{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
611 visninger | Oprettet:

Foder til unghingste? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen!
I bliver simpelthen nødt til at hjælpe mig.
Jeg arbejder med 2 unghingste som jeg mener mangler vitaminer og mineraler. ligenu får de:
en Müsli blanding bare lavet af valset havre noget valset hvede lidt piller og majs - vitaminer i pilleform fra equsana (dem man giver som godbidder) - roepiller - lucerne (vinter) - magnesium tilskud (vinter) - biotin tilskud (vinter).

Jeg har købt en mikrovitalkur til dem, som de skal på hurtigst muligt. Men først når vitamingrundlaget er iorden.

(Der er også en tinker hingst på 8 år som også skal dækkes ind)

Har i nogle forslag til hvad man kan give dem?
DET MÅ IKKE VÆRE SÆRLIG DYRT. fordi det er 3 store heste der skal dækkes ind. Og pengene er ikke store.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder til unghingste?
  • #1   2. apr 2016 Er de svære at fodre på er de tynde eller tykke eller normale mangler de muskler men evt køb noget fuldfoderblanding og lidt special tilskud der er nemlig man vitaminer og mineraler i fuldfoder osv

    Svar lige på spørgsmålene først så kan jeg hjælpe


  • #2   2. apr 2016 Har du overvejet i stedet for selv at sammensætte en hel masse, så købe en foderblanding til plage/ungheste, hvor vitamin- og mineralbalancen er afstemt?

  • #3   2. apr 2016 Vil foreslå at du bliver ved med at fodre med musli blandingen da havre har et højt fedtindhold men også energi majs er også godt har et højt energi indhold men er let fordøjelig og god at fodre heste der er svære at fodre på hvede har ikke den store næringsværdi men det er godt for fordøjelsen

    Jeg syntes også du skal prøve fuldfoder blanding for de hø? Hvis de ikke gør så giv dem det da hesten tygger meget samt det kan forebygge og behandle fordøjelsesproblemer og evt sæt nogle mineral blandinger ind der er tilsat mange vitaminer a D og e vitamin hvis den mangler muskler så læg olieholdige frø sojaskrå solsikkeskrå eller hørfrøkager

    Men jeg syntes også at du skal give tilskudsfoderblandinger da det indeholder et højt protein, mineraler, vitaminer ellers kan du også bare købe vitaminer i pakker der er mange slags mineraler og vitaminer for sig selv hvis din heste mangler fedt kan du give den olie fx raps og soja

    Men sørg for hvis hesten er i god stand at holde standen og ikke tilsæt for meget foder

    En hest i et passende fedtlag i huld skal dagligt have 4.3 foderendheder til vedligeholdelse af dens foderstand
    En forenhed svare til 1 kilo byg
    ( byg indeholder meget energi men har færre fibre )
    En pony med en god huld har brug for 2,9 foderendheder til vedligeholdelse

    Det mest almindeligt foder til hesten består af hø havre hvedeklid lidt rodfrugter og lidt tilskud af olie kager men an på hvordan træningen af hesten er og hvad stand den er i ( i dit tilfælde mangler den vitaminer og mineraler da vil denne foderstand være dårlig da der ikke er er vitaminer eller mineraler i noget af det )

    Pas på hvis du giver hestene roepiller de udvider sig kraftigt når de kommer i vand eller i spyt derfor opløs pillerne i vand før de gives til hesten da ellers kan hesten få spiserørsforstoppelse også fordi spise røret er meget snævert
    ( sørg for hesten har adgang til vand i boksen

    Skriv hvis du vil vide mere fx om lovkravene og foderet men prøv det jeg har foreslået smiley


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #4   2. apr 2016 Hvor meget er ikke dyrt for dig ?

    Ungdyr skal fodres med foder beregnet til dem, lad være med at tilsætte alt muligt forskellige tilskud men find et produkt der dækker ind uden.

    Jeg ville selv bruge Horsepro elite og Horsepro fiberpiller, der holder du dig under 10% sukker og stivelse, det er let at justere huld med fiberpiller smiley

    Derudover skal de have fri adgang til hø eller wrap, denne post kan godt gå hen og blive dyrere end krybbefoder men er langt den vigtigste foderkilde uanset alder.


  • #5   2. apr 2016 Hvorfor tror du ikke de er dækket ind med vitaminer? De kan jo sagtens dækkes ind med de vitamin bolsjer fra equsana, det er dog umiddelbart ikke førstevalg til unge heste i vækst, da ville jeg vælge en af de andre vitamin/mineralblandninger fra equsana (de har en til opdræt).

    Når det er sagt, så skader en Microvital kur ikke her i forår, mine får også en engang imellem.

    Alternativt skulle hele fodringen lægges om, der er mange muligheder, selv bruger jeg balance fra Equsana til mine avlshopper, plage og ungheste.


  • #6   2. apr 2016 Bff - hvor mange fe en hest skal have kommer an på race og huld samt arbejdsmængden . smiley
    Ts - nr.1 er at give dine heste hø ad libitum. Er de tykke så giv i småmasket hønet. Det er fint at give en Micro Vital kur for at få balancen på plads og så find et fuldfoder til plage du giver dem med lidt stivelse og sukker. Bare sørg for at de ikke får over 2kg foder i krybben dagligt da kroppen ikke kan optage så meget foder så de kommer til at mangle noget igen.

    Mvh TT


  • #7   3. apr 2016 Det er en tinker unghingst på omkring 153 og en mindre (spinkel) blandings plag på 136. De er begge 2 år. - de kan også ses på mit galleri.

    Jeg skal igang med at træne med dem på bane, men de er simpelthen så sløve og har ingen energi. Har du nogle konkrete foderforslag du kan komme med? De har hø af libitum, de er absolut ikke tykke og kunne faktisk godt trænge til at tage lidt på. smiley


  • #8   3. apr 2016 Hov så ikke lige at der var så mange der havde svaret, smiley u
    Lene H: er det også de vitamin blandinger fra equsana man giver i godbidsform, som du giver til dine ungheste, hopper osv?
    Er det en i godbidsform de har i equsana til opdræt?


  • #9   3. apr 2016 De vitaminer fra Equsana til opdræt er i små "piller".

    At de er sløve nu, kan skylder pelsskift, det er meget normalt på denne tid.

    Ellers ville jeg smide alt ud til højre og give dem fx Balance fra Equsana istedet, det bruger jeg til mine DV'er fra de er 1 år til de er 5-6 år


  • #10   3. apr 2016 Plage skal ikke være dvaske og trætte - så er de enten ekstremt fejlfodret,, syge eller har orm.

    Fodermæssigt lyder det ikke optimalt det de får nu - men altså heller ikke hel galt. Hø ad lib, vit/min i en hvis form, samt korn - det er set værre andre steder.

    Jeg ville give dem den Mikrovital du allerede har købt - der er ingen grund til at vente med at give den (tværtimod)
    Så ville jeg købe noget plagefoder til dem - se hvad de andre har foreslået - de fleste foderfabrikanter har plagefoder.

    Orm - få dem tjekket for orm. Ungheste kan ofte få meget stor ormebyrde - og så bliver de sløv og "trælse at se på". Husk at få dem tjekket for ALLE slags orme.

    Hø ad lib er fint, men høet er altså på retur nu mht foderenheder. Så hvis I nu i forvejen har noget magert hø, så er der nærmest intet tilbage i det nu på denne tid af året. Men græsset er allerede på vej frem, og det skal nok hjælpe.

    Og så er der mulighed for, at de har en infektion, dvs er syge. Mange steder har sygdomme for tiden, hvor hestene hæver i benene og får lidt feber, og bliver dvaske - ligesom hvis vi havde fået influenza.
    Så længe hestene er trætte og dvaske så ville jeg give dem fri.

    Mvh Charlotte


  • #11   3. apr 2016 Team ved jeg godt har også skrevet noget om det men havde DSV ikke mere tid men vil også fast gøre ved jeg andre

    Hvorfor køber du ikke bare foder beregnet til ungheste hvor der er tilsat vitaminer og mineraler


    Team ved det jo godt håber du forstår har om ryttermærke fem smiley hvor det står i og selvfølig er det an på træningen og huld smiley :)


  • #12   3. apr 2016 Jeg har en plan nu, de bliver sat på den på billedet. Samt roepiller(opblødte selvfølgelig),musliblandingen(beskrevet i beskrivelsen), hø af libitum selvfølgelig, og så en mikrovitalkur i en periode. Og muligvis lucerne. Og så hælder jeg også rapsolie i maden. Tror i så ikke den er ved at være der?? smiley

    profilbillede
  • #13   3. apr 2016 Utroligt meget forskelligt foder du har tænkt at blande - så du er i stor risiko for, at de ikke får det de bør have i den alder. Samtidig bliver det formentlig dyrere for dig, at skulle blande selv.

    Og har hestene orm, ja så kan du hælde alt det du vil i dem, så optager de ikke fodret korrekt.

    Mvh Charlotte


  • #14   3. apr 2016 Du burde altså kraftigt overveje at købe et foder beregnet til plage. Det er SÅ vigtigt, at de får det rette at spise! Er det fordi det intet må koste, at du selv vil sammensætte en hel masse?
    Min DV plag lever af Suregrow(1,2 kg dagligt), en lille smule lucerne og ad libitum hø, og hun ser så fin ud og vokser pænt.
    Jeg ville aldrig fylde hende med korn(som det lyder til, at dine får rigeligt af) og heller ikke bare selv tilsætte vitaminer- for hvordan ved du, at de får det, de skal have?

    Der er så mange forskellige typer foder på markedet til plage og ungheste - Suregrow, Horselux grow, Equsana osv.

    Få dem ormetjekket, køb noget foder beregnet til dem og bliv ved med at fodre med hø ad libitum er mit råd.
    Man kan altid tilføje ekstra, hvis de mangler sul på kroppen, men du bliver nødt til først at få styr på, at de får de vitaminer, mineraler og næringstoffer, som de nu skal have først - og det kan du sikre dig, ved netop at købe foder beregnet til dem smiley





  • #15   3. apr 2016 Perform vit er til opdræt og hårdt arbejdende heste, så det er et ret godt valg. Det er også lavet til at give sammen med korn, så det burde ikke give problemer medmindre der er vitaminer i de piller, du skriver der er i mysliblandingen.
    Roepiller er egentlig mest fyld, men kan være godt til at stabilisere tarmsystemet så andet foder optages, så også en god ide.

    Jeg ville starte med perform vit og så se tiden an om olie er nødvendigt. Husk plage skal hellere være lidt tynde end for tykke.



Kommentér på:
Foder til unghingste?

Annonce