{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
873 visninger | Oprettet:

Stævne "angst?" {{forumTopicSubject}}

Hej Hg!:)
Det er sådan jeg har et lille problem mht stævner..

Jeg har en meget slem tildens til at stresse mig selv op, selv om der er måneder til stævnet. Når jeg ved jeg er meldt til, har jeg omkring 1 million spørgsmål, som jeg føler er ubesvarede og jeg bliver derfor bange for at starte.

Jeg er kommet ud for at have blandet 2 forskellige programmer sammen på banen, hvor hesten samtidigt drillede rent og skær pga at jeg var virkeligt bange. Lige pludseligt forsvandt programmet i mit hoved og jeg var så bange...
Jeg er også kommet ud for at jeg har stået oppe i stalden klokken 4 om morgenen (jeg skulle sadle op så jeg kunne ride klokken 8)
Rent og skær pga nerver.. Det skal lige siges at jeg ikke kom i seng før klokken 1.30 om natten hvilket vil sige at der var omkring 1,5-2 timers søvn den nat, hvilket heller ikke hjælper desværre.

Nu er jeg desværre kommet ud for det samme igen.
Den 4 juni skal jeg starte stævne og jeg er allerede igang med at stresse.
Jeg har bla. overbevist mig selv om at huskelisten skal være færdig inden søndag, programmer skal jeg kunne inden jeg går i seng, og lige efter jeg er stået op + de skal tegnes på papir MINDST 2 gange om dagen, af ren frygt for at jeg glemmer dem.
Derudover, tvinger jeg mig selv til at skrive en detaljeret beskrivelse af hvordan man rider de programmer jeg nu rider.
Derudover rider jeg mindst 1 af programmerne hver gang vi rider, uanset om vi hygger, rider ponygames eller rider seriøst.
Dagen inden stævne og også om aftenen går jeg hvileløst rundt i vores have, der er formet ligesom en ridebane og øver program.
Jeg kan også sidde og knapt nok indtage min morgenmad på stævnedagen af rene nerver.

Syntes virkeligt jeg tvinger mig selv langt ud, og jeg ved ikke om i har nogen ideer der kan hjælpe?:)
Det blev vist lidt langt, men har brug for lidt hjælp til at bryde det, og evt tips til at slappe af?:)

Mvh Naja


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stævne "angst?"
  • #1   7. maj 2016 Jeg har før haft det rigtig meget ligesom dig - jeg følte mig syg op til stævnet og var fuldkommen rædselslagen for at glemme programmet, eller banen alt efter hvilken disciplin jeg skulle ride.

    I stedet for at fokusere på at det er et stævne, så bare tænk på det som at det er en helt almindelig træning, den eneste forskel er bare at det ikke er der hvor du har hesten opstaldet (hvis det er et stævne på udebane).
    Medmindre du rider distriksstævner og opefter, så er det ikke noget der tæller for noget som helst. Tag betydningen fra det inde i dit hoved, så det ikke bliver blæst op til noget stort - det er bare træning i et pænere outfit smiley .

    Hvis det skulle ske at du glemmer programmet, hvad sker der så ved det? INGENTING! De stikker hovedet ud og fortæller dig hvad du skal gøre, og så kan du ride videre derfra. Der er ingen skam i det overhovedet, du få trukket nogle point fra, men fuck da det. Tag af sted for at få en god oplevelse, ikke for at vinde - så forsvinder presset lige så stille og roligt.

    Tag al "vigtigheden" fra at være til stævne, og bare nyd at gøre ponyen fin og så rid som du ellers ville have gjort - lad være med at fokusere på at du er til stævne, det er bare træning på udebane i pænt tøj smiley


  • #2   7. maj 2016 kan godt høre at det hele starter langt før, men når du er inde på banen og skal ride dit program, kan du lave en visualiserings øvelse, det går ud på at du forstiller dig mure omkring dig og din hest, man skal ligesom tænke "ingen kan se mig, og jeg kan ikke se nogen" det kan godt hjælpe på at slappe lidt af.

    du kan også (når du skal ride programmet) læse det oppe i hovedet imens du rider, altså hvis du fx rider op ad midterlinjen så siger du til dig selv op ad midterlinjen, og derefter høje volte så du læser programmet i takt med at du rider det. Disse to øvelser kan du også lave i dagligdagen.

    Jeg har faktisk også lidt den tendens til at blive en smule nervøs på selve dagen, jeg tænker meget på om jeg nu kan nå det hele. Så derfor tager jeg i stalden ca. 2-3 timer inden jeg skal ride og så tager jeg det hele stille og roligt.

    Som skrevet ovenover, det er træning, og alle starter et sted. øvelse gør mester


  • #3   7. maj 2016 Jeg har haft det noget alla dig i de sidste mange år, jeg vil dig ikke kalde det angst, de der selvdiganoser, skal man passe lidt på med smiley
    men fik en ny underviser, som gik meget op i at sætte mål, spm var uafhængige af andre. Det måtte altså ikke være at ride over en hvis procent, for det er afhængigt af dommeren, eller at være i top 5 for det afhænger også af de andre equipager.

    Da jeg så tog til stævne med de mål, at jeg skulle kunne huske programmet, huske at trække vejret helt ned i maven minimum 1 gang pr. Øvelse og at vores overgange skulle side lige i skabet.
    Ja så glemte jeg for første gang lidt de andre, fordi mine mål og forventninger Intet havde med dem at gøre. Det hjalp mig virkelig smiley


  • #4   7. maj 2016 Måske skal du overveje kun at starte ét program? Så skal du kun fokusere på det ene program og ikke to. Rid gerne et let program, feks LD1. Nu ved jeg ikke hvilket niveau du er på.. Men overvej at starte de helt nemme. Så kan du gøre det nogle gange indtil du føler der kommer mere ro på nerverne og så derefter gå op i niveau

  • #5   7. maj 2016 Det vigtigste du kan gøre er at tage en dyb indånding, hver gang du føler dig stresset. Har haft det på nøjagtig samme måde da jeg begyndte med stævner,det kom i samme form som min eksamensangst, hvilket betød jeh kunne sidde og græde lige inden jeg skulle på banen.
    Ved ærlig talt ikke lige hvad jeg gjorde for at det blev bedre, udover at tage en dyb indånding og så sagde til mog selv at nu skulle jeg altså tage mig sammen.

    Det er en god idé at øve programmerne inden du går o seng - det gør jeg også altid, og er jeg i tvivl om en øvelse sørger jeg for at spørge andre og få den vist, så jeg er 100 på hvordan den er.
    Lad vær med at RIDE programmerne for meget! Hesten er klog og kan hurtigt stykke sammen hvad den skal efter en bestemt øvelse,og så gør den det bare af sig selv - hvilket ikke er hvad man ønsker. I stedet kan du øve de forskellige ting uafhængig af hinanden. Det er også en god træning til dig, synes jeg smiley


  • #6   7. maj 2016 Ja undskyld mig og min dumme uvidenhed.. Men hvorfor overhovedet starte med at ride stævner når man har det sådan? Hvorfor pokker udsætte sig selv for det ubehag? Det med nervøsiteten er en af årsagerne til at jeg ikke rider stævner, fordi jeg ikke ønsker at udsætte mig selv for det. Så jeg forstår overhovedet ikke hvorfor du starter.. Vil du ikke fortælle mig hvorfor? smiley

    Mvh TT


  • #7   7. maj 2016 Jeg har ikke læst alle kommentarerne, men tænker PRÆCIS som Aless: du skal bare tænke på det som træning. Der er mange - mange! - der tager til stævner udelukkende for at prøve det, og absolut ikke fordi det er nogen konkurrence. Så lad være med at tænk på det som en konkurrence, som noget alvorligt (selvom det er svært at gøre), men tænk på det som en mulighed du har for at træne lige præcis det her.

    Og ellers så ville jeg gøre noget helt andet - stoppe med at ride stævner. Tage en god lang pause. Hvorfor melde sig til stævner når det bare er et helvede?? Det ville jeg da aldrig slæbe mig selv igennem, endda betale for, når det slet ikke er noget man kan LIDE at gøre! smiley Og så kan man jo tage det op når man føler sig klar igen.


  • #8   7. maj 2016 Tine, det var også derfor jeg satte angst i gåseøjne:)

    TT, grunden til jeg starter stævner er fordi jeg syntes, især dagen før et stævne at kunne stå med en eller 2 veninder at gøre hesten klar, med en grund, så han ikke bare skal have det ud lige bagefter:)
    Og også fordi der altid er en god stemning på pladsen som feks. mit første stævne på min nuværende part hvor stævnenummeret gik i stykker, og der straks stod en og hjalp:)

    Jeg starter kun LD 1 og LD 2 fordi min part har svært ved at springe rigtigt an i galop, og det kræver virkeligt meget af ham, og det kan nemt tage 2, 20 metervolter at få ham sprunget an i rigtigt galop:)


  • #9   7. maj 2016 Når ja, haha, beklager smiley
    Men for mig virker det i hvert fald at sætte mål, som ikke har noget med nogle andre at gøre smiley


  • #10   7. maj 2016 Tak Tina, det tror jeg også skal prøves:D

  • #11   7. maj 2016 Naja - beklager men jeg forstod ikke det skrevne smiley

    Mvh TT


  • #12   7. maj 2016 Synes Tines råd om at sætte sig nogle mål er rigtig gode og det virker!
    Idag har jeg fx lige været til stævne på min nye hest, har haft den i knap 2 1/2 uge og det var lidt for sjov jeg startede den, og for at støtte op om min klub. Den har rigtig slem tendens til at stejle, så mit mål for idag var, at den bare gik rundt på banen. Var fuldstændig ligeglad med om den ikke fik vist nogle af de øvelser som vi skulle, bare den gik rundt, gjorde hvad jeg sagde og beholdte alle 4 ben på jorden.
    Det hjalp mig rigtig meget at sætte sådan en overskueligt mål, da jeg faktisk stod op i morges og var ved at skide en snemand af nervøsitet smiley

    Og kan faktisk godt forstå du gerne vil starte lidt stævner - det der med at stå og pudse nusse om dyret og gøre det flot, det er super hyggeligt! Og så får man selv en på opleveren! Men jeg er sikker på at du bare skal have lidt rutine! Sæt nogle overskuelige mål og så får du en god tur smiley


Kommentér på:
Stævne "angst?"

Annonce