{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.005 visninger | Oprettet:

Hvornår og hvor hurtigt dyrlæge {{forumTopicSubject}}

Hej HG.

Denne debat er inspireret af en andet emne, hvor der bliver fundet en kat med et afrevet ben og manglede halestump. Her mener rigtig mange at katten skal direkte til dyrlæge, men dette kommer den ikke fordi den har det meget godt og vedkommende har ingen bil til rådighed. Katten kommer derfor først dagen efter til dyrlægen.

Så derfor er mit debat spørgsmål: hvornår syntes i et dyr skal tilses af en dyrlæge og hvor hurtigt skal man reagere på diverse skader? Er det ok at vente, fordi man ikke lige selv har mulighed for at bringe dyret til dyrlæge?

Værsgo og debattere smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår og hvor hurtigt dyrlæge
  • #1   29. jan 2016 hmm jeg ville nu mene at i sådan en situation så går man over til naboen og beder om at blive kørt og så give kørselspenge


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #2   29. jan 2016 Når man er I tvivl så mener jeg at man kontakter dyrlæge. så kan denne tage stilling til om det er nødvendigt eller ej.. smiley

  • #3   29. jan 2016 Jeg ville personligt enten finde ud af noget kørsel med det vuns eller finde en der kunne skyde katten, så den ikke skulle lide.

  • #4   29. jan 2016 Jeg er selv enig med jer alle.
    Men lad os antage at dyret ikke virker til at lide vildt overlast af sin skade, uanset størrelse af skaden. Ville det så være ok ikke akut tilkalde dyrlæge? smiley


  • #5   29. jan 2016 Egentligt et stort og åbent spørgsmål.
    For det afhænger helt af situationen.

    Jeg har altid mulighed for, at bringe min heste (de eneste dyr jeg har) til dyrlæge.
    Og har osse gjort det en gang, i forbindelse med blodorm.
    Da dyrlægen mente, at det var det bedste.
    2 gange mere, har jeg haft akut behov, ved betændelse i ben og bid i læben så der hang en luns.


  • #6   29. jan 2016 Det kommer meget an på om dyret virker til at lide.

    Spiser og drikker det og virker det ellers friskt, så kan man sagtens vente.

    Min kat var i sommers dårlig og lå bare helt slap, men fordi jeg havde oplevet det en gang tidligere, hvor den var 14 dage om at blive frisk igen, ventede jeg til dagen efter med i normal åbningstid.
    Og katten har det helt fint nu smiley

    Mine forældres kat havde på et tidspunkt lavet hul på indersiden af et forben helt oppe ved "bringen" et hak på ca 2x2,5 cm. De kørte til vagtdyrlægen og fik valget om at betale dobbelt for at få den syet med det samme eller tage den med hjem og syet ved egen dyrlæge dagen efter. De tog den med hjem igen... Og katten har det fint nu smiley


  • #7   29. jan 2016 Horsephoto: Ved udemærket godt det er et stort og åbent spørgsmål. Men syntes stadig det er interessant og se hvad folk mener er ok at lade vente, og hvad de syntes skal have akut dyrlæge smiley

  • #8   29. jan 2016 Jeg vil mene at hvis man er i tvivl, så kontakter man dyrlægen og hører dem ad.

    Med et dyr, som man tydeligt kan se er kommet slemt til skade, så tager man afsted mod dyrlægen med det samme eller kontakter falck - alt andet er altså hul i hovedet.


  • #9   29. jan 2016 Pip: Også hvis dyret mangler et af sine lemmer, og det ikke ligner at det lige er sket. Ville det så være ok at vente til den efterfølgende dag, hvis dyret spiste og generelt virkede ok? smiley

  • #10   29. jan 2016 Når man er det mindste i tvivl så kontakter man dyrlægen og får afvide hvordan det står til. ikke mindst ved jeg nogen dyrlæger kører ud når det er smådyr som hund og kat.

    Ifølge pgf 1 i lovgivning står dette: § 1. Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe.

    Derfor vil jeg da på ingen måde tøve at ringe min dyrlæge til råds når katten har smerter. og i dette tilfælde er det jo ikke forkølelse vi snakker om men et ben der er revet af.

    mht til hvordan jeg selv takler alm. varsler som foreksempel, halten, adfærdsændring eller sygdom jamen så ringer jeg hører min dyrlæge. Hun er altid sød og rar og rådgiver mig godt. råd er jo gratis! smiley

    Eksempelvis haltede min kat i sommers og jeg ringede i bekymring til lone for at hører hvor alvorligt det skulle tages. hun anbefalede varme omslag og sørge for at holde det ydre "rent". hvis det så varede flere dage så skulle jeg komme en smut forbi som heldigvis ikke var nødvendigt! smiley

    Råd er gratis og en anbefaling til alle med dyr istedet for i kontakter facebook eller hestegalleri smiley


  • #11   29. jan 2016 Lider den, mangler den lemmer, har den store åbne sår, har den feber, er den meget slatten = dyrlæge asp
    Småskrammer, frisk og drikker og spiser, viser ikke smere, ingen eller lav feber = kan vente.
    Er man i tvivl, så ring og snak med dyrlægen. Det koster jo ikke noget

    Og er det ikke ens egen kan man altså ringe til dyrenes beskyttelse eller endda politiet. Er det ens egen jamen ring og bed dyrlægen komme ud. Sig det er akut, men du kan ikke komme nogen vegne.


  • #12   29. jan 2016 Vi skal huske på at dyr ofte er rigtig gode til at gemme på deres smerter, så selvom dyret virker frisk og glad, kan den sagtens have smerter og trænge til akut dyrlæge smiley

  • #13   29. jan 2016 Er der egentlig nogen der ved hvad det endte med, med den kat?

  • #14   29. jan 2016 Ja tænker jeg også. blev emnet slettet?

  • #15   29. jan 2016 Mason: Jeg har det på nøjagtig samme måde. Jeg er så heldig at kende en dyrlæge, og har da bestemt spurgt hende til råd en del gange.

  • #16   29. jan 2016 Hun slettede emnet, da vi var flere der skrev at hendes forklaringer ikke hang sammen smiley

  • #17   29. jan 2016 Emnet blev slettet, og hvad der skete med katten? Tja, det var lidt tværtydigt.

  • #18   29. jan 2016 Team grafik: ja hvis skaden alligevel er "gammel" og dyret ellers ikke virker påvirket så dør det nok ikke natten over...

    Du har ret i at jeg måske virker ufølsom, men det er bare min mening.

    Når jeg har ringet til dyrlægen for råd har jeg aldrig lagt på med en afklaring.


  • #20   29. jan 2016 præcis de kære dyrlæger er så venlige til at give råds, har fået så meget guld af min dyrlæge lone! smiley

  • #21   29. jan 2016 Pip: Jeg mener nu ikke du er ufølsom, men dyr kan jo skjule smerte. Og hvordan ville du så vurdere om en kat med afrevet ben og noget af hale, ikke havde ondt/ var påvirket?
    Altså jeg har selv ventet med en kat som fik ondt i maven sent om natten, ringede så som det første om morgen, da jeg lige ville se om det evt gik over i løbet af natten. Men med manglede lemmer ville jeg personligt ikke vente et sekund, ej heller selvom skaden ikke var fuldstændig frisk.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #22   29. jan 2016 katten eksistere nok ikke smiley

    vælger man at tage et sygt dyr til sig, så kontakter man dyrlæge omgående, det er det ansvar man tager


  • #23   29. jan 2016 Pip

    men selvom dyret virker ok og den nok ikke dør af at vente til næste dag, så kan den stadig have store smerter og det er altså ikke ok at lade et dyr være i smerter fordi man ikke "gider" tage til dyrlægen samme dag smiley

    altså her mener jeg selvfølgelig som fx den kat, som blev nævnt i den anden tråd, som manglede et ben og noget af halen.


  • #24   29. jan 2016 Dyrelæge omgående.

    Og har man ikke selv midler nok til at sørge ordenligt for dyret(uanset art)
    Bør man enten aflive eller videreformidle dyret til nogle som kan (dyreværnsorganisationer)

    Ikke selv begynde at lege dyrelæge...


  • #25   29. jan 2016 AMT: Jeg tror nu også historien var opspind, for brugeren eksisterer pudsigt nok ikke længere.
    Men stadig spænende debat at have og er fuldstændig enig med dig.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #26   29. jan 2016 team: er brugeren pist væk?

  • #28   29. jan 2016 Især efter dyrlægens ord til mine forældre, vil jeg stå ved min holdning.

    Der skal vurderes fra dyr til dyr.


  • #29   29. jan 2016 AMT: Jep, hun skrev en Pm til mig om at jeg var ond. Og efterfølgende slettede hun brugeren.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #30   29. jan 2016 celina: hun var ikke en troll. . det var en gammel profil med masser af aktivitet smiley

    tror bare at, ja, det ved jeg snart ikke hvad jeg troede


  • #31   29. jan 2016 Ja, profilen havde været der i mange år, men pist væk er den nu smiley

  • #32   29. jan 2016 Jeg er stadig harm over den tråd...

    Hvis man finder et dyr med manglende lemmer, så venter man ¥§*%$€£§ Ikke til dagen efter med at kontakte dyrlæge!

    Det er muligt at ringe efter dyreambulance...


    Husker at ts i den tråd blev sur over at folk mente hun var dyreplager, men kære ts af den tråd
    det ER du, for du undlod at få den stakkels kat til dyrlægen omgående. Den har haft ufatteligt ondt, og ved manglende lemmer så kan sårrens skisme være ligegyldigt, af sted til dyrlægen! Ja du havde ingen bil, men igen, dyreambulance!

    Havde ts ageret ligeså hvis det havde været en hund? Eller hendes eget dyr?


  • #33   29. jan 2016 For nogle år siden blev Tindur bidt i manken af sin foldkammerat.. Dette havde sket i løbet af dagen/aften (døgnfold) hvor jeg var på arbejde. Jeg kom om natten/meget sen aften og kunne ikke rigtig se hvor slemt det så ud. Jeg ringede til min dyrlæge(den der havde vagt) som spurgte indtil hans tilstand, vacciner osv. Da han virkede okay sagde dyrlægen at han kom om morgenen. Om morgenen da jeg kom igen syntes staldejere at det var noget pjat at jeg ringede dyrlæge.. (deres hest der var årsagen) da han kom blev han meget glad for at jeg havde ringet.. Det var et rigtig grimt sår, fem dage på antibiotika der gjorde at han blev udtaget af konsum.. Og en regning på 3500kr til mig.. Tænk hvis det var natten.. Men jeg betaler hvad det skal koste bare min dreng ikke lider.. smiley
    Så det koster intet at rådføre sig, og ingen dyr skal lide!

    Mvh TT


  • #34   29. jan 2016 Pip: Men hvordan vil du vurderer sådan en kat? Altså som mangler et ben og noget af halen? smiley Jeg er meget nysgerrig på hvordan du vil vurderer om den lider nok til akut dyrlæge, eller om den godt kan vente? smiley
    Det er bestemt ikke for at høvle dig ned, bare interssant for mig at få en anden synsvinkel.


  • #35   29. jan 2016 Men det er bare enormt svært at vurdere om et dyr egentligt har det godt, eller om det faktiskhar stærke smerter og behøver akut hjælp, derfor vil jeg altid mene at er man det mindste i tvivl, så kontakt en dyrlæge.

    Nu har jeg selv en hest som fx er meget godt til at lade som ingenting når han er syg. Jeg var fx en dag ude og gå en lang tur og forinden havde han drønet rundt på folden og leget og det var egentligt kun fordi han svedte lidt at jeg tog temperaturen på ham så altså sagde 40, 7. Han har os formået at gå med meget slemt mavesår i mange måneder uden rigtig at vise tegn på det.

    Billedet er taget lige inden jeg opdagede han havde 40,7 i feber og et par timer senere var han så syg så han hev efter vejret og var skumsvedt.

    Så det kan altså være lidt farligt at gå ud fra den er ok, fordi den virker frisk, især hvis det er med store åbne sår, afrevne lemmer osv.


    profilbillede
  • #36   29. jan 2016 I dyrenes verden gælder det jo også om ikke at vise smerte/svaghed.

    For så bliver man spist hvis man er et byttedyr eller dør.


  • #37   29. jan 2016 Line - lige netop og det jo derfor at man skal tænke sig ekstra om, hvis man står med et dyr, som er kommet til skade! De fleste mennesker er dog heldigvis gode til at kontakte dyrlægerne når der er behov!

  • #39   29. jan 2016 Ja Tindur fik spiserør forstoppelse sommeren 2014. Staldejer havde lige lukket de fra græs, jeg mødte ham på vej ned fra fold knap 100meter fra folden (der var nogle træer i vejen så kunne ikke se hestene) vi vekslede nogle ord og jeg gik op imod folden. Da Tindur så mig kom der det mest ynkelige vrinsk, hans krop "falt sammen". Et stykke fra ham lå en stor "slimklat/bræk" og han begyndte at stå som om han brak sig. Jeg trak ham ned imod stalden og han kunne næsten ikke gå. Det var helt forfærdeligt.. Jeg ringede dyrlægen og hun kom så hurtigt hun kunne. Jeg har hørt heste i smerter før..de har stået og stønnet.. Tindur græd i smerte.. Ikke støn men gråt.. Og han stod og brækkede sig..grønt slim ud af munden og næsen. Hun fik til sidst efter meget bøvl løsnet klumpen. Min hest var gennembløt af sved.. Men han viste først sine smerter når jeg kom! Staldejer havde intet bemærket smiley

    Mvh TT


  • #40   29. jan 2016 Anette: I dette tilfælde var det tilsyneladende en kat som blev fundet - jeg tror dog at historien i den sidste ende var det pure opspind.

  • #43   29. jan 2016 Anette: Det blev også slettet til sidst. Men historien begyndte ikke at hænge sammen til sidst. F.eks skriver hun på et tidspunkt "Katten kommer til dyrlæge" og et kvarter efter skriver hun så "jamen katten har været til dyrlæge".
    Samtidig var det åbenbart ok at katten var ude i stalden, med en forbinding på? Har endnu til gode at møde en dyrlæge som ikke ville sige at sådan en kat burde være indendørs hvor den skulle forholde sig så vidt mulig i ro. Og når vi påpegede dette, så var vi misundelige og kunne bare finde vores egen handikappede kat og redde?
    Men tænker det var for at få opmærksomhed, hun havde jo nok regnet med skuldreklap over at have reddet sådan en kat? Og ikke tænkt på at folk ikke ville syntes det ville være fantastisk at begi sig ud i at selv rense sådanne så smiley


  • #44   29. jan 2016 Anette, der var en del der tydede på at historien ikke var hel sand, bla. at de ville tage til dyrlæge, dagen efter ville de ikke og et kvarter senere havde den været afsted, dyrlægen havde kun udleveret antibiotika og gav den så en forbinding på og sagde god for den måtte være i stalden - INGEN dyrlæge ville anfabefale at en kat, med et afrevet ben og en manglende hale, at være i stalden i flere dage med en gammel forbinding på og uden smertestillende.

  • #46   29. jan 2016 Jamen det kan jeg jo i realiteten kun vurdere når jeg står med et aktuelt dyr.

    Jeg skrev netop derfor heller ikke i den anden tråd for jeg vidste jo ikke hvordan katten havde det


  • #47   30. jan 2016 Pip

    EJ men enhver burde kunne tænke sig til at hvis man finder en kat, der har fået revet benet af, er underernæret og mangler dele af halen, så tager afsted til dyrlægen med det samme.
    Ud fra pigens beskrivelse, så skulle katten afsted med det samme.


  • #48   30. jan 2016 Jeg har givet min mening og kan læse at vi ikke bliver enige og det er helt okay smiley

    Men nu gider jeg ikke forsvare mig mere, så jeg hopper ud af forummet i stedet smiley


  • #49   30. jan 2016 Pip

    Jeg forstå bare ikke hvordan nogen kan være uenige i at en kat, som har fået revet benet og halen af, skal have akut dyrlæge? Det lyder for mig helt vanvittigt at man kan mene det sagtens kan vente?

    Hvis det nu fx var dig, der havde fået revet armen af, ville din familie så bare sige, nåre ja, du jo ikke død, så det kan nok vente til i morgen med at komme på hospitalet? Nej vel, hvorfor ville man så gøre det med et dyr?


  • #50   30. jan 2016 Jeg fulgte lidt med fra sidelinjen, og jeg blev simpelthen SÅ harm!
    Havde jeg fundet sådan en kat, og hverken min far eller kæreste ikke var hjemme (jeg har ikke selv kørekort), så skulle jeg dælme nok have fundet en eller anden til at køre, om så jeg skulle ringe til 20 forskellige inden jeg fandt en, eller få dyrlægen til at komme ud, eller noget syvende! Noget skulle jeg nok finde på da!
    At et dyr mangler lemmer er for mig set ret alvorligt, og selvom at det så ud til, at være mere end et par dage gammel, så var den kommet afsted med det samme! Der kan nemt skjule sig en alvorlig infektion under sårskorpen, katten kan have blod forgiftning, forhøjet infektionstal i kroppen osv osv, selvom den virker glad og frisk, spiser og drikker og kommer af med det som den skal. Katte er nogle hardcore bæster, og det må man bestemt ikke glemme, når man står med så alvorlige skader.

    Min egen kat mistænkte vi for at have blod i urinen, og der blev taget 117 prøver for det ene og det andet, først da hun kom i røntgen fandt vi ud af hvad der var galt. Den gamle dame havde forkalkninger på rygsøjlen (en såkaldt "bro"), som var brækket 2-3 steder. Hun viste ingen tegn på smerter i ryggen (eller smerter overhovedet), spiste og drak som hun plejede, og gik i bakken som normalt, og var helt sig selv. Men alligevel var hendes urin koncentreret pga af det (og var derfor mere "rødligt" end normalt).
    Og der er vidst ingen tvivl om, at det må have været pænt smertefuldt, at gå rundt med en halv brækket ryg, men alligevel var der ingen tegn på smerter eller nogen unormal adfærd...
    Med katte skal man bestemt ikke lade sig narre!


  • #51   30. jan 2016 Ja der var noget der ikke gav mening. Dyr i nød 1812 koster ikke noget. Medmindre du ejer naturligvis smiley finder de ejeren får de jo så en regning går jeg ud fra. Men hvis man kat blev taget ind af en hjælpsom person som her, arg nej vel afsted til dyrlægen og så kan de hvis der tid inden de afliver kontakte mig så jeg selv kan være med ang hvad der skal ske.

    Nu om dage kan man altså ikke se øremærker længere da vi alle jo nærmest får chippet vores katte.
    Og 7-9-13 min katte går ikke længere end nabo haven. Medmindre de går med os rundt i området eller med sønnen i børnehave. Men min brors har engang taget turen i deres bil. Hvilket gjorde den blev fundet i et halt andet post nummer, og forbrændte poter.
    Nogle havde så afleveret den til dynrlæge, og de fik den hjem, plus en pæn regning for ophold og dyrlæge.
    Og respekt for folk har kunne se den ikke var ok, og fik den indlevert. Den fik dyrlæge og de fik så fat på min bror, som jo naturligvis manglede sin kat.

    Er det dyr man selv har, kender man dem tager en vurdering. Er det andres som f.eks heste kontaker man ejer, staldmester og i sidste instans ville jeg selv ringe efter en dyrlæge. Men her vil virkelig kunne blive problemer med regningen hvis man vurdere forkert... Fremmede dyr en vurdering af selv at køre kontakte en dyrlæge eller ringe 1812 vil nok reelt bare ringe og høre dem ad, hvad de ønsker jeg skal gøre.

    Og ja selv været dårlig til at stoppe og markere steder med døde katte, men vil virkelig i fremtiden, prøve at blive bedre til at markere stedet og ringe og sige der ligger en død kat. Så de kan hente dem og give evt. Ejer besked.


  • #52   30. jan 2016 Vil starte med at sige jeg bestemt ikke har læst alle svar mem lad os tage udgangspunkt i denne kat

    Ring til dyreambulancen/dyrenes beskyttelse så henter de det fundne dyr og bringer det til dyrlægen færdig slut længere er den ikk. Et dyr der mangler ben mm skal til dyrlægen lige meget hvordan den mentale tilstand er det samme gælder store og dybe sår

    Overfladiske skrammer nå ka så kan det vente men det stadig en risiko a ta dyret kan ha indreblødninger så i sårn tilfælde er det jo en vurderings sag


  • #53   30. jan 2016 Pip: Jeg må erkende at jeg desværre ikke kan forstå at du bare tænker at se tiden an ved manglede lemmer? For uanset hvad så må du da være enig i at dette netop er en alvorlig skade.

    Og altså katte er virkelige hårdføre. Tag f.eks min højt elskede gråstribet kat som jeg desværre mistede i Maj sidste år. Han bar blevet ramt af en bil, noget så grusomt! Ryggen var brækket og han havde åben lårbens brud - alligevel formåede han at springe over vores låge (som vel er to meter høj?) og kom også ind gennem kattelemmen og et stykke op af trappen.
    Vi kunne tydeligt se at han havde kæmpet med at komme over lågen, og dyrlægen som kom og aflivede ham (er så evig glad for at jeg kender en dyrlæge personligt - så han ikke skulle ligge og vente til det nærmeste dyrehospital åbnede) sagde at han faktisk ikke burde have kunnet klaret det spring, netop fordi ryggen var brækket og hun var også ret sikker på at han faktisk var blevet lam i bagbenene. Hvilket giver mig lidt mere ro, over hans åbne lårbens brud så ikke har gjort ondt.
    Men det var så frygteligt et syn og han græd af smerte indtil jeg var ved ham smiley

    Og det er ikke første gang jeg oplever meget skadet katte som ikke viser tegn på at have ondt - og helt sikkert heller ikke sidste gang.


  • #54   30. jan 2016 Ja vores dyr skal vi godt nok have et godt forhold til hvis de vil vise os deres rigtige tilstand... Endnu en grund til at jeg ikke bare giver min hest et rap i røven hvis han bukker, stejler o.l. Der kan jo være andet end kådhed, frygt osv..

    Mvh TT


  • #55   30. jan 2016 Jeg vil også sige at det kommer an på skaden. Vil også til dels erklære mig enig med "er man i tvivl - dyrlæge", men med fx. katte-tråden var TS jo ikke i tvivl, og her synes jeg dyrlæge/1812 skulle kontaktes akut.
    Så må nok ende med at det er afhængig af skaden, dyret kan være glad nok selvom skaden skal behandles med det samme; ved mindre ting kan man så se på om dyret vil drikke, spise, lege.
    Så det er nok helt afhængig af skaden.

    Jeg bliver også mere og mere overbevist om at katte-tråden må have været løgn, altså man finder en kat med et afrevet ben, bilen kommer hjem i løbet af aftenen (senere ændrede den forklaring sig så), lader katten gå i stalden og kontakter slet ikke dyrlægen (selvom man har rig mulighed for det) men derimod et debatforum på internettet - og da katten så endelig kommer til dyrlæge får den en bandage på så den kan gå ude i stalden...
    Når man stiller det op så lyder det jo vanvittigt. TS lød også rigtig barnlig i sine modsvar, så måske det ikke har været så seriøst alligevel..


  • #56   30. jan 2016 Jeg vil sige, at det kommer an på skaden, ligesom Fünke. Men angående eksemplet med katten, så vil jeg mene, at den skulle til dyrlæge ASAP. Det kan simpelthen kun gå for langsomt i sådan et tilfælde.

    Så vil jeg også sige, at jeg generelt er en ret pylret ejer, så jeg kan ikke lade der gå mere end en enkelt dag hvor hesten er halt, før jeg kimer Dr. Dyr ned. Kan ikke holde ud, at min elskede hyps skal være i smerter smiley


  • #57   30. jan 2016 Jeg stod i sommers, en lørdag selvfølgelig, med min ene kat der havde fået halen revet i to. Altså pels, og hud var revet af knoglen, så knoglen bare stak ud. Der kørte jeg altså direkte til dyrlægen, og han har nu en stump hale fordi at den amputeres med det samme.
    Han opførte sig helt normalt, og spandt som der ingenting var sket med ham smiley
    Og så sent som igår stod jeg med en påkørt kat, ikke mig der havde påkørt den. Der var vedkommende bare kørt videre, og katten levede altså stadigvæk.
    Der ringede jeg 1812, og fik af vide at den skulle så hurtigt som muligt på nærmeste dyrehospital, og det kom den selvfølgelig også. Desværre døde den af indre skader ligesom jeg nåede hospitalet. Ejer af katten skrev så til mig nogle timer senere at hun var rigtig glad for at jeg havde kørt hendes kat derop i stedet for at lade den ligge.

    Så i et tilfælde af at katten stod med skader som nævnt, så er det bare afsted til dyrlægen.


  • #58   30. jan 2016 Kamilla: Jeg har så været ud for at ramme en kat som ikke døde, men lå helt forvredet i ryggen og var i chok. Der valgte jeg at aflive katten på stedet, ved at ligge den under hjulet også køre over hovedet på den.
    Det var hårdt, men kunne slet ikke overskue at den skulle ligge og lide indtil falk kom og hentede den. Lagde efterfølgende den døde kat pænt end til siden.

    Kan slet ikke forstå folk som bare kære videre, man skal selvfølgelig være så uheldig at katten stikker af - men ligger den det stadig. Så stopper man og sikre katten ikke skal lide mere end højst nødvendigt.


  • #59   30. jan 2016 Meget interessant spørgsmål. Her må der siges at der ikke er nogle rigtige og forkerte svar, kun holdninger.

    Jeg synes dog i forbindelse med samme sag at et mere relevant spørgsmål ville være: hvorvidt har vedkommende som FANDT katten et ansvar overfor den? Hvor går grænsen?


  • #60   30. jan 2016 Mette: Der er min holdning, at tager man katten til sig - så har man ansvaret for den smiley

  • #61   30. jan 2016 Jeg mener faktisk at man i henhold til dyreværnsloven har pligt til at reagere hvis man støder på et dyr i nød. Om ikke andet så ved at kontakte politiet.

  • #62   30. jan 2016 #57 katte spinder langt fra af velvære, ved stærke smerter, frygt eller lign ja så kan de spinde nok så højlydt, så lad jer ikke narre

  • #63   31. jan 2016 Team. Grafik. Super du afliver, men når du nu har ramt og aflivet katten, er vi nogle katte ejere, som ville blive glade hvis du havde afleveret den til en dyrlæge som kunne tjekke chip eller øremærke. Så man kunne få at vide hvad der var sket med ens kat.

  • #64   31. jan 2016 Tina: Der blev såment ringet efter falk efterfølgende. Jeg havde ganske enkelt ikke tid til at bringe katten til en dyrlæge og tror ej heller der var nogen åbnen på det tidspunkt uheldet sker.
    Jeg var på vej ud for at hente hesten kl 5 lørdag morgen, da jeg skulle til stævne smiley sætter godt nok ekstra tid af, men sætter altså ikke tid af til at kunne køre en død kat forbi en dyrlæge. Men som sagt, Falks dyreredning tog sig af katten.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #65   31. jan 2016 Hvis folk bare ville tage ansvar for deres katte, så slap rigtig mange for chokket over at kører en kat ihjel, samt besværet efter smiley

  • #66   31. jan 2016 AMT

    Den må du lige uddybe?
    En kat er et selvstændigt dyr. Du kan ikke forklare den at den ikke må krydse vejen med biler.?


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #67   31. jan 2016 line: man bør som ejer tage det ansvar enten at holde sin kat som indekat, kun lade den gå ude i snor eller have sin have ordentligt hegnet ind så katten ikke kan forlade ens matrikel. katte har som hunde intet at gøre uden for ens matrikel, i naboens have, eller på den anden side af vejen.

  • #68   31. jan 2016 Nej der er jeg simpelthen dybt uenig!
    Når du nu anskaffer dig en kat, og den begynder at komme ud efter 2 ugers tid.
    Danner den naturligvis sit territorium hjemme på "basen"

    Men du kan simpelthen ikke kontrollere en kat på den måde. Et 2 meter højt hegn? Den skal NOK komme forbi alligevel.

    Du kan simpelthen ikke kontrollere en kat som du kan med en hund.
    En kat er noget af det mest uafhængige og selvstændige dyr der findes.
    Det er også derfor at den ikke har nogle problemer i at gå hjemmefra hvis den ikke syntes om hvor den bor, eller hos de mennesker den er.

    Og at gå tur med en kat i snor? Ja undskyld. Men det er simpelthen kun noget syge mennesker gør.
    Kik på hvordan en kat lusker rundt når den er på egen hånd udenfor. Den går ikke med logrende hale som en anden hund.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #69   31. jan 2016 line: hvis man har den holdning skal man bare ikke have kat...

    katten skal holdes på matrikel, og jo en hegn, som i toppen bukker ind kan sagtens holde en kat inde..

    det er en rigtig ærgerlig holdning at folk mener og syntes at deres små katte kan gå og skide hvor det passer dem smiley

    men åbenbart så forlanger de samtidig at vi som bilister skal bruge tid og energi på at samle en død kat op, kører den til dyrlæge, finde ejer, kontakte ejer og fortælle den tragiske nyhed.... arg..

    Kort og godt, katten skal holdes på matriklen, og hvis man ikke kan det, så må man enten holde den inde, eller lufte den i snor smiley


  • #70   31. jan 2016 Line: Så må jeg være en syg person smiley Jeg går tur med mon kat i sele og snor - og han nyder det. Grunden til han kommer ud i snor, er at jeg ikke altid har mulighed for at lade ham løbe løs. Og syntes ikke han skal være indenfor hele døgnet.

    Kender så også folk som har kattegårde til deres katte, dette er meget normalt at lave hvis man f.eks har dyre racekatte. Selv vil jeg gerne have en Maine coon, og når jeg får sådan en kat - får den ikke lov til at løbe vildt rundt. Syntes ikke ligefrem at en 7000kr kat skal læbe ud foran en bil.

    Og 14 dage inden for? Du ved godt killingerne stedsans først bliver dannet når de er et halvt år? Alt for mange killinger bliver væk, fordi deres ejere bare lukker dem ud i den al for tidlig alder og killingen derfor ikke kan finde hjem.


  • #71   31. jan 2016 Så kan jeg så informere dig om at jeg har, 2 stk på nuværende tidpunkt. Har haft katte i mange år og (7, 9, 13) aldrig har haft nogle form for problemer med naboer, eller biler eller andet. Fordi vi holder kat som alle andre også gør.

    Og kan kun bruge de samme ord om den holdning du slynger ud.

    Den strider simpelthen imod alle kattens naturlige instinkter...


  • #72   31. jan 2016 Min stakkels kat i snor smiley Kan godt se at han lider helt ekstremt

    profilbillede
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #73   31. jan 2016 line: tja, hvis man ikke kan overholde de regler der er, så skal man ikke have kat.

    at alle andre bare lader deres katte hoppe fra hus til hus gør det ikke mere korrekt, og hvor skal folk vide fra hvem der ejer hvilken kat?

    hvorfor har man så lidt respekt for andres ejendomme, at man er ligeglad?



  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #74   31. jan 2016 tram grafik: jeg har da også gået med min kat i snor, den er sådan a. lige så opdraget som en hund, men vi boede i lejlighed hvor man kun måtte have indekat, så den måtte jo ud i snor smiley

  • #75   31. jan 2016 Line: Loven siger så faktisk at katte skal holdes på egen martikel smiley Men min kat som godt kan li at gå i snor, får nu også lov til at løbe rundt løs.
    Skulle han så blive kørt ned, så er det jo min egen skyld - og jeg forventer ikke at vedkommende som rammer ham bruger tid på at køre til en dyrlæge. Forventer udelukkende at de sikre sig katten ikke lider længere end højst nødvendig.
    Men jeg er jo så også en syg person, fordi jeg ikke syntes det er synd for min kat at gå i snor - noget som han lærte fra dag et af og derfor er vænnet til det smiley Jeg vil nærmere sige det ville være synd at han slet ikke kom ud - jeg har ikke lem i mit lille rækkehus og jeg må ikke anskaffe mig en lem. Så de dage hvor jeg ikke har en halv dag til at lade ham være ude selv, der kommer han i snor smiley


  • #76   31. jan 2016 Team grafik

    De to jeg har nu er nogle strejfere som er kommet til os, fra de var helt små.
    Og de begyndte at komme ud efter 2 uger hvor de var ved at komme lidt til kræfter igen.
    Når jeg siger at de kommer ud, mener jeg selvfølgelig ikke at vi smed dem ud foran døren. Lukkede den og overlod dem til dem selv.
    Vi gik selvfølgelig med ud, og når de ville ind igen efter 15 minutters tid så gik vi ind igen.

    Der ud over så er vi flyttet rigtig mange gange imens vi har haft den gamle kat, af dem.
    Hun har været inde 2 uger. Og så fik hun lov at komme ud. (Hver gang vi har flyttet)
    Hun har ikke været væk på et eneste tidspunkt. Og kommer altid hjem igen.


  • #77   31. jan 2016 Jeg kritisere heller ikke det med påkørslen.
    Det er en risiko ved at have kat, hvis man bosætter sig ved en trafikeret vej eller ved en jernbane. smiley


  • #78   31. jan 2016 Line: Godt for dig smiley Men ændre nu ikke det faktum at kattes stedsans først er udviklet når de er et halvt år - og at mange killinger netop bliver væk grundet dette smiley
    Og loven siger faktisk at katte skal holdes på egen martikel, igen er faktum som din holdning ikke kan ændre på smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #79   31. jan 2016 line: det var også mere generelt smiley

    men faktum er loven siger at katten skal holdes på matriklen, og hvis alle gad overholde den regel, så ville det være meget nemmere


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #81   31. jan 2016 line: det er nu intet problem med det rigtige hegn smiley

    (bare alle ville gøre det samme)


  • #82   31. jan 2016 Problemet er ikke alle de menneske som holder kat. Problemet er når man ikke får dem steriliseret eller kastreret og der pludselig render en masse herreløse vildkatte rundt.
    Mange af de katte der også køres ned har hverken chip eller tatovering i øret.

    Men held og lykke med at fortælle jeres katte at de ikke må gå over den røde streg. (Når i ikke kikker gør den det alligevel). smiley

    Fortsat god søndag


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #83   31. jan 2016 line: jeg har katte som jeg tager ansvar for, og holder i fht hvad loven siger, og de forlader ikke haven, og har aldrig gjort det smiley

    at du ikke kan/vil overholde reglerne er jo bare dumhed fra din side smiley


  • #84   31. jan 2016 Line: Der er jeg skam ikke uenig. Og min får som sagt også lov til at løbe løs rundt smiley
    Men kan ikke lade vær med at kommentere på folk som åbenbart syntes jeg er syg i hovedet, fordi min kat ligeledes kommer ud i snor smiley


  • #85   31. jan 2016 Selvfølgelig kan man kontrollere en kat. Man kan jo ikke skubbe ansvaret fra sig ved at sige "den er et selvstændigt dyr" smiley Det er en hund sgu også. Det er ansvarsfralæggelse at sige at man ikke kan gøre noget ved at den krydser vejen.... jo, det kan du da i allerhøjeste grad smiley

  • #86   31. jan 2016 Line - det strider også imod hundens naturlige instinkter, de ville sikkert mægtig gerne strejfe en del af dem. Lad os da lukke dem alle ud så de kan rende rundt ligesom kattene, ikke? smiley

  • #87   31. jan 2016 PS: enig Line, man er et sygt menneske når man holder katten på egen matrikel og sørger for at den kommer udenfor i snor og bliver stimuleret. Man er kun en rigtig katteejer hvis man lader katten strejfe rundt i fare for at blive kørt ned, kvæstet, sparket, bidt mm. Syg holdning at ville holde katten tilbage fra al den frihed smiley

  • #88   31. jan 2016 jeg kender en kat som nok vil være ked af det hvis den ikke kommer ud i snor en gang i mellem

    men jeg ved samtidig også at den kat mener at verden er meget stor og "farlig" hvis den kommer ud alene på ukendte steder

    så den vil ikke ønske at kunne rende rundt som en "rigtig" kat


  • #89   31. jan 2016 Funke: Og hvad med hestene? Deres natur er at vandre 30-40 km dagligt smiley Skam os at hegne dem ind - så de ikke oplever sand frihed xD

    Spænende udvikling denne debat har taget smiley


  • #90   31. jan 2016 Alt hvad vi gør med vores tamme dyr er at indskrænke deres frihed - men det er sjovt nok kun katten der har "krav" på at være fri smiley

  • #91   31. jan 2016 Må huske at fortælle Loui at han skal have det rigtigt dårligt over at have mig som ejer - når nu jeg tvinger ham til at gå i en sele smiley Og nok endnu værre, tager ham med hjem til mine forældre - når vi besøger dem! Puha, stakkels lille kat smiley Ring endelig efter dyreværnet!

  • #92   31. jan 2016 Min kat får også lov at rende frit. Vi bor hvor der ikke rigtig er noget vej, og naboerne synes heldigvis det er hyggeligt når hun kommer på besøg, nogen af dem er ældre damer og de nyder at få visit. Jeg har været rundt og fortælle alle naboer at det er min kat, den er forsikret og ødelægger den noget, så må de endelig sige til. Hvis bare en af dem klager, bliver baghaven lukket helt af, så hun kun kan færdes der. Men vi gider ikke ofre de penge før det er nødvendigt. Og vi har så valgt at acceptere de risici der opstår ved at hun kan rende frit (heldigvis vil hun ikke ud om vinteren, og om sommeren ligger hun på havebænken hele dagen, jeg har verdens dovneste kat)

  • #93   31. jan 2016 Jeg får lange patter af fritgående katte, der kommer ind på vores grund og laver ravage. Jeg får lange patter af katteejere, der lader sine katte gå frit i områder med trafikeret vej, velvidende at der er stor risiko for, katten bliver rendt over, og får en pinefuld død.

    Selvstændigt dyr min røv. Sorry. De skal holdes på egen matrikel, medmindre man som Tine har en forsikret kat, der kan gå i et område uden trafik, og at naboerne er ok med det. Der render SÅ mange katte rundt her i vores område, og vejen er altså ret travl til tider. Jeg har endda prøvet at køre bag ved en fyr, der ramte en kat her på vejen - øjnene faldt ud af hovedet på den, og den var IKKE død!

    Tænk, at man vil byde sit dyr det, bare fordi den er "selvstændig". Anskaffer man sig kat, så har man også et ansvar for at få en sele eller en løbegård, så den ikke generer andre, laver ravage på deres grund og ikke dør en pinefuld død på de travle veje.

    Tænk, hvis alle lod deres dyr gå frit ......... smiley
    "Nå, mama ... Nu er Hansens hest i vores have igen."


  • #95   31. jan 2016 Ah, hvis man stødes af lange patter og røv så er man nok ikke helt klar til et åbent debatforum. smiley

  • #97   31. jan 2016 Det er så sandeligt ikke skældsord smiley

  • #99   31. jan 2016 Det er det altså ikke ...... smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #103   31. jan 2016 celina: der er altså intet galt i at skrive sådan smiley

  • #105   31. jan 2016 Må sige mig enig med Hollaender. Hvis man ikke kan tåle det, så er man ikke gammel nok til at færdes i et debatfora.

  • #107   31. jan 2016 Jeg har så hørt børn sige langt værre ord end patter, der for resten er et ganske normalt ord for mælkekirtel .... Hahaha, jeg synes det er lidt komisk det her. smiley


  • #109   31. jan 2016 Jeg får ret lange løg af dine kommentarer Celina. Du er vidst ikke moden nok til debatfora heller...

  • #110   31. jan 2016 Hvis børn synes, at ganske, almindelige opslagsord som røv og patter er stødende, jamen ... Så held og lykke derude siger jeg bare smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #111   31. jan 2016 i beskriver jo bare et gammelt menneske smiley

  • #113   31. jan 2016 Og dog Celina smiley - du kan skrive røv og patter alt det du har lyst til. Jeg stopper dig i hvert fald ikke. Hyg med ponyen smiley

  • #115   31. jan 2016 Nu kom debatten vist lige lovligt langt ud på et sidespor

  • #117   31. jan 2016 smiley smiley

    Mvh TT


  • #118   31. jan 2016 Celine: Fair nok smiley Syntes bare debatten om ikke andet skal holde sig inden omkring hold af dyr - og ikke hvad der krænkende ord og hvad der ikke er smiley

  • #120   1. feb 2016 Enig i at man sørger for at et dyr i sådan en nød skal til dyrlæge asap !
    Og for at lige vende tilbage til de løse katte.
    Hvordan i himlens navn kan man have en staldkat, hvis den ikke må rende frit ?
    Hvis jeg ikke havde mine fritløber-katte i min stald, så ville der kun være de sørgelige skidne rester tilbage af hestenes foder, resten ville være ædt af mus. og Min hønsegård ville være undermineret af rotter.
    Jeg har 10 katte, hvor den ældste er 10 år, og den yngste er knapt 3 år, og de er nogle fandens gode musejægere. Dog er det vist kun gamle mulle på 10 år, som kan tage rotter, hun har dog den grimme vane at lægge rotte-lig på mit dørtrin smiley som så skal byttes til en godbid smiley


Kommentér på:
Hvornår og hvor hurtigt dyrlæge

Annonce