{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.265 visninger | Oprettet:

Hjælp! Vi skal lave ridebanehegn, men ... {{forumTopicSubject}}

Hej!

Er der nogen som har idéer til hvordan og hvorledes man griber det an, når man skal lave sit eget hegn om ridebanen? Altså, hvilke materialer er smart at bruge, skal det støbes, bruges stolpespyd osv? Vi skal bruge hegn om en 20*60 bane vi er igang med at anlægge, og vi laver gerne det hele selv. Har absolut ingen idé om hvordan vi skal gøre smiley Vi tænker pris i omegnen af 10.000, men også meget gerne lavere.

Hvis der er nogen som har billeder af deres eget hegn, vil vi meget gerne se dem som inspiration. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp! Vi skal lave ridebanehegn, men ...
  • #1   20. jun 2017 Der er meget inspiration at hente rundt om på nettet. Mht. nedgravning af stolperne, så kan det absolut godt betale sig at gøre det grundigt (=langsommeligt og sikkert også smådyrt), for det holder bare bedre - men hvis det er tørt sandjord, så holder det generelt meget bedre end våd, kold muldjord.
    https://www.heste-nettet.dk/forum/34/15910/15910/
    https://ripa-heste.com/tag/ridebanehegn/
    https://www.heste-nettet.dk/forum/3/418083/418083/


  • #2   20. jun 2017 Vi har lavet et billigt ridebanehegn 20x40 med materialer fra jem&fix - pris ca 4000 kr incl træbehandling .

    Det fungerer glimrende til mine heste, som er uddannede heste - MEN havde jegflere penge på hegnsbudgettet, så ville jeg vælge noget mere stabilt primært brædderne imellem stolperne.

    Stolperne er presset ned i jorden af gravkograb - vi har sindssygt meget brokker, knust beton og stenmel, så man kunne ikke med nogensomhelst mulighed have sat det uden maskine.

    Mvh Charlotte


    profilbillede
  • #3   20. jun 2017

    profilbillede
  • #4   20. jun 2017 da der skal kunne være strøm på ind til vores banen når vi ikke bruger den så er den lavet som alt vores andet hegn.
    træ pæle med hvidt tråd på - nemt og billigt;)


  • #5   20. jun 2017 Sindssygt flot hegn Charlotte! Hvad er dimensionerne på hhv. stolperne og brædderne, hvis jeg må spørge? smiley

  • #6   20. jun 2017 Stolperne er 75x75 x 240
    Stolpehatte 75x75
    Brædder 19 x100 x 300

    Og så en gang "valnødde" fra Pinotex.

    Som sagt ville jeg vælge kraftigere brædder i dag, hvis det var jeg skulle ride ungheste, da det virker en lille smule Klein i det.

    Mvh Charlotte


  • #7   20. jun 2017 Vi har for ikke så voldsomt længe siden fået lavet nyt hegn på den gård min part står på
    Hvad det kostede aner jeg ikke men det er købt i Kinnerup smiley
    Vi gravede og satte det selv i


    profilbillede
  • #8   20. jun 2017 Der kan forresten så vidt jeg husker komme strøm i hegnet også, da der er små tråde rundt om alle 'rørene' så den også kan bruges som sygefold osv smiley

  • #9   21. jun 2017 Jeg tænker at lave en interimistisk træningsbane her hjemme der kun bliver 12x24 (mener jeg var det jeg fik det målt op til at det kunne blive pga pladsmangel) Her tager jeg hegnspæle Ø7 x 200 og banker ned i jorden (også med maskine da vi også har jorden fyldt op med "lort") også sætter jeg hvid hegnsbånd rundt om.
    Dette er selvfølgelig fordi jeg ikke vil lave noget seriøst og dyrt der ikke er i oprindelig ridebane str. Og ikke når vi kun lejer gården. smiley
    Men det ser ikke så slemt ud synes jeg smiley

    Mvh TT


  • #10   21. jun 2017 Her er et billede lånt fra et forum på hestenettet.

    Mvh TT


    profilbillede
  • #11   21. jun 2017 Dette er vores hegn, vi ville gerne have haft hvidt hestehegn men da vi bor ved vestkysten og ikke kunne få tilladelse til andet end naturfarvet blev det sådan her.
    Min papfar har selv gravet det hele ned og bygget det selv. vores bane er 20*60 og jeg syntes selv at den er rigtig fin. Den har stået i 5 år tror jeg det er ved at være og bliver malet/olieret engang imellem men ellers holder den sig fint og står meget solidt.

    Han var meget omhyggelig med at det hele skulle være snorlige og tror ikke at han brugte meget mere end 10.000 på det hvis overhovedet så meget smiley så det er muligt at gøre det hele selv.


    profilbillede
  • #16   21. jun 2017

    profilbillede
  • #17   22. jun 2017 Woaw, det er godt nok nogle fine hegn I har alle sammen! Det vigtigste er pt for mig at jeg kan have hestene fri på banen, uden at være bange for at de hopper over hegnet smiley hvor høje er jeres hegn? Vi tænker noget i omegnen af 130-140, ligesom vores hegn om folden smiley

  • #18   22. jun 2017 Jeg vil tro vores måske er omkring 120-130 men jeg ved det faktisk ikke
    Hesten på billedet er 160 ca smiley


    profilbillede
  • #19   22. jun 2017 Hmmm jeg mener mit hegn er omkring 125-130 cm for kanten på øverste brædde - jeg har ikke springheste, og løsspringe ikke over spring, så er der er ikke nogle af mine som er smuttet ud, hvis de er løse på banen. smiley

    Husk sæt brædder indvendigt, så dit knæ ikke kan hænge fast på en stolpe, hvis man kommer lidt tæt på hegnet.

    Og så få endelig budgetteret med en baneharve/- planer - det er alfaomega at holde banen tit for at undgå hovslag og huller. Jeg ordner min bane ca hver 3 dag.

    Mvh Charlotte


  • #20   22. jun 2017 Tusinde tak for inputs, det var meget lærerigt. Vi tager det hele med videre i vores jagt på hegn smiley
    Mht. baneharve, så skal vi have en all season ground top, og den skal bare rives smiley dejligt nemt smiley men tak for heads up smiley


Kommentér på:
Hjælp! Vi skal lave ridebanehegn, men ...

Annonce