{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
784 visninger | Oprettet:

DEBAT - Rangorden - hest og rytter! {{forumTopicSubject}}

Godaften HG!

Tænkte om vi lige skulle ha' en god debat i en ordentlig tone. Kom med din ærlige mening, i en ordentlig og ikke-nedladende tone. Thanks smiley


Hvordan mener du rangordenen skal være mellem hest og rytter?
Skal du være 'øverst'?
Skal hesten?
Eller mener du i skal være "lige"?

Min personlige mening er at rytteren klart skal være leder for hesten. Være dominant.
Hvis man vil have at man skal være venner med hesten, må man jo også acceptere et nap, et skub, og andet heste gør ved hinanden internt. Det er simpelt hen for farligt at omgås store dyr, hvis ikke man sætter sig i respekt.
Jeg hentyder ikke til voldsom opførsel, overhovedet.



Nå, kom med jeres mening, og lad os få gang i en debat!!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DEBAT - Rangorden - hest og rytter!
  • #1   29. mar 2011 jeg ved det faktisk ikke helt, jeg tror dog jeg er en ret dominant rytter over for min haflinger da han ellers udvikler en meget agressiv adfærd
    ved min fjordhest er jeg dog ikke så streng, da han alligevel bare gør hvad man ber ham om.
    men ja jeg tror nok jeg bestemmer lidt over mine heste, for jeg ville have en hest der napper er trækker rundt med mig. da det kan ende farligt.


  • #2   29. mar 2011 rytteren bestemmer

  • #3   29. mar 2011 lige en tilføjelse, jeg tænker ikke over om jeg er dominant men der skal være regler.

  • #4   29. mar 2011 jeg vil gerne være så lige med min hest som muligt... men samtidig skal han vide at det er mig der er føreren/lederen... men en god leder lytter jo også til hesten ønsker og vilje.... smiley

  • #5   29. mar 2011 Jeg sørger altid for at udvise et meget bestemt adfærd. Min pony skal gøre hvad jeg beder den om, og herefter for den en passende ros.
    Mit forhold er stadig godt til min hest - og det har det været med alle mine heste. De har alle været godt opdraget og utrolig nemme at have med at gøre på staldgangen ect. Jeg vil ikke have en hest, som er en kamp smiley


  • #6   29. mar 2011 Meget enig med dig Camilla. Der er forskel på at være en god leder, og bare en leder.

  • #7   29. mar 2011 Mange mener at det er vigtigt du ligger klart over din hest i hieraki.
    Jeg mener noget andet. - Surprice smiley

    Jeg vil helst være fuldstændig lige med min hest. Og også gerne under min hest i rangorden nogengange - han skal også have lov til at bestemme.
    Det lyder fuldstændig idiotisk i nogens øre.

    Men jeg vil gøre det klart, at selvom jeg mener hesten skal bestemme ligeså meget som mig, så er det vigtigt for mig at jeg ved hesten forstår når jeg så siger, at her går grænsen. Og så længe jeg ved min hest forstår et tydeligt nej, så elsker jeg at hesten bestemmer. De heste jeg lader bestemme, dem VED jeg også forstår hvis jeg kommer med et nej.

    Jeg kan komme med et eksempel med Nicko.
    Han får tit lov til at bestemme - når vi f.eks. er på tur, så for han lov til at gå væk hvis han vil det. Og han får lov til at hoppe fuldstændigt fjollet rundt. Det virker for os.
    Én gang i alt den tid jeg har haft Nicko har jeg VIRKELIG sagt fra til ham. Det var da vi var på tur, og han havde haft meget energi hele turen, hvilket var helt fint. Men da vi næsten var hjemme stejlede han pludselig og bukkede, hvilket resulterede i at han ramte mig med hans bagben. Dét var ikke iorden - og jeg rykkede i tovet én gang og sagde AH NICKO! - Bom - så stod han altså FULDSTÆNDIG stille. "undskyld mor" kunne man nærmest se i hans øjne. - Så fik han helt masser af ros, og vi var gode venner igen.
    Den oplevelse gjorde mig SÅ glad, og den var så bekræftende.
    For selvom han havde haft så meget styring så forstod han mit nej.

    Så det jeg prøver at komme frem til er, at jeg synes man skal være lige med sin hest, og at hesten også skal have lov til at bestemme, så længe hesten forstår når grænsen virkelig er overtrådt .


  • #8   29. mar 2011 Man behøver ikke være dominerendt for at være "førerhest".
    Det er et spørgsmål om kropssprog og ikke mindst konsekvens og ens opførsel/handling hver gang.


  • #9   29. mar 2011 Sofie Mortensen:

    For mig lyder det som et stort forvirrings-cirkus for hesten.

    Heste har det helt klart bedst med at have en fast plads i hierakiet, det er noget at det mest naturlige for dem. Hvis man den ene dag lader hesten være leder, og den næste dag selv er leder, befinder hesten sig i en konstant kamp om at blive leder.



  • #11   29. mar 2011 nemlig henrik: der findes jo noget der hede passiv leder (; det er det jeg helst vil være og noget jeg nogengange tror jeg har opnået ved min fjordhest. Men mi Haflinger er selv en meget dominant hest der har en meget grov ejerfornemmelse (eller hvad man nu vil kalde det) så ved ham må jeg sætte klare grænser da han eller bliver en farlig hest.

  • #12   29. mar 2011 Rytteren skal være øverst lige som hos bla. hunde. en hund skal vide hvem der bestemmer ligesom en hest skal vide hvem der bestemmer. mener aldrig man kunne være lige med en hest, man vil jo altid bestemme over den, men selvfølgelig til en hvis grænse, syntes virkelig nogle er for strenge ved deres heste, hvis de ikke lige gør som der bliver sagt for de en ordenlog en i røven eller et ordenligt dask over mulen.
    Hesten skal have respekt for mennesket og vide hvem der bestemmer.
    Jeg bestemmer jo over hvornår min hest skal ride, hvornår den må græsse på tur, hvad vi skal lave fra dag til dag osv. hvis en hest f.eks bevist bider eller andet ubehagelig skal den også vide at det er forkert . Men selvfølgelig skal man prøve at gøre hvad der er bedst for sin hest og man skal også respektere den smiley


  • #13   29. mar 2011 Undskyld jeg siger det, men lade en hest bestemme/dominere et fuldstændig vanvittigt. Man laver en tikkende bombe, der kan være livsfarlig.
    man ska selvfølgelgi behandle ehsten rigtig godt, men det kan jo ha et fantastisk hesteliv, som nr. 5 i flokke - den behøver ikke være nr. 1.
    Ofte er en hest meget mere afslappet, når den ikke skal bruge tid på at finde sin plads i rangordnen.


  • #14   29. mar 2011 Fuldstændig enig Henrik!

  • #15   29. mar 2011 Anne - Det synes jeg slet ikke det behøves - jeg kan sagtens følge dig.
    Men de heste jeg har været sådan med, har aldrig kæmpet om at være lederen. Tvært imod - Ved at give dem frihed, bliver deres motivation større til at ville tilfredsstille mig smiley


  • #16   29. mar 2011 meget enig med henrik

  • #18   29. mar 2011 Sofie Mortensen:

    Heste vil altid prøve at kæmpe sig op i hierakiet. Det ses hver eneste gang du sætter din hest i en ny flok.
    En hest der ikke har en fast plads, vil være forvirret.


  • #19   29. mar 2011 Sådan behøves det ikke at være. Sådan er det ikke med de 2 heste jeg altid lader være på lige fod med mig, indtil de går over grænsen - hvilket jeg gerne vil understrege IKKE er noget der sker tit.

    Men der er bestemt også heste hvor jeg ligger mig over dem i rangorden - fordi jeg ved det er for farligt at lade vær.


  • #20   29. mar 2011 Sofie: Det er bevist at heste ikke har det godt psykisk når de er usikre på deres plads i hierakiet, derfor mener jeg stadig det er helt forkert at skifte mellem at bestemme over hesten, og lade hesten bestemme.

  • #23   29. mar 2011 Vi har 16 Mustang, hvoraf 10 har levet som vilde Mustangs.
    På strods af det, så har vi nok de mest roligt, rare og behagelige heste, man kan tænke sig. Ja, selv vores avlshingst et et pragt eksempel på god opførsel, selv når han er i nærheden af hopper.
    Og hvorfor mon? Af den simple grund at vi behandler dem ens hver dag og der er ikke forskel på hvad de må og hvor de må noget - altid ens. Samtidig påvirker vi dem vis træning, så de ikke kommer i tvivl om deres plads under os.

    Så meget nemt at være hest.


  • #24   29. mar 2011 Mine heste kender godt deres plads.

    Og jeg skifter ikke mellem at lade dem bestemme og at jeg bestemmer.

    Vi bliver enige med hinanden og går på kompromis, og andre gange går vi imod hinanden. Og en sjælden gang imellem fortæller jeg - at nej, det der er ikke iorden. - Men det fortæller de jo også til mig, hvis jeg gør noget de ikke synes om - og så respektere jeg også det.


  • #25   29. mar 2011 Syntes ordet dominans er forkert, jeg mener ikke rigtig jeg skal være dominerende overfor min hest, selvfølgelig skal dyret vide hvad der er rigtigt og forkert, men man skal aldrig bruge hårde metoder, men vise hesten det på en måde så den forstår.
    F.eks under jordtræning med min hest foregår det hele i en leg, jeg forlanger noget af ham, men hvis han ikke lige"gider" får han lov til at gå og selv komme tilbage når han vil lege/træne videre.
    jeg indordner mig lidt efter ham hvis jeg kan mærke han ikke har lyst laver vi måske noget andet han syntes er sjovere eller stopper mens legen er god for ellers får vi ikke meget ud af det smiley Men jeg vil altid være hans leder, men på den gode måde. Hvis han gør noget "forkert" så får han det også a vide ;O)


  • #26   29. mar 2011 Hvad vil en person (sofie) gøre, når hesten går over grænsen?
    Skal den så ha tæsk eller hvad? Og hvis den så ikke vil makke ret???
    Det kan jo være et problem, da hesten er væsentlig større og stærkere end os. Derfor foretrækker jeg 500kg ven fremfor 500kg vred fjende.


  • #27   29. mar 2011 Henrik: Godt du kom med i debatten, - du udtrykker det så klart som det kan udtrykkes! Tak for det! smiley

  • #28   29. mar 2011 Sofie Mortensen - For at få en ven, vær en ven.

    Såé hvis din hest siger nej jeg vil ikke på bane eller jeg vil ikke trave eller sådan noget respektere duu såé osse det?


  • #29   29. mar 2011 Henrik: hvor dejligt (:


    tror altså også mine heste vil blive lidt forvirrede når de den ene dag må klø sig op ad mig og den anden dag ikke? hesten ved jo ikke hvornår du er i humør til det.


  • #31   29. mar 2011 Henrik - FORDI jeg giver mine heste så stor en frihed, respektere de mig også fuldt ud - ligesom jeg respektere dem - så de forstår godt et nej, også fordi det ikke er tit de får et.

  • #32   29. mar 2011 Maria k - Ja det respektere jeg fuldt ud!

  • #33   29. mar 2011 Jeg respekterer min hest og forlanger, at den også respekterer mig. Er nød til at være dominerende og konstant stå fast i mine meninger, især fordi jeg har hingst og foretrækker hingste.

    Tager ofte magtkampe med min hingst, og det skal også til, og det har jeg det godt med, det passer min karakter, hvorimod min mors lusitanohoppe er meget respektfuld, men skal lige have en fast kommando, når hun lige skal se, hvor grænsen går. Det er vigtigt at stå fast som hesteejer.


  • #35   29. mar 2011 Jeg tror slet ikke heste kan tænke så langt.. Har læst at de faktisk ikke har de største hjerner i dyreriget - langt fra smiley

  • #36   29. mar 2011 Kohesten - Ja dét gør jeg 100 % !
    Med mindre det er noget der er strengt nødvendigt at hesten skal gøre - hvilket der jo ikke er meget der er smiley


  • #38   29. mar 2011 sofie:

    Såé finder den jo ud af til sidst af den skal bare sige det gider jeg ikke, og såé for den lov at slippe.



  • #39   29. mar 2011 Kohesten - læs hvad jeg lige skrev før smiley

  • #41   29. mar 2011 Maria - Ja det gør den. Men så er det heldigt at mine heste som sagt er glade for at være sammen med mig og tilfredsstille mig - fordi jeg giver dem så meget frihed smiley

  • #42   29. mar 2011 Kohesten - Jo det kan de sagtens finde ud af - som sagt er der virkelig ikke meget der er nødvendigt at hesten skal - og selvfølgelig må man sørge for at den får hjælp hvis den evt. fejler noget eller er skadet smiley

  • #43   29. mar 2011 Sofie:
    Du glemmer, at heste ikke har følelser eller en hjerne, der er i stand til at tænke længere frem.
    Derfor kan dine handlinger nemt udløse en situation, hvor hestens instikt vil fortælle hesten, hvad den skal gøre. Det kan være noget så simpelt som "flugt" eller hvis du er uheldig "kamp".
    Hvis du ikke behandler din hest ens og den er i tvivl om sin plads i rangordnen, så har den ikke respekt for dig, uanset om du tror det.
    Når hesten så på et tidspunkt fornemmer, at den har chancen for at blive fast førerhest, så bliver du vippet af pladsen.


  • #44   29. mar 2011 Det er mig der sætter dagsordenen når Magic og jeg skal træne. Jeg lytter efter ham og respektere ham - jeg forventer at han gør det samme smiley
    Det er mig der kommer med idéerne til "hvad vi nu skal lave" og mig der styrer træningen. Hvis han overskrider en af mine grænser eller en regel, så får han det at vide. Hvis jeg gør noget upassende i forhold til ham bliver der ikke sagt "undskyld lille hest", men øvelsen bliver lavet om, så resultatet bliver optimalt smiley


  • #45   29. mar 2011 Min hest er meget dominerende på fold - han er førerhesten og øverst i hierakiet, når de andre kommer forbi lægger han tit ørene tilbage, markerer med bagbenene eller napper ud, de andre respektere ham og ved han er fører hesten, når han vil hen og spise wrap jager han alle de andre væk samtidig kan han godt stå og kysse og nusse med de andre når det lige passer ham :O) Under ridning og almindelig håndtering af ham kunne han aldrig finde på at sparke, bide - selvfølgelig er han nogle gange "fræk" så som at prøve at hapse græs når vi går tur eller gå skridt frem når vi skal have hovedtøj på :O)

  • #47   29. mar 2011 Henrik -

    Jeg synes dette er svært, da jeg allerede nu kan se jeg er blevet misforstået.

    Mine heste VED som sagt godt at et nej betyder et nej - de respektere mig. Og havde de ikke gjort det, eller hvis de stopper med det, så havde jeg heller ikke gjort som jeg gør. Derfor gør jeg heller ikke sådan med hende der IKKE har den fulde respekt for mig når det kommer til stykket. Hende er jeg dominant overfor - fordi det er nødvendigt.

    Men jeg skifter ikke mellem at hesten må bestemme og at den ikke må.
    Vi har bare et forhold til hiannden hvor vi respektere når modparten siger fra.


  • #48   29. mar 2011 mine er helt klart under mig og der bliver de... jeg er og bliver ene om at sætte reglerne, og mine dyr skal rette ind efter de retninglinier jeg sætter for dem. reglerne sættes kærligt men bestemt

  • #50   29. mar 2011 Sofie: Hvis din hest respektere et nej fra dig, så kan du ligeså godt indse at du er lederen. Hvis den havde følt dig på lige fod med dig, havde den ikke bare makket ret. Heste kan ikke tænke at den respektere dig, fordi den får lov til nogle andre ting..

  • #51   29. mar 2011 Kohesten - Hvad gør jeg ikke?

    Anne - Jeg er ikke lederen - jeg respektere jo mindst ligeså meget et nej fra mine heste.


  • #53   29. mar 2011
    Rytteren er lederen - selvfølgelig.


  • #54   29. mar 2011 min hest ligger nederst på folden, og også i vores forhold, der er så bare forskel hvordan man handler på det, og der læste jeg noget klogt engang, en god rytter kan få hesten til at gøre det rytteren ønsker, en genial rytter kan få hesten til selv at ønske og gøre det (tror det var Ute jeg læste det ved).

    Og disse principper træner jeg efter, min hest skal selv ønske at gøre det, der er klare grænser for hvem der bestemmer, men tvinger hende aldrig længere end hun evner eller hendes ¨gnist¨ er til, hvilket bare handler om at kende ens hest.


  • #55   29. mar 2011 kohesten - Jeg ved faktisk ikke hvordan jeg længere skal forklare det - og det er meget nemt at misforstå hinanden over skrift.
    Men mine heste acceptere at jeg engang imellem er lederen - for det er jeg jo. Sig hvad i vil - men det kan mine heste godt finde ud af smiley


  • #56   29. mar 2011 Sofie: Hvis din hest accepterer dine krav, og makker ret, ser den dig som leder. End of discussion.

  • #59   29. mar 2011 Helt 100% enig Anne - Og det er jo også det jeg prøver at sige - at jeg vil ikke lade hesten bestemme, hvis ikke den ved at NÅR jeg så siger noget - så er det altså det de skal lytte efter. Og FORDI jeg ved med nogen heste, at de ved det er sådan - så vil jeg hellere have et frit forhold mellem os, hvor vi bestemmer lige meget, og lytter til hianden fremfor at modtage ordre.

  • #61   29. mar 2011 Kohesten - det synes jeg da er en omgang nedladende rod du fyrer af der smiley

    Jeg har faktisk brugt over 1 år UDELUKKENDE på at være på folden med hestene og på den måde ved jeg en hel del om deres naturlige adfærd. Mine heste er hverken robotter eller mennesker. At I ikke tror jeres heste ville kunne de samme ting som mine er ikke min skyld smiley

    Og det der jeg lige fyrede af lyder så dumt og barnligt - men bare for at være ærlig så ved jeg ikke længere hvad jeg skal sige smiley


  • #62   29. mar 2011 Kohesten - Jeg er leder - Nogen gange, hvis det er nødvendigt - og det kan mine heste godt finde ud af smiley

  • #63   29. mar 2011 Og når jeg siger noget skal hesten ikke lystre, hvis det er noget der ikke er nødvendigt. Hvis det er ting der ville være rart hvis de adlød, men som ikke er nødvendigt - så får de lov til at lade vær.

  • #64   29. mar 2011 Sofie: Må man så spørge, hvad det helt præcist er, du mener dine heste kan? Fornemme når de ikke lige skal bestemme, eller?

  • #65   29. mar 2011 Anne -

    De kan det i mener de ikke kan - Finde ud af at vi er på ligefod indtil de gør noget der bare IKKE er iorden smiley


  • #66   29. mar 2011 Sofie: Bare lige for at få det helt på det rene, så mener du, at dine heste ved hvor grænsen går, på hvad du synes er ok, og hvad du ikke synes er ok?

  • #68   29. mar 2011 Anne - Nej - men de forstår mit nej, ligesom jeg forstår deres smiley

    Kohesten - jeg har skam set mange film af mig og krikkerne smiley
    De ser mig ikke som en leder, men ved at de skal respektere mig - men de ved også at jeg respektere dem. Det er ligesom et ganske almindeligt venskab.


  • #70   29. mar 2011 Kohesten - Det her er ganske sundt for mig, for jeg skal lære at stå ved mine holdninger - og det gør jeg.

  • #71   29. mar 2011 Min hest skal være mig ligemand, helt 100. Min hest er min ven, og du siger heller ikke til dine venner at du bestemmer, i bliver nemlig enige.

  • #73   29. mar 2011 Sofie: Du tillægger hestene menneskelige egenskaber.

  • #74   29. mar 2011 Helt enig med Sofie.

  • #75   29. mar 2011 Anne - Det vil jeg ikke sige jeg gør, nej. Jeg tror på hesten har mere at byde på end som så.

  • #76   29. mar 2011 JFM, fornem tanke som helt klart også var ideel hvis hesten var et menneske, nu ligger det bare til hestens natur i flokken at der er et fast hiraki, og lige meget hvor meget vi gerne vil have hesten til at være et dyr med empati og forståelse, så kan hesten fungere ikke hvis ikke den indgår i en fast orden.

    Sådan så jeg også mit forhold da jeg fik min hest, men hun har ved gud vist mig at jeg ikke kan bruge ordet ligemand med hende. Man skal studere hestens natur og efterleve hvad der er mest naturligt for den.

    Dette er ikke ment som et surt opstød for at starte en kæmpe diskussion (hvilket der i forvejen vist er) smiley


  • #78   29. mar 2011 Dér må jeg erklære mig enig med Kohesten. Det handler ganske enkelt om forskning..

  • #79   29. mar 2011 Jeg bestemmer over Georg når vi er sammen smiley

    han får lov til en masse ting selvstændigt, men jeg har altid tydeligt defineret hvor min grænse går.
    Jeg vil ikke have han øffer rundt om mig i boksen, han må ikke mase, og han skal flytte sig for mig når jeg beder om det på staldgangen. så skal han kunne trækkes med, og han skal gå på siden af mig, men ikke foran. Og når vi stopper vil jeg ikke have at han puffer, skubber eller øffer til mig.
    Og når vi rider, jamen så skal han lytte til mine signaler.

    en masse ting, hvor jeg ikke vil have ham ind i min "intimsfære" med mindre jeg inviterer ham.

    Derudover må han gerne gøre en masse forskellige ting, bare han respekterer mine grænser smiley

    Han får også lov at vælge mig til og fra, når vi er "løse" i boksen eller ude på folden. Jeg kan gå hen og klappe ham, han kommer gerne, og med mindre jeg skal trække ham ind i stalden, får han lov at gå, hvis han går væk fra mig igen.

    Det handler i bund og grund om kropssignaler når vi agerer sammen. Og vi vælger hinanden til og fra, men respekterer også hvor både min og hans personlige grænse går.


  • #81   29. mar 2011 heste forstår ikke empati, og derfor er det underordnet om vi prøver at få den til at opfatte os som ligemand, for det forstår hesten ikke, den bliver bare skrup forvirret fordi det går stik modsat af den naturlige instinkter = man skal have en leder og være en del af en flok for at overlever hvor hver individ, alt efter rangorden, har sin funktion.

  • #82   29. mar 2011 Kohesten - Jeg ser meget anderledes på heste end i gør - umiddelbart smiley
    Og jeg ved godt der er lavet den ene og den anden undersøgelse der viser det ene og det andet om hestens hjerne, hestens intelligens og følelser - og mangel på samme.

    Men ikke alt kan bevises videnskabeligt.


  • #83   29. mar 2011 Så du er simpelt uenig i forskningsresultater?

  • #84   29. mar 2011 Rytteren bestemmer, og sådan er det, ellers går det alt for nemt galt.. Hesten er jo et dyr og ikke et menneske..

  • #85   29. mar 2011 i nogen forsknings resultater - ja.

    Jeg har både oplevet heste der har beskyttet mig, holdt af mig osv.
    Ting som forksere har "bevist" heste ikke kan.


  • #86   29. mar 2011 Jeg giver op. Hvis vi ikke kan tage forskningsresultater ind i en diskution som værende sandt, så giver jeg dælme op...

  • #88   29. mar 2011 Anne - Jeg taler bare ud fra egne oplevelser og erfaringer smiley

  • #89   29. mar 2011 Sofie: Så du mener at du med dine 15 år, og mindre år med heste, har større indsigt end forskere?

  • #90   29. mar 2011 Sofie, nej ikke alt kan bevises videskabeligt, men dyreadfærd er en basal ting man kan lærer ved at sætte sig og studere en flok heste, og der fungere intet hvis ikke der er en fast rang orden. Heste har to mål med livet og ingen omhandler mennesker, nummer et er at overleve og nummer to er at formere sig.

    Intet at dette kan lade sig gøre uden en fast dagsorden og uden ledelse. Hvor meget vi end gerne vil det har heste ikke brug for mennesker, det er os der har brug for dem, og derfor skylder vi den at efterleve deres natur mest muligt for at undgå at forvirre dem, og sætte os selv i potentiel fare.

    Det er mere stressende for en hest ikke at have et fast forhold hvilket man ser nederst i flokkens hiraki, findes altid de mest nervøse og utilpassede dyr da de konstant stiger/falder i rangordenen


  • #91   29. mar 2011 Nej det siger jeg ikke - og jeg vil ikke komme og ligne en klogeåge - hvilket det lyder på jer lidt som om i synes jeg fremstiller mig selv som - det er bestemt ikke min hensigt.

    Men jeg har mine helt faste meninger.

    Men det er jo langt fra første gang folk ser skævt til mine udtalelser - jeg ER bare ikke et normalt heste menneske - på nogen måde.

    Jeg gør alt anderledes. Og det vil jeg blive ved med smiley


  • #92   29. mar 2011 Sofie: Det' godt du, hej!
    hahaha :-*
    Jeg elsker dig alligevel. xD

    TIL ALLE: Tusind tak for en god diskution!!


  • #93   29. mar 2011 Simone - Jeg siger det igen - Mine heste ved godt hvad deres plads er. Det er de ikke forvirret over. Og JA jeg er da "leder" for dem til tider hvis det bliver nødvendigt - men de fortæller også mig når jeg gør noget forkert - og så makker jeg også ret. - Så man kan sige vi er samme sted i rangordnen.

  • #94   29. mar 2011 Anne - jeg kan også meget godt li' dig, det ved du honey smiley

  • #95   29. mar 2011 Sofie, helt i orden, man skal finde det der passer en selv bedst, gør jeg også langt hen af vejen, men man skal bare passe på med at tillægge heste menneskelige følelser, derfor har jeg svært ved at følge dine argumenter, for ved mig var din ¨styreform¨ aldrig gået, min hest vil blive snot forvirret og potentiel farlig

  • #96   29. mar 2011 Simone - Det er også helt i orden at vi har hver vores mening.
    Men det fungere altså for mig, så derfor bliver jeg selvfølgelig ved smiley


  • #97   29. mar 2011 selvfølgelig skal man lytte når deres kropssprog fortæller at du laver fejl, håber jeg da alle rytter gør, men der er stor forskel på at lytte til dem og sige at de er ledere. de hjælper bare en til at korrigere ens lederform.

    Tror jeg misforstod dine tidligere beskeder lidt


  • #98   29. mar 2011 De er ikke ledere. Det er ikke det jeg siger.

    Og ja, jeg tror alle har misforstået alle lidt i den her diskussion - det er let at misforstå hinanden over skrift smiley


  • #99   29. mar 2011 Meget let smiley derfor holder jeg mig også ofte uden for skriftelige diskussion smiley

  • #100   29. mar 2011 Ja, det kan let blive noget rod smiley

  • #101   29. mar 2011 Uanset hvad vil hesten jo altid være et stærkere dyr end os mennesker, så man bliver nødt til sætte den i respekt, altså lære den fra starten, at det er os mennesker der bestemmer.
    Hvis hesten bestemte, ville det hele jo ende galt


  • #102   29. mar 2011 Det er ikke endt galt for mig, fordi mine heste netop forstår et nej.

  • #104   29. mar 2011 altså, min holdning er, at rytteren er leder, med respekt for sine "underordnede", altså hestene/dyrene, for det gælder mange dyr.
    Hesten skal vide at når den er i omgang med mig, så det MIG der er leder, og mig der siger hvordan tingene skal foregå! Men det stadig ikke ens betydning med, at vi ikke kan stå og nusse og hygge og have det sjovt på tur og lave lidt sjov, når vi rider. Det er der også plads til smiley
    Men som sagt, at rytteren er leder, giver jo også hesten tryghed - at den kan stole på at jeg passer på den når jeg er i nærheden, gør at hesten slapper meget mere af i mit nærvær - (End når det en ny hest som ikke kender mig, og ikke ved hvor den ligger), så har man tit og ofte en ret nervøs hest, eller en som prøver RIGTIG MANGE grænser af!
    Så ja, min holdning er leder med respekt, så det som regel gensidigt, og laaaaaangt det mest behagelige for hest og rytter smiley


  • #105   30. mar 2011 Der er godt nok mange, der har et alt for romantisk syn på forholdet til deres hest og deres hests forhold til dem...

  • #106   30. mar 2011 <b>DISTURBIA - Rogue Cavalo .</b>
    True that!


  • #107   30. mar 2011 Meget enig Disturbia.
    Det er trods alt et stort og stærkt dyr, og hvis man prøvede nogle flere situationer i praksis, tror jeg de fleste kunne rende og hoppe med at man vil "være lige med hesten"..


  • #108   30. mar 2011 <b>A & A .</b>
    Helt enig, men det er nok folk, der har en fornuftig, rar hest, der i forvejen er blevet opdraget godt, som mener, at de har det forhold til dem.

    Bortset fra dét, har jeg måtte opdrage hver evig eneste dag på min hingst, siden jeg fik ham hjem som 1½års, og det skal da til - Og modsat har jeg dårligt trænet med min mors rå lusitano, hun er simpelthen bare fra naturens side høflig og respektfuld, men igen, når de laver en lille smule oprør, eller noget, jeg ikke er tilfreds med, er det vigtigt at sige fra hver gang. Det giver en stabil hest.

    Tror aldrig jeg er blevet sat på plads af en hest - Og jeg ville da godt nok også blive arrig, hvis jeg blev. Den er til for mig, ikke omvendt, sådan har jeg det nu, når alle romantiske følelser er skåret fra...


  • #109   30. mar 2011 Kan også se, at hende, de fleste er uenige med, og som jeg også selv lidt undrer mig over, har en hel anden og mindre slags hest, det tror jeg også har meget at sige. Synes bare stadig det er at gøre det overromantisk.

    I Portugal står alle hingste på en lige række, de bliver trukket ind som fuldkommen rå 3års, og er i så i bestemt, men stadig korrekt træning, hvor trænerne dernede næsten har de samme, faste grænser for dem allesammen dernede. Man spørger pænt én gang, og så skal den dernæst bare gøre det. Og det er rolige, stabile hingste, der allesammen hviler i sig selv og som ønsker at behage rytteren. Har endnu ikke oplevet en lusitano opdraget i Portugal, der trak afsted med én, som nappede eller skubbede. Og har kun mødt én, der var sky, og den blev bedre efter bare en halv times tillidstræning.

    En leder kan jo sagtens være en ven.


  • #110   30. mar 2011 Disturbia:

    Jeg kunne ikke være mere enig.

    Da jeg købte min nuværende vallak var han virkelig godt opdraget, og super nem både at håndtere og ride.
    Så fikl jeg ham hjem, og pludselig var han både en spasmager under ridningen og håndtering..
    Fik efter noget tid af vide af min underviser, at han var blevet rigtig uopdragen! Så gik det op for mig, at ja, det var han godt nok. Han er blevet en meget roligere og nemmere hest nu, og hvis jeg ikke tager helt fejl, virker han godt tilpas ved at jeg bestemmer. Well, who knows.

    Jeg mener virkelig også, at det er nødvendigt, når man har med så store dyr at gøre. Internt 'venskaberi' og drillerier mellem hestene vil jeg nødigt involveres i.


  • #111   30. mar 2011 Intern venskab skal de nok også have med andre heste, og ikke med deres menneskelige ejer. smiley

  • #112   30. mar 2011 Præcis smiley

  • #113   30. mar 2011 så så hold nu lige en pæn tone. der er ingen grund til at bande og råbe på den måde.

  • #114   30. mar 2011 Hvad søren er der galt i at mene, at folk romantiserer deres forhold til deres hest? At jeg ikke gør det i samme stil gør mig da ikke ligeglad med min hest.

    Dårligt eksempel i øvrigt. Det ville være dybt uempatisk at tvinge en hest med smerte til at løfte et ben, men er det nødvendigt, ja, så er man nød til at gøre det. Det kan slet ikke sammenlignes.


  • #115   30. mar 2011 Kan se diskussionen stadig fortsætter smiley

    Som jeg sagde flere gange igår, ved jeg ikke længere hvad jeg rigtigt skal sige, for det er så let at misforstå hinanden over skrift.

    Men.. Åh.. Jeg kan vel prøve at forkalre det så godt som muligt..

    Det er rigtigt som i har pointeret, at jeg jo ER leder for mine heste når det kommer til stykket. Men vi formår bare at have et lige forhold til daglig alligevel. Og jeg vil ikke have det sidste ord - med mindre det er nødvendigt.

    Er det kun mig der synes man godt kan respektere hinanden uden at den ene er leder, eller hvad?
    For det er sådan jeg ser det. At vi bare respektere hinanden.
    Dog vil jeg jo stadig sige at det ER mig der er lederen. For det kan jeg vel ikke komme udenom at det er. Det er trods alt mig der får det sidste ord, hvis jeg vælger at jeg vil have det. - Men det er LANGT fra altid jeg vælger at få det sidste ord - for det er ligeså vigtigt for mig at hestene får lov at gøre tingene som de vil, som det er at jeg skal have lov til at gøre tingene som jeg vil.
    Og igen understreger jeg at hvis det er nødvendigt går jeg selvfølgelig ind i leder rollen. - Det er klart.

    Og uanset hvad der er af forskellige meninger - og forskellige heste, så virker det altså for mig og mine heste.

    Og jeg kan se der er en der påpeger at jeg også har med små heste at gøre - og ja, det har jeg. Men jeg ville også gøre sådan her med en stor hest hvis hesten respekterede mig.
    For vi kan vidst alle blive enige om at om det er en lille hest eller en stor hest der f.eks. sparker så er dette IKKE i orden.
    Med det mener jeg bare at hvis mine små heste sparker, bider eller på anden måde gør ting der ikke er iorden - så er det jo ikke mere iorden af at de er små. Så det argument synes jeg ikke helt i kan komme med.
    Jeg er på samme måde overfor store som små heste.

    Ja.. Det blev ret langt. Men nu har jeg prøvet at udtrykke mig bedst muligt - det er bare SÅ let at blive misforstået over skrift.


    Jeg synes det er rart at den her diskussion alligevel er blevet holdt i en nogenlunde pæn tone - tak for det! smiley


  • #116   30. mar 2011 Det giver bare ingen mening. Du skriver længere oppe, at du kun har sat din hest grundigt på plads efter et bukkespring + spark. Hvis den respekterede dig, så meget som du siger den gør, ville den aldrig bukkespringe i din nærhed og ramme dig. Vær du glad for, at det var en lille hest. smiley

    En hest, der nærer respekt for den ledende rolle, ville aldrig turde så meget som at lægge an til at nærme sig den med bagbenene, netop fordi den ved, der så venter en koporlig afstraffelse.


  • #117   30. mar 2011 det er lige netop respekten , men ja man kan godt være lede, og stådig respekterer det individ man har med at gøre, det gør bare en til en god leder....

    jeg mener ikke at heste og menneske på noget tidspunkt bliver lige, men man kan nå frem til at den ene part accepterer at det den anden siger er det vi skal

    en god leder respektere andre


  • #118   30. mar 2011
    Tja... Jeg tror ikke på at hesten ser os som en leder, ej heller som en anden hest. Jeg bestemmer da over hesten og sætter nogle regler op - men det er ikke for at være leder. Det er for at vi begge kan være her og få det til at fungere.

    Lige ledes så har Maja nogle retningslinjer der skal til før det kan fungere for hende - der lytter jeg så også, da jeg ellers vil få en umulig Maja.

    Tror ikke på at heste vil prøve at kravle opi hireakiet - det gør de ikke. Men de er super hurtige til at opfatte hvis vi ikke husker et "nej" hvis de gør noget forkert, så er det os mennesker der er forkert på den og ikke ligger linjerne klare nok.

    "Respekt" er også et ord vi mennesker har proppet ind i hesteverdenen. Vi kan godt have respekt for hesten og syntes den skal have respekt for os - men den aner ikke hvad respekt er. Men den kan derimod lære vores "regler" og kende ved at vi fortæller den hvad der er rigtigt og forkert.


  • #119   30. mar 2011 Igen, enig med Disturbia.

    Rikke blume, du har bestemt også ret i det du siger med at en GOD leder respektere andre. smiley

    BlackPearlBeauty: Jeg forstår slet ikke din pointe med indlægget..
    Du starter med at skrive vi ikke skal nedgøre andre, og selv skriver du "Kære 'voksne' piger" Hmmn..
    Så vidt jeg kan læse mig til er der heller ikke nogen af os der har brugt bandeord, hvilket du selv gør. Så det med at snakke pænt, synes jeg faktisk vi gør bedre end du selv gør.

    Jeg vil give dig ret i at der ikke sker mange ulykker, og det er da rart, men når man har med store flugdyr at gøre kan man aldrig vide sig sikker.


  • #120   30. mar 2011 Synes godt nok også debatten ar holdt i en pæn tone i forhold til hvilket emne vi diskutere og hvordan hg er normalt. Og tror ikke nogen ved sin fulde fem fordi man var leder ville tvinge sin hest igennem noget der var smertefuldt bare fordi man var leder, så det argument synes jeg ikke man kan bruge

    Lige netop det er med at en god leder respektere andre er det jeg tidligere har sagt, jeg kan godt være ledere, men stadig udvise forståelse og respekt for min hest (ikke at den forstår det)

    Tror alt i alt mange ville blive meget klogere på en masse ting omhandlende heste, hvis man inden man lærte at ride lærte om hestens natur og instinkter, hvilket desværre alt for mange idag ser som en andepriortet.

    Synes desværre begreber som horsemanship og træning fra jorden er blevet mega meget misforstået efter det er blevet modefænomen rundt omkring på rideskoler og i hestehold. Derfor får man også diskussioner som denne


  • #121   30. mar 2011 Disturbia - Han gjorde det ikke for at ramme mig - han har bare friheden til engang imellem at spasse ud, og ramte mig så - hvilket han fik besked på ikke var i orden, og siden har han ikke gjort det.

  • #122   30. mar 2011 Sofie: En hest skal da ikke have frihed til at spasse ud, når rytteren omgåes den?? Det kan den da gør i sin fritid på marken.

  • #123   30. mar 2011 Ida - Hver sin mening. smiley

  • #125   30. mar 2011 Kohesten - du putter ord i munden af mig. Jeg har aldrig sagt forskerne er dumme, og at jeg er den eneste der ved hvordan hesten er?
    Jeg har mine oplevelser med heste, og den måde jeg er sammen med mine heste virker for mig - og for dem.


  • #126   30. mar 2011 Kohesten - Måske lidt dårligt sagt. Hun gør det på sin måde, du gør det på din måde. Hun har aldrig sagt at hun synes forskere var dumme og ubrugelig, bare at hun har sin egen mening, som hun åbenbart ikke må have for dig.

  • #128   30. mar 2011 Kohesten -
    Jeg siger, at jeg tror på at hesten kan mere end som så.
    Jeg er skam ret moden - men jeg synes da ikke det er specielt modent af dig at sige som du gør til mig. Men hvis du ikke vil fortsætte, så stopper den bare her.

    Ærgeligt, for debatten har kørt i en helt fin tone, so far. smiley


  • #130   30. mar 2011 Kohesten: Nu bliver du grov og nedladende, stop venligst med det.

    Det faglige er vidst uddebatteret nu, nu går du over i det personlige hvilket vi ikke kan bruge til noget.


  • #132   30. mar 2011 Kohesten - For det første så referere du ikke mine beskeder - du skriver dem om.
    Hvis du ikke selv kan se det.. såå...


  • #134   30. mar 2011 Du siger bl.a. jeg kan komme tilbage når jeg er lidt mere moden med en efterfølgende blinke smiley.

    Men ingen grund til at rode mere i det, når du alligevel melder dig ud. smiley


  • #135   30. mar 2011 Helt enig med Ida T. Heste bør aldrig spasse ud omkring deres menneske, det er de for store og for potentielt farlige til. Men igen, dine har en størrelse, hvor det er til at have med at gøre...

  • #136   30. mar 2011 Disturbia - Ja, jeg ville heller ikke give en stor hest lov til at spasse - kun på et lukket område smiley

  • #137   30. mar 2011 So wrong. Just... wrong. Du skrev jo lige, at du ikke forskelsbehandler, pga. størrelsen. Jeg forstår godt at folk bider lidt af dig - Du modsiger dig selv.

    Men vær du glad for, at du ikke har store, stærke heste. Så ville dine overbevisninger nok skure mod hinanden.

    God debat, giver stof til eftertanke, anyways, I'm out!


  • #138   30. mar 2011 Disturbia - Ja, den påtager jeg mig! smiley Men jeg forskelsbehandler ikke - men selvfølgelig vil jeg ikke lade en stor stor hest spasse rundt. Den tager jeg på mig - undskyld smiley

    Men jeg har altså haft med mange store heste at gøre - så det er ikke noget jeg ikke har prøvet.


Kommentér på:
DEBAT - Rangorden - hest og rytter!

Annonce