{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.872 visninger | Oprettet:

Hvodan står man som billist, hvis man kører cyklist ned? {{forumTopicSubject}}

Var ude for en ret ubehagelig hændelse i sverige, hvor jeg på en motortrafikvej(80 km/t) var ved at køre en cyklist ned.
Havde jeg haft en hestetrailer på, eller var hun drejet ind foran mig blot ½ sekund senere, var hun blevet ramt, og muligvis død af sammenstødet.
Hændelsen sidder stadig i mig, og jeg kan ikke lade være med at tænke - hvordan ville jeg have stået, hvis jeg havde ramt hende?

Jeg kørte på motortrafikvej, hvor der er tilladt kørsel på 80 km/t, som jeg også kørte.
Bemærker en cyklist i højre side af kørebanen, og trækker ud over midterstriberne for at overhale.
da jeg er et par meter fra hende, drejer hun pludselig, uden at give tegn, ind over kørebanen. Først antager jeg at hun slingrer, og trækker længere ud imens jeg slipper speederen. (der er ingen modkørende)
Men det viser sig at hun skal HELT over, hvilket gør situationen endnu mere farlig, da jeg næsten kører i den modsatte vejbane, og dermed har større sandsynlighed for at ramme hende.
Jeg bremser, nødbrems, og har heldigvis nok afstand til ikke at ramme hende.
Hun cykler upåvirket videre, i den forkerte side af vejen, og reagerer ikke da jeg dytter af hende.

Der var ingen vej imod venstre før godt og vel 500 meter længere henne, så svinget kom meget bag på mig.
Ville kun have et vidne i form af min mor - men det tillægges vel ikke særligt meget værdi?
Der var ingen andre billister eller andre til stede - stedet var praktisk talt midt ude i skoven.
Var altså en hårbredde fra et uheld, og er stadig noget chokeret. Specielt over at hun ikke reagerede da jeg dyttede efterfølgende. Burde principielt have stoppet hende og bedt hende om at være mere opmærksom, men det er først ting jeg har tænkt på bagefter.

Hestegalleri er umiddelbart det eneste diskussions forum jeg kender, så i får historien herinde.
Måske der er nogen der ved en smule om det? Eller måske har oplevet lign.? smiley

Priser mig stadig lykkelig for at jeg ikke havde hesten med i en trailer bagved... Og at vores bils bremser er så effektive smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvodan står man som billist, hvis man kører cyklist ned?
  • #1   25. maj 2016 Jeg mener at det er sådan at billisten får skylden for ulykken.

  • #2   25. maj 2016 Jeg snakkede med en der læse jura omkring det og som udgangspunkt for billisten skylden da en cykel er en blød trafikant.
    Dog i sådanne tilfælde som dit vil der være love som beskytter dig for at få skylden


  • #3   25. maj 2016 Har en lignende historie -dog med alkohol indblandet:

    Mine forældre skulle op og besøge mig dengang jeg gik på skole i det nordjyske. De stævnede ud fra Roskilde og på hovedvejen på vej til motorvejen, kører de igennem et vejkryds med trafiklys. Der er hastighedsbegrænsing på 70 km/t hvilket de overholder og de har grønt lys. Der er en meget høj hæk ved en ejendom der ligger i krydset og man har ingen mulighed for at se hvad der kommer fra den anden side. Idet mine forældre kører ind i krydset med 70 km/t, kommer der en ung gut på knallert der kører lige over for rødt og mine forældre brager ind i ham og han kommer meget alvorligt til skade.

    Den unge fyr er meget beruset, så rejser sig bare op og vil samle sin knallert op (der er slynget langt ude på marken og ligger i 1000 dele). Mine forældre er selvfølgelig meget chokerede for den unge mand går rundt, laver jokes og vil absolut ikke med ambulance! Selvfølgelig blev der alligevel ringet efter en ambulance og redderne måtte true ham med politi, før de fik ham lokket med!
    Han beklagede sig ikke som sådan over smerter, men på hospitalet røg han direkte på intensiv da han var totalt smadret indeni og døde af sine kvæstelser under et døgn senere!

    Mine forældre blev virkelig chokerede over udfaldet da han var helt "frisk" at snakke med efter påkørslen, men det var fordi han var så beruset at han ikke kunne mærke hvor meget han egentlig var kommet til skade!
    Mine forældre blev sigtet for uagtsomt manddrab men uden straf i og med situationen var som den var og de egentlig var uden skyld.


  • #4   25. maj 2016 Der er det som hedder objektivt ansvar, når man er bilist - dvs det er dig der får "skylden".
    For at erstatning skal nedsættes for den skadelidte, så skal de har opført sig groft uansvarligt - og det er kun simpel uansvarlig at glemme at kigge før man drejer, når man er cyklist.

    Du kan læse mere her :
    http://www.jura-portalen.dk/erstatning-ved-trafikulykke/

    Og det er så derfor at det lovpligtigt at have ansvarsforsikring på sin bil smiley Og på sin hest, hvor det er det samme objektive ansvar som gælder.

    Slår du en cyklist ihjel i uheldet, så kan man få alt mellem frikendels, dagbøder ( uagtsom manddrab) eller fængsel ( og der skal du både køre ideotisk og ofte narko-eller alkoholpåvirket) samt frakendelse af kørekort.

    Mvh Charlotte


  • #5   25. maj 2016 der står du MÅ køre 80 km/t ikke at du SKAL.. man skal køre efter forholdene og er du usikker på anden trafikant så sæt farten ned så du kan nå at bremse og blive bag ved til du er sikker. ja risikoen for at blive påkørt bagfra er der. men den er der altid alligevel.
    De mest utilregnelige mennesker er trafikanter og politikere smiley


  • #6   25. maj 2016 Uanset omstændighederne er det i sidste ende altid billistens ansvar.

  • #7   25. maj 2016 Tak skal i have, havde nok på fornemmelsen at det var mig der havde stået med ansvaret, selvom det var hende der havde ageret uansvarligt.

    Jeg var ikke usikker på hende overhovedet, hun cyklede pænt ligeud, og har overhalet massere af cyklister på lign. veje uden problemer. Hun drejede ikke før jeg var så tæt på, at jeg næsten ikke havde tid til at reagere. Så kan ikke se hvordan jeg skulle have handlet anderledes - ud over hvis jeg konstant skulle sætte farten voldsomt ned hver gang jeg mødte cyklister... Og så ville jeg først være i seriøse problemer :)!

    Er bare glad for at der ikke skete noget. Det ville også have været svært at påvise noget som helst, for min mor ville ikke være særligt meget værd som vidne, og der var ikke noget sted hun kunne "være på vej hen" så handlingen syntes meget ulogisk. Hvilket også er grunden til at jeg blev så bange, og ikke havde overvejet at det var det hun ville.


  • #8   25. maj 2016 En cykel må da slet ikke køre på en motortrafikvej? Den er jo kun til motorkøretøjer, som kan holde en bestemt minimums-fart - lidt som en motorvej...

  • #9   25. maj 2016 Det er lidt en skrøne at billisten pr. definition får skylden. Det er rigtigt at sådan er det ofte, men det gælder altså ikke, hvis man har overholdt alle færdselsregler (og cyklisten ikke har self).
    Ofte tillægges billisten skylden på baggrund af ikke at have kørt efter forholdene (f.eks. kan nævnes et tilfælde for en håndfuld år siden, hvor en cykelrytter bliver påkørt i et sving på en smal landevej -billisten havde reelt ikke mange muligheder for at reagere, idet cykelrytterne kørte i en klump, og dermedikke i kanten af vejen, vejen var smal og det skete i et sving, så billisten først så dem da det var for sent -men der blev altså vurderet at billisten så kørte for hurtigt til forholdene), eller ikke har overholdt sin vigepligt (f.eks. højresvingsulykker o.l.).

    Der forventes måske nok, at der holdes ekstra øje med bløde trafikanter, men hvis cyklisten (eller en fodergænger for den sags skyld) nærmest springer/cykler lige ud foran en kørende, ja så er det altså ikke sådan at man automatisk får skylden.

    Det sagt -det foregik i sverige, og deres regler kan jo være anderledes end vores.


  • #10   25. maj 2016 Charlotte -det der handler jo om det forsikringsmæssige (og altså eventuel erstatning osv)... jeg troede det handlede om rent lovgivningsmæssigt -det er to forskellige ting.
    -var det altid billistens skyld uanset omstændigheder, ville billister jo altid blive frakendt kørekort/få klip/få bøder osv. når en billist eller fodgænger blev påkørt. Og det er altså ikke tilfældet.

    jeg har påkørt en cykelrytter for år tilbage (eller ok -jeg holdt stort set stille da jeg skulle lige til at køre ud fra en sidevej) -og der vurderede politiet skam omstændighederne, herunder at det foregik i et sving med dårligt udsyn til den ene side (den side hvor cykelrytteren kom fra) osv. Så der er altså en del ting der kigges på, inden man vurderer skyld og om der eventuelt skal straffes for uheldet.


Kommentér på:
Hvodan står man som billist, hvis man kører cyklist ned?

Annonce