{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
704 visninger | Oprettet:

Klipningens betydning for præstation? {{forumTopicSubject}}

Hej Hg.
Jeg overhørte nogle tale hvor den ene siger til sin veninde at hun havde klippet sin hest fordi den ikke kunne præstere optimalt med fuld vinter pels..(personen rider på L niveau) Så blev jeg selvfølgelig nysgerrig og ville høre med Jer om I har klippet af samme årsag/hvor normalt det er at klippe for præstation og ikke fordi hesten skal bruge tid på at tørre igen..

Så hvor mange af jer klipper jeres hest så den kan holde til at arbejde? smiley
Og hvad er jeres hest sit arbejde? smiley

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Klipningens betydning for præstation?
  • #1   12. nov 2017 Kan godt mærke forskel om jeg klipper eller ej. Min den gamle (og den gule jeg havde) gik hurtigt døde med stor vinterpels hvor de svedte bare ved en bette travtur. De pustede også mere som om de var i møg dårlig kondi.
    Den gamle fik varmeknopper over hele kroppen, selv i hovedet og en slags hudbetændelse pga skidt i pelsen og at hun ikke kunne komme af med varmen. Vi rider mest i skoven og lidt dressur.


  • #2   12. nov 2017 Til dels - jeg klipper her i efteråret, når jeg oplever at han har svært ved at tørre/ sveder på en varm dag.

    Det giver ham noget mere energi.

    Herefter håber jeg at det bliver så køligt i vejret, at jeg kan undgå at klippe ham resten af sæsonen, da han går meget på fold og rides udenfor så meget så muligt.

    Men min erfaringer er, at dethjælper på energi niveauet, og de virker mere sensitive, når de lige er nyklippede.

    Mvh Charlotte


  • #3   12. nov 2017 Ingen af mine 3 fjollere er klippet - især en af den sætter pels som skulle han til polar cirklen. Jeg har ikke oplevet nedgang i hans præstation i vinterhalvåret. Han får dækken på til han er tør igen.

    Det samme med de to andre, selvom de ikke har samme isbjørne pels.

    Det fungere fint.


  • #4   12. nov 2017 Her vil jeg sige både og, men min bliver også klippet af en anden årsag - regneksem, som hun formåede at få ved at gå rundt på folden i regnvejr med vinterpels for nogle år siden.

    Så i forhold til det, så ville hun jo miste evnen til at præstere i og med, at hun var så hårdt ramt, at en blød børste fik hende til at krympe sig. Problem løst med klipning.

    Men jo, jeg kan også mærke forskel på hendes udholdenhed med vinterpels og når hun bliver klippet. Det er hårdt for hesten at svede.


  • #6   12. nov 2017 (Færdigtilredet 3 års islænder? smiley )

  • #8   12. nov 2017 Maja : nej det er IKKE ligemeget, om man lukker en våd hest på fold, i hvert fald ikke for nogle heste.

    Min Mands fjoller, sætter næsten ikke vinterpels, hans gror bliver bare en anelse længere. Men jeg må for alt i verden ikke lukke han på fold, svedig, så har jeg med garanti en hoste-hest dagen efter.

    Så han får dækken på efter HVER træning, også selvom han kun er varm. Så på med fleecedækkenet, i en time eller to, efter endt træning. og det holder hans hoste væk. Hvorefter jeg uden problemer kan lade ham gå uden.


  • #10   12. nov 2017 Mine bliver klippede for at kunne præstere. De står hjemme, så jeg kan godt skifte dækken, når de er blevet tørre,og hvis jeg altid red ude, fik de nok lov at beholde pelsen - men i den mørke tid rider jeg i hal, og de bliver så varme, at de er helt forkomne af det. Det er hverken særlig sjovt eller særlig sundt, så jeg klipper.

  • #11   12. nov 2017 Som de andre også siger så kan hesten jo nemt få det for varmt med så meget pels, ligesom jeg også altid smider jakken når jeg rider fordi jeg får det for varmt. Det gør lige at man har mere overskud, og det kan jo også sammenlignes med at mange heste om sommeren (på de varme dage) kan være lidt energiforladte. Sådan er det selvfølgelig ikke for alle heste. Min klipper jeg mest fordi hun ellers sveder rigtig meget og har svært ved at tørre.

  • #12   12. nov 2017 Der er jo også forskel på om man rider i hal, eller som jeg, der ALTID rider udendørs, i dag var der 2 grader, da jeg startede morgen træningen, jeg tror mine fjollere, var glade får deres pels.

  • #13   12. nov 2017 Og som med alt andet, så er der også forskel på pelstykkelse hos hestene.

    Min dv er så tyndpelset om vinteren, at folk tror han er nyklippet - men han har bare denne tynde pels, og er aldrig klippet.

    Den sorte ollebolleblanding er “tykpelset” om efteråret - men i forhold til en fjordhest eller islænder, der er han tyndpelset hele året smiley

    Mvh Charlotte


  • #15   13. nov 2017 Min bliver klippet fordi hun sveder, men jeg oplevede fra dag 1 at hun fik enormt meget energi (på den gode måde), og blev meget veltilpas under arbejde. Vi rider skovture og LC dressur, og det gjorde stadig en kæmpe forskel smiley

  • #16   13. nov 2017 Jeg synes også jeg kan mærke min hest er mere tilpas ved træning når den lange pels ryger, ligesom jeg selv klart yder bedst hvis jeg er nogenlunde tempereret ligemeget om det er på rideturen eller på en løbetur. smiley

Kommentér på:
Klipningens betydning for præstation?

Annonce