordi det er nemt for mig at have den, tværtimod, men jeg sørger for det er muligt smiley


  • #40   5. jan 2016
    Havde i starten en overbevisning om, at en hest helst skulle gå i løsdrift - hvis ikke så ude mange timer dagligt, en ti timer, ellers var det ikke et heste liv.

    Men flyttede dyret ud til nuværende sted, velvidne at foldtiden ikke var den længste - men med mine skiftende arbejdstider, så er selvpas umuligt og med mit arbejde ridehuset et kæmpe plus.

    Jeg har fået en hest der stortrives, bedre end alle de andre steder med lang foldtid eller løsdrift (Y).

    Hun går ikke på en kæmpe fold, går alene og lige pt. med to dækkener på - men stedet er SÅ skønt at alt er muligt. Mangler man noget, synes noget eller andet - så er det ikke sværere end at spørge. Jeg har lov til at have dyret på ene fold, uden folk synes jeg er skør i bolden og mishandler min hest. Ligesom der ikke skal andet til, end spørge folk om de vil lukke halsen på dyret når hun skal ud, eller vil give hende noget wrap når det kommer.

    Vi er forskellige og har hest på forskellige måder, men ingen siger " du mishandler din hest!! " og vi kan alle snakke og hygge sammen, have arbejdsdag osv. osv.
    Jeg er så ligeglad med hvordan de andre behandler deres hest - så længe de ikke står og er radmagre eller står syge med kolik uden dyrlæge.

    Det er super dejligt at have fundet det sted, også selvom jeg måtte gå på kompromis med foldtiden - så opvejer det helt klart, det faktum at alt er muligt og man kan få det lige som man vil :o).

    Ikke om jeg ville flytte hende derfra, bare for at få 10 timers foldtid - hvor hesten så ville fryse ude eller stå alene inde og stresse fordi andre var ude, eller ikke kunne komme til grovfoder fordi hun ikke turde når der er en anden hest.


  • #41   5. jan 2016 Ikke hvis man ikke har bil eller kørerkort. Her hvor jeg bor er bus/tog forbindelserne kun gode hvis man skal ind til byen. Skal du ud af på landet, kan det nemt tage 2,5 time hver vej, pga vente tid osv.

    Derudover har jeg stået et sted, som umiddelbart ville være alle hestes drømme sted. Lang foldtid, kæmpe folde osv. Det var ikke lykken for min hest.

    Selvfølgelig ville det var fantastisk med flere hektar græsfolde, uden mudder, løsdrift osv. men det er bare ikke en mulighed hvor jeg bor og da jeg pt ikke har mulighed for at bo andre steder, så kan jeg godt gå på kompromis og lade min hest stå på en fold med mudder.


  • #42   5. jan 2016
    Ja, jeg har også stået steder hvor det umiddelbart var såååå godt for hesten - men hvor ejeren af stedet ikke lige var særlig herlig og have hest ved og havde nogle sjove idéer.

    Har flyttet en del gange, fordi stedet ikke var, hvad det gav sig ud for at være eller ejeren ikke var særligt venlig og have med og gøre.

    Så jeg er glad for at have fundet et sted, hvor det er muligt at snakke om tingene og det meste kan lade sig gøre. Og glad for min bil, for det er ikke muligt at komme med off. transport fra hvor jeg bor til stalden.


  • #43   5. jan 2016 offentligt transport er der heller ikke noget af ud til hvor min står nu, eller jo , men det vil tage 45 min. hver vej da bussen kun kører hver 2-3 time og stopper 1,5 km fra stalden og toget passer ikke med bussen.
    og det tager 25 min på cykel og 10 min. i bil .

    Min nye hest, kan desværre ikke bare flyttes til nye steder, så skal han medicineres i min. 4 uger og det koster 225 kr om dagen, så han bliver kun flyttet hvis det perfekte sted dukker op smiley


  • #44   5. jan 2016 Jo: Igen, det er dit valg og din holdning at det er ok, jeg pointerer hvad MIN er og hvorfor og begge dele er jo lige rigtige for os hver især smiley
    Ja, jeg havde heller ikke bil før jeg var 21, men havde hest fra jeg var 13, så bus, cykel og tog blev flittigt brugt... Surt nogen gange ja, men det var og er altid det hele værd, når man kommer ud til en hest der trives og som ikke skal døje med mudder eller frosne knolde smiley
    Det behøver ikke være flere hektar de har at boltre sig på før jeg syntes det er godt, og det behøver heller ikke være løsdrift smiley


  • #45   5. jan 2016 Hvis han stresser over at gå alene, så ville jeg lade ham blive inde sammen med resten, selvom jeg heller ikke synes det er ideelt at dyrene står så meget inde..

    Der er meget knoldet hos os, men hestene er ude alligevel.. I dag måtte jeg så hive den sorte dame ind kl. 13, da hun var meget halt. Tror hun har lavet et vrid i mellem alle knoldene.


  • #46   5. jan 2016 wauw hvor havde jeg valgt mange af de opstaldnings steder fra som er beskrevet i dette emne

    min kommer på folk fra klokken 8 til 16 og det syntes jeg ikke er nok jeg ville helst havde dem ude til klokken 17 gerne 18

    (self efter vejret og forholdene i forhold til nytåret eller hvis det virkelig bare har regnet i store fede stråler inklusiv blæst fra morgenstunden eller snestorm)

    og hvis foldene ikke er i orden i forhold til buler i mudderet eller andet i den stil findes der så ikke andre folde eller kan man ikke lukke af til det og få et nyt led et andet sted på folden fuck det om det så er en sommerfold der skal til for at der ikke er bulet folde


  • #48   7. jan 2016 Heller lidt ud end ingenting! At de overhovedet ikke kommer ud synes jeg er ekstrem syndt, især når man tænker over det er steppedyr og boksen holder dem fra at give hinanden kontakt.
    Når vores opstaldningssted skriver de ikke kommer ud smutter jeg bevidst ud og lukker ham lidt ind i hallen så han kan få bevæget sig smiley
    Jeg synes 3 timer er nok fordi min egen ved jeg bare står foran hegnet de sidste timer inden de skal ind smiley


  • #49   12. jan 2016 nu går mine i løsdrift, men før de da de stod i bokse, der skulle de ud hver evig eneste dag, uanset vejret. jeg vil på ingen måde acceptere at mine heste ikke kommer ud...... kun dyrlæge ordineret boksro kan holde dem inde.

Kommentér på:
Foldtid for Jeres og valg af foldtid..

Annonce