{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.115 visninger | Oprettet:

Kan en elefant væve? {{forumTopicSubject}}

Hej HG! smiley

Jeg ved ikke så forfærdeligt meget om stereotyp adfærd, ej heller særlig meget om elefanter.

Men for nogle uger siden, var jeg i Zoologisk Have i Aalborg. Lige siden har jeg spekuleret over det, jeg så hos elefanterne..
To ud af tre stod og "vævede", mens jeg var der. De var indenfor, og havde ikke meget plads. De spiste hø i mens.

Kan en elefant væve? Altså, som en stereotyp adfærd?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan en elefant væve?
  • #1   21. maj 2017 Uhm... det ved jeg faktisk heller ikke en fis om, så følger lige med her. Men tænker, at de vel godt kan? Det lyder i hvert fald som en form for stress-adfærd? smiley

  • #2   21. maj 2017 Jeg tænkte også, at det måtte være vævning. Det var præcis det samme, de gjorde. Og lidt efter gjorde den tredje elefant det faktisk også, så det var også derfor, at jeg tænker, at det må være stereotyp adfærd...

  • #3   21. maj 2017 Den ene gang jeg har været i cirkus indenfor det sidste årti så jeg også en elefant væve under forestillingen - så tror sagtens det er muligt, ellers ved jeg ikke lige helt hvad det ellers skulle være

  • #4   21. maj 2017 Altså det tænker jeg de kan. Nu ved jeg ikke super meget om normal adfærd hos elefanter, men jeg har aldrig set dem gøre det i naturen.
    Men jeg har os set hannen i zoo i København stå og væve og slå hovedet ind i væggen.


  • #5   21. maj 2017 Guldhesten: Slå hovedet ind i væggen ligefrem? smiley Det er godt nok et ret ekstremt eksempel på en stress-reaktion. Har vores zoo-dyr det virkelig så dårligt? 100 år siden jeg har været i zoo smiley

  • #6   21. maj 2017 Okay, når jeg ikke er den eneste, der har set denne adfærd, må det næsten være vævning... Øv smiley

    Ej, Guldhesten, hvorfor slog den hovedet ind i væggen? smiley


  • #7   21. maj 2017 Ja, en elefant kan godt væve smiley
    Jeg har set flere forskellige typer stereotypisk adfærd hos elefanter i zoo.
    Specielt rovdyr har det oftest hårdt og udvikler stereotypisk adfærd, herunder isbjørne smiley


  • #8   21. maj 2017 Hippie
    Det tænkte jeg også!! Troede faktisk de havde det okay... Altså, selvfølgelig kunne de have det bedre i naturen i deres naturlige omgivelser, men jeg vidste ikke, at dyr i Zoo herhjemme havde det dårligt.


  • #9   21. maj 2017 Mette, og er det så stressrelateret?

  • #10   21. maj 2017 Princippet et det samme hos diverse dyr, stress, understimulation osv. En gruppe på min uddannelse (husdyrvidenskab) skrev et lille projekt om stereotypi, og kiggede blandt andet på isbjørne i Københavns Zoo. Jeg har faktisk ikke læst deres projekt (endnu i hvert fald), men har fået noget fortalt af dem smiley

  • #11   21. maj 2017 Det lyder spændende.. Er det et projekt, man kan finde online? smiley

    Jeg er ærgerlig over, at det rent faktisk var fordi de vævede.. Øv øv, det giver mindre lyst til at komme i zoo en anden gang!


  • #12   21. maj 2017 Som sagt er det kun et lille projekt, min egen gruppe skrev om fodring af heste, det var en af de projekter som skal forberede os til andre uni-projekter og med tiden til bachelorprojekt, så nej det er ikke på nettet smiley

  • #13   21. maj 2017 Det at elefanterne væver i flere Zoo's er desværre et kendt problem og de forsøger at afhjælpe det men er jo desværre mega svært hvis de først er begyndt på det. smiley

    Ivan (KBH Zoo's isbjørne han) har også døjet en del med stereotyp adfærd, skulle dog være blevet meget bedre, hvor han svømmede i det samme mønster i bassinet igen og igen.


  • #14   21. maj 2017 Er det et kendt problem? Jeg søgte nemlig på det, men kunne ikke finde noget om det på google.. smiley Men måske var det fordi, at jeg kun søgte på dansk! :b

    Ja, det er vel en "dårlig vane", så når de først er begyndt, så er det svært at holde op igen..


  • #15   21. maj 2017 Kendt og kendt, ved ikke om det er noget de ligefrem skilter men. Men har personligt set det i flere Zoo's og ved dem som designede det "nye" anlæg i KBH og at dyrepasserne er opmærksomme på det. Hvis man er på rundvisning derinde kan man stikke lidt til rundviseren omkring adfærden smiley

  • #16   21. maj 2017 Lidt eksempler på det er et problem observeret en del steder. smiley

    Inden jeg får huk for kilderne, så har jeg altså ikke tjekket op på kilderne men kort søgt rundt på google og fundet lidt som umiddelbart fremstår troværdigt:

    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17112333
    http://www.ingentaconnect.com/content/ufaw/aw/2004/00000013/00000001/art00006
    http://s3.amazonaws.com/zanran_storage/www.biaza.org.uk/ContentPages/51427852.pdf#page=14


  • #17   21. maj 2017 Tror ikke det er unormalt at de udvikler stereotyp adfærd. Nogle af tigerne i Odense går også bare frem og tilbage langs hegnet hele tiden.

  • #18   21. maj 2017 Ja det er jo forfærdeligt.. Alt denne "mishandling" af dyrene pga at tilfredsstille vores behov for at se disse dyrearter.. Vi burde, hvis vi virkelig interesserede os så meget for at se de, kunne tage af sted ud i naturen (safari) og se de der..ja ikke garanti for at vi fik se nøjagtig det dyr vi ville, men så måtte vi jo blive en nat mere og tage ud i naturen endnu engang...
    Det er hvad vi faktisk burde, og zoologiske haver burde nedlægges og der burde kun være rescue stationer rundt om i verden der tog sig af de forskellige syge, truede dyrearter.
    Ved selvfølgelig at det er en ønskedrøm, og jeg har da også været i zoo flere gange så jeg har da også støttet denne form for "mishandling". smiley så jeg er ikke bedre end andre. Men jeg ville faktisk blive glad hvis det blev nedlagt.. Og jeg tror jeg efter dette emne fik mig til at tænke på det, at jeg bestemt vil være meget selektiv og helst undgå zoologiske haver i fremtiden.

    Mvh TT


  • #19   21. maj 2017
    De både væver og "boksvandre" - kommer af stress og manglende naturlige forhold, samme som ved heste.

    Odense Zoo er så vidt jeg husker godt klar over at deres tigere gør det og gør hvad de kan for adspredelse.


  • #20   21. maj 2017 Odense prøver meget på at hjælpe deres dyr så godt som muligt!

  • Line M
    Line M Tilmeldt:
    apr 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 114
    #21   21. maj 2017 Det er vist ret normalt, at dyr i fangenskab udvikler forskellige slags stereotyp adfærd. Også i zoologiske haver. Dyrene er der heller ikke kun for at tilfredsstille vores behov for at se på eksotiske dur, de zoologiske haver arbejder meget med bevaring af truede dyrearter, de har omfattende avlsprogrammer for at undgå indavl, bevare det genetiske materiale osv. Men det ville da være bedst, hvis de bare kunne få lov til at passe sig selv i naturen.

  • #22   21. maj 2017 Det er meget kendt fra store rovdyr, så som tiger, løver, jaguar mm.
    Det er pga mangel på stimuli og stress-relaterede situationer.
    I naturen har disse dyr meget store territorier og det zoo's kan tilbyde dem, er bare ikke stort nok, desværre og så opstår disse stereotype adfærd, hvor dyrene vandre frem og tilbage i samme mønstre mm.

    Dyrepasserne i zoos, gør oftest hvad de kan for at mindske adfærden, men det er meget svært at undgå det, desværre. Begynder de først, er det endnu sværere at pille det af dem igen.


  • #23   21. maj 2017 man skal lige passe på, med at dømme alt for hurtigt, elefanter, aflaster foreksempel deres bene, ved at rokke, vægten imellem bene, da er en del af tåvandre gruppen, om de har stress ved jeg desværre ikke, det er over 5 år siden jeg har været i Aalborg zoo.
    isbjørnen ivan udviklede sterotyp adfærd, da han fik bank af hunisbjørnen, det er også derfor de er blevet skildt.


  • #24   21. maj 2017 Sterotyp adfærd er meget udbredt i zoologiske haver, men jeg syntes så at de danske zoologiske haver gør meget for deres dyr og er opmærksomme på problemerne omkring sterotyp adfærd.

  • #25   21. maj 2017 Zoo er ikke naturligt nej og man kunne gøre andre ting men nu er dyrene der nu en gang og så synes jeg måske mere man burde støtte om de steder som virkelig prøver at forbedre og udbedre problemer som opstår. smiley

    Et eksempel er Ivan i KBH, har de gjort en indsats med nye kammerater, miljø og beskæftigelse for at fjerne årsagen og prøve at udbedre adfærden.


  • #26   21. maj 2017 Det kan alle dyr og det er stress adfærd. De gentager samme adfærds mønster.

    Elefanterne i cirkus og isbjørne i Zoo smiley


  • #27   22. maj 2017 Du kan tro de kan blive ligeså skør i bolden som en hest der står i en boks 24/7 kan!

    Sidste år var jeg i zoologist have i hamborg med skolen og elefanterne så egentlig ud til at have det fint nok, men nøj det kedede sig. den som stod indendørs der var der 2 som bare stod og vævede af kedsomed. og elefanterne udenfor længtes efter aktivitet eller opmærksomhed da de (trods en grøft) nærmest stod kasten ud til publikummet fordi de vidste her de fik snacks og opmærksomhed. og jeg tror de havde de mindste areal jeg har set elefanter gå på. det altså bare ikke ok med så mange dyr som er vant til at gå så mange kilometer...

    Generelt besøger jeg ikke zoo fordi dyrene på en eller anden måde altid ender med ikke at have det godt.. men når det er skoletur er det lidt uhøfligt at sige nej.


  • #28   26. maj 2017 Det er derfor jeg altid kun besøger/støtter Ree Park og Givskud Løvepark - Der har jeg personligt aldrig oplevet stress adfærd smiley

    (Kan ikke huske hvordan det er i Skandinavisk Dyrepark, men der har dyrene det vidst også rigtig godt)


Kommentér på:
Kan en elefant væve?

Annonce