{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
884 visninger | Oprettet:

hvordan skal jeg forholde mig??? {{forumTopicSubject}}

Ja, man kan ikke være lige heldig med kunderne hver gang... Jeg vil gerne høre hvad I syntes jeg skal svare?
Jeg er virkelig måløs over deres svar og deres opførsel generelt.
Der er desværre ikke betalt dipositum, hvilket jeg ellers plejer at gøre, men i det vi var to mand på opgaven har jeg ikk gjort det - ja det var sq dumt
Håber I kan hjælpe mig med at svare lidt fornuftigt tilbage.


I kan se vores mailsamtaler her :


Date: Mon, 1 Sep 2008 20:51:05

Hej Stine.

Vi må beklageligvis meddele, at vi har valgt
at aflyse vores aftale den 6/9 med jer.
Da vi er faldet over et tilbud, der kun udgør
det halve af jeres pris, kunne vi ikke sige nej.
Håber ikke i har haft for meget besvær pga os,
og hvis i allerede har haft udgifter, vedr vores
bryllup, må i sige til for så finder vi ud af det.

Mvh X og X

____________________________________


Sent: Tuesday, September 02, 2008 1:52 PM

Hej X og X


Jeg er i det mindste glad for at I er ærlige, men at aflyse 5 dagen før, er helt uacceptabelt, jeg er virkelig måløs.

Jeg håber i finder en anden fotograf, der også kan leve op til jeres forventninger. Men da der desværre findes en del, som kalder sig fotograf uden at vide hvad de har med at gøre, må jeg indrømme, at jeg er sikker på at det som bliver lavet ikke er helt i top med den fotograf i har fundet.

I kan jo selv lave et regnestykke på hvad man får for 5.000 på en lørdag, alene timer til fotografering udgør over 37 timer, dvs tid til efterbehandling (som er mindst halvdelen af opgaven), så snakker vi en timepris på ca 125 kr. på en lørdag. Det lyder langt fra seriøst, men den vurdering håber jeg, i selv har foretaget inden I tog denne meget sene beslutning.

Jeg har sagt nej til flere opgaver lørdag den 6. september for at kunne tage billeder til jeres bryllup.

Det undrer mig, at I godkender mit tilbud og alligevel leder efter en anden uden at informere mig om det. Vi aflyser heller ikke vores aftale 5 dage før, hvis vi finder nogen som vil give mere end jer - det ville da være yderst uforskammet og uprofessionelt.

Mit fotoarbejde tager 30-37 timer fra det første møde til billederne er afleveret, vi er to fotografer afsted, kørsel, fotomøde på ca 2 timer, ca 10-12 timers fotografering, 15-20 timers redigering - hvor I ville få ca. 1600 billeder fra brylluppet og 25 redigerede billeder fra mig og ligeledes fra min kollega.

Jeg er virkelig skuffet over jeres beslutning. Det er jo ikke for sjov at jeg gør det her - det er nu for sent at finde en anden kunde til denne weekend. På nuværende tidspunkt har jeg brugt 2½ timer i forbindelse med møder som jeg naturligvis forventer at modtage betaling for. Dette beløber sig til kr. 1200 inkl. moms og kørsel.

Jeg sender en faktura på overstående beløb.

Mvh
Stine Arnholtz

_________________________

Sendt: 2. september 2008 17:53:54

Hej Stine.
Jeg forstår ikke helt dit vredesudbrud. Selvfølgelig er det ærgeligt, at det skulle nå at komme så langt før vi aflyser,
men derudover skal vi nok selv bekymre os om kvalitet af fotografering.
Vi har ikke selv søgt andre , men efter andre havde hørt jeres pris, kontaktede en fotograf os på derés foranledning.
Nu ved jeg jo ikke hvilke kreterier du sætter for at man kan kalde en fotograf for dygtig, men han er dybt professionel,
og jeg har set hans arbejde, og det fejler bestemt ikke noget.
Hvad angår faktura, skal i selvfølgelig have jeres penge, men timetakst, har da ikke nogen relation til det du vil bonne
os for. Desuden skriver du kørsel???? Hvilken?? Der hvor jeg arbejder skriver vi ikke kunderne for at vi skal køre, for
at komme på arbejde.
Vi var hos jer i ca en time, selvfølgelig gange to da i begge var tilstede, men kørsel........

Mvh x og x


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvordan skal jeg forholde mig???
  • #1   3. sep 2008 Det er da en træls historie, men hved ikke helt med hensyn på regning, heldigvis lyder de da til at godt vil betale det tabte som du noterer, dog uden kørsel ( eller har jeg misforstået noget)

  • #2   3. sep 2008 de forstår ikke min timepris og de forstår ikke at jeg skal have kørepenge for at køre frem og tilbage til mødet med dem. Det er meget normalt i vores branche


  • #3   3. sep 2008
    Nomalt koste en såden chowe over 12.000 kr at få en fotograf og fri mad og kørsel over i
    det er ganske nomalt at folk kan fine på den slags at tage afstand fordi de få et beder tilbud

    vi betalte 16.000 kr for en hel dag med fottos af vores gæster og 12 private billeder af os inde vi nåetde i kirken
    fotografen var hos fra vi ankom i kirken og til vi dansede ballet af om aften ca 15 timer i alt .. vil jeg tro .. så kan du få det enu billiger er du sku heldig
    får jeg sige venligst nat

    hej ej


  • #4   3. sep 2008 Ja okey, nogen folk har det bare så let med at afbestille, træls, ja vist det normalt med kørsels penge så skal de da betale, det er der ingen tvivl om,.Ærgeligt for dig, held og lykke med at få pengene.

  • #5   3. sep 2008
    okay nu forstår jeg det er dig der har vær i klører på nogen der ej vil betale . så skal du sku bare sene dem en regning så de få betalt

    og lade den gp vider til en inkassofirma om det forholde sig såden

    held o lykke med at få dine pengen .. søde


  • #6   3. sep 2008 Ja det er vildt billigt. Det er mig som står med lorten.. syntes heller ikke de skal brokke sig.

    Du kan se hvad jeg laver på www.calaart.dk - syntes ikke det er helt unfair med alt det arbejde vi ligger i det


  • #7   3. sep 2008 Jeg synes du er i din gode ret. Men private forretninger er bare så anderledes end erhverv.
    I mit firma hyrede vi en fotograf (prof) som tog dkr. 17.000 for 2 dages arbejde inkl. efterbehandling for udvalgte fotos. Det var en fast pris aftalt inden.

    Hr. og Fru DK fatter det bare ikke når det er private penge det drejer sig om, og jeg kan godt forstå du forsvarer din professionalisme. Jeg ville måske ikke have brugt dine vendinger, for det får du ikke noget godt ud af.... desværre.

    Sådan er det - nogen faldbyder sig selv for småmønt, og det er først bagefter kunden opdager at der er forskel.

    Lad dem sejle deres egen sø, men jeg villle i fremtiden indføre et gebyr ved for sen afbestilling, så du i det mindste får dækket dine omkostninger. Hvis I har haft møde på dit kontor, vil jeg heller ikke bonne for kørsel.

    Du ved hvad du er værd... og hold fast i det.


  • #8   3. sep 2008 I øvrigt mener jeg timelønnen generelt for fotografer ligger på dkr. 1000,-, så om det er uden kørsel eller ej så er dkr. 1.200,- jo rimeligt + at du mangler indtjening for hele dagen....

  • #9   3. sep 2008 Det blev afholdt i et lejet studie i århus i en anden forbindelse, så det er kørsel hjemme fra mig og ind til århus og tilbage igen og det samme for den anden fotograf

  • #10   3. sep 2008 Som sagt uanset kørsel eller ej, så har i brugt tid og I har mistet indtjening. Det burde være nok til at retfærdiggøre de penge du har opkrævet. Det synes jeg du er i din gode ret til.

    Jeg gør altid det overfor mine kunder, at jeg informerer dem om omkostningerne, så de allerede fra starten kan sige til og fra.
    Og fordi de her to bare ikke ved, hvad der er branchekendt - så må du holde fast. De vil jo bare spare penge... og tror de har valgt den samme løsning. Hvilket jo vil vise sig... hø hø.
    Jo mere tid du spilder på dem - jo dårligere få du det. Et kompromis er altid bedre end advokaten.
    Det er røv irriternde lærepenge, men tag dine forholdsregler i fremtiden. Folk er altså nogle bøller. Det ved jeg også fra min bror, der har et tømmerfirma. Det her med "fair" eksisterer ikke.


  • #11   3. sep 2008 Rod: du kender vist ikke rigtigt branchen... de må da forstå at 5 dage får ikke er i orden - jeg kan jo ikke booke et nyt bryllup og har sagt nej til flere par fordi de har accepteret vores aftale.

    Jeg håber da heller ikke de ringer igen, for har da ikke lyst til at tage billeder for dem. Så selvfølgelig skal de da ikke ringe igen.


  • #12   3. sep 2008 Helle: Tak fordi du er forstående. Jeg tror jeg stille og roligt vil formulere en mail og sætter et regnestykke op for dem.



  • #13   3. sep 2008 Forresten Rod : hvis du nu skulle giftes og fotografen meldte fra 5 dage før, hvordan ville du så ikke reagere?
    Sæt dig i vores sted. Det er bare ikke okay.


  • #14   3. sep 2008 Det er jo ikke en sviner jeg sender dem jeg under mig bare

    Jeg kan ikke forstå hvad der er galt med at udfordre parret i deres sene valg af en anden fotograf udelukkende pga en meget lav pris. Personligt har jeg svært med at opfatte er en fotograf der kan arbejde så mange timer for 5000 som seriøs. De 5000 skal dels dække betaling for de timer der bruges på opgaven, slidtage på udstyr, indkøb af software, erhversforsikring, udgifter/tid til bogføring/revisor, transport mv...

    Jeg håber at dem der synes at mit begræb som faktisk sagtens kan læses som et tip til at parret skulle tjekke "discount fotografens" evner og tidligere arbejde, vil lave et regnestykke på hvordan det kan hænge sammen med den pris og det er være proff. fotograf.

    Der er bestemt ikke noget galt med at ihærdig hobby/fritidsfotograf, men så begynder vi at sammenligne æbler og pærer.

    Det kan naturligvis også hjælpe fælt på økonomien hvis man vælger at bruge piratsoftware og betaling er "sort", men så er "varen" igen noget helt andet.

    Jeg er virkelig den eneste der modtager mail og andet fra venner med foto fra f.eks. brullypper hvor folk spørger om det kan være rigtigt at sådan foto er taget af en "prof" fotograf - hvor billedet virkelig er dårlig, underbelyst og kornet??


  • #15   3. sep 2008 Havde de aflyst 2-1½ måned før havde snakket også været en helt helt anden...

    syntes bare dette er grotesk


  • #16   3. sep 2008 ja 1200kr er ret bliigt for spildt arbejdtesfortjenelste, mandetimer, leje af lokale (som jeg ikke har skrevet på) og kørsel

  • #17   3. sep 2008

    sør for at få halvdelen betalt som forskud og send dem så en regning de forstår .. du skal sku da ikke fine dig i noget


  • #18   3. sep 2008 ja må vist hellere være lidt skrappere og bedre til at kræve ind

  • #19   3. sep 2008
    ja fine en inkassofirma eller spør en i bancen om hvordan de gør det
    ring et stort firma og forører dig om du vil overleve få du også
    handle der efter og enda lade vær med at skilte her med det da dette just ikke er et såden åben linje man sådan diskutere folk dårlige opførelse vel søde

    hel og lykke med det


Kommentér på:
hvordan skal jeg forholde mig???

Annonce