{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
895 visninger | Oprettet:

Låst lænd {{forumTopicSubject}}

Hej HG. smiley

Jeg står i den situation at jeg har en låsning i min lænd, som jeg har haft i snart 2 år. Den er kommet i forbindelse med at jeg har skulle køre en hel balle wrap på trillebør (over flere gange selvfølgelig) én gang om ugen (plejede at gøre det over 2 dage), selvom jeg har været omhyggelig med at arbejde i rigtige stillinger... Jeg har endda ikke stoppet med at arbejde med wrap på den måde, før for en måned siden, da det var mine egne heste jeg fodrede på, og jeg ikke har nogen maskine. Dog er de flyttet til et andet sted nu, med maskiner så det er ikke et problem mere.

Jeg mærker låsningen ved at jeg ikke kan ligge på ryggen, på noget der er hårdere end en seng, og på de værre dage kan jeg ikke engang ligge på ryggen på min seng, uden jeg får en forfærdelig smerte i højre side af lænden, og bliver virkelig umobil, og må rulle mig, stiv som et brat, om på siden, for at komme op - nogle gang må jeg simpelthen have hjælp til at komme op, og kan slet ikke bevæge mig. Jeg mærker det også når jeg sidder på noget blødt, f.eks. min seng, hvor jeg kan mærke at mit ene siddeben er trukket længere op - altså hvis jeg skal sidde lige, så har jeg mere vægt på ventre balle naturligt.

De få gange jeg har reddet efter jeg har fået min låsning (jeg rider sjældent, netop fordi jeg ikke vil ride hesten skæv, plus at mine egne to heste altid har været for unge, i den tid jeg har haft dem), har jeg kunne mærke at jeg ikke er lige så smidig til højre side - altså at mit sving ikke er lige så stort til højre, som til ventre, når hesten tager et skridt.

Jeg har desværre ikke haft så mange penge at gøre godt med, så jeg har ikke haft råd til at få mig selv rettet op før, men jeg har haft været hos en fys nogle gange, som har givet mig nogle øvelser, som desværre ikke har hjulpet mig, og da jeg ikke har så meget at gøre godt med, så jeg valgte at afbryde behandlingen. Nu her et år efter jeg var til fys er det stadig et stort problem for mig, og jeg vil jo gerne ride... Så jeg tænker at jeg vil prøve en anden form for behandling. Jeg har også prøvet zoneterapi for det, hvor jeg kan mærke at det går ind og varmer i området, men selv efter mange behandlinger (får gratis behandlinger på den højskole jeg går på) hjælper det desværre ikke.

Hvilken form for behandler skal jeg vælge, til min efterhånden godt indgroet låsning? Har selv haft overvejet Kiropraktor, Kranio Sekral Terapi og Body SDS.
Kom gerne med jeres erfaringer!

Mvh Emma


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Låst lænd
  • #1   2. jun 2019 Kig på det, som der er evidens for.

    Tal evt med din egen læge, om det bare er klassiske ømme rygmuskler - eller andet.
    Næsten en tredjedel af danskere har ufarlige rygsmerter on/off.
    Og snak om, hvilke fys der er den bedste, og som anbefales til netop dit problem.

    Fast paracetamol er ikke vanedannende og har få bivirkninger. Og så er det billigt.
    Og se så at få lagt en plan med din fys...
    Har du råd til ikke - evidens behandling har du også råd til et fys forløb.


  • #2   2. jun 2019 Jeg er ellers ikke typen der render til lægen on and off, når jeg får det lidt skidt eller har lidt ondt, men kun når jeg virkelig mener at noget ikke er som det skal være, men jeg var til lægen med det her sidste forår, hvor jeg blev sendt til fys, som jeg mærkede ingen forbedring ved, og derfor stoppede forløbet, grundet at jeg ikke havde råd til at poste penge i noget jeg ikke havdet fået en mindste smule forbedring med.

    Er 100% på at det ikke bare er muskelømhed, da min papfar er uddannet massør, og siger at, ja, jeg er spændt i området, men at det ikke kun spændinger, og at min låsning skaber spændingerne (han lyder lidt klogere end jeg gør, og det er efterhånden noget tid siden, så kan ikke helt huske hvad han sagde).

    Tror ikke som sådan at det er farligt, men jeg er blevet pilskæv, og mit ene ben er simpelthen blevet 'kortere' end det andet, hvilket det ikke var før, jeg er også usmidig (har altid været smidig), hvilket påvirker min ridning selvfølgelig, og så gør det fandens ondt, når jeg ligger på ryggen.

    Og er ikke interesseret i medicin, men en behandling. smiley Har før snakket med nogle som heller ikke havde succes med fys, men kan ikke huske hvilken form for behandling de så fik, som hjalp, og kan ikke lige spørge dem, da det bare var to piger jeg snakkede med til et kursus. smiley


  • #3   3. jun 2019
    Som med heste - så skal mennesker også finde den behandling der fungere for dem.

    Min far fungere ikke med fys særligt godt - han går til noget alternativt et eller andet som for nogen ( og for ham i starten ) var ret hokus pokus men han kan mærke det og det virker. Så der er nok ikke så meget andet og gøre end at prøve sig frem.


  • #4   3. jun 2019 Krikken: Jeg er faktisk meget åben overfor alternativ behandling, eftersom både min mor og papfar begge også er uddannet inden for det alternative smiley Jeg har også prøvet at være hos kinesiolog mod noget andet behandling. smiley Hvilken form for alternativ behandler går din far hos, hvis jeg må spørge? smiley

  • #5   3. jun 2019
    Bowen behandling hedder det. Men ham der udfører det kan også alle mulige andre ting - en sådan alternativ all round mand vidst.


  • #6   3. jun 2019 Så, hvis min hest var småhalt og generet, og jeg fravalgte en symptomlindrende behandling, der var billig målt i penge, bivirkninger let at udføre.
    Det næste jeg gjorde var ikke at snakke med den fagperson, der skal til, for at være sikker på at jeg havde ret i at det bare var en uskyldig ømhed, og som kendte lokalområdets behandlere igennem en årrække med klinik i lokalområdet.

    Dernæst søgte jeg efter ideer til udokumenteret behandlere, på en hjemmeside hvor du ikke anede hvem der var på den anden side af skærmen.
    Ville du bifalde - eller bede mig tænke mig lidt om?


    Hvis du render og har ondt og spænder op, så er det logisk at lindre ømheden, så du hæmmer videre spændinger.
    Paracetamol er en symptomlindrende behandling der er billig både målt i bivirkninger, penge og tidsforbrug - men du den fordi formen er en pille??
    Dernæst spørger du ikke den fagperson, der faktisk kan se dig, kender din helbredshistorie og kender lokalområdets behandlere??!

    Men vildt fremmede mennesker, du ikke aner hvem er, det er godt nok til at afgøre hvor du kaster de penge hen, som det er småt med?
    Jamen?!

    Det havde ikke været godt nok til din hest, hund, kat men er smart for dig selv?
    Øh?
    Jeps.
    Jeg forstår dig ikke.

    Jeg håber, at jeg provokerer dig lidt og bruger bedre inspiration til dit eget helbred end et debatform i fremtiden.

    Sorry!
    Men jeg mener det!
    Tag dig selv seriøst!


  • #7   3. jun 2019 Emma prøv at Google sportsværkstedet. det ligger i Kolding smiley

    de giver vidst pengene tilbage hvis de ikke kan hjælpe dig og jeg har hørt mange historier om folk der har gået til fys i flere år uden bedring og så prøver sportsværkstedet med succes smiley


  • #9   3. jun 2019 Je vil klart anbefale at du går til din læge, fortæller at fys ikke har virket og at du gerne vil undersøges nærmere, så han kan sende dig videre til noget røntgen eller scanning eller til en kiropraktor, det er store smerter du går med, det har fysisk ændret din krop, det er altså noget der skal tages seriøst, du skal ikke leve med de smerter, jo længere du går med det, jo sværere bliver det at rette op på, præcis som med hestene.
    Jeg selv har gået til kiropraktor med lignende lændesmerter, og det hjælper.

    god bedring!


  • #10   3. jun 2019 Jeg har ikke læst de andres svar, men jeg er selv næsten uddannet kranio sakral terapeut, og vil bestemt anbefale dig at prøve det! smiley
    Prøv at kigge behandlerlisten på kst-akademiets hjemmeside (jeg kan i hvert fald stå inde for at det er en god uddannelse de har!). Man skal dog finde en behandler som "man passer med", så hvis ikke du lige syntes at de gav noget første gang, så giv det en chance mere med en anden behandler.. Du skal nok regne med ca tre gange, før det er ved at være løsnet op smiley
    Hvis du vil have personlige referancer, så prøv at skriv en pb til mig, så kan jeg måske anbefale et par i dit område.
    Øv, at du ikke bor tættere på, ellers så havde jeg gerne givet dig et par behandlinger til lidt billigere penge.


  • #11   3. jun 2019 Gå til lægen og bank i bordet for en ordentlig udredning, - også selv om du ikke er typen, der render til lægen hele tiden.

    En sund og rask ryg burde ikke låse i flere år af at køre lidt wrap.
    Og du kan risikere, at du har en reel skade, der kun bliver værre jo længere tid, du går og symptombehandler.


  • #12   3. jun 2019 Mange tak for alle jeres kommentarer smiley
    Jeg har besluttet mig for at prøve at se om Sportsværkstedet i Kolding kan hjælpe mig (1000 tak for anbefalingen Mia!), eftersom de tilbyder penge retur hvis ikke det hjælper, ellers vil jeg forsøge mig hos lægen, og insistere på fys ikke er nok smiley


  • #14   3. jun 2019 Super at du tager til lægen og bliver udredt! smiley

    Hvis du alligevel vil prøve KST og har mulighed for at komme til Silkeborg, kan du også søge om at blive model for kursister eller (helst) for Trine, som er hende som uddanner. Der står på hjemmesiden at man nærmest skal være opgivet af systemet for at blive model, men der er rimelig god chance for at du kan komme til med den beskrivelse, du har lagt her smiley
    https://kst-akademiet.dk/praktisk-info/model/

    Håber at du finder ud af hvorfor du har så ondt, og kommer af med smerterne..


  • #15   3. jun 2019 Lisette: Der er da også Claus Toftgaard og jeg ved at Julie Herold er uddannet fysioterapeut og ridefysioterapeut, hun har bl.a. online rytter forløb, samt undervisning, det er ikke det, TS har behov for nu, men bare for at sige at der er altså flere som tilbyder rideterapi smiley

  • #17   3. jun 2019 Hvilke metoder bruger hun, som de andre ikke bruger?
    Jeg er bare nysgerrig smiley


  • #18   11. jun 2019 Ville gå til en kiropraktor gentagende gange og imellem tiden til en sportsmassør og evt akupunktur ø, dine muskler vil også være godt spændte og trække din lænd til at være låst igen hvis ikke du får rettet op på alt på en gang. Har døjet med præcis det samme og var faktisk over 1 cm skæv i bækkenet. Husk også at få tjekket hofter, ryg, skulder og nakke smiley

Kommentér på:
Låst lænd

Annonce