{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.074 visninger | Oprettet:

Mormormad - hvad er det bedste? {{forumTopicSubject}}

Ja, som overskriften siger handler emnet om mormor mad.
God gammeldags mad.

Min mor, er opvokset med mormor mad, og hun hader det, så vi har altid spist let og smart mad, for det meste uden kartoffler. Og jeg elsker kartoffler.

Jeg sidder her og skal finde på aftensmad, og har besluttet at det skal være mormor mad, med kartoffler.

Hvad er jeres yndlings mormor mad?

Hos os spiser vi ofte karbonader, skipperlabskovs, forloren hare.
Og sønderjyske retter som kålbûttel, og skidende æg.



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mormormad - hvad er det bedste?
  • #1   25. okt 2017 I aften får vi gæster.
    Stegt flæsk med persille sovs...

    Flæsk, kartofler og frisk persille fra haven til at smage sovs til med.


  • #2   25. okt 2017 Men for mig giver "mormormad" stærke associationer til den kærlighed mine bedstemødre gav os, hver gang de tilberedte god mad til os børnebørn.
    Jeg tror at svarene afhænger af, hvad ens bedstemødre lavede, for den bedste mad er for mig, den mad jeg husker fra deres køkken...


  • #3   25. okt 2017 Flæsk er en klassiker. Det er så godt.
    Ja, som du nævner hænger det sammen med kærligheden, og uanset hvordan det bliver tilberedt, er det aldrig det samme som hos dem. smiley


  • #4   25. okt 2017 krebinetter med kortofler og den hvide sovs med ærter og gulerødder
    panerede skinkesnitzler
    frikadeller med sovs kartofler og rødkål


  • #5   25. okt 2017 Labskovs, Røget medister med brun sovs, stuvet hvidkål og kartofler. Frikadeller. smiley Nøj hvor kommer jeg til at savne min farmor smiley

    Mvh TT


  • #6   25. okt 2017 uhh, kommer i tanke om en ret, med hvidkål og flæsk? mener jeg? kan ikke huske hvad den hedder, men VED at mine bedsteforældre laver det engang imellem smiley
    jeg ved ikke om det er samme ret, men de laver også noget i en " gammel form" hvis nogle har en idé om hvad jeg snakker om smiley


  • #8   25. okt 2017 stegt flæsk med persillesovs,
    hakke bøf med løg
    skibber labskovs
    biksemad
    svensk og fynsk pølseret (om det er mormor mad ved jeg ikke, men det er nogle gamle retter)
    medister
    flæskesteg
    gullach

    det var bare lige nogle af dem jeg kunne komme i tanke om. men min farvorit er hakke bøf, og stegt flæsk


  • #11   25. okt 2017 Bankekød kan jeg rigtigt godt lide.
    Og så på denne årstid en rigtig hjemmelavet oksekødsuppe kogt på oksebryst og kraftben og med masser af gode grøntsager i


  • #12   25. okt 2017 Putte, mener du stuvet hvidkål? (Fint snittet hvidkål, kogt. Man laver en opbragt hvid sovs, smagt til med muskatnød og blander kålen i sovsen.)
    Eller brunkål? (brun en ribbed tegn, flæsk eller hvad du vil have som basis i en stor gryde. Snit et hvidkål fint, hæld det over stegen. Lad d det simre under låg. Hele huset lugter af kål, men det smager godt...)


  • #13   25. okt 2017 Gule ærter.
    Gammeldags oksesteg med kartofler, brun sovs og asier.
    Uha der er jo mange gode retter smiley


  • #14   25. okt 2017 Putte: enten er det brunkål som doktor who nævner. Men det kan også være hvidkålsbüttel (hedder det på sønderjysk)
    Det er kål og kød i en form, der enten bliver lavet i ovn, med eller uden vandbad smiley


  • #15   25. okt 2017 Gammeldags oksesteg, havde jeg næsten glemt alt om. Det er længe siden. Her får vi dog perleløg istedet for asier smiley

  • #16   25. okt 2017 En ting her som er et hit er Hvidkåls dolmer
    Men også merdister med brun sovs kartofler mm
    Dansk bøf med løg og spejlæg er bestemt heller ikke det der bliver rynket på næsen af her..
    Æggekage faktisk også en klassiker
    Jeg laver en masse mormor mad her smiley
    VH Annette



  • #17   26. okt 2017 Grydekylling med agurkesalat, hvide kartofler og brun sovs. smiley

    Hjemme hos os får vi gerne "mormor" mad. vi kan god lide en god kraftig brun sovs og kartofler smiley


  • #18   26. okt 2017 Uha jeg er nærmeste kun vokset op med mormor-mad - Til mine søstres frustration da de ikke er til kogte kartofler.
    Men jeg er glad. Jeg elsker kartofler i alle afskygninger.
    Dog er karbonader noget af det bedste man kan servere til :kr


  • #19   26. okt 2017 En klassisk mormor-ret er grydestegt kylling med aguurkesalat.

    Og grøn salat med mormor-dressing.

    Jeg hader kogte kartofler, så hos os får vi også mange af de retter I har nævnt, men med væsentlig anderledes tilbehør. Så er der ikke så meget mormor over det, men det smager himmelsk alligevel.



  • #20   26. okt 2017 Brunkål smiley

    Frikadeller med stuvet spidskål og kartofler

    Flæskesteg med sauce, hjemmelavet rødkål og agurksalat, og BRUNE kartofler.

    Og ren luksus, hjemmelavet forloren skildpade, det han jeg ikke fået siden at jeg midstede min Mormor.

    Jordbærgrød, det fik jeg altid hos min Mormor.


  • #21   26. okt 2017 Hjerter i fløde sovs

  • #22   26. okt 2017 Brændenene kærligthed mmmmm.
    Flødekartofler med skinke.
    Wienersnitzel med brase kartofler (smør sovs eller bernaise)
    Hakkebøffer med kartofler (ellers kartoffelmos) bløde løg og brun sovs
    Mørbragryde med kartofelmos eller bar kartofler. (bruger også ris nogle gange)

    Er total vokset op på den go gammeldag mad. =D og ELSKER DET



  • #23   26. okt 2017 Rigtig mormormad kan aldrig efterlignes - de mormødre kan bare noget helt specielt, når de laver mad!

    For mig har mormormad altid været stegt flæsk med persillesovs, millionbøf, koteletter i fad, hønsekødssuppe m. kød- og melboller (det hele er selvfølgelig hjemmelavet smiley ), flæskesteg med tilbehør som nu engang hører til og nogle andre retter - men som sagt, rigtig mormormad kan aldrig efterlignes! smiley


  • #24   26. okt 2017 Doctor Who:
    synes begge retter siger mig noget smiley


  • #25   26. okt 2017 Uha, I har jo nævnt det meste, og tænderne løber helt i vand smiley

    Men her er lidt flere jeg husker, og også somme tider laver selv:

    Småkød eller kylling i karry med ris
    Osso buco eller benløse fugle med kartoffelmos og masse af grønsager som porrer, gulerødder og blomkål.
    Høns i asparges med enten kartofler eller tarteletter
    Rullesteg med persille, brun sovs og kartofler
    Stegeben med den bedste brune sovs og kartofler

    Min skønne farmor var en haj til bagning, og syltning af alt fra deres kæmpestore urtehave. Så efter bærsæsonen stod den som regel på rødgrød med fløde, eller jordbærgrød med fløde osv. Dessert var der altid.
    Hendes roulade var legendarisk og søndags-kaffebordet for familien bugnede af hjemmebag. Behøver jeg at sige hun er savnet? smiley


Kommentér på:
Mormormad - hvad er det bedste?

Annonce