{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
762 visninger | Oprettet:

Jeg har aldrig forstået.. {{forumTopicSubject}}


Fysik... Og her på gymnasiet skal jeg i 1 g have fysik, kemi og naturvidenskab. Har dog valgt en studieretning der gør at jeg slipper for to af tingene men fysik er obligatorisk.

Til på fredag skal jeg aflevere en rapport om hvileenergistofskife. Jeg var der ikke i første time pga. noget halløj nogle af os fra klassen var meldt til. Derfor kom jeg ikke rigtigt ind i det og anden gang anede jeg derfor ikke hvad de snakkede om.
Jeg har ingen noter, men låner nogle så det kan blive lavet. Men de spørgsmål der står der skal besvares giver virkelig ingen mening overhovedet. Det er sort snak og det har det været efter jeg er startet på gymnasiet. I 9klasse gav det nogenlunde mening men nu kan jeg ikke følge med længere.

Det er lige noget jeg kan sætte mig ned og tude over, at jeg ikke kan forstå det. Får trang til at tude når jeg sidder og kigger på opgaven og tilhørende papir til, det giver ingen mening?

Og at få en til at lave det for mig vil jeg ikke, for så viser det jo ikke hvad jeg kan - så får læreren jo et forkert indtryk.
Studievejlederens svar til at jeg havde svært ved nogle fag ( de nævnte samt matematik ) var at jeg bare skulle prøve, lille søde ven... Jeg har prøvet i 3år på matematik og der er ikke feset noget ind. Fysik - fint nok, så længe det holdes på et simpelt niveau, men nu, nu er det bare oppe på et niveau jeg ikke forstår.

Bah, forslag er velkommen - er pænt på røven.
Har dog tænkt mig og se om jeg kan komme ud på min gamle skole og få min fysik lærer til at hjælpe mig, men han arbejder kun mandag, tirsdag, onsdag - så er er lidt ;s.

Andre der kender til det der går i gymnasiet og hvad gør i?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeg har aldrig forstået..
  • #1   28. okt 2009 Måake du skulle droppe ud, og så hellere tage nogle enkelt fag på hf.

  • #2   28. okt 2009 Hejsa.
    Jeg synes måske det er dristigt "bare" at droppe ud, fordi man ikke er så god i nogle fag. På den anden side giver det indtryk af, at du synes det er meget slemt. Men hvordan går det i de andre fag?

    Jeg ville helt klart forslå hjælpeundervisning (enten af lærer eller anden elev) eller lektiehjælp (det var der i al fald på min skole). Det ville være mit bedste forslag tag timer ud og skema (om så det går ud over fritid) og gi den en ordentlig skalle. (jeg fik selv lektiehjælp i engelsk, der var dog kun mig, så det blev nærmere eneundervisning - selvom det kun var få gange)

    Ellers er et forslag HF (det har jeg taget), men på den anden side, SKAL du op i ALLE fag - INGEN vej tilbage (ingen årskaraktere som kan give et indtryk af, hvor man står)
    Jeg gik i klasse med en, som ikke havde været med i matematik i mange år af skolegangen. Jeg var (rigtig) godt med, og forstod matematikken, da jeg ofte var "foran" / hurtigere i matematik, "tog jeg hende under mine vinger" smiley og hun gik op til eksamen og fik 4.


  • #3   28. okt 2009 hvorfor får du ikike din fysiklærer på gym til at hjælpe dig? det plejer jeg at gøre hvis der er noget jeg ikke forstår:) har selv matematik på A og det kan os være svært at forstå engang imellem(:

  • #4   28. okt 2009 Hvis du ikke er meget for at spørge klassekammerater, kunne du evt. lave et oplæg / annonce, om der er nogle herinde, som er gode til pågældende fag, og som vil hjælpe dig fx som eneundervisning.
    Men at foretrække er da hjælp fra læreren i pågældende fag, da de jo ved, hvad pensum er og mm.


  • #5   28. okt 2009 Det lyder som om du har slået for stort brød op. Tag noget hf i stedet. Jeg har selv gået på gymnasiet, og det bliver jo bare sværere og sværere. Logisk nok. Men hvis det er for svært for dig, så tag noget andet. At gå gennem gym. med hjælpeundervisning er noget skidt.

  • #6   28. okt 2009 Det skal nok lige tilføjes, at jeg var rigtig glad for HF.
    Der udover vil jeg sige, at hvis du først kommer med fx ved hjælp fra lærere, så kan det bliver det nemmere, da du jo så (forhåbentlig smiley ) har forstået grundtingene.


  • #7   28. okt 2009
    Nu er hyppen langhåret og bamset igen. * - Jeg kan ikke bruge en HF til noget hvis jeg skal have en videregående uddannelse fx eller på universitetet. Og nu har jeg også valgt den studieretning jeg har, netop fordi jeg så kun har matematik, naturvidenskab og kemi i år - eneste jeg har alle 3år er fysik.

    - L'F søger passer til wendy - - Det er kun fysik, naturvidenskab, kemi og matematik.

    Heidi B. D - Det er helt fint med de andre fag, det er kun de nævnte jeg er på røven i. Der for jeg har valgt den studieretning jeg har.
    Man kan ikke få ekstra hjælp på min skole - der er dog lektiecafé hvor nogle 3g'ere står til fri hjælp for alle. Det fiser ikke ind hvis jeg læser det på tekst, derfor jeg ikke vil lave nogle oplæg herinde - der skal sidde en ved siden af mig og forklare det.

    Sara **Savner sin Baby* * - Fordi han er en klaphat til at forklare tingene. Det bliver forklaret på et sprog jeg ikke kan forstå.

    OOOOOOPLYSNING!!! Har ringet til min fysik lærer på min gamle skole, han kommer hjem til mig efter skole idag og hjælper mig.
    Hurra for at ha' gået på en friskole hvor elever og lærer er tæt og man til en hver tid som gammel elev kan søge hjælp :o).


  • #8   28. okt 2009 Ja men, kan du ikke klare gym. hvordan vil du så klare en videregående?

  • #9   28. okt 2009
    Jeg kan GODT klare gym, jeg har bare et seriøst problem med nogle fag. Hvorfor skulle jeg ikke kunne klare gym, bare fordi nogle fag - som jeg iøvrigt slipper for efter 1år undtaget et, går mig på nerverne og er sort snak?


  • #10   28. okt 2009 Få en privat tutor.... Det er der mange der gør ude hos os (læser til dyrlæge) især i kemi smiley
    Det er som regel kemi studerende der kan betales en lille skilling for at læse lidt med en. Nogle samler sig en 4-5 stykker og får lidt gruppe undervisning.

    Er sikker på du kan finde en fysik studerende der kan hjælpe dig mod betaling.


  • #11   28. okt 2009
    Hvor finder man da dem? :o).
    Men indtil videre må jeg ty til min fysiklærer, han er sku god nok.


  • #12   28. okt 2009 Jeg tror godt du kan klare det smiley Der er mange, som har nogle fag de ikke er så gode til. Og det lyder jo til, at du gerne vil det, så tror jeg på det kan lade sige gøre. Du skal bare klare dig gennem to fag du ikke er så god til det første år. Derefter er der så kun ét fag, som du ikke er så god til. Det tror jeg sagtens kan lade sig gøre, hvis man vil smiley
    Det jeg tænkte på, var én som kunne komme hjem til dig smiley En som boede i nærheden.


  • #13   28. okt 2009 Nåh ja, og fedt det med din gamle fysikærer smiley

  • #14   28. okt 2009
    Jeg har aldrig elsket de fag jeg nævner og er en der er svag i de svag - men så stærk i danks, engelsk, historie, samfundsfag fx.
    Man kan jo ikke være god til alt :o).

    Ja, elsk på ham og på at han gider tage sig tid til det mens han egentligt skulle noget andet også.


  • #15   28. okt 2009 Hmm vi plejer bare at annoncere efter dem i vores digitale sladderspalte...
    Men ville da foreslå dig at hænge et opslag op på det nærmeste uni, hvor de har fysik uddannelser smiley

    Men ja hvis du kan lokke din gamle lærer til at hjælpe dig, ville det da klart være optimalt smiley


  • #16   28. okt 2009
    Det nærmeste Uni ligger en times kørsel fra gymnasiet i bil + lidt til pga. trafikken også er det længere inde i byen :o). Længere i bus og pænt dyrt.
    Men ja, indtil videre er han min løsning på problemet.


  • #17   28. okt 2009 Skift linie ?
    Har din skole ikke en samfundsvidenskabelig eller sproglig linie ?

    - Nu må jeg lige høre .. Skal I beregne ting i opgaven ? For det lyder meget som kemi og ikke fysik .


  • #18   28. okt 2009 Krikken: Du kan altså SAGTENS bruge en HF til noget.. Vil jeg så lige hilse og sige. Jeg er selv HF student, og jeg kan stort set det samme som andre. Det handler bare om at få de rigtige karaktere - og det har jo ikke noget med studieretningen og gøre smiley

    Men på HF kan du slippe for naturfagene på 2. år, hvis man vil..


  • #19   28. okt 2009
    ©AM . - Der skal beregnes ting i opgaven. Det er naturvidenskab med noget kemi agtigt ind over.
    Jeg er på den eneste linje jeg vil have. På de andre er der enten matematik ind over på b eller a niveau eller et naturvidenskabeligt fag - ellers er det rent sprog og nej, jeg kan ikke spansk på A niveáu.

    Jeanette & Masca *Team Puff* < 3 - Well.... Hvorfor har man så en 2årig hvis man kan de samme ting med den som en studenter eksamen? Den sætter altså sine begrænsninger ;). Og besides det mener jeg vidst man skal være 18år - det fylder jeg først i sommerferien i 2011.
    Slipper for alle naturfag, undtagen fysik.


  • #20   28. okt 2009 Hold da op, nogle herinde er vant til at tage den lette løsning!! Droppe ud fordi man har problemer med få fag??

    Krikken - FEDT at din fysiklærer vil hjælpe (: fortsæt
    med at klø på (: alt kan lade sig gøre!!


  • #21   28. okt 2009
    Det kunne jeg heller ikke rigtigt se logikken i, men tak smiley


  • #22   28. okt 2009 Hvordan er din linie så ?

    Jeg blev også tage med bukserne nede, da jeg startede i gymnasiet (har fys A, mat A, kemi b og naturgeografi C), for jeg havde byttet om på fysik og kemi da jeg søgte ! Så jeg troede at fysik handlede om grundstoffer .. hvilket jeg så fandt ud af ikke var tilfældet - sygt blankt x)
    Anyways . Jeg fik også sygt nedern på over fysik, men man bliver altså klogere . Jeg vil anbefale dig at spørge din lærer så meget som du kan og få ham/hende til at forstå at du faktisk synes det er svært (!).
    - Lækkert at du kan få din gamle lærer til at hjælpe, men du skal jo også kunne klare fysiktimerne og de normale lektier selv .


  • #23   29. okt 2009
    Min linje er Engelsk A, Samfundsfag B, Psykologi C.
    Det er svært at få nogle lærer overhovedet til at forstå at man har svært ved tingene, har prøvet ved min matematiklærer - den er ikke rigtigt feset ind. De kender heller ikke min baggrund og ved ikke hvordan jeg opføre mig når jeg ikke kan finde ud af det, så de kan ikke spotte det -eftersom jeg ikke selv siger til.

    Klare fysiktimerne. Laver de ting der skal afleveres også er det det.
    Ligeledes med matematik der laver jeg det jeg kan, mere kan jeg ikke - også selvom det er 1 ud af 10 opgaver kun.

    Gør hvad jeg kan, arbejder på tingene og tager en ting og dag af gangen - kan ikke gøre mere.


  • #25   29. okt 2009
    Kommer aldrig så højt op smiley
    I folkeskolen lå det på 02 i problemregning - altid hvor jeg kun havde lavet 5 opgaver ud af 45 og var få fejl fra at få 00. I færdighedsregning lå det på et 4 tal.
    Det var virkelig et held jeg fik 4 i problemregning og 7 i færdighedsregning til afgangsprøven da det var ting jeg kunne finde ud af.

    Men når læreren her begynder at snakke om linære fuktioner - så er jeg sprunget af for længst.
    Jeg har kæmpet med det siden 6klasse hvor klappen gik ned, min gamle matematiklærer prøvede på alverdens kreative måder og hjælpe mig med tingene men fandt ud af i enden at der ikke rigtigt fes noget ind. Hun skulle sidde ved mig hele tiden og forklare hvad jeg skulle, ellers lavede jeg ikke noget hvis jeg ikke forstod det, spurgte ikke om hjælp ( meget nemt og sige, du skal bare spørge om hjælp - men sådan tænker mit hoved overhovedet ikke på det tidspunkt samt hvis jeg endelig gjorde det blev jeg trukket ud i en lang forklaring jeg bare sad og sagde " jajaja " til ).

    Jeg ved jeg har et problem med matematik, men det kan min lærer ikke forstå og han har slet ikke tid at til at hjælpe mig så meget, derfor passer det ikke særligt godt sammen.


  • #26   30. okt 2009 Krikken: Det er rigtigt at det har sine begrænsninger. Skrev også at jeg NÆSTEN kunne det samme smiley Hvis karekterene er gode nok.. Men man skal ikke være 18 på HF, man skal bare være efter 10. årgang smiley Om man har taget 10. klasse er ligegyldigt. Jeg tåg min 10. år på HG og det var godt nok smiley

  • #27   31. okt 2009 <b>Krikken ( the forbidden fruit taste the sweetest ) .</b>
    - Skriver du noter ?

    Man må gøre det meget klart for ens lærer at man ikke kan finde ud af det . Forholdet mellem lærer og elev i gymnasiet er ikke som i folkeskole, hvor man vokser op 'sammen' . De lærer vel aldrig rigtig dig og dine små .. 'særheder' at kende, for det handler ikke så meget om hver enkel elev .
    Ikke som jeg opfatter det , hvertfald .

    Men jeg synes at det primært er en lærer der gør et fag spændende eller ej . Primært , for har stødt på eksempler der viser det modsatte .
    I 2.g fik vi nu mat-lærer og hun var da noget af et fjols, for at sige det mildt . Vi fik så en ny, lige da der skulle gives karakterer og jeg fik 00 eller 02 , men til årskarakteren fik jeg 7 og 10 - kun pga læren der var så skide god .
    Selv samme lærer afleverede jeg forleden en aflevering til, hvor jeg havde skrevet følgende:
    "<i>De sidste to opgaver kræver en hjernekapacitet jeg først har i næste uge! smiley </i>"
    Og det tror jeg han tog med et smil , for så havde jeg ligesom ladet ham forstå -ved at sige det ligeud- at jeg ikke kunne lave dem .
    (hvilket jeg så senere fandt ud af, at jeg godt kunne . D'oh ! xD)

    aka . sig det til din lærer .


Kommentér på:
Jeg har aldrig forstået..

Annonce