{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
929 visninger | Oprettet:

Ud og flyve. {{forumTopicSubject}}

Lille forklaring:
Jeg skal ud og flyve for første gang i August.
Mit problem er at jeg er meget nervøs, og har lidt skræk for det.
Er en smule bange, lidt fordi det er første gang og at jeg ikke har prøvet det før, og også fordi jeg er bange for der sker noget slemt (Styrte) på det tidspunkt jeg er med.

Har godt fået af vide utallige gange at chancen er lille, men det hjælper ikke, for problemet er at jeg er bange for at i det jeg skal med er det lige ved den lille prosent chance for det sker, så at sige chancen er lille hjælper ikke.

Nå nu til det jeg egentlig ville:
Men hvad gjorde i første gang i skulle flyve for at berolige jer selv, både inden i skulle af sted men også når i var kommet om bord?
Har i nogle ideer? smiley


Det skal lige siges:
Selv om jeg er bange tør jeg godt udfordre mig selv, så vil nemlig gerne af sted så min skræk kan forsvinde, er en person som nemt bliver nervøs, selv i en Bil. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ud og flyve.
  • #1   4. jul 2018 Jeg er rædselsslagen for at flyve, og er i den "uheldige" situation at jeg har fløjet allerede 8 gange i år (det meste arbejdsrelateret) og skal op i luften igen om to uger. De fleste gange alene og nogle på lange flyvninger med turbulens.
    Det altafgørende for at jeg kan flyve er at jeg er sådan ret påvirket af alkohol, men ikke så meget at jeg ikke kan finde flytoilettet.
    Køber nogle af de små travel size whiskeyflasker og bunder i lufthavnen inden. Og på flyet bestiller jeg 2-4 af de der små travel size vin og hælder i mig også. Så er det pludselig meget hyggeligere smiley
    Kan IKKE anbefales som en god løsning, MEN det virker!


  • #2   4. jul 2018 Hmm ville kunne være en ide hvis ikke det var fordi jeg ikke kan lide Alkohold. XD
    Men tak for ideen alligevel. smiley

    Skal dog heldigvis flyve sammen med nogen, men kunne være rart at vide hvad man selv kan gøre for at sænke sin nervøsitet. smiley


  • #3   4. jul 2018 Prøv at tage en linial.

    I den ene ende af skalaen, er din hjerne, når du er i følelsernes vold.
    I den anden ende, er din hjernes "indstillinger" når du tænker logisk og analyserende.

    Når du tænker logisk, så er der lav aktivitet i de centre af hjernen, du skal bruge til at føle angst. Derfor er man rolig, når man analyserer. Når du tænker logisk, har du også rimelig god kontrol over, hvilke associationer din hjerne følger. Associationer er mere løse, når man er i følelsernes vold, og dermed svære at kontrollere, når du tænker med følelser.

    Så.
    Øv dig i at tænke logisk analyserende.
    Og når du skal op i flyet, så tag noget med, som virkelig er spændende og kan aflede dig.
    Fx en lydbog. Red Rising af Pierce Brown er de bedste bøger jeg har læst i nyere tid! Og fantastisk dygtig oplæser. (på engelsk)
    Du kan også tage noget super spændende litteratur, fx om historien det sted du skal rejse til.
    Eller regneopgaver, fysisk, filosofi, hvad du nu kan lide af faglitteratur - som er så spændende, at du tager det med i seng +ikke for legende let, så du faktisk tvinger dig til at tænke.


  • #4   4. jul 2018 Alkohol hæmmer frontal lapperne, en let beruselse kan derfor hæmme bekymringer =man føler sig mindre utryg.

    Men alkohol hæmmer samtidig din selvkontrol og en dopet hjerne lærer ikke så godt.
    Du vil vel helst at konklusionen efter turen var "jeg glædede mig måske ikke - men jeg gennemførte på egne vilkår!"
    - Det er jo den ultimative succes, som du kan fortælle dig selv om et par uger, når du lander...


  • #5   4. jul 2018 Lyder som en god ide at skulle kunne tænke. smiley
    Kan være jeg skal tage et kryds og tværs blad med, dem syndes jeg er sjove og er udforende for hjernen. smiley
    Og så fylder det ikke ret meget med et blad og en blyant. smiley

    Tak for rådet. smiley


  • #6   4. jul 2018 Super ide med kryds og tværs.
    Gå netop efter det, som din hjerne og personlighed tænder på at koncentrere sig om.

    Det er netop kernen i at aflede sig fra frygt.


  • #7   4. jul 2018 Noget der også hjælper mig er, at tænke på hvor meget sådan et fly kan klare uden at styrte ned og hvor høj sikkerheden er.

    Selv et stort fly kan med lethed lette med kun 200 km/t.
    Der er altid mindst 2 mennesker i cockpittet. Og førstepiloten har mange tusind flyvetimer.
    Manuel styring kan svigte og flyet kan stadig lande på autopilot.
    Autopilot kan svigte og flyet kan stadig lande manuelt.
    Et fly kan flyve med kun én motor.
    Selv hvis begge motorer går ud, kan flyet stadig svæve og lande, og skal du kun flyve rundt i Europa, er du aldrig langt fra en landingsbane.
    Flyet er oppe i luften om det flyver 200 km/t eller 1400 km/t. Normalhastigheden er omkring 5-800 km/t.
    Et fly kan komme helt ned med snuden i lodret stilling og stadig kunne rettes op igen.
    Et fly kan rotere/dreje i 90 grader vinkel og stadig rette op.
    Et fly kan sågar vende på hovedet og stadig rettes op igen, hvis det har lang nok afstand/tid fra jorden.
    Et fly kan tåle at blive ramt af et lyn.
    Et fly er designet og vant til, at tage virkelig voldsomme mængder turbulens.
    Har selv siddet på et fly som rystede fuldstændig vanvittigt i over en time, så meget at alle løse ting fløj rundt og uden sele ville man hoppe op og ned fra sædet. Det klarede flyet helt fint, og jeg var tilsyneladende den eneste person på flyet som var bange over det.

    Håber dette hjalp mere end det skræmte. Det hjælper i hvert fald mig at tænke på.


  • #8   4. jul 2018 Tak for at skrive det, det vil helt sikkert hjælpe til når jeg skal ombord. smiley

  • #9   4. jul 2018 Jeg er ikke selv bange for at flyve.. Men første gang jeg skulle have min søster, som er autist, med ud at rejse, der var det svært.. Hun er ikke decideret bange for at flyve, men generelt bange for nye ting der er udenfor comfortzonen.. Hun havde ting med, der normalvis beroliger hende.. Musik i ørene, en bog, en malebog, whatever.. Så kunne hun ligesom lukke sig inde i sin boble.. Og da vi skulle til at lette var hun selvfølgelig bange, og hun begyndte at græde, men ligeså snart vi var på vej afsted, gik det over.. Jeg synes hun er mega sej, og til august skal vi afsted for 4. gang.. smiley

    Jeg fik engang at vide af en der arbejdede i en lufthavn, at hvis man havde mulighed for det, så var det en god idé at tage en lille tur, f.eks København-Århus, så ens første tur ikke er en rejse sydpå, hvis man nu slet ikke kan klare det, og så bliver ferien ødelagt og man kan ikke komme hjem.. smiley


  • #10   4. jul 2018 Jeg har også autist, måske derfor jeg nemt bliver nervøs, især for nyt.. dog udfordre jeg tit mig selv ved og prøve grænser, nogle gange lykkedes det andre gange ikke, men når jeg får rygget en grænse bliver jeg tit stolt også selv om det er en lille ting. smiley
    Men må se hvordan det går, har heldigvis min kæreste med som har fløjet flere gange. smiley


  • #11   5. jul 2018 Jeg har HADET at skulle lette og lande, var også ved at græde engang når vi skulle flyve. Jeg ved ikke hvorfor det lige var det, som påvirkede mig, men jeg er også bange for for eksempel rutsjebaner (forlystelser) og er også nogle gange ved at græde de få gange om året jeg prøver dem.
    Men lige med hensyn til fly hjalp det mig rigtig meget at sidde ved et vindue(selvom mange har det omvendt), så jeg kunne se hvad der skete udenfor, og så bare fokusere på vejrtrækningen. Jeg observerer meget, så det hjalp. Jeg ved ikke hvorfor jeg synes det var værst at lette og lande, men det hjalp at kunne se gennem vinduet præcis hvornår vi ville lette fra jorden og hvornår vi ville ramme den igen.
    Og så evt. gør stewardesserne opmærksomme på at det er første gang du flyver og at du er nervøs, sådan så de kan hjælpe hvis der er noget smiley


  • #12   5. jul 2018 Havde også tænkt mig at fortælle det til en af stewerdesserne, da min far gav mig samme forslag. smiley
    Er også lidt nervøs for hvor ondt det vil gøre i ørene når vi skal lette og lande, har dog købt noget tyggegummi som jeg tænker jeg vil bruge for at fjerne trykket. smiley

    Jeg har det også mærkeligt ved rutsjebane forlystelser, er altid nervøs og og får følelsen af sommerfugle i maven, men køre den bliver helt stiv når den køre, men standser den har jeg det godt bagefter. smiley


  • #13   5. jul 2018 Jeg har også flyskræk. Sjovt nok, for jeg er egentligt ret pragmatisk indrettet med mange ting - og fly er jo den mest sikre rejsemåde der findes. Jeg er ikke bange for at flyve med svævefly og veteranfly, men når jeg skal i et rutefly er jeg sikker på, at jeg skal dø. Det er fuldstændig tosset, men jeg kan ikke styre det.
    Jeg synes dog egentligt at det hjælper lidt at læse, hvor meget et fly egentligt kan holde til - sådan noget som Celina også skriver. Så er det ligesom om, at min rationelle hjerne kan mane mine følelser lidt til ro igen.

    Jeg befinder mig også bedst ved vinduet, så jeg kan se, hvad der sker. Desuden synes jeg altid, at jeg har det værst på turen ud - der sidder jeg og tuder, når vi letter (hold nu op, hvor er det pinligt). Når vi først er i luften er jeg rimelig okay igen, særligt når jeg lige har helt en drink eller et glas vin ned. Ind i mellem kan jeg endda nyde udsigten. Det er en meget smuk oplevelse at flyve. Dét kan du godt glæde dig til.
    På hjemturen er jeg ikke helt så bange. Jeg plejer ihvertfald ikke at græde. Jeg tror, at det er fordi, jeg er træt og fyldt med gode oplevelser, når vi skal hjem. Jeg er meget glad for, at jeg har det sådan - for så går jeg ikke og bekymrer mig om flyveturen under ferien.

    Jeg har tænkt mig at gå i hypnose for min flyskræk på et tidspunkt. Jeg synes simpelthen at det er så irriterende og noget rigtigt pjat. Men det er alligevel så slemt, at jeg ikke selv bare kan tænke mig ud af det. Jeg havde egentligt håbet, at det ville blive mindre jo mere jeg fløj, men det virker lidt omvendt. Synes det bliver værre hver gang. Derfor tænker jeg, at jeg skal tage mig sammen og "få det fikset". smiley

    Med det sagt, så kan det jo også være, at du synes det er ganske sjovt at flyve og slet ikke bliver bange. Jeg glædede mig selv rigtig meget første gang jeg skulle flyve og forventede, at jeg ville synes, at det var sjovt. Men det gik jo så helt omvendt. Det kan være, at det samme sker for dig - bare med omvendt fortegn. Altså - at du forventer, at du bliver bange, men at du så faktisk bare synes, at det er sjovt. smiley


  • #14   5. jul 2018 Jeg har det ligesom dig Mette. Jo mere jeg flyver, jo værre bliver det.

    Dvs. da jeg var yngre og skulle flyve var jeg ret nervøs, men så var det heller ikke værre end det.
    Derefter havde jeg kun gode flyvninger uden turbulens eller noget vildt. Og min flyskræk forsvandt helt.
    Så her sidste år og i år omkring vinter, var jeg på nogle hæslige flyveture.

    Siden disse, har jeg været så ræd for at flyve. Alt mit flyveskræk-progress er forsvundet og nu kan jeg kun boarde et fly med alkohol i mig smiley så irriterende! Og frygten bliver værre og værre hver gang. Sidst jeg fløj var jeg fuldstændig åndssvag. Selvom flyvningen var helt smooth.


  • #15   5. jul 2018 Jeg bruger baldrian dråber når jeg skal flyve smiley
    De giver en afslappet følelse, og det er det eneste der kan gøre at jeg slapper nok af til at jeg overhovedet kommer ombord på flyet. Jeg er stadigvæk panisk, især når flyet letter og lander, men baldriandråberne giver alligevel så meget afslappethed at jeg får mig selv til at komme igennem det.


  • #17   5. jul 2018 Selv HVIS der skulle komme nogen med på flyet med dårlige intentioner, så er cockpittet låst. Ikke engang flypersonalet har adgang derind og kan blive presset til at låse op.

    Og skulle selv en af piloterne få en smart ide, så er der altid andre piloter i cockpittet til at overmande denne.

    Man skal tænke på, at selvom der har været sket mange forskellige ting med et fly, som har gjort at flyet er styrtet ned, så har det den fordel for os, for efter hver gang opdateres sikkerheden. Alle tænkelige scenarioer har været prøvet, så flyet, personalet og lufthavnen er forberedt på ALT idag.


  • #18   5. jul 2018 Jeg var ude at flyve for første gang sidste år. Jeg var selv ret nervøs og havde også den tanke som du nu har. Vi gjorde det, at jeg fik en køresyg pille, som gjorde mig en smule træt og mindre nervøs/anspændt smiley

    God tur når du når dertil smiley


  • #19   5. jul 2018 Mette M: Håber da jeg vil syndes det er sjovt når jeg først får det prøvet.. tror også at min skræk vil falde når jeg først har prøvet det. smiley

    Ida & Guldponyen: Jeg skal også havde taget nogle køresyge piller, da jeg bliver køresyg og søsyg, så bliver sikkert også luftsyg, skal dog også havde sådan en plaster på mod det som skulle vare i 3 dage (Mere end man har brug for) men vil bare være sikker på ikke og sidde og havde det dårligt ombord. smiley

    Men tak alle sammen for jeres svar, det er dejligt og høre forslag og hvad i har gjort, osv. smiley smiley


  • #20   6. jul 2018 Jeg har ikke flyskræk, men tager også altid en pille imod køresyge, inden vi letter. Man bliver døsig, og det hele falder lidt til ro. Jeg får transportsyge af alle slags transportmidler, så det er delvist derfor, at jeg tager dem - men også så jeg bare falder helt ned og evt. kan få mig en lur på flyet.

    Jeg håber, at det hele går meget bedre, end du forventer smiley Personligt kan mine ubehagelige flyveture (betydelig turbulens, ondt i ørerne) tælles på en hånd, og jeg flyver rigtigt meget (5-10 gange om året de sidste 15 år).

    Download evt. en film, en app til meditation, en god podcast eller en lydbog til din telefon, så du bare kan putte dutter i ørerne og glemme omgivelserne, når I først er i luften smiley


  • #21   6. jul 2018 Alkohol vil jeg i øvrigt stærkt fraråde, hvis du har tendens til transportsyge - jeg får ihvertfald den ledeste kvalme af det.

  • #22   6. jul 2018 Den første gang jeg skulle/ prøvede at flyve, var i et lille sports fly. Det hoppede ret meget på den stupmark vi skulle lette og lande på. Men det går stærkt når der skal lettes og det er MEGA sjovt når man drøner derud ad og man blive skubbet tilbage i sædet af trykket og jeg fik den der WII smiley I jeg flyver virkelig, da vi gik i luften. At lande var lidt grænseoverskridende men det gik fint.

    Sådan en tur prøvede jeg 2 gange og har endda prøvet at flyve i helikopter på rundtur.
    siden har jeg været på charter 6 gange og også rute fly og jeg syntes stadig det er sjovt at køre stærkt ud af startbanen.
    Men hvis du er heldig at ha en du kender, med til at holde i hånden imens, er det en rigtig go ting, da man er mere tryg.
    Og så tyggegummi til at holde trykket i ørene væk. Ikke at det er slemt for mig, men kan være det for andre.


  • #23   6. jul 2018 Gingerella: jeg spekulere selv over om hvordan det vil blive for mig hvad andgår det med ørene, håber det, om det gør ondt eller om det bare vil føles som om ens hørelse faller lidt. smiley

    Alkohold kommer jeg ikke til at drikke da jeg ikke kan lide det. smiley heldigvis. smiley

    Sunshine, lyder sjovt. smiley
    Har altid (underligt nok) gerne ville prøve og flyve i Hellikopter, har bare aldrig haft muligheden for det.. syndes hellikoptere er ret seje. smiley
    Jeg har heldigvis min kæreste med, og har fået købt mig noget tyggegummi. smiley


Kommentér på:
Ud og flyve.

Annonce