{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
419 visninger | Oprettet:

Fra 9. klasse til gym.. {{forumTopicSubject}}

Er der nogen der kan forklare mig de største forskelle mellem folkeskolen og gymnasiet?

Hvis jeg vil være dyrlæge og ikke er specielt god til matematik (men til gengæld god til fysik/kemi og biologi) hvad skal jeg så gøre i forhold til gymnasiet?

Ligger på 10-12 i de fleste fag - bare ikke matematik, hvor jeg ligger på 4-7 smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fra 9. klasse til gym..
  • #1   23. jun 2010 Den største forskel er lektierne, du får en hel del mere for end i folkeskolen. Lærerne er også anderledes, de er mere seriøse og har mere respekt for eleverne - hvertfald hvad jeg har oplevet smiley

    Du skal nok vælge dig ind på en linje med fag som bioteknologi og matematik, hvis du gerne vil være dyrlæge smiley


  • #2   23. jun 2010 jeg skal os på gymnasiet næste år. regner med at ville være kirurg eller dyrlæge, så jeg tager naturfagliglinje 2 på htx.
    og på gymnasiet er du jo mere ansvarlig for ejen læring, de tager sig ikke af hvis du ikke er med, hvor i folkeskolen skal lærerne jo forsøge at få alle med. men gymnasielære skal undervise, sådan cirka


  • #3   23. jun 2010 Mit snit faldte fra 10,5 til 6,1 rent fordi jeg kom i en dårlig klasse... da vi blev delt op steg mit snit på et par måneder til 7,8... du vil falde en del alt efter hvilken indgang du har og hvordan din start bliver... men du har også 3 år til at forbedre din karakter smiley

  • #4   23. jun 2010 Nu kom jeg fra en privat folkeskole, så oplevede faktisk at min skoledag blev kortere i gymnasiet, det første år var lektiemængden nogenlunde som den i 9. klasse og mine karakterer steg - mit afgangssnit ligger over 1 karakter højere end det gjorde i folkeskolen..

    Men, synes gymnasiet var mere seriøst, der var større konkurrence i klassen om at vise hvad man kunne og så var fagene så meget sjovere. Men det var også tydeligt at man havde ansvar for egen læring, læreren hjælper ikke en frem så meget som i folkeskolen


  • #5   23. jun 2010 Ja karakterene faldt fra gennemsnit på 11,8 til 4,7 hos min veninde smiley Hun havde meget svært ved ikke at være den bedste mere... men det sociale opvejede det vidst lidt ;D

  • #7   23. jun 2010 Hvis du gerne vil være dyrlæge, er det vigtigt at du afslutter med et højt gennemsnit.. Skal man være taktisk tager du en linje med matematik på c-niveau (selvom det måske kræver mat b, for at komme ind på dyrlægestudiet). Så bliver du student med et dejligt højt gennemsnit og kan tage matematikken supplerende. :0)

    Er meget overrasket over hvordan gym er ifht. folkeskole. Det sociale er meget federe, lærerne er bedre - til gengæld er niveauet steget helt gevaldigt i sær i matematikl (har det på b)! Må god, jeg gik fra solidt 7, til solidt 00-02!! Ligesom 12 andre i min klasse :0) Så matematik er et svært fag...

    Men det er jo fedt at man kan vælge de fag man kan lide :0) Har lige afsluttet billedkunst, skal til og i gang med psykologi og er i fuld gang med at lære spansk :0)


  • #9   23. jun 2010 Jeg var den bedste i klassen til de fleste fag i folkeskolen (også mat.), men syntes mat var en del sværere der og endte faktisk med kun at få 4 på B niveau.. De andre fra min klasse som tog 10. klasse med klarede sig faktisk godt.. så vil faktisk anbefale at tage 10.. men det kommer selvfølgelig an på hvor meget du er vant til at lave i skolen.. Jeg lavede ikke nærmest ikke lektier eller noget, fordi jeg havde så let ved det og når du kommer videre skal du altså til at følge mere med og lave lektier.. også for at lærerne kan se at du gerne vil smiley

  • #10   23. jun 2010 - Pernica Fofo -
    Selvom jeg ikke kendte til de specifikke adgangskrav, kan det da aldrig være fejlagtigt at sigte efter at komme ud med et højt gennemsnit og tage eventuelle suppleringskurser.


  • #11   23. jun 2010
    Hvis du ikke er god til matematik kan jeg fortælle dig at matematik på A niveau - jeg kan meget lidt matematik og da jeg begyndte på gym ( lige efter 9 klasse ) blev jeg sat af og jeg forstod intet overhovedet, jeg kunne slet ikke følge med så jeg gik op og fik mit 00 til den afsluttende eksamen, skal da heldigvis ikke bruge det til noget.

    Men jeg ville aldrig kunne klare matematik på A, aldrig.
    Samme gælder fysik, syntes man dette fag er svært - samme med naturfag i det hele taget har man heller ikke en chance.

    Udover det så får mange et chok over karakterene - muligt man fik 10 før, men nu skal man være lykkelig for 4 og 7! Ens gennemsnit og karaktere falder, det er de færreste der holder det okay oppe.

    Lærerne hjælper heller ikke en hvis man ikke spørger. Der er ikke fokus på den enkelte og lærerne kender ikke ens dårlige sider og ens personlighed som en folkeskolelærer gjorde.

    Lektier og lange dage er der massere af især i 2g - nu skal det her så ikke opfattes som om jeg opfordre til at slakke eller vær doven, men man kan godt komme uden om at lave noget i 1g og 2g.. Karakterne er slf. derefter men fordi man ikke har læst samtlige ting til alle dagene, så bliver man ikke halshukket, det er ens eget ansvar at lave tingene og følge med.


  • #12   24. jun 2010 Krikken - er lidt uenig ;0)
    Enig i at matematik ikke er heaven, men har selv naturvidenskabelig linje og det klarer langt de fleste i min klasse med 7-10-12 (undtagen matematik) :0)
    På min skole bliver der taget rigtig meget hensyn til eleverne.
    Synes at de er opmærksomme på den enkelte.. Især i matematik hvor vores lærer tit kommer hen og spørger 'Nå, hvordan går det så her?" Generelt hjælper vores lærere os ret meget - også hvis man bare ligner én der har en crappy day, så kan de godt anbefale én bare at gå hjem lige og få sovet..
    Eller hvis man har problemer hjemme, kan man tale med vores teamkoordinatorer, som hjælper én med at få opgaver udskudt og evt. få en aftale på plads med studievejleder.

    Derudover kunne jeg i hvert fald ikke bare lave ingenting i 1.g... Er tilfreds med mine karakterer, men har også sørget for at få læst på mine ting - især på de afsluttende fag...


Kommentér på:
Fra 9. klasse til gym..

Annonce