{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.443 visninger | Oprettet:

Havre = gør min hest skør ?? {{forumTopicSubject}}

Hej kloge HG mennesker, nu vil jeg gerne have lidt råd ang. min hoppe. Jeg har tidligere læst, at havre kan gøre nogle heste helt kuldret og at de ikke har godt af det.
Jeg har altid ment det ikke er nødvendigt at fodre heste med havre, hvis de ikke bliver brugt ofte.
Men alligevel er der sket det, at mine forældre har fodret min Irish cob hoppe med havre/müsli hele sidste uge.
Da jeg skulle hente hende fra folden i weekenden, opførte hun sig helt skørt. Hun ville slet ikke komme hen til mig og galoperede vildt rundt, da jeg endelig kom tæt på hende, prostede hun af grimen og sprang væk. Hun har aldrig opført sig sådan før....
Hvilken årsag kan der være for hendes adfærd?

Jeg ved godt der kan være mange årsager, men jeg har aldrig set hende sådan før + jeg fik et opkald af min mor, og hun sagde de havde brugt 2 timer på at fange hende her til aften :S

Jeg håber i kan hjælpe mig.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Havre = gør min hest skør ??
  • #1   1. nov 2010 Havre giver energi, så hvis hesten har stået stille og bare har fået fyldt havre på kan jeg godt forstå den er fuld af energi

  • #2   1. nov 2010 det er da lidt klart den ikke er sig selv hvis du ikke har været hos den i en uge

  • #3   1. nov 2010 Havre gr i hjernen
    Byg går i benene
    Hvede går i maven (feder)

    Forstår UDEMÆRKET din hest er lidt energisk i hovedet..
    Hvis du levede en uge på druesukker og cola og intet lavede, så ville du sq også have noget energi der skulle futtes af..


  • #4   1. nov 2010 Min hesten får fra i morgen af taget havren fra sig, da jeg synes han er begyndt at få lidt for mange gode idéer når vi rider (; Han får lucere og byg i stedet.

  • #5   1. nov 2010 Hvad mener du med at byg går i benene?

  • #6   1. nov 2010 Hun er vant til at stå stille i perioder. Dog uden hun får havre, jeg synes det er en rigtig skidt ide at give hesten havre, og jeg har forsøgt at forklarer mine forældre effekten af havre, men de tror ikke helt på mig.
    Er der nogen der har en biologisk/kemisk bevis på havres effekt på heste?


  • #7   1. nov 2010 Havre kan godt gøre hestene kulrede, min pony fik ren havre da vi købte ham, og han var meget kulret, det tog vi straks fra ham han faldt hurtigt ned på et normalt niveau for ham ...

  • #8   1. nov 2010 Nogle heste kan ikke tåle byg.. De har det med at få hævede ben.. Hvis hesten kan tåle det, så er der jo ikke noget problem.. nogle heste bliver jo heller ikke kuldrede af havre.. smiley


  • #9   1. nov 2010 smiley min har det helt fint med havre, både når han bruges og når han står stille.

    Men prøv google der rigtig mange forklaringer. så skal du bare bruge dine argumter rigtigt til dine forældre, men hvis hesten ikke skal have det når hun ikke bruges, hvorfor pokker giver de hende det så?

    igen kan også været årstiden, de vågner tit op nu her, og især når frosten kommer så bliver de rigtig bomber når man skal have dem i ridehus, hvor de kan bevæge sig smiley


  • #10   1. nov 2010 Du kan sige til din mor at grunden til hun skulle tage 2 timer om at fange hesten var pga havre, det kan være hun så tror på dig smiley

  • #11   1. nov 2010 min den ældste bliver kulret og skør,hvis han får byg,efter han ikke længere får det,så er han blevet jordens nemmeste hest,tror dog også det er flytningen til et nyt sted,som har hjulpet lidt på ham,men er helt sikker på,at byggen ikke var god til ham

  • #12   1. nov 2010 At give en koldblod havre - er som at komme benzin på et bål. Lad endelig være med det. Den kan slet ikke omsætte det , og kan blive til fare for omgivelserne smiley Giv den et muslifoder UDEN korn /havre i - og eventuelt roepiller samt masser af wrap og hø. Så klarer den sig ganske glimrende...

  • #13   1. nov 2010 Jeg har forklaret dem at havre ikke er sundt for alle heste, dog har det ingen effekt på min vallak. Så de har svært ved at forstå den ene hest er helt som den plejer at være og den anden bliver en stor tosse.

    Men jeg vil søge lidt på google.


  • #14   1. nov 2010 $ $$ Cowgirls have more fun $$ $
    Hvordan kan det være koldblodsheste reagerer så voldsomt på det?


  • #15   1. nov 2010 Sara den "kemiske" forklaring kan jeg ikke give dig. Men de er af natur et roligt gemyt, og når man tilsætter højenergi ( havre) til deres kost, så går det lige i hjernen, og producerer en masse energi som de ikke aner hvor de skal gøre af. Kavan fik ved en fejl forkert foder i en uge engang, og bare på den uge begyndte han at stejle når vi skulle sidde op - og i boksen var han direkte aggresiv. Jeg mistænkte ham for at være klaphingst, forhans opførsel var præcis som man kan risikere ved klaphingste. Jeg fik ham hormon testet, men han var overhovedet ikke hingst på nogen måde. Så talte jeg med dyrlægen om mad, - og det overhørte staldejeren, og så måtte han gå til bekendelse at Kavan havde fået højenergi ( havre ) ved en fejl... Efter en uge på sit sædvanelige foder , var han helt normal igen.

  • #16   1. nov 2010 SE her f.eks. En shire og en Irish Cob er ens smiley

    (link fjernet)


  • #17   1. nov 2010 Lidt om foder...

    1. råd:

    Undgå alt for meget stivelse

    2. råd

    Grovfoder er godt, <b> rigitg </b> godt!

    • Havre, der er altid meget stivelse i havre, det giver energi. Det er forholdsvis billigt. Hesten har svært ved at fordøje fodret.

    • Byg, billigt, meget stivelse, hesten har svært ved at fordøje fodret.

    • Müsli uden havre er som regel uden ret meget stivelse i, de fleste heste finder det velsmagende, og det er lettere for dem at fordøje det.
    Det er som regel slowrelease foder, og giver derfor energi over tid (kommer an på mærket)..

    • Roepiller ligger tæt op af grovfoder og er letfordøjeligt for hesten. Skal lægges i blød!

    • Roepiller med melasse er letfordøjleigt men giver samme, ja hvis ikke mere energi end havre, da hesten udnytter energien bedre, skeptikere vil sige, det er rent sukker, men sukkeret er det samme som der er i græs. Dette er dog også et tilskudsfoder, så man med fordel, finde et andet foder ved siden af. Skal lægges i blød!

    • Sort havre, har mindre stivelse (end normal havre), giver energi, men er federe end alm havre pga højt olieindhold. Hesten fordøjer det bedre end feks normal havre...


  • #18   1. nov 2010 $ $$ Cowgirls have more fun $$ $
    Mange tak for rådet, jeg tror simpelhen det må være havren der har ændret hendes adfærd. For hun stejler når jeg skal til at lægge grimen på og hun "truer" lidt med at sprake, hvilket hun ALDRIG har gjort før :S

    Men jeg har lige ringet til mine forældre og de overbevist, da hendes adfærd var helt i vejret idag.


  • #19   1. nov 2010 Tak for alle de gode råd. Nu har jeg fået opklaret mit "mysterie" med min vilde tinker hest smiley

Kommentér på:
Havre = gør min hest skør ??

Annonce