{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.329 visninger | Oprettet:

Veganer {{forumTopicSubject}}

Jeg vil rigtig gerne være veganer og er som en start begyndt at udskifte mine plejeprodukter og makeup med vegansk og cruelty free. Dernæst kommer maden og til det kunne jeg godt tænke mig at høre hvilke kost tilskud i tager og hvor i køber det - meget gerne links. Og hvis i bare generelt har nogle gode råd smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Veganer
  • #1   18. jan 2017 Jeg er veganer, det vigtigste kosttilskud du skal have er b12.
    Jeg købet denne, som oveni købet smager rigtig godt; http://www.helsam.dk/sundhed/vitaminer/b-vitamin/b12-methylcobalamin?id=7917
    Jeg køber den i min lokale helsekost.
    Der findes rigtig mange grupper på Facebook, som virkelig er guld værd.
    På at søg på; vegansk mad og vegansk livsfilosofi.
    PS. Du vil IKKE fortryde dit valg! smiley


  • #2   18. jan 2017 Anikka - er det det eneste du tager eller hvordan? Mange tak - jeg har allerede været inde og kigge og fundet nogle bøger og læsestof jeg skal have fingrene i. Og jeg er slet ikke i tvivl om at det er en af de bedste beslutninger i mit liv! smiley

  • #3   18. jan 2017 Jeg spiser D vitamin også, men det er ganske enkelt fordi, jeg lider rigtig meget af vinterdepression, jeps det er en ting.
    Men ellers ja. Så længe du sørger for at spise varieret, er det som regel det, du behøver. smiley


  • #4   18. jan 2017 Bare husk at tager du valget om at blive veganer så pas på med ikke at trække det ned over hovedet på andre. Det kommer mange nemlig til. Og husk at er man veganer så er set alle steder man skal holde sig fra dyr. Dvs du får svært ved st spise hos andre, f.eks svigerfamilie, egen familie osv.
    Desuden skal du tænke på at rigtig meget af dit hesteudstyr er affald hvis du tager skridtet smiley

    Siger ikke at du ikke skal gøre det men man kunne måske starte som vegetar smiley


  • #5   18. jan 2017 Jeg har bestemt ikke tænkt mig at hive noget ned over hovedet på folk og de må spise kød lige så tosset de vil i mit selskab - mit valg skal ikke gå ud over andre. Jeg spiser stort det næsten ikke kød eller andre animalske produkter, da det ikke siger mig noget, så tænker ikke det bliver det store problem - men starter selvfølgelig stille og roligt ud. Er godt klar over at de ting jeg har af læder og sådan ses som "affald" - men det bliver ikke kasseret før det er ødelagt, det har jeg ikke råd til.

  • #6   18. jan 2017 Det du skriver først, er jeg, undskyld mig, så træt af at høre.
    Det er så meget langt fra alle, som prøver at trække det ned over hovedet på folk.. carnivorer er mindst lige så slemme til at trække deres vaner ned over hovedet på folk, og af og til rigtig lede.
    Det er en typisk Carnivor kommentar.

    Hvis folk spørger mig, hvorfor jeg er veganer, så forklarer jeg, ellers holder jeg min mund. Hvilket mange veganerer gør. Blot fordi visse prøver at trække det ned over hovedet på folk, så er det langt fra alle.
    Skær nu ikke alle over en kam. Vi er lige så forskellige som alle andre.

    Jeg gik fra Carnicovor til herbivor fra den ene dag til den anden, og det er det bedste valg, jeg nogensinde har taget.

    Hvis du desuden ønsker at blive veganer, vil vegetar heller ikke kunne gøre det, da mælke- og æggeindustrien, er ganske forfærdelige..

    Det er et fantastisk livsvalg, og du vil ændre holdning til mange ting, og få andre værdier.

    Det værste ved at være veganer er, at skulle leve med den viden, du har og får, samt det at det er svært at få, at andre ikke ønsker at leve på samme måde, når nu det giver så god mening. smiley


  • #7   18. jan 2017 Øh, forstår ikke helt, hvad har jeg skrevet som du er træt af at høre? Men ellers mange tak for svar smiley

  • #9   18. jan 2017 Jeg er desuden meget bevidst om, at det er veganer der passer mig og ikke vegetar. smiley

  • #10   18. jan 2017 Jeg tager kun b12, men det kan være en god ide at tage d vitamin og jern smiley

    Fedt initiativ! smiley


  • #11   18. jan 2017 Sandra:
    Tror hun referere til det jeg skriver med ikke at trække det ned over hovedet på en. smiley

    Men er glad for du tager et valg om at andre gerne må spise kød omkring dig. Kender en der slet ikke kan have andre i nærheden spiser kød, og det er forfærdentligt at høre på. Og bagefter så smider hun så læderudstyr på sine dyr, det kan blive rigtig irreterende.
    Det var bestemt ikke for at jokke nogen over tærene jeg skrev det. Bare mine dårlige erfaringer smiley

    Men ønsker dig held og lykke med projektet smiley


  • #12   18. jan 2017 kan anbefale gruppen the friendly vegan på Facebook smiley

  • #13   18. jan 2017 Jeg har allerede bio-strath som der er en del gode ting i, men b12 vil jeg huske på. Men kan vel altid prøve og tænker at lægen så kan undersøge via blodprøver om jeg mangler noget? smiley

    Bettemus - argh, det giver også mere mening - men mange tak!


  • #15   18. jan 2017 C. Sværke - mange mange tak, jeg er helt enig. Jeg tænker også at det bliver svært ved specielle lejligheder og jeg ønsker ikke at folk skal ændre deres madvaner fordi jeg er der. Men har jeg mulighed for det, så vil jeg helt klart holde mig til salat, kartofler eller hvad der nu er. Jeg vil desuden også spise æg, da de er fra vores egne fritgående høns og kød der er skudt, fx hjort, hare eller hvad det nu er, gør mig ikke så meget. Det er dyr der har levet et naturligt og godt liv, hvor jægerne holder bestanden nede.

  • #16   18. jan 2017 Det var til bettemus, og ikke dig.

    Det med jægeren og deres noble ide om, at de holder bestanden nede, holder ikke helt.
    Min mors kæreste er jæger, og jeg ved at han hvert år køber fasaner, feder dem op, og sætter dem ud.
    Desuden ville bestanden holde sig selv nede, da de svageste dyr vil dø af naturlige årsager.
    Til sidst er problemet lidt, at vi mennesker fylder mere og mere, og derved tager af deres teritorium.
    Til sidst, husk intet dyr har lyst til at lade livet.

    Jeg er det i vil kalde en striks veganer så, jeg vil aldrig gå på kompromis med mine værdier, når det kommer i forhold til at spise ud.
    Min familie ved, at jeg spiser, som jeg gør. Jeg beder dem ikke tage hensyn, men spiser det jeg kan spise, kartofler, salat osv.
    Lagkage, boller og i den dur holder jeg mig fra. Ingen ser skævt til, at jeg spiser på den måde.
    Der ikke engang blevet stillet spørgsmål ved det at jeg er veganer.

    Gå aldrig på kompromis med dine egne værdier. Du har helt ret til at være den du er!


  • #17   18. jan 2017 Annika - selvfølgelig er der nogle dyr hvor det foregår, men det er langt fra alle, men igen - det er en smagssag smiley som nævnt har jeg også tænkt mig at spise vegansk når jeg er i byen - hvis det er muligt. Det er det desværre bare ikke altid.

  • #18   18. jan 2017 Jeg har desværre oplevet at komme ud og skulle spise hvor det blev serveret kød samt flødekartofler og så et eller andet grønt, som jeg ikke kan fordrage..

  • #19   18. jan 2017 Lige sådan overordnet, så vil jeg sige tusind tak for de svar der er kommet - føler mig allerede mere klog og et skridt tættere på min drøm smiley må I alle have en vidunderlig aften.

  • #20   18. jan 2017 Annika.
    der er vel heller ingen dyr der har bedt om at blive født? så det argument kan du ikke rigtig bruge.


  • #23   18. jan 2017 Lorem:
    Den jeg kender det er vel og mærket nyt udstyr smiley
    Og nej det er helt okay jeg er faktisk ligeglad problemet er når de forsøger at proppe deres holdning ned over hovedet på mig. Og så oven i købet selv er dobbeltmoralsk ved at bruge læder smiley

    Ellers er jeg ligeglad så må man spise alle de grønsager man vil og bruge alt det fine læder man ønsker. Man skal bare ikke proppe det ned over hovedet på mig hvis man ikke selv holder sig helt pletfri smiley


  • #25   19. jan 2017 Jeg synes så ikke at det er særlig etisk at lade vildtet dø af de naturlige årsager som opstår hvis der ikke bliver reduceret i bestanden. For i DK hvor vi ikke rigtig har nogen store rovdyr der kan tage hjorte osv. Hvilket betyder sygdom eller sult...

  • #26   20. jan 2017 Ja man har hver sin holdning og sådan er det jo.

    Jeg kan snildt acceptere at nogle vælger noget andet end jeg. Men som bettemus, er jeg dog også godt træt af at få tudet ørene fulde af at man er et dårligt menneske, fordi man har valgt at spise kød. Det sker fx hjemme ved min svigerinde, der dog kun er vegetar, men vi hører meget for at de ikke spiser kød osv, men at købe buræg en dag, fordi de ikke havde andet - det må man gerne?

    Derudover har jeg en på min Facebook, hvis ikke det var fordi jeg godt kunne lide at følge hende af andre årsager havde jeg også slettet hende. Det er virkelig også prædiken.

    Men Sandra, nu har jeg helt glemt hvad dit oprindelige indlæg var xD Men jeg synes din umiddelbare indstilling er sund. Og hvis det er det du har lyst til - så go for it!


  • #27   20. jan 2017 Jeanette - jeg kan sagtens følge dig, jeg synes ikke, at man kan tillade sig, at være sådan og det kan jeg med garanti sige, at jeg ALDRIG kommer til, det ligger mig simpelthen så fjernt. Jeg er fuldstændig ligeglad med hvad andre folk gør, det er deres valg, ikke mit. Nogle veganere kan som nævnt tidligere, ikke lave kød til folk eller være i nærheden af kød og det er selvfølgelig også helt fair. Det er jo deres valg. Det vil jeg ikke have noget imod, vil de have kød, jamen fint, så laver jeg det gerne til dem - så længe jeg selv slipper for at spise det. Jeg vil ikke sætte mig på dem og sige ''så, nu skal du sgu spise vegansk fordi du er hos mig''. Jeg synes ikke at man på nogen som helst måde skal være hellig over højere end andre, bare fordi de spiser kød. Hvis folk vil vælge en vegansk levevej, så skal de gøre det af fri vilje, fordi de er nysgerrige og ikke fordi de har fået tudet ørene fulde, som du siger. Det lukker jeg personligt selv helt af ved og gider ikke lytte på det. Uanset om man er kødspiser eller ej, så er man ikke et dårligt menneske.

    Og mange tak - det er jeg glad for at du synes! smiley det føler jeg også selv.


  • #28   20. jan 2017 Som Annika siger så hører man endnu mere den anden vej som plantespiser. Jeg har sjovt nok prøvet at være begge dele hehe.
    Jeg snakker ikke gerne om mit valg fordi så åbner folk sluserne og angriber mig før jeg kan åbne munden. Og prøver man så på at være den der lukker den i forvejen uønskede diskussion, så får man også smæk.
    Der findes idioter på begge sider, kødspiser eller plantespiser. Jeg er bare SÅ træt af at høre at vi er et bundt idioter alle sammen. Der findes idioter indenfor alle grupper, også ridning og dans f.eks. men det lader man da forhåbentlig heller ikke gå ud over hele gruppen.

    Jeg tilbereder IKKE kød til nogen. Heller ikke min kæreste. Det har han det fint med. Jeg er f.eks. også en af dem hvor lugten af bacon giver mig kvalme selvom jeg har spist tonsvis tidligere i mit liv. Men man kan sagtens spise kød omkring mig uden jeg siger noget.


  • #29   20. jan 2017 Mette - ja, der er naturligvis trælse folk på begge sider.

    Det er også helt fair at du har det sådan smiley


  • #30   20. jan 2017 Hej Sandra smiley Fantastisk at du vil være veganer, det vil du ikke fortryde smiley Jeg tager en multivitaminpille, der hedder SpektroVEG. Den kan fåes hos de fleste helsekostbutikker, og vist også i Matas smiley

    Du skal ikke tænke mere over din mad, bare fordi du er veganer. Der er ligeså mange kødspisere, der lider af b12-, jern- osv.-mangel smiley Jeg har ikke spist dyr i 11 år, og har aldrig manglet noget - tvært imod er jeg langt sundere smiley

    Og lyt ikke på det pis fra carnisterne (ikke-veganere) om, at så må du ikke dit og dat. Mange har bare ondt i røven over, du handler mere moralsk end dem. smiley

    Følgende grupper ppå facebook er super gode:
    Vegansk mad: https://www.facebook.com/groups/265847480102103/?fref=ts
    Vegansk livsfilosofi: https://www.facebook.com/groups/vegansk.livsfilosofi/?fref=ts
    The Friendly Vegan: https://www.facebook.com/groups/1453549734957942/?fref=ts

    Held og lykke smiley


  • #31   20. jan 2017 Og der var Veo lige det eksempel på den veganer der er træks at høre på. Altid lige skal prædike om at de er bedre end os smiley

  • #32   20. jan 2017 Du var selv eksemplet lige før Bettemus smiley

  • #33   20. jan 2017 Tak for svar smiley vil dog bede jer alle holde en god tone, ingen kødspiser vs. ikke kødspiser, tak! Det er ikke det tråden her går ud på.

  • #34   20. jan 2017 Jeg bryder mig ikke om at bruge ordne veganer, vegetar, pescetar osv. For det skaber ofte misforståelse. Så som at folk tror at man spiser fisk, og hvis man så en dag får lyst til honning i then eller en ostemad eller hvad man nu kunne få lyst til, så kan folk omkring en godt begynde at kommentere. så jeg plejer at sige at jeg spiser overvejede plante baseret og lever så dyrevenligt efter bedste overbevisning og som mine omgivelser og muligheder tillader det. smiley Det er en lang smører at fyre af, men så slipper man i mange tilfælde for alle de disksutioner der kan opstå. smiley

    Mht vitaminer, spiser jeg ikke tilskud, overhovedet og mine blodprøver er fine, det er dog ikke alle der kan lade være at tage b12, og jeg vil bestemt anbefale b12, jern og d-vita,in til alle. smiley også dem der spiser kød.

    Og ang det med at man ikke kan spise ude, sikke da noget sludder... Hvad nu hvis man bare ikke tåler animalske produkter? hvad så? Der findes masser veganske muligheder i byen. og jeg tager ofte selv mad med til diverse familie sammenkomster. smiley


  • #35   20. jan 2017 Jeg mener ikke spise ude som på restauranter - men som på besøg hos venner af familien og nej, det er ikke altid muligt at spise plantebaseret der.

  • #36   20. jan 2017 Kender du Luna månebarns hjemmeside? Hun har vildt lækre opskrifter.

    Og så anbefaler jeg lige violifes oste. Har på nuværende tidspunkt prøvet spiseosten (smager af mild ost alla harvati), chilli-ost (smager som osten i chilli-cheese-tops), parmasanost (smager som kraftig parmasan) og pizzaosten. Pizzaosten bliver pænt klistret når den er varm, men til f.eks. at lave pizzasnegle som spises kolde er den super duper.


    Held og lykke med det, hilsen fra en kødspiser der engang i mellem nyder en vegetarisk dag og som har en mandse der er hamrende laktoseintolerant smiley


  • #37   22. jan 2017 Det kommer du ikke til at fortryde! Mange gange held og lykke med det smiley

  • #38   25. jan 2017 Jeg har lige fået SpektroVEG hjem og da jeg var inde og kigge, stod der ikke noget om, at det ikke måtte indtages af rygere - MEN det stod der så på emballagen da jeg fik pillerne hjem og havde åbnet dem. Jeg kontaktede derfor stedet jeg havde bestilt det fra, for synes egentlig det var for dårligt, da jeg så har smidt 200 kr ca ud af vinduet. Hun sagde så, at det var noget med A vitamin indholdet, at jeg ikke måtte tage yderligere A vitaminer, men at jeg kunne tage dem uden der sker noget. Hun sendte mig derefter denne, som dokumentation: http://www.mayday-info.dk/ny-viden-og-forskning-om-betacaroten.aspx - er der nogle af jer der tager dem, som ryger? For jeg ved sgu ikke helt om jeg tør tage dem, selvom hun siger det skulle være ok smiley

  • #39   25. jan 2017 Nej er ikke ryger. Men det er nok farligere at ryge end at tage vitaminpiller smiley SÅ måske det ikke er pillerne du skal droppe, men smøgerne smiley

  • #40   25. jan 2017 Tja, jeg har nu ikke tænkt mig at stoppe med at ryge lige forløbig smiley

  • #41   25. jan 2017 Det er indholdet af Betacaroten der skulle give problemer, og det er jo i og for sig påvist i den undersøgelse, at det er ok at tage dem selvom man ryger. Jeg var blot interesseret i, at høre om der var andre rygere der tog dem. Og ja, vitaminpiller kan også være farlige at tage.

  • #42   25. jan 2017 I pillerne er der 0,8 mg betacaroten, i 100 g gulerødder er der omkring 9 mg betacaroten

    Så jeg tænker ikke at der er nogen grund til bekymring smiley

    https://www.naturoghelse.dk/shop/spektro-veg-multivitamin-5323p.html
    http://www.foodcomp.dk/v7/fvdb_details.asp?FoodId=1128


Kommentér på:
Veganer

Annonce