{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
597 visninger | Oprettet:

Hestene skal ud - hvad med andre dyr? {{forumTopicSubject}}


Kom til at tænke på en ting nu der er al den snak om heste velfærd og at heste skal ud - også selvom det er koldt og snevejr.

Men hvad så med hunde, katte, kaniner, marsvin og undulater fx. ?

Kommer dine kaniner uden for? Er det fair for en kanin at sidde i et bur i en lejlighed? Skal et marsvin også ud om sommeren? Er det bedst for undulater at have en udendørs voliere?

Selv mener jeg at dyr skal ud i det omfang deres natur tillader. Fx. kan marsvin ikke være uden for om vinteren når de kommer nede sydfra oprindeligt men de kan sagtens være uden for om sommeren ( og slf. inde om natten ).
Kaniner nyder også at være ude og grave i jorden. De kan sagtens bo ude - bare de har et sted de kan have ly/læ og kunne varme sig i noget halm.
Indekatte er heller ikke noget jeg går ind for - en kat inden for vil aldrig kunne udfolde sig på samme vis som en udendørs kat. De hygger sig virkelig når de hopper rundt i kornet eller jagter fulgle og kravler højt op i træerne.
Fair nok at de ikke er glade for den ekstreme kulde - katte skal også have mulighed for at komme ind i varmen.

Undulater og andre fugle ved jeg intet om så det vil jeg ikke udtale mig om.

Hvad er din mening?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hestene skal ud - hvad med andre dyr?
  • #1   1. jan 2011 Man må jo ikke tage en kanin uden for om vinteren. - men min kanin står udenfor i et stort bur med hans kærlighed. Så han løber da rundt og hygger sig. Ville aldrig sætte en kanin ind i et lille bur smiley Det så syndt.. Efter min menning selg smiley

  • #3   1. jan 2011 Alle vores fugle(Undulater, Parakitter, diamant duer, og vagtler) Er i voliere, og så skal det lige nævnes at vores 5 årige Marsvin Chippo lever i bedste velgående udenfor i vores voliere, hvor han drøner rundt i sneen udendørs og putter i sine halmhuse indenfor. Vores katte har kattelem og kan gå ud som de vil, (pånær igår:-) Hundene bliver luftet hver dag(vi har f.eks været på en skøøøn skovtur idag og er ude i haven så længe de vil... Det er så lidt begrænset, da det er 2 Grand Danois og de er en smule kuldeskær smiley

  • #4   1. jan 2011 Det handler vel om at give dyrene de mest naturlige betingelser. Vores kanin bor i en stor indhegning udenfor året rundt. Den graver gange under jorden, men har også et stort bur, hvor den kan søge ly og spise. Den stortrives smiley Vores tre katte vælger selv, om de vil være ude eller inde. Vores hund er der, hvor vi er - ude eller inde.

  • #5   1. jan 2011 Er ret enig med dig.

    Vores heste går ude så mange timer som muligt hver eneste dag, altså fra morgen til aften, vores katte er "staldkatte" er de inde ret mange timer hver eneste dag, og de laver ikke ret meget andet end at sove og spise. Om natten er de ude i stalden, hvor der er en kattelem, så de har mulighed for at være ude som inde, alt efter hvad de har lyst til, og katte er jo natdyr.

    Min søsters kaniner bor i et bur ude i stalden om natten, men om dagen er de lukket ud i en boks, så de har mulighed for at hoppe rundt, hvilket jeg tror de er glade for. Synes det ville være utrolig synd hvis de skulle sidde i et bur hver eneste dag og kukkelure... smiley


  • #6   1. jan 2011 Har samme mening som dig smiley Bryder mig ikke om at have dyr indenfor. Vores hunde og katte vælger helt selv hvad de vil - vi har en gammel hundekennel, så hvis vi skal nogen steder og det er godt vejr, plejer vi at lukke dem ned i et af burene fordi der tilhører en hundegård til buret, så de selv kan gå ud og ind.

    Nogen af vores katte er udekatte, men kommer ind et par timer hver dag. Hvis de vil ind, står de ude foran døren og jamrer sig - samme hvis de vil ud.. Vi tvinger dem ikke ind, på nogen måder.

    Mine kaniner står udenfor. Marsvin, fugle og andre dyr har vi ikke og kender ikke rigtig til dyrene, så kan heller ikke udtale mig om det smiley


  • #7   1. jan 2011 *det med kennelen er selvfølgelig kun til hundene smiley

    Og vores heste går ude så mange timer som muligt. Om sommeren går de ude alle 24 timer i døgnet smiley


  • #9   27. feb 2013 Vores katte kommer overhovedet ikke ind i hovedebygningen. De går ude i stalden hele året rundt. Kun nogle af vores heste går udenfor, men de har læskur og får halm og wrap hverdag. Dem indenfor bliver luftet en gang om dagen (vi har ca 20 indenfor lige pt +5 hingste) syndes det er synd kaniner skal gå i små bure, da jeg havde kanin, levede den udenfor med et "træhus" i den ene ende af hans indhegning. Marsvin syndes jeg kun man skal have udenfor om sommeren. Fugle ved jeg intet om, men syndes de skal have lov til at flyve frit rundt indenfor, hvis de ikke må komme ud smiley

  • #10   27. feb 2013 Er enig med dig smiley min hest går i løsdrift, så han er ude hele døgnet, med mindre han selv vælger at gå i læ i løsdrifthuset selvfølgelig smiley kan dog ikke påstå, at min hund bor udenfor. Hun er sådan en rigtig puttegøj, og holder meget af at ligge i en stol under et tæppe (!) og kigge på fuglene i haven. Men hun kommer ud og går tur ofte, og hun kan gå ud i haven når hun vil smiley

  • #11   27. feb 2013 Hesten i løsdrift og katten ude om natten, og inde og ude som den vil om dagen smiley

  • #12   28. feb 2013 Min hund er ude i haven så meget den har lyst til og kommer på 3 længe ture hver dag, min kat går ind og ud som den har lyst til. Og da vi havde ondulater og papegøjer kom de ud i nogle timer om sommeren og fik lov til at flyve frit rundt indenfor i nogle timer om dagen om vinteren. Min kanin boede bare i haven og kunne gå ud og ind af sit store hus som det passede ham . Min hest har før stået i løsdrift men står nu på boks om natten i vinterperioden men er ude fra kl. 7 - 19 ca. Og døgnfold om sommeren smiley

  • #13   1. mar 2013 Mine hunde er ude mindst 3 gange om dagen i al slags vejr, og det er det samme med mine to "plejebørn"-hunde. "Plejebarn"-katten kan gå ud og ind som hun vil, men hun plejer, når det er koldt, at foretrække at være indenfor smiley

Kommentér på:
Hestene skal ud - hvad med andre dyr?

Annonce