{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.199 visninger | Oprettet:

Er du en klapper eller en stryger? {{forumTopicSubject}}

Ja lidt sjov titel men synes det kunne være lidt sjovt at høre om du er en af dem som stryger (aer) din hest når den gør det godt eller klapper du den?
Grunden til jeg spørg for synes det lidt underligt og alligevel ik, hvad er meningen med at klappe sin hest? Kan jo godt forstår hvis man har lavet fandens godt ridt at man bliver grebet af glæden " kæft det var fedt og hvor det bare godt gået " at man nærmest krammer sin hest og klapper sin hest for et godt resultat smiley nærmest som man ser Danmark vinde i fodbold, hvor de kaster sig i armene på hinanden og klapper hinanden på ryggen for et godt spil.
Men hvorfor klapper man sin hest? Er det tillært adfærd som vi kopiere fra andre vi har set gøre det? Er det bare glædesrus over et resultat eller noget helt andet?
Forstår hesten det som ros eller bare godtager det som en adfærd fra et menneske?
Grunden til dette indlæg er at jeg tit har tænkt hvorfor en del heste mennesker som hilser på deres heste, går direkte hen og klapper hesten end at stryge/ae/klø hesten.
Kan ik lade vær med at tænke som os menneske, synes måske det er fedest at blive strøget( med hånden på ryggen, hvor hånden køre kort frem og tilbage over skulderen/ryggen) end at blive klappet på ryggen af et andet menneske når det bliver tilkendegivet at det var godt gjort smiley der er ik noget forkert om du er en klapper eller en stryger men det bare en tanke jeg tit har undret mig over og hvor man har fået det fra med at klappe et dyr smiley
Nå fyr løs mens jeg venter på at få andet læs flis hjem her og skal ha tiden til at gå smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er du en klapper eller en stryger?
  • #1   29. aug 2018
    Begge dele - jeg stryger ikke, det fatter mit dyr bjælle af - men klør smiley

    Det er bare svært, under ridning at klø/gnubbe hesten imens man rider videre. Så er det en del lettere at slippe den ene tøjle og klappe, samle op igen og ride videre.
    Når jeg klapper, så er det i kombination med " dygtig, suuuper e.l ".

    Hvor det fra jorden er lettere og klø.


  • #2   29. aug 2018 Jeg er en “kløer” - synes det er nemt under ridning lige at nusse med en finger, mens man stadig har tøjlen i hånden, bare lige nede på mankekammen.

    Fra jorden er jeg også mere til at klø eller nusse.

    Men da jeg var barn på rideskolen i gamle dage, der afsluttede man med kommandoen “klap hesten tre gange”, før man måtte hoppe af hesten. Behøver jeg at sige, at rideskoleejeren/underviseren var gammel gardehusar smiley

    Mvh Charlotte


  • #3   29. aug 2018 begge dele.
    dog klapper jeg aldrig en fremmede hest.


  • #4   29. aug 2018 Traver og den gule kan godt lide at blive kløet på siden af halsen, lige foran skulderen, så det er det jeg gør. De plejer selv at stille sig hen, hvis de vil have det. Ellers jeg er ikke typen, der overdriver at kæle med mine heste, for de er egentlig ikke så kælne.

    De vil hellere bare have noget at æde, så de får nogle hestebolsjer eller nogle andre lækkerier i stedet.

    Jeg tror de godt forstår at blive klappet, for de får noget positiv opmærksomhed og anerkendelse sammen med. Men ville da også godt tro, at det var rare for dem at blive aet/kløet frem for at blive klappet smiley


  • #5   29. aug 2018 Jeg gør begge dele, men ved hilsen i stalden, klør jeg ham ofte.

    Under ridning er det et klap, men tænker mest at det er eftergivenheden på tøjlen der er rosen (i det øjeblik jeg rækker hånden frem og klapper)


  • #7   29. aug 2018 Teknisk set er "et klap" en straf. Nu ved jeg godt, at nutidens rideheste er vant til det, men f.eks. min egen, som nok ikke har været vant til det, blev forskrækket første gang jeg kom til at klappe ham.

    Heste anser et klap som et spark, hvis det giver mening.
    Det bedste er at nusse dem = heste der klør hinanden i naturen = noget der er rart.

    Jeg nusser min, bruger kropssprog og snakker til ham når han roses.


  • #8   29. aug 2018
    Heste opfatter ting, efter hvad vi lære dem - lære vi dem at en pisk er noget positivt, så er det det, lære vi dem at det er noget negativt så er det det.
    Samme for klap, klø og alt muligt andet.



  • #9   29. aug 2018 Jeg kløer eller stryger min. klapper meget sjældent.

  • #11   29. aug 2018 Jeg aer og klør for det meste, både når jeg bare hygger med heste men også under ridning, det er hurtigt og nemt lige at række ned og klø ved manken, min blev altid super glad når jeg roste ham ved at nusse/klø foran sadlen smiley

  • #12   29. aug 2018 Jeg kløer smiley og bruger stemmen. Og da jeg fik ham brugte jeg tid på først at lære ham, hvad det betød.

    Han er lært at blive klappet også, men ikke som jeg har set/hørt nogle, hvor det giver genlyd i hele ridehuset (oplevet andre steder) Jeg har nemlig også set heste, bliver bange for klap smiley


  • #13   29. aug 2018 Jeg aer- min er desværre en "problemhest", som er blevet irettesat med hård hånd, så han har været fuldstændig hovedsky. Tænker ikke han forbinder klap med noget positivt

  • #14   29. aug 2018 Min barndoms ridelærer var en gammel garderhusar omkring de 80. Hjulbenet og... For mig en mentor.
    Vi ridetøser lærte at takke hesten. Klap klapklap.
    Men - hvis noget går skidt, er det rytterens skyld. Går det godt, har man en god hest.
    Man skal takke på den måde modtageren forstår.
    Min sætter pris på at blive kløet, godbidder og verbal ros.


  • #16   29. aug 2018 Hold da op, jeg må vist lige følge med og læse alle jeres svar smiley havde ik regnet med så mange svar på kort tid allerede smiley

  • #18   29. aug 2018 jeg er en kombination af klap, klø og stryger. Afhængig af dyret jeg sidder på, i hvilken grad jeg vil rose og hvorfor jeg vil rose smiley

  • #19   29. aug 2018 Jeg gør begge dele, min hest er vandt til at menneske klap er ros, men bruger også meget min stemme, han er den støbning der kan blive bange for en sten og han falder ned når han høre min stemme så roser med klø/ae, klappe og stemme alt efter hva vi lige laver

  • #20   29. aug 2018 Faktisk lidt sjov reflektion jeg fik her.
    Før jeg fik hund, meget klap af hesten.
    Efter jeg fik hund, hilser jeg med kløe, nus. Roser fra ryggen med meget lidt klap men bruger tilgengæld stemmen rigtig meget, akkurat som med hunden.


  • #21   29. aug 2018 Jeg kløer/nusser/aer, det er hyggeligt og minder om det heste jo også gør med hinanden.
    I bedste fald tænker jeg at klap kan have ingen effekt, i værste fald er det super ubehageligt for hesten. Der er jo nogen mennesker der bare kommer hen og giver hesten nogle ordentlige klask på halsen for at sige hej. Dette har min lille unghest flere gange fået et kæmpe chok over, og er sprunget væk - og personen der har klappet tænker ikke "nå jeg var måske lidt voldsom", de griner eller er uforstående. Så ja, stor modstander af klap her smiley


  • #23   29. aug 2018 Det kommer helt an på hesten.

    Min egen bliver klappet, aet, nusset, bliver rost via stemmen, kløet og kysset i massevis. Han er en rigtig hyggefis, og nyder opmærksomhed. Kan bruge timer på at pusle om ham, når jeg sadler op, og hans søde mule er med i alting undervejs smiley


  • #24   29. aug 2018 Jeg gør lidt at det hele..
    På staldgangen aer eller klør jeg.
    Under ridning klør jeg. Det er lettest, uden at smide tøjlerne.
    Og efter ridning får hun et par klap på halsen, sammen med nogle rosende ord. Oftest "gooood girl"

    Jeg har egentlig ikke rigtig tænkt over det, andet end under ridning


  • #25   29. aug 2018 Jeg gør det hele. Klør, stryger/aer og klapper, mens jeg fortæller hvor søøøøød den lille hest er smiley

  • #26   29. aug 2018 Jeg både klør, stryger, nusser og klapper. smiley
    Jeg har egentlig altid mest klappet, nok fordi det jo bare er hvad man har lært som barn, det er ren vane, men efter jeg købte min nuværende (som rå 2 års) og han nær havde skidt på gulvet første gang jeg klappede ham (ganske, ganske blidt i øvrigt), blev jeg noget mere opmærksom på det. smiley

    Han lærte dog hurtigt at det, at blive klappet er det samme som nus osv, så i dag får han hele turen, uden at skide på gulvet. xD


  • #27   29. aug 2018 Jeg gør begge dele. Min hest kan godt kende forskel på et "dygtig" klap og et "Fyha" klap - virker i hvert fald sådan. Men det er nu ekstremt sjældent jeg skælder mig hest ud og "straffer" med et klap.
    Når jeg rider og vil rose, går jeg lidt frem med indvendige hånd og kløer/nusser. På samme måde kan jeg lige teste om hesten ligger på udvendige tøjle eller hvad den gør smiley
    Når jeg kommer i stalden/på folden og hilser, er det med en kløen.

    Nu når jeg tænker over det, tror jeg nok kun jeg klapper min hest som ros, efter helt endt ridt smiley


  • #28   29. aug 2018 Har ikke læst de andre svar endnu, så måske jeg gentager noget smiley
    Jeg klapper aldrig en hest efter at jeg begyndte at ride en mishandlet hest for mange mange år siden. For ved disse heste så er klap det samme som at slå.. (altså bevægelsen, ikke styrken) så jeg begyndte at klø hestene. Så det har jeg gjort i rigtig mange år efterhånden smiley
    Og helt ærligt så kan jeg godt se at hestene ikke bryder sig om når de gamle nisser kommer og klapper de, da de klapper de meget hårdt.. Så tænker jeg stakkels hest.. smiley

    Mvh TT


  • #29   30. aug 2018 Jeg laver lidt en blanding.. Mest klap fra ryggen og så en masse ros med stemmen samtidig.. Fra jorden er det mest kløen, men kan også være nogen blide klap smiley

Kommentér på:
Er du en klapper eller en stryger?

Annonce