{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.138 visninger | Oprettet:

Vegatar/veganer, hvorfor? {{forumTopicSubject}}

Grunde til at blive vegetar eller veganer:

Den største grund er jo nok slagteindustrien. Ved at vælge at blive vegetar redder man gennemsnitligt 85 dyr fra store lidelser, hvert år.
Selv på de bedste svinefarme, ligger grise, som er et aktivt dyr meget lig hunde, tæt sammen, uden plads til at lege og uden nogen aktivering. Søer er fikseret så de kun kan ligge og stå i samme stilling konstant, mens de har smågrise. Det ville svare til at sætte hunde i transportbure og lade dem leve der hele deres liv, uden at få lov at komme ud og blive leget eller aktiveret på noget tidspunkt.
Små grise bliver kastreret uden bedøvelse. Kyllinger får deres følsomme næb skåret ned, med mange smerter til følge, samt får foder der gør, at de vokser så hurtigt at kroppen bliver deform og de ikke kan gå. Og mange flere rædsler skal dyrene gennemgå i deres korte liv, som jeg vælger at lade være at komme videre ind på, af hensyn til indlæggets længde.

Desværre er dette sandheden for alle slagtedyr – og ikke kun nogle få tilfælde, som nogle kødspisere elsker at pointere. Og dyrenes lidelser slutter ikke her. Selv på slagterierne, bliver de behandlet barsk og uden hensyn til at de er levende individer, mens de kan krybe sammen i angsten, skabt af lugten fra deres fællers blod.
Det etiske spørgsmål er der også. Hvorved får vi ret til at tage andres liv og hvis liv har vi ret til at tage? Hvor går grænsen, for hvem der må mishandles og spises? Aber bliver spist - Selvom de er mere intelligente end småbørn. Grise bliver spist, selvom de er ligeså intelligente som hunde.
Engang mente man sorte mennesker ikke skulle have samme rettigheder som de hvide. Nu mener man at dyr ikke skal have samme rettigheder som mennesker. Hvorfor? Spørgsmålet er vel ikke hvor forskellige vi er og hvor vores forskelle ligger, men hvorvidt det individuelle væsen kan lide og føle smerte.
(link fjernet)
Ville det være okay, hvis det var hvad der lå i køledisken? Og hvori adskiller det sig fra en gris. Hvad giver os de større rettigheder? Ja, vi har magt. Men med magt følger ansvar. Ansvar overfor dem, der ikke kan kæmpe deres egen sag. Engang var det de sorte. Nu er det dyrene.

En anden vigtig grund er miljøet. Hvis alle mennesker bare halvere deres kødforbrug (Og dermed faktisk kun spiste hvad sundt var), ville vi aldrig have hørt om den globale opvarmning. Kød produktionen er skyld i størstedelen af CO₂ udslippet. Både i form af den gas de lukker ud, men også pga. det mad de spiser. Der skal dyrkes så meget korn til at fodre dyrene op, at dyret faktisk har brugt en del kilo korn per kilo kød og man dermod ”forbrugere” mindre grønt af at være vegetar end kødspiser.

Endelig er der det sundhedsmæssige. Vegetare lever længere og får ikke livsstilsrelaterede sygdomme som hjertekar sygdomme mm.

Mød dit kød: http://www.petatv.com/tvpopup/Prefs.asp?video=mym2002

Vegetar eller veganer?

Først en kort ordforklaring. Vegetare spiser ingen former for dyr. Dvs. hverken pattedyr, fisk, fugle, insekter eller andre former for dyr. Nogle tror at vegetarer spiser fisk, men det gør de IKKE. Det er semi vegetarer der gør det, dvs. uægte vegetarer, som ikke kan stå fast ved en holdning.
Veganere går så lidt videre og spiser heller ikke animalske produkter. Dvs. intet der indeholder mælk, æg eller andre ting der kommer fra dyrene.

Det må anbefales til start kun at blive vegetar. Det hjælper meget bare at blive det blot, og overgangen fra at være almindelig kødspiser til veganer, vil nemt kunne blive hård. Specielt da man skal vænne sig til mange fordømmelser fra omverden, fordi de ikke kan eller vil forstå ens holdning.

Vitaminer/mineraler

Det er slet ikke svært at blive dækket ind som veganer/vegetar. Alt det handler om er faktisk bare, som ved kødspisere, at spise sundt og varieret. Det eneste du ikke kan få igennem en vegansk kost er B12, som du skal være lidt opmærksom på. Dette er dog tilsat nogle sojaprodukter og kan ellers fås som kosttilskud. Kroppens behov for B12 er relativt lille og kroppen formår at opbevare eventuelt overskud af vitaminet, så i starten vil man slet ikke have behov for det.

www.anima.dk kan der bestilles et gratis starter-kit til vegetarismen, med ganske god beskrivelse af fødevarerne og også nogle fantastiske opskrifter.
Og du behøves faktisk ikke engang undvære juleanden som vegetar/veganer – Man kan få glimrende ”falsk” and, bestående af udelukkende vegetariske produkter, men som smager som and (og ligner).

Kig endelig forbi gruppen www.hestegalleri.dk/grupper/vegetar og meld dig ind!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vegatar/veganer, hvorfor?
  • #1   3. okt 2009 en grund til ikke at blive vegetar:
    mange dyr, især heste, sendes til udlandet uder uacceptable forhold, da der ikke er nok salg i det i DK. så SPIS KØD !


  • #2   3. okt 2009 At sige at man er forskånet for livsstilssygdomme blot fordi man er vegetar eller veganer...

    Det er lige så dumt som at sige at man er forskånet for lungesygdomme hvis man ikke ryger...

    Kan ærlig talt ikke se hvorfor at nogle(hermed ikke kun møntet på dig) mener de har retten til at løfte pegefingeren over for os andre og så komme med en lang række argumenter der mere minder om propaganda end noget andet...

    det gør mig rigtig skidt!


  • #4   3. okt 2009 skriver lige vil meget gerne vide mere om at være vegatar men har ikke tid nu tjekker senere smiley

  • #6   3. okt 2009 Deschain:

    Fik det endnu dårligere af din måde at håndtere det her på... Og nærmest brækfornemmelse over at du læser ting der ikke står...


  • #7   3. okt 2009
    Nej tak.
    Stopper vi med at spise kød her stopper landmændene ikke med at være landmænd. En mand der hele sit liv har boet på en gård, er opvokset med en far der var landmand og hans farfar også stopper ikke lige med sit erhverv fordi vi ikke spiser mere kød - de finder på andre måder at komme af med kødet = længere transport til slagterierne.

    Nej hellere fokusere på at forbedre forholdene herhjemme.


  • #8   3. okt 2009 Lykke: Kan du lige uddybe, det der med at det skal vedtages ved lov at man skal være vegetar eller*??

  • #9   3. okt 2009 Deschain .
    nej, det ved jeg, men så kan vi da i hvertfald skåne nogle af vores dyr for denne tur


  • #10   3. okt 2009 Sænk nu den pegefinger og lad os spise, som vi nu engang har valgt.
    Det er et hestecommunity, for gods sake, det må være ottende gang i løbet af få dage, det hér bliver postet i forum.


  • #11   3. okt 2009 Og jeg vil da lige sige at jeg kender steder hvor slagtedyr har ganske udmærkede forhold...

  • #12   3. okt 2009 Nu har jeg engang før i dag sprugt om, hvad man så vil gøre for alle de landmænd i hele verden der lever af landbrug og som har køer, grise mm, hvis man ikke længere må spise kød. Hvad skal de så leve af?
    Det skal man altså også lige tænke over, før man vil have fremstillet et lovforslag om at man ikke må spise kød. For ikke at tale om den overflod af dyr der vil komme, hvis man ikke må jage fx. og hvad skal der blive af grisene og køerne, hvis ingen længere har dem i landbruget? skal de så bare lukkes ud i det fri?


  • #13   3. okt 2009 Jeg tror faktisk godt jeg kunne 'leve' uden svine og øksekød, men kylling.. nej ! Det smager bare SÅÅ godt (: Er også lidt for ung til at tage stilling til det synes jeg..
    Men min storesøster er vegatar, og ja det har jeg da lidt respekt for smiley


  • #14   3. okt 2009 Enig med Krikke - jeg spiser mit kød med samme tanke =)

  • #15   3. okt 2009 'oksekød ikke øksekød ;D

  • #16   3. okt 2009 Krikken : Men jo længere transport der er, jo dyere bliver det jo også for landmanden... Så kan det ikke betale sig for ham, at var i det erhverv og så skifter han. ret logisk.

  • #17   3. okt 2009 Nogle gør - For det er jo ikke synd for fiskene? xD

  • #20   3. okt 2009 Det er da klart - I skal da ikke komme og tro I bestemmer over hvad fa'en vi putter i munden xD

  • #22   3. okt 2009 Synes faktisk følgende bibelvers passer fint ind her:


    Døm ikke, for at I ikke selv skal dømmes.
    For den dom, I dømmer med, skal I selv dømmes med, og det mål, I måler med, skal I selv få tilmålt med.
    Hvorfor ser du splinten i din broders øje, men lægger ikke mærke til bjælken i dit eget øje?
    Eller hvordan kan du sige til din broder: Lad mig tage splinten ud af dit øje! og så er der en bjælke i dit eget øje?
    Hykler, tag først bjælken ud af dit eget øje; så kan du se klart nok til at tage splinten ud af din broders øje.
    <i>
    Matt. 7, 1-5


  • #23   3. okt 2009 Camilse
    - SPOT ON! : D


  • #24   3. okt 2009 Disturbia:

    Elsker min bibel smiley


  • #25   3. okt 2009 <b>JEG ELSKER KØD!</b>
    Jeg vil aldrig i mit liv kunne undvære min trang til kød, som jo også er en fødevare. Jeg er hundrede procent med på, at dyr er dyr, og nogle af dem lever i rigtig slemme forhold for at ende i vores fryser. Det er også ganske forfærdeligt, og jeg understreger at jeg på ingen måde acceptere dne slags. Men hvordan kan man lige se det når man køber kød? En gang hakket oksekød ligner en hvilken som helst andet hakket oksekød, da de jo ikke lige er mærkede med "Sund opvækst" eller "Slem opvækst". Jo, så kunne man selvfølgelig være dramatisk og stoppe med at spise kød. Men den hopper jeg altså ikke på..
    Vi må jo indse at kød, heste, grise, fisk osv osv, jo er både dyr men også en fødevare! En ko's liv er efter min mening ikke ligeså meget værd som et menenskes liv, da den slet ikke indeholder de samme faktorer. En ko kan godt lide, helt klart. Men en ko kan ikke tænke: "Åååh nej, mit liv har bare været et helvede, og det næste skridt er at jeg skal dø". Jeg er hundrede procent enig i at der skal strammes op omkring dyrevelfærden såvel som hps husdyr og kæledyr. Men at sige at hvis jeg stopper med at spise kød, hjælper jeg dyrene. Gu gør jeg ej! Så vil kødet bare rådne, og blive smidt ud. Hvad har koen så levet for = en skraldespand. Så derfor, spiser jeg villigt kødet i køledisken, både for smagens skyld men også fordi den stakkels ko eller gris ikke skal have levet forgæves.


  • #26   3. okt 2009 Lise:

    Du kunne jo vælge at købe privat hos de mindre bønder smiley


  • #27   3. okt 2009 Nååååååååååå jo ... For jeg kender nemlig rigtig mange der selv hakker og fryser deres kød ... ;oP

  • #28   3. okt 2009 Lise det er som regel ikke så svært at finde... Alternativt tror jeg man med fordel kan bruge de mindre slagterier... Du ved dem der ikke masseproducere...



  • #29   3. okt 2009 Camilse... Touch down om man så må sige, i mange af de debatter der foregår herinde...
    jeg har ikke blandet mig i denne debat, men vil nu alligevel gøre det denne gang...
    Jeg vil under ingen omstændigheder overgå til at blive vegetar, men jeg har stor respekt for dem der er det, deres valg og mit valg...
    men for at komme til essensen af denne smøre, vil jeg sige at hvis kyllinger ikke får klippet deres næb æder de hinanden - de er nemlig kannibaler hvis de kan komme til det, og hvis søer ikke er adskilt fra deres smågrise ligger de sig på dem, uden at tænke sig om, og slår dem derved ihjel. Dyr er ikke mennesker, de fungerer udfra deres instinkter og hvis en andens afkom kommer i vejen, bliver det jaget bort eller slået ihjel, derfor adskiller vi mennesker os fra dyrerne, vi har empati, og større tankevirksomhed, den gør vi kan adskille vores instinkter og vores fornuft.


  • #30   3. okt 2009 Camilse, jeg indrømmer blankt at på en travl hverdag har jeg overhovedet ikke tid til at kører ét bestemt sted hen, for at købe kød. Jeg køber kød, hvor der er andre varer så jeg kan slå dem alle med et smæk.

  • #31   3. okt 2009 <b>Lise</b>

    Det er fordi du som os andre ikke er et supermenneske smiley Ved det kan svært at støtte de gode sager... især fordi det hele er svært at gennemskue.

    tag bare hele frugt sagen. Vi aner ikke om vi køber frisk frugt...


  • #32   3. okt 2009 Jeg er skam et supermenneske - bare på mange andre punkter ;o)


  • #33   3. okt 2009 jannie, Anitamy prince!:D< 3
    Det kan godt være at dansk kød er bedre end udenlandsk, men dyrene har det stadig dårligt og hvis man ikke spiser det, vil der ikke blive fremstillet så meget, og dermed vilfærre dyr lide..


Kommentér på:
Vegatar/veganer, hvorfor?

Annonce