{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vaccine af menneske kontra dyr
  • #1   14. nov 2016 Det afhænger jo helt af hvad man vaccinerer imod. En vaccine mod influenza beskytter feks ikke så længe som den mod stivkrampe (bla fordi influenzavirus mutere hele tiden).
    Så et menneske skal altså have en ny influenzavaccination hvert år for at være (nogenlunde) beskyttet, men stivkrampe kan nøjes med hver 10 år og mfr - vaccination holder "for evigt" når først man har fået revaccinationerne.

    Forskellige sygdomme opfører sig altså forskelligt. Nogen bliver man livsvarigt immun overfor når først man har haft dem en gang (eller er blevet vaccineret), andre kan man få igen og igen.

    De sygdomme heste typisk vaccineres for, er altså sygdomme de ikke livsvarigt kan blive immune overfor.
    -det sagt. Jeg mener vi overvaccinerer når vi følger de krav der er for stævnedeltagelse nu om stunder


  • #2   14. nov 2016 Tak for svar, så blev jeg lidt klogere smiley Det var blot en undren jeg pludselig fik, fordi det føles som om alle dyrene skal dækkes ind hvert år med vacciner og kunne næsten ikke mindes om min egen sidste vaccine (da jeg var 12år) så synes bare det var utrolig med sådan en forskel smiley

  • #3   14. nov 2016 Din hund skal da heller ikke vaccineres hvert år, med mindre det er mod kennelhoste

    Hundene hos os bliver vaccineret mod parvo hundesyge som 8 uger og som 12 uger.
    1 år og 12 uger.
    Fra denne dato gælder vaccinen i 3 år, og hunden skal derfor kun vaccineres hvert 3. år.

    Rabies vaccinen må hunden tidligst få når den er 12 uger (mener jeg) herefter skal den vaccineres efter 1 år, og derfra gælder den i 3 år.

    Skal du til fx Sverige er det faktisk nok at hunden bare er vaccineret mod rabies dagen inden.

    Der er i øvrigt her kommet nye regler, om at en blodprøve hvor der påvises antistoffer efterfølgende er gyldig som vaccinations bevis

    Derudover findes der en kennelhoste vaccine der er gyldig i 1 år



  • #4   14. nov 2016 ok, vi har bare fået at vide at gøre det hvert år pga nogle sygdomme som vaccinen netop kun dækkede ca et år. smiley

  • #5   15. nov 2016 Heste og hunde vacc, kun årligt fordi der er regler omkring det hvis man skal udstille/stille til rideklasser også vidre.

    I virkeligheden er det slet ikke nødvendigt og gøre det så tit en hest eller hun sov evt bare vacc. hver 2 eller 3 år er lige så godt sikret.



  • #6   15. nov 2016 Hvis din dyrlæge påstår det er nødvendigt at vaccinere hvert år er det en pengemaskine

    Reglerne er som jeg har beskrevet ovenfor

    Den skal ha gyldig rabies vacc for at komme til udlandet

    Og gyldig vacc mod hundesyge for at deltage i arrangementer her hjemme

    Nogle pensionater vil ha en kennelhoste årligt


  • #7   15. nov 2016 Nu var det ikke for at diskutere om min dyrlæge, nærmere om h orfor der var så stor forskel. og det er jo så pengemeskine smiley Men mennesker får stadig ikke vaccine hvert 3 år smiley

  • #8   15. nov 2016 Nej, men hundesyge og det mennesker vaccineres imod er jo heller ikke det samme

    Vi blir vaccineret mod børnesygdomme så vi danner antistoffer. De antistoffer varer så hele livet.

    Hundene har man jo så undersøgt, at de holder antistofferne i 3 år.

    Stivkrampe hos mennesker varer i 10 år
    Hos heste i 2. Så den behøver din vaccine til hesten ik at indeholde hvert eneste år.


  • #9   15. nov 2016 Super, Tak for info, så ved jeg lidt mere smiley

  • #10   15. nov 2016 Det er faktisk heller ikke nødvendigt at vaccinerer sine dyr hvert år, men der er jo regler for det.
    Min kat har kun fået basis vaccinen og den holder hele livet, han kommer ikke ud blandt andre katte så der er ingen grund til at forsætte med at vaccinere.
    Både mine heste og hund vaccineres årligt pga reglerne - og faktisk skal Marko nok til at vaccineres halvårigt pga FEI's vaccineregler hedder halvårigt. Altså så fremt jeg vælger at ride internationalt på ham smiley

    Og hvis vi skal have fuldstændig styr på fakta, så holder en influenza vaccine også hele året - og ingen i andre fare i flæsket på mig og Siger "NEEEJ DEN HOLDER KUN ET ÅR DUMME!!" Så hør lige på hvad jeg vil sige smiley Jeg er snart færdig uddannet bioanalytiker og har lært ALT om immunforsvaret smiley
    Ens immunforsvar glemmer aldrig virusser den før er stødt på, men influenza er ikke bare en virus - der findes tonsvis af influenza virusser og samtidig muterer de konstant. Ergo er den influenza du blev syg af sidste år og den som du får året efter, ikke den samme influenza.
    Og det er derfor man vaccinerer årligt mod influenza, da der hele tiden kommer nye til smiley


  • #11   15. nov 2016 Forstår ik hvorfor du skriver som du gør?
    Der er jo ingen der siger det du skriver er forkert?
    Influenza vacc er netop som du siger kun en der holder indtil næste mutation


  • #12   15. nov 2016 Grafik - ingen skriver da noget andet, så hvorfor tror du folk vil fare i flint over det?
    Det er jo nær ved almen viden at influenza virus findes der mange af og nye kommer til hele tiden (hvorfor vaccinationen jo netop også kun dækker mod de mest gængse).

    Marie Louise -hunden skal netop vaccineres hvert år HVIS den skal være dækket ind mod alle de ting der vaccineres imod. De vacciner der typisk gives indeholder jo antistoffer mod en håndfuld sygdomme, så medmindre man vaccinerer mod sygdommene enkeltvis ( og det gør de færreste), så er regelmæssig vaccine nødvendigt. I hvert fald ved de ting mine vaccineres imod (det et nemlig ikke kun kennelhoste der har en ret kort holdbarhed)


  • #13   15. nov 2016 Som prøveleder, udstillingsleder , official og bestyrelsesmedlem i en hundeklub VED jeg, at den vaccine hunden skal ha for at må deltage gælder i 3 år.

    Det er kun kennelhoste og leptospirose vaccinerne der er gyldige i kortere tid.

    9 ud af 10 af de pas jeg ser (og jeg ser mange) gives en cocktail der heder Dpi den holder i 3 år
    Gives DbPi gælder den 1 år.

    At give hunden den fulde pakke hvert år er dybt unødvendigt, dyrt for ejer, og problematisk i forhold til den overvaccineribg der foregår


  • #14   15. nov 2016 Marie Louise - og hvis man, som jeg og mange andre, vaccineres mod bla. Leptospirose er det jo, som du selv skriver, ikke nok hver 3. år.
    Mine hår ikke konkurrencer og bliver ikke passet på pension, så en mulighed ville self være bare at teste for antistoffer og så vaccinere efter behov, men det er dyrere end bare at give vaccinen


  • #15   15. nov 2016 Men hvorfor vaccinere den fulde pakke hvert år?

    Jeg vaccinerer mine hvert 3 år, og gir vac mod kennelhoste ved det årlige tjeck


Kommentér på:
Vaccine af menneske kontra dyr

Annonce