{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
663 visninger | Oprettet:

Alternativ til staldmåtter? {{forumTopicSubject}}

Hej!

Vi har her for lidt over en måned siden fået vores heste hjem på egen gård. Hertil har vi lavet en løsdrift til dem, og de står pt på halm. Mit problem er, at jeg skal rykke rundt på deres halm hver gang de har spist, fordi den lille har en tendens til at "dominere" sin mad, og derfor skraber han sin bund væk under madskålen. Da jeg gerne vil passe på deres ben og led, går det jo ikke at de kommer til at gå på brolægningen, og jeg er derfor nysgerrig på nogle måtter. Men helst nogle som ikke koster en ekstra bondegård smiley de skal jo kunne holde til at hestene går rundt på dem.
Har I nogle idéer? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Alternativ til staldmåtter?
  • #1   3. jun 2017 Nu har jeg et meget dumt spørgsmål.

    Hvis de går i løsdrift, hvor stor en del af tiden står de med benene på belægningen fra under strøelsen.
    Underforstået, er det overhovedet et problem??

    De vælger jo selv?
    Det havde været et problem, hvis de stod bundet på gammeldags brosten, men det er jo slet ikke det de gør.
    At de står på et fast, jævnt underlag indimellem, hvorfor skulle det gøre noget?

    -Som jeg forstår dig, handler det om når de spiser krybbefoder, og det er jo hurtigt overstået.
    - Hvis du synes at de står mange timer på dårlig underlag, når du giver stråfoder, ville jeg bare sætte en form for slowfeeder op ude på marken, gerne en der kan flyttes.


  • #2   3. jun 2017 Her smiley

    Mvh TT


    profilbillede
  • #3   3. jun 2017 Her er pr. Cm smiley

    Mvh TT


    profilbillede
  • #5   3. jun 2017 Find en der har haft køer, de bruger måtter, jeg har været heldig og har sådanne i boxene, de er ca. 30 mm tykke, og når en ko kan ligge på dem kan heste jo også.

  • #6   3. jun 2017 Tænker heller ikke det må være det største problem..

    Man anbefaler jo ligefrem 5 forskellige underlag hver dag for at styrke hestens sener og ben generelt..



  • #7   3. jun 2017 Sanne - nu har jeg pt. Fire forskellige underlag.. Græs, sand, sten og beton i løsdriften (foruden strøelsen der er halmpiller) jeg tænker at jeg gerne vil have træflis også.. Er der måske noget andet jeg burde have i stedet? smiley

    Mvh TT


  • #8   3. jun 2017 Du kunne også droppe de ophængte "madskåle" og fodre i en spand på jorden. Det er mere naturligt for hesten, og så er der ingen grund til at skrabe.

    I øvrigt skraber hesten ikke fordi den "dominerer" sin mad - den skraber for at vise at "det er MIN mad, og jeg er villig til at forsvare den", så hvis du giver hesten fred og ro tim at soise ude. "rivaler", så har den ingen grund til at skrabe.


  • #9   4. jun 2017 Mimre; vores fodertrug hænger så lavt at den næsten står på jorden, så det er ikke et problem.

  • #10   4. jun 2017 Tak Tindur, det kigger jeg på smiley

  • #11   4. jun 2017 Vores bund er rigtig fin og tyk og det er ikke dét at de skraber der er problemet. Problemet er, at de skraber bunden væk rundt om deres trug. Derfor vil vi gerne have nogle måtter rundt om smiley hestene er opdelt af en skydedør når de fodres og vi står ikke og våger over dem - vi skal jo også selv have mad smiley derudover er truget sat i ca 20 cm højde, netop for at fremme deres naturlige spiseholdning. Det er kun ham den lille på knap et år der gør det, og vi vil jo gerne passe på ham så godt som muligt. Forskellige underlag har de rigeligt af på folden.

  • #12   4. jun 2017 Jeg har selv de tanker med gummi i løsdriften og hører mange sige at det ikke er nødvendigt, men vores heste får hø både inde og ude, men vil helst spise inde, de står på træpillesmuld så for at de ikke blander det i en pærevælling er der ikke strøelse omkring høet, hvilket gør at de jo står mange timer på et hårdt betongulv og min går ofte hen og står i pillebunden og glor, jeg tænker da på alle måder at det er mere behageligt at stå blødt...
    Men nej hvor jeg synes det er mange penge når man skal have til en halv løsdrift...

    sorry, det blev langt!

    Det korte af det lange er at jeg godt kan forstå dig! smiley


Kommentér på:
Alternativ til staldmåtter?

Annonce