{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
513 visninger | Oprettet:

Uvelkommen kat {{forumTopicSubject}}

Sagen er den at der desværre er en kat (muligvis vildkat) Der har besluttet at den skal bo på vores grund....

Det generer ikke umiddelbart. Men den har fundet katelemmen ind til vores garage, hvor vores kattefoder står i spande.

Men det helt store problem er at den jo så bevæger sig ind på min hunkats territorie. Og det bryder hun sig absolut ikke om. (Til tider vælger hun at mærke hendes territorie af ved at tisse op af vores ovn. )

Hvad kan jeg gøre for at holde denne kat væk? Uden at genere min egen kat selvfølgelig?

Magnethalsbånd er ikke en mulighed da min kat får sår af at have halsbånd på.

Kommentarer på:  Uvelkommen kat
  • #1   13. nov Kontakt kattens værn.

Vandslanger, arrige gravhunde og des lige bruger nogle. Jeg gør ikke.
    Jeg havde lukket kattelemmen af, eller hvis det er meget vigtigt din kat kan komme i ly - sat et bur på indersiden af klappen eller fjernet kattemaden. Kort sagt, fjernet alt vildkatten kan skade

• #2   13. nov simpel hen godt svar SÅDAN

• #3   13. nov Er din hunkat neutraliseret? P-piller tæller ikke, hun dufter stadigvæk langt væk af liv og glade dage for en vild hankat Det er første step på vejen til at undgå ubudne gæster.

Så vil jeg finde ud af, om katten faktisk ER vild, eller om der befinder sig en ejer et sted. Så kan du komme til den, så få tjekket om den er øremærket eller chippet. Er den det, jamen så kontakter du ejeren - er den ikke og ER den faktisk vild, jamen så skal du tage stilling til en masse og evt kontakte kommunen.

Ønsker du ikke katten og ej heller at fodre på den, så skal lemmen lukkes NU! Evt. få en chiplem, hvis problemet på sigt fortsætter. Går den, så går den og så er de svære at slippe af med. Du vil ikke have dem ind til din kat, hvad de render rundt med af potentiel sygdom og utøj er ikke til at sige - og sandsynligheden for at den har det, er stor.

Så kan du evt få fundet en fodervært/''ejer'' til katten, der vil varetage den og få den neutraliseret og mærket. Det kan du overveje hvis katten ellers er frisk og sund, ellers ville jeg indfange og aflive. Sådan en skal jeg selv af med her en af dagene, skide syg og den render og skider/pisser/ligger blod over alt og det er godt nok, puha. Nu har jeg endelig i dag fået den indfanget og må indrømme at synet var til at græde over, stakkels missefyr..

Der er mange uvelkomne katte overalt og det er ikke et værdigt katteliv.

• #4   13. nov Min kat er neutraliseret.
    Hun er både inde og udekat, så jeg kan ikke lukke kattelemmen.

Katten kan ikke komme til fodret da det står i en lukket spand. Men den kan selvfølgelig dufte det.
    Desuden kan jeg slet ikke komme til den. Ikke engang så jeg kan tage et billede og efterlyse den.

• #5   13. nov Du kan se på kattens værns hjemmeside hvilke kommuner de har aftaler med. Så er det gratis at få indfanget den. Er katten i nød - altså syg eller kommet til skade - så er det 1812, Dyrenes Beskyttelse der skal kontaktes. Der er desværre over 500.000 vildtlevende katte i Danmark, så problemet er enormt har selv indfanget og fået aflivet flere, en enkelt var dog rask nok til at beholde efter kastration, sundhedscheck og vaccination og mærkning ham arbejder vi på at gøre helt tam. Held og lykke

• #6   13. nov Det ved jeg skam godt jeg har også haft dem ude og indfange en.
    Problemet er jo bare at jeg kan ikke komme til denne kat så jeg kan finde ud af om den hører til i nærområdet. Jeg bliver nok ikke særlig populær hvis jeg får indfanget en huskat og sendt til DB

• #7   13. nov Line...
    Hvis du kunne komme til katten, og fx se et halsbånd eller selv få dyrlægen til at aflæse chippen i nakken ville det jo have været perfekt. Og overflødig med Kattens Værn, for problemet var løst.

Det er jo netop fordi at katten er umulig at komme tæt på, at Kattens Værn er god at kontakte.
    De kan jo bruge fælder og lignende tricks

• #8   13. nov Har selv døjet meget med et lignende problem tidligere.

Jeg satte kattelemme op med chiplæser i, så mine katte ikke skulle have halsbånd på, men som så kun lukker mine egne katte ind.

Og så kan du sprøjte vand efter den uønskede kat, til at jage den væk.

• #9   13. nov Jeg tænkte også sprøjte vand på den.

Fang den evt i en mårfælde. Vi vænnede tilløberkatten til at finde foder deri, for at have en snor op til vinduet og så klappede vi fælden, mens katten var deri.

Jeg har desværre selv indfanget og fået aflivet flere vildkatte for nylig der tydeligt var vilde og skravlede.

500.000 vilde katte lyder af meget men vi har godtnok mange her omkring..

• #10   13. nov Jeg flyttede foderet ind i huset da vores stod i stalden og trak alverdens vilde katte til

• #11   13. nov Lene T: eneste alternativ for os er at tage det ind i huset. Og det vil jeg helst undgå pga lugten.
    Men problemet er samtidig også at dens tilstedeværelse på grunden er til gene for min kat

Eva: den her virker bare ikke syg eller skravlet. Den ser faktisk ud til at være i ganske god huld. Men den stikker af så snart man går udenfor. men jeg tror jeg vil forsøge mig med mårfælden

• #12   13. nov Min kat kommer ikke til at blive chippet. Så er det absolut sidste løsning.
    Hun er 11 år og vi skal ikke have en ny kat efter hende. Sp jeg ser det faktisk lidt som spild af penge at købe en ny dyr kattelem for noget der måske kun bliver få år

• #13   13. nov Vi oplevede bare da foderet forsvandt at det samme skete med de vilde/fremmede katte vi ser dem aldrig mere.
    Før turde vores katte dårlig gå ud og vi måtte til dyrlæge med bylder fordi de blev overfaldet.
    Syntes nu ikke tørkost lugter hvis det er det du tænker på

• #14   13. nov Det kan nok løse at den ikke kommer ind mere (vores foder står i vores garage og den kommer ind gennem kattelemmen)
    Men vi har ofte katte fra nabolaget rendende rundt. Jeg tænker det nok trækker dem lidt til at der allerede bor en kat.

Min kat tør godt gå ud hun gider bare ikke mere. Hun sover det meste af dagen

Jeg syntes nu god unik det lugter meget det vi har

• #15   13. nov Har du jagttegn?
    Nej??

Er der jagttid på kat? Nej!
    Har du tilladelse til regulering, dvs søgt og fået tilladelse til jagt for at reducere en bestand størrelse? Nej?
    Ergo er det med mårfælden ulovligt, fraset for de kattefængere som har special tilladelse.

Ellers må man kun bruge fælder hvis man har jagttegn, laver lovlig jagt og ved hvad man gør.

- og når folk herinde glemmer at fortælle det er ulovligt, og glemmer at tale om hvad de vil med den tilfangetagne kat, så er det et uigennemtænkt råd! Måske har de selv gjort det, men de har ikke tænkt det igennem.
    At sprøjte en tilfangetaget kat over er at udsætte den for unødvendig overlast. Du har mildere midler til rådighed, fx en lukket kattelem. Og hvis den er vild kan den bide igennem 2 lag tykke handsker, så du kan ikke undersøge en vild kat for chip uden bedøvelse. (Kattens Værn kan bedøve) Og hvad vil du ellers med en fanget kat?
    Slippe den løs? Så den kan tæve din egen kat igen, når den har fundet tilbage? For katte søger hjem.
    Skyde den?

Fælder er ikke et humant råd for folk uden oplæring og en plan for bagefter.

• #16   13. nov Evt en kattelem med tip også få din kat tippet på den måde kan du undgå at fremmede kommer ind i huset.

• #18   13. nov Men nu er muligheden ikke for en lukket kattelem. Nu havde jeg så heller ikke tænkt mig at skyde katten?! Men at kontakte en kredsformand og få den fjernet. Det har jeg gjort før. Men det er så bøvlet med fælden fordi at han nærmest aldrig havde tid til at hente den. Og jeg syntes ikke en vildkat bør sidde i en fælde en hel dag?!

• #19   13. nov Du kan købe en lem som du kan få kodet med din kats tip, så kan den altid gå som den vil. Men fremmede katte kan ikke komme ind

• #20   13. nov Det havde vi til til vores det gamle sted vi boede og virkede

• #21   13. nov Nej.
    Katte fangeren kører ud, sætter fælder op og tilser dem to gange i døgnet. (Det er lovpligtig med to tilsyn pr dag ved brug af fælder.)
    Er der en kat i fælden bliver den bedøvet, så man kan undersøge den. Hvis den giver mælk slipper man den løs igen og prøver at fange dens killinger - det er ynkeligt at dø i utide fordi moderen er taget væk.
    Hvis den er chip mærket kan ejeren findes.

Hvis den tydeligt er syg, og der ikke er tegn på at der er en ejer kan man overveje aflivning på stedet, hvis det er det mest humane.

Anyway, brug Kattens Værn, så håndteres vildkatten korrekt

• #22   13. nov Hvis du ik er interesseret i at katten kommer og du ik ved hvem der ejer den, har du faktisk pligt til at kontakte et kattehjem indenfor 14 dage og finde en løsning.

• #23   13. nov Heidi A: hvor ser du den lov? Har aldrig hørt om den.

• #24   14. nov Jeg spurgte både kommune og kattens værn den gang vi havde flere vilde katte på besøg, men ingen kunne hjælpe mig.

• #25   14. nov Hvis i har foder stående altid ville jeg fjerne det..
    vi havde engang en nabolag rendende fordi vi havde foder stående.. Det gad jeg ikke da den "skubbede" vores egen væk..
    Siden den dag har vi fodret indendørs. Vores kat kommer morgen og eftermiddag/aften til køkkenvinduet og beder om at komme ind. Enten bare for at spise og gå igen eller spise og sove lidt..
    Vi har intet udendørs der kan tiltrække andre og nu kommer her kun vores egen kat.. (og ja hun er neutraliseret)
    Derudover tager hun rigtig mange mus udenfor som hun gerne spiser, så skulle hun blive væk en hel dag uden at spise inde, så skræmmer det mig langt fra..

Med andre ord så havde jeg lukket kattelemmen og vænnet katten til at komme til døren/vinduet når den vil ind.

• #26   14. nov Og så selvfølgelig kontakte nogen der kan komme og fange katten hvis i ikke selv kan komme til den..

• #27   14. nov Altså min kat bliver jo fodret inde. Det er bare foderlageret der står i garagen som ovenikøbet er lukket hele tiden bortset fra kattelemmen. Og foderet står faktisk rigtig langt væk fra lemmen og gemt under nogle ting.

Det med at lære katten at komme til døren ser jeg ikke nogen fidus i. Jeg er ikke interesseret i at min kat skal være nødt til at gå ude fra 8-16 når der ikke er nogen hjemme..

• #28   14. nov Jeg har også tænkt mig at kontakte nogen der kan fange den. Men har udskudt det lidt og håbet at katten smuttede igen. For sidst vi havde en vildkat der skulle fanges var det sp besværligt at få den hentet osv.

• #29   14. nov Camilla T : vi havde også en uønsket kat 3-4 uger hvorefter den blev kørt til inges katte hjem. Der sagde hun det. Vi havde heller aldrig hørt om det.

Kommentér på:
Uvelkommen kat