{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.832 visninger | Oprettet:

Hest ligger ned vil ikke rejse sig {{forumTopicSubject}}

Nogle der har oplevet dette.
Hesten ligger ned vil/kan ikke rejse sig, prøver ofte men kræfterne rækker ikke. Har masser af appetit og drikker godt.
Der er dyrlæge ind over som mener det er smerte samt mulig infektion hvilket han behandles for. Startede med halthed i det ene ben, men måske nogle har andre ideer. overvejer kraftigt en anden dyrlæge for at få en andens mening.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest ligger ned vil ikke rejse sig
  • #1   16. jul 2016 Jeg ville straks få fat i en anden dyrlæge - en hest som gerne vil, men ikke kan rejse er livstruende syg.

    De få heste jeg har set gøre det var :
    Tarmslyng ( død)
    Akut opstået l edbetændelse ( svævede mellem liv og død i 5 dage, før overlevelse)
    Brækket ben/hofte ( død)

    Mvh Charlotte


  • #2   16. jul 2016 Har en gang oplevet noget lignede en meget madglad hest der ikke rejste sig da fodervognen kom forbi. Vi hentede ejeren og fik den på benene hvor den knap ku gå. Dyrlægen kom og konstateret den forfangen, behandlingen blev sat igang med det samme og hesten kom sig ekstremt hurtigt

  • #3   16. jul 2016 Tarmslyng er det ikke og hellere ikke brækket ben/hofte men ledbetændelse det lyder da rimeligt sandsynligt, kan det ses for benene er ikke hævet eller kolde/varme

  • #4   16. jul 2016 Det lyder ret alvorligt.
    Jeg ville akut for en anden dyrlæge ud.


  • #5   16. jul 2016 Jeg ville også få en anden dyrlæge ud - og nu! smiley
    Min hest var syg, og min dyrlæge blev ved med at sige, at vi lige skulle se tiden an - det stod på i ca. 3 uger hvor hun intet ville gøre.. Skiftede dyrlæge - havde jeg ikke gjort det, havde jeg ikke haft min hest i dag..
    Så anden dyrlæge smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #6   16. jul 2016 Hvis hesten ligger ned, og vil rejse sig, så kunne det godt tyde på at den er alvorlig syg.. det ville ihvertfald være nok til at jeg ville tilkalde en dyrlæge prompte. .altså med det samme.

  • #8   17. jul 2016 Hvor gammel er hesten?

  • #9   17. jul 2016 AMT: Der er dyrlæge på og har været det hver dag siden torsdag, men tror måske der skal andre øjne på, men penicilin og smertestillende har hjulpet noget men ikke nok syntes jeg, derfor jeg spurgte om nogle havde oplevet lignende, for jeg har ikke i de mindst 30 år jeg har haft med heste at gøre.
    Caroline K: skal nok give tilbagemelding
    Tina C: Han er i den høje ende 24 år og en hest på 172,


  • #10   17. jul 2016 Jo længere hesten bare ligger og ikke kan komme op, jo større er risikoen for at den slet ikke kommer op igen. Benene bliver svagere og svagere jo længere den ligger ned, så der skal altså handles hurtigt hvis den skal på benene igen.
    Jeg kender der ikke fra hestene, men hvis vi har en ko der har lagt sig af en eller anden grund (yverbetændelse, brækket hofte eller andet), og den ikke kommer op i løbet af en 2-3 dage, så kommer den slet ikke op igen.


  • #11   17. jul 2016 Ballonfisken: er vi fuldstændig klar over. Og han bliver ikke bare holdt i live for vores skyld. Men omvendt afliver hellere ikke bare fordi det er lettere/billigere. Men er godt klar over virkningen af at ligge ned men som skrevet han følges tæt af dyrlægen hver dag (trods det er weekend) og han siger det er forsvarligt som det er nu og ikke dyrmishandling og det bliver det aldrig vil ikke tilbyde min hest igennem 19 år en ussel og pinefuld død ved at holde ham i live, så hellere han får fred

  • #12   17. jul 2016 Hvis den ikke rejser sig ved egen hjælp, så skal den vendes flere gange i døgnet, ellers sætter organerne ud.
    Jeg har tidligere haft en, der reagerede på samme måde - samme alder også.
    Den lagde sig ved 13 tiden, mens jeg stod og så på den ud af vinduet i køkkenet, og kunne derefter ikke komme op igen ved egen hjælp. Den forsøgte vi at hjælpe op igen på alle tænkelige måder med dyrlæge ind over. Den spiste og drak også og var ved godt mod. Vi vendte den jævnligt, hvilket ikke er helt enkelt, men der måtte jeg til at træffe afgørende beslutning næste morgen omkring kl. 10. Dyrlægen blev aftvunget en prognose på det tidspunkt af mig, for om den ville komme op at stå igen overhovedet, og det kunne han ikke give, så jeg valgte at give min mangeåringe ven fred, inden det endte med at blive uværdigt for ham. Vi har altid siden formodet, at det var en blodprop, der var den udløsende årsag - hvilket dyrlægen også mente.
    Nu ved jeg ikke lige, hvilken dyrlæge, du har ind over, men jeg ville nok også på nuværende tidspunkt gå efter en second opinion - især hvis ikke du er blevet fortalt, at den skal vendes mindst hver 4-5 time døgnet rundt. Hvis ikke i har gjort det, så er der næppe meget håb mere på nuværende tidspunkt desværre uanset.


  • #13   17. jul 2016 Hvis en hest på 24 år har det dårligt og alvorlig syg? så afliv den dog, alt andet er meget egoistisk.

  • #14   17. jul 2016 Golden: Han bliver vendt, flytter også på sig selv og vi giver massage/bøjer alle benene rigtig tit. Som lidt du siger han stod op, spiste osv og to timer efter lå han ned. Vi har selv spurgt om hjerneblødning men dog ikke blodprop.

  • #15   17. jul 2016 Peter L: lige hvad jeg selv skriver i en anden kommentar,

  • #16   17. jul 2016 Jeg ville få en anden dyrlæge til at kigge på den. Som sagt, jo længere tid den ligger ned, jo mindre er chancen for at komme op igen, så hvis den har ligget siden torsdag uden at dyrlægen har kunne give bud på hvorfor, så få nogle andre øjne på.

  • #17   17. jul 2016 Min vallak på 176cm lå også ned en dag og kunne overhovedet ikke få ham op måtte give ham foder, vand og hø foran snotten på ham.. dyrelægen var inde over men fandt aldrig noget..
    han lå ned hele lørdagen, søndag og mandag var han lige kort oppe og stå, tirsdag og onsdag stod han op halvdelen af dagen og torsdag var han normal igen og har ikke gjort det siden.. så ja vi fandt aldrig ud af hvad det var


  • #18   17. jul 2016 Jeg havde godt nok ikke trukket den så længe uden en diagnose. Havde jeg haft en hest i den alder, som ikke kan rejse sig, og ingen forklaring på hvorfor, så var aflivet efter 1-2 dage, hvis ikke en anden dyrlæge kunne komme med en diagnose.

    Du skriver at du ikke vil give ham en ussel død, men lige nu har du et flugtdyr, som ikke kan rejse sig, og som skal vendes flere gange i døgnet, undskyld mig, men det er i mine øjne ikke for hestens skyld. Tænk på den frygt der vil følge hvis han pludselig bliver bange eller forskrækket og ikke kan flytte sig...


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #19   17. jul 2016 Så hesten har stort set kun lagt ned siden torsdag?

  • #20   17. jul 2016 få dog aflivet den stakkels hest..det er ikke værdigt,det der.

  • #21   17. jul 2016 Hesten er i klar bedring i forhold til i torsdags, det går fremad hver dag og der er dyrlæge inde over hver dag. Men ville da gerne have en diagnose

  • #22   18. jul 2016 Få en anden dyrlæge ud.

  • #23   18. jul 2016 du skriver den har været halt og nu er den syg.
    har du taget temp ?
    det kan være blodforgiftning.


  • #24   20. jul 2016 er der sket noget siden? smiley

  • #25   1. aug 2016 Ja Mason Fall, der er sket det at hesten er blevet aflivet, det mest sandsynlige var akut ledbetændelse og hans alder.

Kommentér på:
Hest ligger ned vil ikke rejse sig

Annonce