{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  matematik hjælp
  • #1   26. jan 2017 Ved ikke om jeg bare gør det mere forvirrende, går i 6. Klasse. Hvilket klassetrin er det?

  • #2   26. jan 2017 Ja det er det nok smiley det er min veninde der sidder i knibe, hun går i 2.G på gymnasiet. Jeg kan bare ikke selv gennemskue opgaven smiley

  • #3   26. jan 2017 Jeg ville løse den sådan her

    profilbillede
  • #4   27. jan 2017 Ville også gøre ligesom Marie og sætte formlerne for omkredserne lig resultatet og bruge maple, TI eller hvad hun nu har til at regne med smiley

  • #5   27. jan 2017 Jeg har brugt TI-Nspire smiley

  • #6   29. jan 2017 Optimering handler om at udnytte noget mest muligt. Enten størst muligt overflade areal, mindst mulig spild. Men ofte handler det om at opstille maksimum eller minimum af en funktion, hvortil der kan opstilles et udtryk, hvorpå differentiaregning kan anvendes.
    I gymnasiet er opgaverne heldigvis designet sådan, at du altid vil kunne differentiere funktionen. Hver opmærksom på om du evt. får 2 variable. Det kan man nemt gøre i den situation - og på det niveau, hvor du befinder dig nu skal du derfor sørge for at udtrykke den ene ved den anden.
    Gør du ikke det så ryger du i en masse "snavs" som vores forelæser ville sige. Du ved slet ikke, hvordan man skal løse det, som du får opstillet.

    Basalt set skal du se hvilke figurer du har, hvis du får den type der.
    De figurer - typisk firkanter og cirkler - skal du så beskrive arealet af i et udtryk. Hold det SIMPELT.
    Det udtryk du får smider du så ind i din lommeregner. Gem funktionsudtrykket med det samme (det kan alle CAS-programmer). Differentier funktionen med lommeregneren. Den differentialkvotient. (f'(x)), som du får ud sætter du lig med 0.
    Er der flere mulige løsninger må du læse opgaven og se hvad de forespørger -mindst/størst - og så finde funktionens monotoniforhold efter det

    Lav en fremgangsmåde i dit CAS-program som du gemmer, så kommer du ikke i problemer til eksamen, så er det bare at smide tallene ind i din lommeregner, som så løser opgaven for dig.

    Håber det giver mening.
    Jeg studerer til diplomingeniør i kemi - og jeg kan garantere dig i at du i en videre naturvidenskabelig uddannelse lærer at anvende værktøjer som differentialregning i praksis.


Kommentér på:
matematik hjælp

Annonce