{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
553 visninger | Oprettet:

Teks om Skuespillerdrømme {{forumTopicSubject}}

Er der ikke nogen der gider læse det igennem og rette det?

Jeg tror rigtig mange drømmer om, at få en karriere, som skuespiller fordi, der er noget glamourøst og specielt over det at være skuespiller. Næsten hver eneste pige i Danmark har i løbet af sin barndom haft drømmen om, at blive skuespiller, sanger eller model. Jeg skriver ”hver eneste pige” fordi de tre karriere i mine øjne hovedsageligt er karrierer piger drømmer om. Allerede når pigerne begynder, at lege prinsesser mener de jo, at det er sjovt og spændende at være i centrum og være noget fint, som de jo mener, at prinsesser er.

Egentlig så kan alle vel godt lide, at være i centrum. At have andre mennesker til, at se på en, grine med en, lytte til en og følge med i ens liv.
Jeg har selv spillet en anelse teater udover skoleforestillinger. Det der fanger mig ved skuespil er, at man kan leve sig ind i en helt anden verden. Man kan glemme alt om sit eget liv og sine egne bekymringer og problemer, og bare koncentrere sig om den rolle man spiller.
Når man så er færdig, har sagt sine replikker, har bevæget sig, som man skulle og har gjort, som man var blevet instrueret til, så kan man vende tilbage til sit eget liv, men rollen er stadig i en. For selvom rollen ikke skal spilles af en længere, så forsvinder den aldrig helt fra en. Der vil altid være nogle, som husker en for den rolle, og som husker en for de ting man sagde eller gjorde i lige netop den rolle.

Jeg mener dog også, at der desværre er alt for mange, som tror, at det at være skuespiller blot indebærer, at stå på en scene, gå på den røde løber, komme på forsiden af en masse blade og have en hel horde af fans.
Skuespil er hårdt og kræver, at man giver alt man har hver gang. Skuespil er ikke bare, at stå på en scene og sige sine replikker. Skuespil kræver, at man kan lytte, være tålmodig, overskride grænser og leve sig ind i en rolle.

Rigtig manges holdning til skuespillerdrømmen er dog også ”Glem det! Det er umuligt, useriøst, uholdbart og alt for svært”.
Hver år søger omkring 800 ind på de tre statslige skuespillerskoler, der er i Danmark. Ud af de 800 er der fireogtyve der kommer ind på en af skuespillerskolerne. Uddannelsen tager fire år, og i løbet af de fire år springer flere fra. Har man dog været så dygtig, at fuldføre uddannelsen, er det igen kun hver tiende skuespiller, som bliver til noget stort. Er der så noget, at sige til at mange mener det er en uholdbar karriere?

Jeg tror på, at det er sundt, at have drømme, men man er nødt til at være realistisk.
Inderst inde drømmer jeg da også selv om, at blive professionel og verdenskendt skuespiller, men hvor sandsynligt er det, at en pige fra en lille forstad til København bliver det?
Jeg tror ikke det er sandsynligt, men det er vigtigt at have sine drømme, og det er vigtigt at kæmpe for noget.
Af samme årsag bliver jeg ved med, at tage enhver chance jeg får for, at spille skuespil, for erfaring er altid godt. Den holdning mener jeg er vigtigt for, at klare sig.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Teks om Skuespillerdrømme
  • #1   6. sep 2009 Jo da smiley

    Jeg tror, rigtig mange drømmer om at få en karriere som skuespiller fordi, der er noget glamourøst og specielt over det at være skuespiller. Næsten hver eneste pige i Danmark har i løbet af sin barndom haft drømmen om at blive skuespiller, sanger eller model. Jeg skriver ”hver eneste pige,” fordi de tre karrierere, i mine øjne, hovedsageligt er karrierere, piger drømmer om. Allerede når pigerne begynder at lege prinsesserm mener de jo, at det er sjovt og spændende at være i centrum og være noget fint, som de jo mener, at prinsesser er.

    Egentlig så kan alle vel godt lide at være i centrum. At have andre mennesker til at se på en, grine med en, lytte til en og følge med i ens liv.
    Jeg har selv spillet en anelse teater udover skoleforestillinger. Det, der fanger mig ved skuespil er, at man kan leve sig ind i en helt anden verden. Man kan glemme alt om sit eget liv og sine egne bekymringer og problemer, og bare koncentrere sig om den rolle, man spiller.
    Når man så er færdig, har sagt sine replikker, har bevæget sig, som man skulle og har gjort, som man var blevet instrueret til, så kan man vende tilbage til sit eget liv, men rollen er stadig i en. For selvom rollen ikke skal spilles af en længere, så forsvinder den aldrig helt fra en. Der vil altid være nogle, som husker en for den rolle, og som husker en for de ting, man sagde eller gjorde i lige netop den rolle.

    Jeg mener dog også, at der desværre er alt for mange, som tror, at det at være skuespiller blot indebærer, at stå på en scene, gå på den røde løber, komme på forsiden af en masse blade og have en hel horde af fans.
    Skuespil er hårdt, og kræver at man giver alt, man har hver gang. Skuespil er ikke bare, at stå på en scene og sige sine replikker. Skuespil kræver, at man kan lytte, være tålmodig, overskride grænser og leve sig ind i en rolle.

    Rigtig manges holdning til skuespillerdrømmen er dog også: ”Glem det! Det er umuligt, useriøst, uholdbart og alt for svært”.
    Hver år søger omkring 800 ind på de tre statslige skuespillerskoler, der er i Danmark. Ud af de 800 er der fireogtyve, der kommer ind på en af skuespillerskolerne. Uddannelsen tager fire år, og i løbet af de fire år springer flere fra. Har man dog været så dygtig, at fuldføre uddannelsen, er det kun hver tiende skuespiller, som bliver til noget stort. Er der så noget at sige til, at mange mener, det er en uholdbar karriere?

    Jeg tror på, at det er sundt, at have drømme, men man er nødt til at være realistisk.
    Inderst inde drømmer jeg da også selv om at blive professionel og verdenskendt skuespiller, men hvor sandsynligt er det, at en pige fra en lille forstad til København bliver det?
    Jeg tror ikke det er sandsynligt, men det er vigtigt at have sine drømme, og det er vigtigt at kæmpe for noget.
    Af samme årsag bliver jeg ved med, at tage enhver chance jeg får, for at spille skuespil - for erfaring er altid godt. Den holdning mener jeg er vigtig for at klare sig.

    Sådan. Du skal dog vælge om du vil skrive alle tal med bogstaver eller om de skal skrives med tal. Afsnit skal ligeledes også være ens over hele linjen. De to ting har jeg ikke rettet. Gik primært efter tegnsætning.


  • #2   6. sep 2009 Tusind tak smiley

    Hvad synes du generelt om teksten?


  • #3   6. sep 2009 Beskrivelsen lød på:
    Hvorfor tror du mange unge drømmer om en skuespillerkarriere, og hvilke følger kan det få?
    Er det en håbløs drøm eller kan det blive virkelighed? Debatter for og imod.


  • #4   6. sep 2009 En god tekst. Beskriver vi pigers skuespillerdrømme på en enkel, men alligevel fyldestgørende måde. Man går ikke glip af noget eller føler en mangel i teksten så det er kanon smiley Desuden er du god til at skrive og formulere dig.

    Det kan du godt være bekendt at aflevere smiley


  • #5   6. sep 2009 Du har uden tvivl udført opgaven smiley

  • #6   6. sep 2009 Hmm ..

    Du hjalp mig også sidst ikke?

    Du bruger en meget mærkelig slags komma ..
    Forstår den ikke?
    Min lærer sagde også, at det var meget mærkeligt?


  • #7   6. sep 2009 Tak ;D

  • #8   6. sep 2009 Jeg er ikke sikker på jeg har hjulpet dig før? Har hjulpet en før, men kan ikke huske hvem.

  • #9   6. sep 2009 Ret sikker på det var mig xD

    Men vil du forklare dit kommasystem?


  • #10   6. sep 2009 Ved ikke rigtig hvordan det skal forklares. Det er det nye komma. Sættes ved hjælp af x og o og foran samt bag en indskudt sætning blandt andet smiley

  • #11   6. sep 2009 aHA, JEG BRUGER DET GAMLE KOmma ;o

Kommentér på:
Teks om Skuespillerdrømme

Annonce