{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.818 visninger | Oprettet:

Gener, arvelige sygdomme? {{forumTopicSubject}}

Hej HG..

Jeg skal til årsprøve i biologi C på tirsdag. Jeg har trukket emne om "arvelige sygdomme", og har desværre ikke fulgt med i undervisningen..

Jeg har ledt og ledt og ledt, men kan stadig ikke finde svar.

Jeg skal forklare hvordan forældre giver deres arveanlæg videre, hvis en af forældrene er smittet med Huntington's chorea - en dominant sygdom.
Det sidder i kromosom nr 4, så når faren giver det kromosom videre, giver han fx Cc videre (C er så det dominerende og er sygdommen) og kvinden giver cc videre (to raske)
Hvordan kan generne så indeholde både Cc fx?
Og er det uforklarligt, om barnet arver det syge gen eller det raske gen fra faren?

Håber der er nogle kloge mennesker.. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gener, arvelige sygdomme?
  • #1   12. jun 2011 (link fjernet)

  • #2   12. jun 2011 Side 16 smiley

  • #3   12. jun 2011 Hvor mange kombinationer kan deres børn få med de to genpar Cc og cc? Jo, et barn kan få enten
    cc(et c fra far og det ene af c generne fra mor),
    cc( det andet c gen fra mor og et c fra far)
    Cc (C fra far og det ene c fra mor)
    samt Cc (et C fra far og det andet c fra mor)

    dvs at der er 50% chance for at et evt. barn får sygdommen. De afkom der ender med Cc gernerne giver jo så selv sygdommen videre og sådan nedarves den fra forælder til barn.



  • #4   12. jun 2011 Det er desværre mere specifikt jeg søger, det er hvordan de overføre sygdommen til barnet - ikke bare at barnet arver anlægget smiley Men tak alligevel! smiley

  • #5   12. jun 2011 M! .

    I min opgave er det faren, der er syg med Cc, og moren er rask CC
    Derfor 25 % chance
    men det er hvordan, de overføre sygdommen - forklaringen på, hvorfor lige dét gen overføres, og ikke det andet og sådan.
    Tror efterhånden jeg har tænkt det så meget igennem at det er forståeligt ;-))


  • #6   12. jun 2011 Ligesom ved kønskromosomerne så har hhv mor og far 2 "gener" fordi et gen er opbygget af en halvdel fra far og en halvdel fra mor. I dette tilfælde kan far enten give C eller c videre mens mor giver c eller c videre.

    Dominerende betyder at der kun skal være et enkelt stort C og så er ungen syg. Kombinatorisk kan der laves følgende børn:
    Far Mor Barn
    C c Cc
    C c Cc
    c c cc
    c c cc

    hvorfor der er 50% risiko for at arve sygdommen

    Lidt simplificeret, men jeg håber det giver mening


  • #7   12. jun 2011 hvilke bøger har du? smiley

    Først skal du have én ting på plads: mor giver ét allel videre (kun c ikke cc) og far giver ét allel videre (c eller C og ikke Cc)
    da sygdommen sidder på et af autosomerne (der er kønskromosomerne og autosomer = resten) så er det en autosomal (+ dominant) nedarvning.

    Hvis far har Cc og mor har cc kan du tegne et krydsningsskema
    så vil der disse muligheder: Cc, Cc, cc og cc = 50% chance for at sygdommen gives videre til barnet

    Du skal bl.a. have styr på:
    recessiv og dominant nedarvning
    autosomal og kønsbunden nedarvning
    krydsningsskemaer

    og når der er en arvelig sygdom er man ikke smittet ;D


  • #8   12. jun 2011 kan du skrive din opgaveformulering ned?

  • #9   12. jun 2011 Ja du må undskylde hvis du ved bedre smiley Jeg ved bare at jeg trak præcis den samme opgave for 3 dage siden i bio C mundtlig eksamen og fik 10 smiley Så lidt må jeg da have vidst om emnet smiley

  • #10   12. jun 2011 Nadia & Mustangen !

    "biologibogen" af Niels Søren Hansen, Grethe Hestbech osv. Der står desværre intet brugbart om emnet.

    Jeg er klar over at mor og far kun overføre ét af generne, så der bliver dannet et kromosompar af de to, men er der ingen forklaring på, hvilket gen der bliver arvet?

    Som sagt tidligere, har far Cc og mor CC, dvs mor er 100 % rask, og der er 25 % chance.

    Vil jeg bare være for forberedt, siden der ikke er nogle svar på, hvordan kroppen bestemmer hvilket gen der bliver nedarvet?

    Vibeke M

    Der var noget jeg ku bruge lidt! smiley Når mor og far afgiver et gen hver, "smelter" de to gener sammen, og giver ungen et nyt gen, som enten kan være sygt eller ej?


  • #11   12. jun 2011 M! .

    Siger ikke at jeg ved bedre smiley Jeg skrev bare min opgave ned igen, så vi var enige om hvordan den lyder - vores lærer laver selv vores opgaver, da det ikke er eksamen, så de ligner nok ikke hinanden 100 % smiley
    Og du må undskylde hvis det kunne opfattes lidt som en irrettelse, det var overhovedet ikke min mening smiley


  • #12   12. jun 2011 Nadia & Mustangen !

    Opgaveformulering:

    1. Hvad er "gener"? Hvad består gener af rent kemisk? Hvor i cellen findes de? Og hvilken funktion har de?

    2. Analyser stamtavlerne i figur 7.8, 7.9 og 7.10 og forklar nedarvningen af Huntingtons chorea, cytisk fibrose og blødersygdommen.

    3. Forklar hvordan det kan gå til, at to normale, raske forældre kan få et sygt barn med en arvelig sygdom.

    4. Et par forældre, der før har fået et barn med en arvelig sygdom, venter barn igen. Hvad vil du råde dem til med hensyn til abort? Inddrag sygdommens symptomer og virkninger i dit svar.

    Det er ikke opgaven jeg synes er svær, jeg tror bare jeg vil forklare for meget ned i små detaljer, jeg måske ikke skal .. Og så ved jeg ikke lige hvad jeg skal svare til den sidste, når jeg ikke lige pt. har overvejet om jeg skal ha børn ;-))


  • #13   12. jun 2011 "som enten kan indholde det muterede gen eller ej".... sig ALDRIG sygt gen! ;D

    ja et kromosom består af 2 alleler, det ene allel arves fra mor, det andet allel arves fra far
    du skal læse op på mitose (alm. celledeling)

    du fokusere ALT for meget på selve sygdommen, det er den generelle teori du skal have styr på, så kan du anvende den på sygdommen...

    mor vil ikke have CC, men cc (dominerende = C, som har det muterede gen der koder for sygdommen og c = det normale gen)


  • #14   12. jun 2011 det var lige det med alleler jeg ikke kunne finde hoved og hale i.

  • #15   12. jun 2011 Jeg har lige afsluttet biologi på A niveau, så hvis noget af det lyder for svært, så spring det over smiley kan ikke huske hvor meget man skal kunne på C ;P

    1. Hvad er "gener"? Hvad består gener af rent kemisk? Hvor i cellen findes de? Og hvilken funktion har de?
    stikord: DNA, cellekerne, basepar, tripletter, gener koder for (..) etc.

    2. Analyser stamtavlerne i figur 7.8, 7.9 og 7.10 og forklar nedarvningen af Huntingtons chorea, cytisk fibrose og blødersygdommen.
    - kan jeg ikke være behjælpelig med smiley men her skal du have styr på recessiv nedarvning og dominant nedarvning
    recessiv: cc = har sygdommen, Cc = bærer af sygdommen eller CC = rask
    dominant: CC = har sygdommen, Cc = har sygdommen, cc = rask

    3. Forklar hvordan det kan gå til, at to normale, raske forældre kan få et sygt barn med en arvelig sygdom.
    mitose!! alleler, krydsningsskema

    4. Et par forældre, der før har fået et barn med en arvelig sygdom, venter barn igen. Hvad vil du råde dem til med hensyn til abort? Inddrag sygdommens symptomer og virkninger i dit svar.
    - recessiv eller dominerende? har begge forældre sygdommen? krydsningsskema!! = hvad er risikoen for at barnet vil få sygdommen, kan denne kureres eller testes for i tidligt stadie? hvor store konsekvenser vil sygdommen have for barnet etc.


  • #16   12. jun 2011 har du styr på alleler nu så? smiley

  • #17   12. jun 2011 du skal nok også lige have styr på genotype og fænotype ^^

  • #18   12. jun 2011 basepar og tripletter har jeg aldrig hørt om.

    Yes, jeg har fået opklaret mine spørgsmål smiley

    Tusind tak for hjælpen, super fedt i gider at bruge tid på det!! smiley


  • #19   12. jun 2011 kan se jeg har skrevet noget vrøvl! et kromosom består ikke af to alleler smiley et allel er en udgave af et gen og det SIDDER på et kromosom - de 2 alleler der hører sammen sidder samme sted på hvert kromosom! unskyld misforståelsen ;D

  • #20   12. jun 2011 Åhnej, fatter ikke en snus om genotype og fænotype :s

    Og hvordan kommer mitose ind under 3'eren? smiley


  • #21   12. jun 2011 jeg savner at have biologi, så det er kun dejligt at hjælpe! smiley

  • #22   12. jun 2011 Nå, nu jeg blank for alleler igen xD

  • #23   12. jun 2011 Åh, det er en stor fejltagelse ikke at skifte tilbage til samfundsfaglig, haha smiley
    Kemi er okay, men biologien er hårdt - vi har en dårlig lærer, så jeg sidder nede bagi og er på facebook... suk.. smiley


  • #24   12. jun 2011 mitose = celledeling smiley
    læs lidt på det og hvis du kan flette det ind bliver din lærer glad smiley

    eksempel på genotype og fænotype:
    recessiv:
    genotype: CC fæotype: rask
    gt: Cc - ft: rask
    ft: cc - ft: syg

    dominant:
    gt: CC - ft: syg
    gt: Cc - ft: syg
    gt: cc - ft: rask

    smiley
    genotypen er altså kombinationen af alleler og fænotypen er hvordan personen er påvirket af det (syg/rask)


  • #25   12. jun 2011 har det lige omvendt smiley jeg hader kemi og samfundsfag XD
    allel = gen kort sagt smiley


  • #27   12. jun 2011 Altså, når du siger allel er gen kort sagt, vil jeg sige at det er hurtigere at sige gen smiley Ej haha smiley

    Nå okay, så ved jeg jo egentlig godt hvad gt og ft er, haha, man skal bare lige vide der er et navn for det - super, jeg skal jo bare lære lidt navne udenad, så det jo let nok smiley wuhu!

    Kigger lige linket smiley


  • #28   12. jun 2011 Forstår ikke lige "Der kan imidlertid godt være flere end to forskellige udgaver af generne, der vil bare aldrig være mere end 2 repræsenteret i vores arveanlæg" men er det vigtigt? smiley

  • #29   12. jun 2011 biologilærere elsker nørdede ord smiley
    rigtig god fornøjelse! ;D Jeg ville ønske jeg kunne gøre det for dig ^^

    du kan bare sende mig en privat besked hvis der skulle dukke spørgsmål op, er på HG et par gange om dagen ^^


  • #30   12. jun 2011 det skal du ikke tænke på - det er helt sikker B eller A niveau!
    men det er fx. vores blodtype smiley
    hvis 2 gener er lige dominante vil de begge komme til udtryk ligesom folk der har blodtype AB - A og B er altså lige dominante


  • #31   12. jun 2011 Lige et indput.. Husk altid at tælle 4 børn med :-))

    Ellers bliver det sværere at forklare..

    Men hvis faderen har Cc og moren har cc (stiller det lige op.)

    C c
    c Cc cc
    c Cc cc

    Så er det kun 50% der får sygdommen :-))


  • #32   12. jun 2011 M - fordi moren er rask cc og faren har et Cc, er det ikke ens betydning med der kun er 25% chance .. Der ER 50% chance, netop fordi man skal opstille det som jeg netop gjorde smiley

  • #33   12. jun 2011 Nadia & Mustangen !

    Haha, ville ønske du kunne gøre det for mig smiley Bliver lidt nedern hvis jeg ikke kan forsvare mit 10 tal, som jeg på ingen måde fortjener - tror hun forveksler mig med en anden xD

    Nå, men tusind tusind tak, jeg vil benytte mig af dit tilbud hvis jeg får problemer! smiley

    Aram og Camilla smiley .

    Hehe, tak for tippet. Heldigvis er min opgave med 4 børn, så de gør det allerede lettere for mig! smiley

    Hihi, er blevet helt optimistisk efter al jeres hjælp! Tusind tak smiley


  • #34   12. jun 2011 du skal sætte det op i et krydsningsskema
    det er ikke 4 børn man går ud fra, men mulige kombinationer af gener og da forældrene har 2 alleler hver er der altså 4 muligheder - IKKE 4 børn
    og så er der 50% chance for at barnet får sygdommen


  • #35   12. jun 2011 det skal nok gå smiley du skal bare lyde klog og se sikker ud ;D

  • #36   12. jun 2011 Yes, jeg skal "bare" forklare hvordan det teoretisk vil se ud, og hvordan det ser ud på min figur, og forklare ud fra det teoretiske, hvordan det bliver sådan smiley

  • #37   12. jun 2011 nemmerlig!! smiley eller i hvert fald have styr på teorien til hvis de spørger smiley

  • #38   12. jun 2011 Okay. Må lige finde ud af hvad jeg skal sige, ved ikke engang hvor lang tid jeg skal snakke.. Plejer det ikke være 10 minutter ca? smiley

  • #39   12. jun 2011 jo det gør det, du har sikkert også nogle figurer der skal forklares og så spørger de også lidt ind

  • #40   12. jun 2011 Okay. Ser lige at få bikset noget sammen smiley og TAAAK smiley

  • #41   13. jun 2011 Kan se at du har fået hjælp smiley

    Pøj Pøj


Kommentér på:
Gener, arvelige sygdomme?

Annonce